یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

پایان دی ماه آخرین فرصت برای غربالگری کودکان استان

کاری – صبح روز پنجشنبه مراسم نمادین افتتاح برنامه کشوری غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال باحضور شرفی مدیرکل بهزیستی استان، جمعی از معاونین بهزیستی استان ودیگر مسئولان در مرکز استان برگزار شد. شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی دراین مراسم ضمن تشکر از دست اندرکاران و مجریان برنامه برنامه کشوری غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در بخش های دولتی وغیردولتی گفت: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از جمله طرحهای پیشگیرانه ای است که به منظور شناسایی وتشخیص زودهنگام تنبلی چشم وسایر اختلالات بینایی درکودکان ٣تا۶ سال در طی سال در پایگاههای دائمی تحت نظارت بهزیستی شهرستانها انجام می شود و نیازمند اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و همکاری بیشتر خانوادها میباشد.
غربالگری بیش از 4 هزار
کودک در سال 1401
مدیرکل بهزیستی استان دراین مراسم به ارائه آمارهایی دراین حوزه پرداخت و گفت : طی سال ١۴٠١ تعداد 4 هزار و 908 نفر کودک ٣تا۶سال دراستان غربالگری شده اند که از این تعداد هزار و 666 نفر مورد دارای اختلالات بینایی شناسایی شدند .وی تعداد کودکان آمبلیوپ ( دارای تنبلی چشم ) را۵٢٢ کودک اعلام کرد وگفت: ٣٨٨ نفراز آنها با اعتبار ١٩۴میلیون تومان کمک هزینه عینک دریافت کرده اند.
شرفی یادآور شد: تعداد کودکان معرفی شده به بیمارستان خاتم اانبیاء مشهد برای برخورداری از خدمات رایگان عمل جراحی و مداخلات درمانی را۴٢ کودک می باشد.

فعالیت 48 پایگاه دائمی و 650 پایگاه غیر دائمی بینایی در استان
مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه تعداد پایگاههای دائمی غربالگری بینایی را ۴٨ پایگاه می باشد، ادامه داد: پایگاههای غیر دائمی غربالگری بینایی را ۶۵٠ پایگاه شامل مراکز پیش دبستانی، کودکستانها، مراکز و خانه های بهداشت هستند..شرفی تعداد مراکز تشخیصی بینایی سنجی همکار دربرنامه را٢۴ مرکز در استان و مراکز مداخله ای همکار در برنامه را ۴ چشم پزشکی، تعداد موسسات همکار بخش غیردولتی را ١۵ موسسه فعال وتعداد مجریان و غربالگران برنامه را ٢٨ مجری غربالگر اعلام کرد که با ١۵ دستگاه ها غربالگری بینایی ارائه خدمت می کنند.شرفی ادامه داد در حال حاضر تعداد 61 هزار کودک واجد الشرایط غربالگری در استان وجود دارند که از ابتدای سال تاکنون حدود 24 هزار نفرآنها غربال شدنده اند.

تا پایان دی ماه برای غربالگری
بینایی مراجعه کنید
وی از شهروندان وهم استانیهای درخواست کرد حداکثر تا پایان دی ماه با در دست داشتن شناسنامه کودک به ادارات بهزیستی محل سکونت و یا پایگاههای دائمی تحت نظارت سازمان بهزیستی، مراکز مثبت زندگی و مراکز بهداشت در شهرستانها مراجعه و از خدمات غربالگری یبنایی بهره مند گردند.
وی با بیان اینکه دراین برنامه صرفا یک غربالگری انجام نمی شود، بلکه کودکان دارای مشکل بینایی پس از شناسایی به سطوح بالاتر ارجاع وتا مرحله درمان پیگیری می شوند، ادامه داد: با انجام این اقدام مهم از بروز معلولیت کم بینایی ونابینایی در جامعه جلوگیری شود.
شرفی با اشاره به اینکه دراین حوزه هم مانند دیگر خدمات بهزیستی به دهک درآمدی افراد توجه شده و به افراد کم بضاعت این خدمات بصورت رایگان ارائه می شود، خاطر نشان کرد: این افراد چه منجربه دریافت عینک بشود چه هم برای عمل جراحی در سطوح بالا ارجاع داشته باشیم.

اهمیت تولد کودکان سالم در کنار افزایش جمعیت سالم در جامعه
مدیرکل بهزیستی استان ضمن اشاره به اهمیت بحث جوانی جمعیت گفت: این موضوع نیاز به تلاش بیش از پیش بهزیستی و دستگاه های همکار در موضوع پیشگیری از معلولیت‌ها دارد تا شاهد تولد افراد سالم وافزایش جمعیت سالم در جامعه باشیم. وی تاکید کرد: جلوگیری از تولد یک فرد معلول از ارائه صرف خدمات به چند نفر معلول اهمیت بیشتری دارد.شرفی خاطر نشان کرد: با توجه به فراهم شدن اینچنین بستری توسط بهزیستی انتظار ما از خانوادها وجامعه این است که ضمن اطلاع رسانی در محیط های خانوادگی نسبت به مراجعه به موقع برای انجام غربالگری بینایی اقدام نمایند.در پایان این جلسه پایگاه دائمی غربالگری بینایی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز استان افتتاح و غربال نمادین تعدادی از کودکان انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت