شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

بزرگترین کشتارگاه صنعتی دام شرق کشور دارای گرید A بهداشتی

کاری – مجتمع صنعتی دام و شتر مرغ قهستان با زیربنای ۱۷ هزار مترمربع در زمینی به مساحت پنج هکتار در منطقه آرک احداث شده است. این کشتارگاه درشهرستان خوسف با هدف ایجاد مرکز عرضه دام و تکمیل زنجیره گوشت ایجاد شده و دارای سه خط تمام اتوماتیک مجزا برای کشتار دام سنگین و سبک و شترمرغ است. از دیگر ویژگی‌‎های این کشتارگاه، وجود واحد فرآوری پودر گوشت، پودرخون و پودراستخوان است که می‌توان تمامی ضایعات کشتارگاه را به محصولات قابل استفاده در خوراک دام وطیور تبدیل و آلایندگی زیست محیطی را نیز حداقلی کرد. روز چهارشنبه حدود ۱۰۰ نفر از دهیاران خراسان جنوبی از نزدیک از کشتارگاه صنعتی خوسف بازدید کرده و با بخش‌های مختلف کشتارگاه آشنا شدند.

ظرفیت منحصر به فرد کشتارگاه قهستان
مدیرعامل مجتمع صنعتی گوشت قهستان در حاشیه بازدید جمعی از دهیاران خراسان جنوبی از این مجموعه گفت: این کشتارگاه تنها با ۲۰‌ درصد ظرفیت خود و با ۱۰۰ نفر نیروی کار در حال فعالیت است. وی با بیان اینکه ظرفیت روزانه کشتارگاه هزار رأس دام سبک، ۱۰۰ رأس دام سنگین و ۱۰۰ رأس شتر مرغ می باشد، اضافه کرد: این‌مجموعه دارای گرید A بهداشتی در کشور است و سومین کشتارگاه بهداشتی کشور به حساب می‌آید که دارای کمترین آلایندگی و آلودگی میکروبی است.خیاط ادامه داد: تصفیه خانه و واحد تبدیل ضایعات راه اندازی شده و هیچ دورریزی از کشتارگاه نداریم. مدیرعامل مجتمع صنعتی گوشت قهستان تاکید کرد: با حمایت ارگان‌هایی همانند دانشگاه، نیروی انتظامی و ارتش که نیروی غیربومی دارند و هر روز طبخ غذا برای تعداد بالا دارند باعث افزایش اشتغال و استفاده بیشتر از ظرفیت کشتارگاه می‌شویم.مدیرعامل مجتمع صنعتی گوشت قهستان تاکید کرد: دانشگاهها و نیروی انتظامی و نهاد های دولتی با خرید از کشتارگاه علاوه بر اینکه به رونق این واحد صنفی کمک می کنند می توانند از غذای گرم و با کیفیت برخوردار شوند.
سرمایه گذاری اولیه حدود
110 میلیارد تومان بوده است
مدیرعامل مجتمع صنعتی گوشت قهستان با بیان اینکه سرمایه گذاری اولیه برای شرکت حدود 110 میلیارد تومان بوده است، اضافه کرد: برای شروع کار زمین بایر خریداری کردیم ، همچنین انشعاب آب و برق، شبکه مخابرات بی سیم، حفر چاه و تاسیسات زیربنایی طی دو سال انجام شد. خیاط با بیان اینکه شرکت گوشت قهستان با هدف ایجاد زنجیره گوشت قرمز استان تاسیس شده است، یادآور شد: این مجتمع با 17 هزار متر احداث شد که شامل بخش های مختلف می باشد.وی با اشاره به بخش های مختلف کشتارگاه خوسف عنوان کرد: خط کشتار ، واحد بسته بندی گوشت، تونل انجماد، واحد بسته بندی آلایشات خوراکی و غیر خوراکی، فروشگاه، واحد حمل و نقل، واحد تبدیل ضایعات، واحد کنترل کیفیت( نظارت شرعی و بهداشتی) در این مجتمع فعال هستند. وی با تاکید بر اینکه باید گوشت به طور غیر صنعتی ذبح شود، اضافه کرد: گوشتی که مهر دامپزشکی ندارد و سیر نظارتی بهداشتی را طی نکرده احتمال خطر آلودگی را در پی خواهد داشت.

محصولات دامی با حاشیه سبز رنگ توزیع می شوند
مدیرعامل مجتمع صنعتی گوشت قهستان خاطر نشان کرد: محصولات مجموعه با مهر لاشه کد ۳۰۰۹ و لیبل های زرد و سبز با حاشیه سبز رنگ توزیع می شوند.خیاط با بیان اینکه در این مجتمع امکان ذبح هزار دام سبک روزانه را داریم، ادامه داد: اگر دامداران تشویق شوند و حمایت شویم امکان صادرات دام و محصولات دامی به استان و کشورهای دیگر وجود دارد. وی با اشاره به تولید دام شترمرغ در خراسان جنوبی، یادآور شد: این پرنده یک محصول صادراتی و لوکس بحساب می آید که باید دامدار تشویق شود با پرورش آن به اقتصاد استان کمک شایانی می شود. مدیرعامل مجتمع صنعتی گوشت قهستان با بیان اینکه در این مجتمع هیچ محصول دور ریزی وجود ندارد، اظهار کرد: حتی از روده دام که برای نخ جراحی استفاده می شود در این مکان استفاده بهینه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت