یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

“خراسان جنوبی پایلوت تحت پوشش بردن عامل خطر خشکسالی در چاههای کشاورزی شد”

کاری – روز گذشته جلسه هم اندیشی توسعه کمی و کیفی عملیات بیمه کشاورزی با حضور دکتر عبد ایمانی عضوهیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزی، مهندس قدرت ا… نوری، معاون توسعه بیمه صندوق بیمه کشاورزی، دکتر جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مهندس مودی مدیر شعب بانک کشاورزی، مهندس بخشی معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی و دیگر اعضای ستاد بیمه بخش کشاورزی خراسان جنوبی برگزار شد .

لزوم توجه به محصولات مزیت دار استان
در ابتدای این مراسم معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خراسان جنوبی، آمار و اطلاعات عملکرد گروه خدمات بیمه ای استان ارائه کرد .وی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد بیمه در بحث زرشک و عناب در ماه گذشته اضافه کرد: این ها محصولات مزیت دار استان هستند که در جلسه ای که با مدیر شهرستان خوسف و دکتر جعفری داشتیم اصلاح تعرفه بیمه این محصولات مزیت دار و افزایش سهم دولت درخواست شد. محمدحسین بخشی با بیان اینکه بیمه دام از سال 1400 تا کنون سیر نزولی داشته یادآور شد: لازم است برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در زیر بخش دام برنامه ریزی منسجم و اصولی صورت گیرد. وی اعلام نمود با عنایت دور بودن ایستگاههای هواشناسی از مزارع ،درخواست همکاران سازمان جهاد این است که علاوه بر استفاده از داده های هواشناسی از نظرات کارشناس فنی حوزه کشاورزی در بررسی خسارتها نیز استفاده گردد. معاون خدمات بیمه ای در ادامه گفت: خشکسالیهای متوالی، افت کمی و کیفی آب چاهها و بیمه نزولی دام و طیور از چالش های عمده بخش کشاورزی استان می باشد.معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه عناب و زرشک و زعفران سه محصول استراتژیک استان است، اضافه کرد: بیشنرین معیشت کشاورزان براساس این سه محصول می باشد که لازم است ضریب نفوذ بیمه در باغات و محصولات ویژه استان را بالا ببریم.

خراسان جنوبی با ضریب خطر کم می باشد
مهندس قدرت ا… نوری با بیان اینکه تعرقه بیمه بخش کشاورزی برای عوامل پایه خطرات قهری با حداقل ضریب بیمه ای یعنی 15 هزار تومان می باشد، ادامه داد: هر چقدر ضریب خطر پایین تر باشد تعرفه مطلوب تر می شود و به نسبت در مخاطرات با ضریب خطر بالا باطبع هزینه تعرفه بالاتر می شود. وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه خراسان جنوبی در زیر بخش دام ضریب خطر کمی دارد و دلیل اصلی آن فعالیت در حوزه دام می باشد که البته در حوزه زراعت و باغداری به دلیل خشکسالی ، ضربب خطر روند بالایی دارد. وی با اشاره به اینکه سال گذشته تخفیف بیمه ای قرار دادیم، اظهار کرد: این تخفیف بیمه ای در مناطق مرزی به دلیل اهمیت موضوع امنیت تا 5/2 درصد بیشتر شده است.

در خراسان جنوبی ۷۴ محصول بیمه می شوند
معاون توسعه امور بیمه صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به اینکه در کشور ۱۹۶ محصول بیمه می شود، یادآور شد: در خراسان جنوبی ۷۴ محصول بیمه می شوند که در آینده ی نزدیک بیمه ۱۹محصول اجباری خواهد شد. مهندس نوری خاطر نشان کرد: در حال حاضر دولت 80درصد سهم بیمه را برای زیر بخش دام، طیور و آبزیان تقبل می‌شود که دلیل آن پایین بودن صریب خطر در زبر بخش مذکور می باشد.وی در خصوص تعریف سال‌های فاجعه‌بار گفت: برای اینکه بتوانیم به بیمه‌گذاران کمک کنیم و حق بیمه را به مطلوبیت برسانیم سال‌های فاجعه‌بار را این‌گونه تعریف کردیم که: اگر در سه سال متوالی یا دو سال متناوب ضریب خطر بیش از 60 درصد باشد صندوق بیمه کشاورزی، آن سال‌ها را در محاسبه حق بیمه محصولات راهبردی باغات و زراعت‌ها حذف خواهد کرد.

ضریب خطر گندم دیمی 40 درصد و فاجعه بار است
وی با اشاره به ضریب خطر بالای محصولات زراعی و باغی اضافه کرد: مثلاً گندم دیمی با ضربب خطر 40 درصد فاجعه است و حق بیمه سهم دولت در این مورد به 25 درصد می رسد که دلیل آن کمبود اعتبارات دولت در این مورد می باشد. ایشان در خصوص بالا رفتن سهم دولت از حق بیمه محصولات استراتژیک استان قول مساعد داد و اضافه کرد: حق بیمه دولت در خصوص محصولات زرشک تا 75 درصد و عناب تا حدود 60 درصد را در صورت توافق در نظر خواهیم گرفت.معاون توسعه امور بیمه صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به اینکه رویکرد خراسان جنوبی به بیمه مثبت است، ادامه داد: بیمه خشکسالی را درچاههای آب کشاورزی خراسان جنوبی بصورت پایلوت قرار می دهیم و طرح مطالعاتی انجام خواهد شد. نوری خاطر نشان کرد: بیماری های نوپدید در دام،طیور و آبزیان بیشتر تحت بیمه تکمیلی قرار می گیرند.

بیمه اجباری محصولات کشاورزی به نفع کشاورز و دولت است
عضو هیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزی نیز در این نشست با بیان اینکه بخش کشاورزی و غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است که همواره توام با ریسک و مخاطره می باشد، ادامه داد: فائو اعلام کرده تولیدات کشاورزی جهانی برای برآورد تقاضای غذا، برای کاهش مهاجرت باید 70 درصد افزایش یابد. عادل عبد ایمانی ادامه داد: کشور ما بلا خیز است و 70 درصد بلای طبیعی در کشور ما رخ می دهد و 3 برابر جهانی شاهد خطرات اجتناب ناپذیر هستیم.وی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی مهمترین راهکار کاهش آسیب بخش کشاوری، بیمه است؛ یادآور شد: در حال حاضر به برخی محصولات تا 74 درصد و به برخی دیگر تا 60 درصد خسارت بیمه تعلق می گیرد. عضو هیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزی خاطر نشان کرد: بیمه اجباری محصولات باغی، دیمی، دام و طیور قطعاً به نفع کشاورز و دولت می باشد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به ریسک بالای بخش کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی چتری برای کاهش ریسک تولید محسوب می شود، ادامه داد: تاخیر در پرداخت غرامت ها و تعرفه بالای بیمه در برابر خسارت پرداختی موجب شده تا کشاورزان تمایلی به بیمه مزارع و باغات خود نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت