شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

گره کور ترافیکی در مدیریت شهری بیرجند

جم – مدتها گذشت و علی رغم امیدهای بسیار به وجود پروژه های زیرساختی در مرکز استان ، اتفاق ویژه ای شاهد نبودیم.بیرجند در چند سال اخیر با افزایش شدید جمعیت روبرو بوده که همین امر ، ترافیک شدیدی نیز در نقاط مختلف شهر ساخته است.با وجود توصیه های بسیار متخصصان اما پاشنه در ، به روال سابق می چرخد.ترافیک شهری بیرجند حالا چندین گره مشخص دارد که علی رغم تاکیدات چندساله در رسانه ها ، به نتیجه ای نرسیده است.به عنوان مثال مصوبات شورای ترافیک آنطور که باید اجرایی نمی شود.مسئله ای که اولین قدم برای بهبود وضع ترافیکی در کوتاه مدت محسوب می شود.برخی مسئولان با همان نسخه قدیمی ایجاد سرعتکاه ، تصور میکنند مسئله را حل کرده اند اما شهروندان نیز دیگر می دانند این نسخه ها اثر ندارد.پلیس راهنمایی و رانندگی مرکز استان نیز در جلسات متعدد بر وخیم بودن شرایط تاکید و اعلام کرده است که با ابزار جریمه نمی توان شرایط را مدیریت کرد.علاوه بر این ، پلیس راهنمایی و رانندگی استان بر انجام وظیفه قانونی همه 33 دستگاه مسئول درخصوص وضع ترافیکی بیرجند اصرار دارد که خود نشان از کوتاهی های زیاد صورت گرفته است! نبود پلهای هوایی عابر پیاده مکانیزه، عدم پیاده رو سازی در برخی از معابر روشنایی کم و ناایمن بودن برخی گذرگاههای عابر پیاده را از علل اصلی تصادفات عابران پیاده در شهر بیرجند از نگاه پلیس راهنمایی و رانندگی استان است.از طرفی برخی نقاط بیرجند مستعد یک فاجعه بزرگ است.مهمترین آن نیز ورودی دوم مهرشهر است که هنوز خبری از آن نیست.خیابان طالقانی بیرجند یکی از نقاط دارای گره ترافیکی است که با توجه به تجمع مطب پزشکان، داروخانه‌ها، مراکز تشخیصی و درمانی در این خیابان و کم‌عرض بودن آن از عصر به بعد با ترافیک سنگین خودرو مواجه است و انتظار زیاد پشت ترافیک خیابان طالقانی آن هم در شهری که نامش کلانشهر نیست، جای تامل دارد ! وضعیت خیابان‌های منتظری، معلم، ارتش، جمهوری یا سه راه اسدی به سمت بازار مرکزی نیز به همین شکل است و شهروندان هنگام عبور از این خیابان‌ها گاهی باید حداقل ۲ برابر وقت معمول برای طی کردن این مسافت را در نظر بگیرند.این خیابان‌ها در هسته مرکزی شهر واقع شده‌اند و به خاطر ترافیک زیاد گاهی منجر به تردد سنگین در سایر معابر هم می‌شوند، چون برای تردد در هر نقطه از شهر باید از این خیابان‌ها عبور کرد، یکطرفه شدن بعضی معابر نیز مدت‌هاست مطرح بوده، اما به نتیجه قطعی نرسیده است.فروزانفر عضو کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص طرح جامع ترافیک بیرجند با بیان اینکه در این طرح جامع، همه راهکار‌های حل مشکل ترافیکی، یکطرفه شدن برخی خیابان‌ها، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و اصلاح هندسی بسیاری از معابر پیش‌بینی شده است ، در نهایت از عدم تصویب و شروع به اجرای آن گلایه کرده بود.ضمن آن که این عضو شورای شهر ، بر اهمیت احداث تقاطع‌های غیرهمسطح هم تاکید کرده بود.وی حتی در بخشی از مصاحبه خود ، ساخت حداقل هشت تقاطع غیرهمسطح در قالب طرح جامع ترافیک را برای شهر الزامی دانسته است. با وجود همه این مسائل که مثل روز روشن است ، چندان امیدی به اصلاح وضع موجود یا تعریف پروژه های بزرگی چون تقاطع غیر همسطح ، نداریم. جالب اینجاست که کلنگ احداث پروژه تقاطع غیرهمسطح در نیمبلوک هم با اعتبار 60 میلیاردی زده شد اما ما باید خوشحال از افتتاح یک پل و میدان بعد از چندین ماه باشیم که به عنوان پروژه شاخص ، مطرح می شود. هرچند شاید پاسخ به چرایی این اتفاقات ، در همین جمله معاون عمرانی استاندار خلاصه شده باشد که گفت : « از یک سال گذشته روند رو به رشدی در بیرجند نداشتیم . مردم شهر بیرجند منتظر تغییر رویه شورای شهر و شهرداری و هم افزایی در این حوزه هستند. نیاز است که اعضای شورای شهر و شهردار به خاطر مردم، بیت المال و شرایط استان از بگو و مگو دست بردارند.:»
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق 09155665782 اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت