یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

از ایستگاه های دوچرخه سواری چه خبر؟!

بهروزی فر – مناسبتش را به یاد ندارم اما خوب می دانم که نیمه های اسفند ماه ۱۳۹۱ بود که این اتفاق افتاد و چون برای نخستین بار بود، با استقبال و تحسین مردم مواجه شد و رسانه ها هم به خوبی به آن پرداختند؛” طی مراسمی با حضور مسئولان خراسان جنوبی، ایستگاه دوچرخه شهرداری بیرجند برای نخستین بار افتتاح شد” .شهردار وقت(مدیح) درخصوص این اقدام گفته بود؛”در راستای ترویج فرهنگ ورزش‌های همگانی به ویژه دوچرخه‌ سواری، نخستین ایستگاه دوچرخه رایگان را با ۵٠ دستگاه دوچرخه راه‌ اندازی کردیم و تا فروردین‌ماه ۹۲ هم به تناسب استقبال شهروندان نسبت به راه‌اندازی سه ایستگاه دوچرخه در میادین آزادی، ولی عصر(ع) و طالقانی اقدام می‌ شود”.با این ابتکار شهرداری، شهروندان‌ با ارائه کارت شناسایی معتبر، دوچرخه‌ ای( دارای پلاک، کلاه ایمنی و بیمه حوادث) را به مدت شش ساعت در روز به صورت امانت در اختیار می گرفتند و از آن برای تردد در شهر استفاده می کردند.این اقدام شهرداری بیرجند، گامی فراتر از برنامه سازمان های جهانی در تعیین “روز بدون خودرو” بود که همه ساله در ۲۲ سپتامبر به‌ عنوان یک ابتکار جهانی برای تشویق رانندگان به پرهیز از رانندگی برای یک روز و استفاده از راه‌های جایگزین به‌ منظور مشاهده تأثیرات زیست‌محیطی آن برگزار می‌شود.واقعیت این است که خودروی شخصی، محبوب ترین، راحت ترین، بی دغدغه ترین و سهل الوصول ترین وسیله ای است که فرد می تواند برای تردد از آن استفاده کند، اما آلودگی‌ هوا، آلودگی صوتی، افزایش تصادفات، ترافیک و هرج و مرج در معابر شهری و… از جمله معایب استفاده از خودروهای شخصی عنوان شده، لذا در برخی از کشورهای دنیا برای جلوگیری از این مضرات، دوچرخه‌سواری به عنوان یک راهکار سالم جایگزین ترویج و به فرهنگ تبدیل شده است. دوچرخه‌سواری علاوه بر فواید اجتماعی و اقتصادی فراوانی که دارد، به باور کارشناسان حوزه سلامت، باعث بهبود سلامتی ذهن، کاهش وزن، عضله سازی، تقویت ریه، کاهش بیماری‌های قلبی و سرطان، بهبود کیفیت خواب، تقویت حافظه و مغز و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و قطعاً در مناطقی مثل خراسان جنوبی که به اذعان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند(۷ مهرماه ۱۴۰۲)- “وضعیت بیماری‌های قلبی عروقی افزایشی است و سالانه حدود ۴۰۰ نفر با تشخیص سکته قلبی در بیمارستان رازی بیرجند بستری می‌شوند/ شایع ترین علل مرگ و میر در خراسان جنوبی در هر دو جنس زن و مرد بیماری‌های قلبی عروقی است به طوری که حدود ۳۷ درصد فوتی‌های سال گذشته در این استان به علت بیماری‌های قلبی عروقی بوده/ میانگین سنی این افراد ۶۲ سال است که ۵۰ درصد آنان در گروه سنی ۴۵ تا ۶۵ سال، ۴۰ درصد بالای ۶۵ سال و ۱۰ درصد کمتر از ۴۵ سال سن دارند”- وضعیت به نقطه حاد رسیده، ترویج فرهنگ دوچرخه سواری می تواند مانع ادامه این روند شود. ایستگاه های دوچرخه سواری شهرداری بیرجند، به هر دلیل- استقبال کم مردم، بی مبالاتی شهروندان در حفظ بیت المال، استهلاک دوچرخه ها، کمبود منابع اعتباری شهرداری، نبود نیروی لازم برای استقرار در ایستگاه، دور نماندن از دسترس سارقین و… – رونق ۱۱ سال پیش را ندارد اما می تواند با احیای دوباره، راهکاری برای برگرداندن سلامت به جان شهر و شهروندان باشد. اگر چه توقع ایجاد یک فرهنگ درست و رو به جلو از یک ارگان به تنهایی، غیرمنصفانه است اما چون شهرداری تنها نهادی است که بیشترین ارتباط را با مردم دارد و قطعاً شهروندان سالم می توانند زمینه ساز شهری سالم باشند و نیز شهری بدون ترافیک و هرج و مرج هم می تواند روند خدمات دهی را تسهیل کرده و در نمایش بهتر اقدامات هم مؤثر باشد، لذا شهرداری نخستین حوزه در تحقق این آرمان می تواند لحاظ گردد، و صد البته این همت شهرداری نمی تواند صورت مسئله را از فهرست اختیارات و تکالیف دستگاه های متولی پاک کند و حوزه ورزش و جوانان را در کنار گود نگهدارد، بلکه آن چه انتظار و توقع است، ورود جدی حوزه ورزش و جوانان به ویژه هیئت ورزش های همگانی به این مهم است تا با هم افزایی با شهرداری و مهیا کردن زیرساخت های لازم ایمن سازی شرایط، به ترویج این فرهنگ درست همت گمارند. و حالا یک جوالدوز هم به خودمان! و آن هم اینکه رسانه ها اعم از مکتوب و مجازی، دیداری و شنیداری باید به عرصه بیایند و با ایجاد موج! کم کاری های خود را در زمینه ترویج فرهنگ درست زندگی کردن جبران نمایند، دوچرخه سواری می تواند راهکاری مطلوب برای برگرداندن سلامت به شهر و شهروندان باشد، بیایید بیرجند، این پاکیزه ترین شهر کشور را همچنان پاکیزه بخواهیم!!
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷ اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت