سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳

طلاق توافقی در استان 18 درصد رشد داشته است

کاری – رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طلاق توافقی در خراسان جنوبی حدود 18 درصد رشد داشته است، یادآور شد: درخواست طلاق به درخواست زوجه هفت درصد، گواهی عدم امکان سازش 12 درصد، مطالبه مهریه سه درصد و مطالبه نفقه 20 درصد و ثبت واقعه طلاق 34 درصد در سال 1401 رشد داشته است. حجت‌الاسلام علی موحدی راد صبح چهارشنبه در نشست خبری گفت: در سال 1401 تعداد هزار و 117 مورد طلاق توافقی در خراسان جنوبی داشتیم. وی یادآور شد: 50 درصد از پرونده های خانوادگی را طلاق توافقی و 35 درصد پرونده های خانوادگی را درخواست طلاق به درخواست زوجه تشکیل می دهد.

افزایش 43 درصدی در پرونده های صلح
موحدی راد ادامه داد: در موضوع صلح نیز افزایش 43 درصدی را داشته‌ایم، که تعداد پرونده‌های صلح و سازش در سال 1400 تعداد هشت هزار و 332 پرونده بوده که در سال 1401 به 10 هزار و 536 مورد رسید. وی با بیان اینکه تعداد مجازات های جایگزین حبس در سال 1400 تعداد دو هزار و 440 فقره پرونده بوده است، ادامه داد: این پرونده ها در سال 1401 به سه هزار و 144 فقره پرونده رسیده است. وی با بیان اینکه میزان پرونده‌های ورودی به دادگستری خراسان جنوبی در سال 1401 تعداد 58 هزار و 265 بود، یادآور شد: تعداد این پرونده ها در سال قبل از آن 56 هزار و 552 پرونده بوده است. با اشاره به رشد سه درصدی مقایسه پرونده‌های ورودی در سال 1401، بیان کرد: پرونده های شورای حل اختلاف در سال 1401 نیز سه هزار و 904 فقره بوده است که نسبت به سال قبل از آن 21.2 درصد رشد را نشان می دهد.

رشد 29 درصدی مجازات های جایگزین حبس
به گفته وی مجازات های جایگزین حبس در خراسان جنوبی طی سال 1401 حدود 29 درصد رشد داشته است.رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تعداد دادگاه های برخط دادگستری خراسان جنوبی در سال گذشته 41 هزار و 54 مورد بوده است، اضافه کرد: در این خصوص حتی با افرادی از کشورهای کره جنوبی، آلمان، عراق، لهستان ارتباط برقرار کرده ایم که پرونده های کیفری از طریق آنلاین رسیدگی شده است.موحدی راد با بیان اینکه 34 درصد پرونده های کیفری خراسان جنوبی مربوط به مواد مخدر، 21 درصد مربوط به سرقت، می باشد، بیان کرد: همچنین 17 درصد مربوط به توهین،16 درصد ضرب و جرح غیرعمدی و 12 پرونده را نیز ضرب و جرح عمدی می باشد.

دعاوی خانوادگی با 37 درصد فراوانی بیشترین پرونده های حقوقی
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه در مورد پرونده های حقوقی نیز در سال 1401 بیشتری فراوانی را دعاوی خانوادگی با 37 درصد، مطالبه وجه با 27 درصد، بوده است، یادآور شد: همچنین گواهی حصر وراثت با 13 درصد، 11 درصد پرونده مطالبه خسارت، 11 درصد اعسار از پرداخت بیشترین پرونده های این حوزه را تشکیل می دهد.رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان آمار پرونده های ضرب و جرح عمدی نسبت به سال گذشته 43 درصد کاهش داشته است، ادامه داد: به گونه ای که این در سال 1400 تعداد پرونده های ضرب و جرح عمدی پنج هزار و 364 فقره پرونده و در سال 1401 تعداد چهار هزار و 930 فقره پرونده بوده است.رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با گلایه از عدم ایجاد مرکز ماده 16 ترک اعتیاد در خراسان جنوبی تاکید کرد: موضوع دیگر حائز اهمیت در خراسان جنوبی بحث قاچاق سوخت است که متأسفانه جرائم تعزیراتی مربوط به آن به هیچ وجه بازدارنده نیست.موحدی راد اظهار کرد: نزاع جمعی نیز 28 درصد، توهین 29 درصد کاهش داشته است ولی پرونده های جرم تهدید 10 درصد افزایش یافته است.وی با تاکید بر اینکه در سال 1400 تعداد پرونده های سرقت خشن در خراسان جنوبی 22 فقره پرونده و در سال 1401 نیز 14 فقره بوده است، اضافه کرد: در سال 1401 تعداد چهار محکوم به قصاص در خراسان جنوبی با رضایت اولیاء دم به زندگی برگشتند.وی یادآور شد: با همکاری ستاد دیه 137 زندانی جرائم غیر عمد از زندان آزاد شدند و همچنین در سال 1400 سه فقره قصاص به سازش منجر شد.

برنامه هفته قوه قضائیه در خراسان جنوبی تشریح شد
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه در اولین روز از هفته قوه قضاییه ساعت 6 صبح یرای عهد و میثاق عطر افشانی از مزار شهدا خواهیم داشت، ادامه داد: ساعت 7 و نیم نیز برای تجدید میثاق با نماینده ولی فقیه در مرکز استان دیدار خواهیم داشت.حجت‌الاسلام علی موحدی با اشاره به ، برگزاری دیدار‌های مردمی برای رسیدگی به مسائل حقوقی و قضائی مردم در محافل عمومی از جمله مساجد و پایگاه‌های فرهنگی، ادامه داد: دادگاه‌های علنی برخط، خدمات جهادی قضائی در اقسا نقاط استان مخصوصا مناطق محروم و کمتر برخوردار، شرکت در نماز جمعه و سخنرانی قبل از خطبه‌ها توسط روسا و معاونین دستگاه‌های قضائی در استان نیز برگزار می شود.وی با اشاره به تقدیر از کارکنان نمونه با حضور تمامی خانواده‌های دستگاه قضائی استان، دیدار با خانواده‌های شهدا و ایثارگران و تجلیل از آنان، ادامه داد: حضور در برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی صدا وسیمای استان، برگزاری برنامه‌های رفاهی، تفریحی و ورزشی برای نیرو‌های قوه قضائیه و خانواده آنان، نیز در دستور کار قرار دارد. وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات ورزشی و اهدای خون، از مهم‌ترین مصوبات نشست ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه در دادگستری کل خراسان جنوبی است، یادآور شد: این برنامه ها در هفته قوه قضائیه در مرکز استان و در حوزه‌های قضائی استان اجرا می‌شود. وی با اشاره به حضور قضات در زندان های سراسر استان، یادآور شد: مشکلات زندانیان و مددجویان در حد اختیار رتق و فتق می شود. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی تاکید شد: همچنین بازدید از مراکز تولیدی استان که تعطیل یا در شرف تعطیلی هستند در هفته قوه قضایه انجام می شود تا مشکلات آنها حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی بااشاره به اینکه برخی از جاده‌های استان وضعیت مناسبی

بیشتر

بهروزی فر – همین چند روز قبل بود که معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان

بیشتر

در گذشته دفاتر ازدواج و طلاق از هم جدا بودند یعنی یک دفترخانه ازدواج و

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت