شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

جوی پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

کارشناس هواشناسی گفت: تا اواسط هفته در اغلب نقاط استان، جوی پایدار و یکنواخت است و روند تغییرات دما نیز تا پایان هفته محسوس نخواهد بود. لطفی افزود: سربیشه با حداقل دمای 3 درجه بالای صفر خنک‌ترین و بندان، طبس و دهسلم با حداکثر دمای 36 درجه بالای صفر گرمترین نقاط استان بود.

سفر قریب الوقوع رئیس جمهور  به خراسان جنوبی

میرکلانی- استاندار از سفر قریب الوقوع آیت ا… رئیسی به خراسان جنوبی خبر داد. به گزارش روابط عمومی استانداری؛ جواد قناعت در جمع هیئت اندیشه ورز گفت: بنا به پیگیری های صورت گرفته و اعلام آمادگی نهاد ریاست جمهوری، سفر دوم آیت ا… رئیسی و جمعی از وزرای کابینه به استان، به زودی محقق خواهد شد. وی تصریح کرد: به جهت اهمیت موضوع و بهره برداری هر چه بهتر از این سفر، برنامه ریزی های لازم صورت گرفته و در همین راستا از مدیران انتظار می رود برای استفاده از این فرصت، اهتمام لازم را داشته باشند. به گفته وی؛ حضور در جمع مردم و بررسی مصوبات سفر نخست، از مهمترین برنامه های این سفر است. استاندار به تشریح اقدامات دولت در استان پرداخت و گفت: این موارد باید به درستی تبیین شود تا مردم در جریان این اقدامات که اغلب در راستای تأمین زیرساخت های استان صورت گرفته، قرار بگیرند.  قناعت از پیگیری های صورت گرفته برای رفع مشکلات استان هم گفت و متذکر شد: یکی از این اقدامات کلیدی که در چند روز گذشته صورت گرفت، بحث تأمین پزشک متخصص بود که با عنایت به نیاز استان، بخش عمده ای از مشکلات را مرتفع خواهد نمود. وی تأکید کرد: بنا به قول وزارت بهداشت، سهم خراسان جنوبی از پزشکان متخصص که به زودی توزیع می شوند، نسبت سال گذشته به دو برابر افزایش خواهد یافت. به گفته استاندار؛ وعده وزارت بهداشت برای تأمین تجهیزات درمانی و احداث بیمارستان های محلی که مشکل عمده برخی مناطق و شهرهای کوچک است نیز از اتفاقات خوب هفته گذشته بود که بدون تردید می تواند در دسترسی مردم به خدمات درمانی مؤثر باشد.

بهره برداری از ۴۵۲ کارگاه اشتغالزای خُرد و خانگی در خراسان جنوبی

ایرنا – 452 کارگاه اشتغالزایی خرد و خانگی در استان خراسان جنوبی با حضور رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور به‌طور همزمان افتتاح شد. یک کارگاه اشتغالزایی در روستای تخته جان شهرستان درمیان روز شنبه به نمایندگی از کارگاه‌های سراسر استان به بهره‌برداری رسید. 452 کارگاه اشتغالزایی خرد و خانگی با اعتبار بیش از 22 میلیارد تومان در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد. این کارگاه‌ها در عرصه‌های صنایع دستی، کشاورزی، دامپروری، فرآوری و بسته‌بندی زرشک، اقتصاد مقاومتی، خدماتی و صنایع تبدیلی برای 800 نفر شغل ایجاد کرده است. رئیس سازمان بسیج سازندگی در مراسم افتتاح 452 کارگاه اشتغالزایی خراسان جنوبی، فعالیت در حوزه اقتصاد مقاومتی و محرومیت‌زدایی را از اولویت‌های این نهاد عنوان کرد. سردار محمد زهرایی گفت: مسئولان باید با ارائه تسهیلات همچنین تسریع روند صدور مجوزها و اجرای طرح‌ها، زمینه راه‌اندازی صنایع فرآوری و بسته‌بندی در روستاها را فراهم کنند تا ماندگاری مردم در مناطق روستایی بیشتر شود و مهاجرت معکوس نیز رقم بخورد. وی بر ضرورت همکاری فرمانداران با بسیج سازندگی برای حل مشکلات آب و آسفالت راه‌های روستایی تاکید کرد.

صنایع راکد خراسان جنوبی شناسایی و معرفی شود

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه صنایع راکد خراسان جنوبی به خصوص شهرستان درمیان باید شناسایی و معرفی شود، گفت: در خراسان جنوبی صندوق‌های قرض الحسنه پایدار می‌تواند 150 میلیون تومان تسهیلات چهار درصد پرداخت کند. سردار محمد زهرایی، در شورای اطلاع رسانی شهرستان درمیان اظهار کرد: طبق گفته مقام معظم رهبری نباید درگیر مسائل جزیی شویم چرا که از مسائل کلی و راهبردها غافل می شویم. رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه امروز جنگ، جنگ تمدنی است، افزود: تمدن پوشالی و در حال افول غرب امروز به جنگ تمدن اسلامی درحال شکل گیری آماده است و امروز جمهوری اسلامی در زمینه نظام سیاسی جز مقتدرترین نظام ها در جهان است.  رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه سهمیه تخصیص یافته به خراسان جنوبی با وضعیت اقلیم و تقاضاها برابری نمی کند و درخواست افزایش دو برابری آن به مجلس ارائه دادیم، افزود: دولت سیزدهم اقدام به ایجاد نهضت احیای صنایع کرده است. زهرایی با اشاره به اینکه 39 هزار صنعت خُرد، متوسط و بزرگ در کشور وجود دارد که راکد است و مقرر شده از این تعداد هزار واحد به همت بسیج سازندگی احیا شود، تصریح کرد: در خراسان جنوبی به خصوص شهرستان درمیان باید واحدهای صنایع راکد شناسایی و معرفی شود تا در این زمینه اقدام کنیم. رئیس بسیج سازندگی کشور با اشاره به صندوق‌های قرض الحسنه، بیان کرد: در خراسان جنوبی صندوق‌های قرض الحسنه پایدار می‌تواند هر صندوقی 150 میلیون تومان تسهیلات چهار درصد پرداخت کند. وی با بیان اینکه بسیج سازندگی متولی محرومیت زدایی نیست و به عنوان جهادگران کارآفرین کمیته امداد فعالیت دارد، تصریح کرد: در تفاهم نامه با کمیته امداد مقرر شد 40 هزار واحد مسکن محرومان در کشور ساخته شود؛ از این تعداد 300 واحد مربوط به خراسان جنوبی است که عملیات اجرایی ساخت یکصد واحد مسکونی آغاز شده است.

توزیع 94 سری جهیزیه بین نوعروسان نیازمند شهرستان درمیان

94 سری جهیزیه با حضور رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور بین نوعروسان نیازمند شهرستان درمیان توزیع شد. این جهیزیه‌ها شامل 5 قلم کالاست که در مجموع به ارزش 3 میلیارد تومان توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) تهیه و بین نوعروسان نیازمند توزیع شد. همچنین کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان درمیان از آغاز امسال 2 هزار و 410 بسته لبنیاتی به ارزش بیش از یک میلیارد و 600 میلیون تومان بین نیازمندان این شهرستان توزیع کرده است.

امسال 2 هزار و 285 هکتار آبیاری نوین در خراسان جنوبی اجرا شد

ایرنا- مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال با اجرای 2 هزار و 285 هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی، این استان رتبه سوم کشوری را تا پایان شهریور ماه کسب کرد. اکبر محمدی افزود: اعتبار هزینه شده برای اجرای این سطح بیش از 42 میلیارد تومان است. وی بیان کرد: به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم‌فشار حداکثر 15 میلیون تومان و به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار حداکثر 40 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تاکنون 37 هزار و 305 هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است. وی افزود: همچنین در حال حاضر 11 هزار هکتار پروژه سامانه‌های نوین آبیاری در استان در حال اجراست. محمدی اظهار کرد: خراسان جنوبی به لحاظ پروژه‌های در حال اجرا و عملکرد کل سامانه‌های نوین آبیاری رتبه اول را تا پایان شهریور امسال در سطح کشور کسب کرده است.

تأسیس شرکتی با سرمایه مردم؛ راهکار توسعه زرشک

ایسنا- رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: تأسیس یک شرکت بزرگ با سرمایه مردم، راهکار توسعه زرشک خراسان جنوبی است. سیدحسین خیریه گفت: توسعه و بهبود وضعیت زرشک در خراسان جنوبی نیاز به راه‌اندازی یک شرکت بزرگ با سرمایه‌گذاری زیاد و مردمی دارد. وی اظهار کرد: در صورت راه اندازی، این شرکت می‌تواند در ابتدا کار فروش را انجام دهد و در فازهای بعدی برای صنایع تبدیلی و تکمیلی و صادرات نیز اقدام کرده و منافع آن برای کشاورز که سرمایه‌گذار شرکت است، باقی می‌ماند. وی افزود: برگزاری جشنواره ملی زرشک اقدام بزرگی است که با حمایت استاندار و رئیس جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود و حدود 14 شرکت بزرگ صنایع تبدیلی کشور به آن دعوت شده‌اند که می‌تواند در بخش سرمایه‌گذاری گام بزرگی باشد. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: برای حضور سرمایه‌گذاران نیز باید مشکلاتی مانند استعلامات، واگذاری زمین و امکانات برطرف شده و همچنین بانک‌ها همکاری خوبی داشته باشد تا سرمایه‌گذار جذب شود. خیریه ادامه داد: توجه به بارگاه‌های بهداشتی زرشک و ارائه تسهیلات به کشاورزان برای راه‌اندازی آن می‌تواند کمک بزرگی به صادرات زرشک با بار میکروبی بسیار کم و مورد تأیید جهان باشد. وی تصریح کرد: لازم است با برنامه‌ریزی‌ها و ایجاد شرکت، قیمت زرشک را به قیمت واقعی آن برسانیم که این موضوع خود به انگیزه تولید و استقرار کشاورزان کمک می‌کند.

۲۲ دستگاه اتوبوس به چرخه سرویس دهی بازگشت

سرپرست امور ماشین آلات شهرداری بیرجند گفت: ۲۲ دستگاه اتوبوس فرسوده که از چرخه سرویس دهی خارج و غیر قابل بهره برداری شده بود با هزینه یک میلیارد تومان در مدت ۶ ماه بازسازی و راه اندازی شد. امیرآبادی زاده با بیان اینکه از این تعداد ۵ دستگاه اتوبوس بازسازی کامل و ۱۷ دستگاه اتوبوس نیز تعمیر اساسی شد، افزود: خرید یک دستگاه اتوبوس نو حدود ۴ میلیارد تومان هزینه دارد؛ ولی با بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر در هزینه‌های حمل و نقل صرفه جویی فراوان می‌شود که در همین خصوص ۱۱ دستگاه اتوبوس دیگر نیز تا پایان سال بازسازی و راه اندازی خواهد شد.

اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان خراسان جنوبی اغتشاشات اخیر را محکوم کردند

تسنیم- جمعی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان خراسان جنوبی در محکومیت اغتشاشات اخیر و حمایت از بیانات اخیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیانیه ای صادر کردند. در بخشی از بیانیه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان در محکومیت اغتشاشات اخیر و حمایت از بیانات اخیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) آمده است: راه‌اندازی اغتشاشات کور و بی‌هدف، به بهانه دروغین دفاع از حقوق زنان، اما در عمل تجزیه‌طلبی، توهین به نوامیس مردم، هتک حرمت مقدسات و ارزش‌های اسلامی همه بیانگر این است که ما به قله‌های رفیع آرمان‌های انقلاب نزدیک می‌شویم و دشمنان ما چشم دیدن این فتوحات عرصه‌های علمی، اقتصادی، دیپلماسی، فرهنگی و امنیتی را ندارند. … بی‌شک هیچ انسان منصفی اقدامات شرورانه گروه معدودی را که به بهانه درگذشت خانم مهسا امینی، با تعرض به جان و مال هموطنان، امنیت، آرامش و یکپارچگی کشور را مورد هدف قرار دادند، تایید نمی‌کند. هیچ انسان غیوری هتک حرمت به پرچم مقدس کشور عزیزمان که برای به اهتزار درآمدن آن صدها هزار نفر از بهترین‌ها شهید شده‌اند را تاب نمی‌آورد و توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی را هر انسان آزاده‌ای محکوم می‌کند.

زیستگاه گونههای جانوری، از موزه حیات وحش بی بهره مانده است

نهبندان با وجود زیستگاه گونه‌های جانوری نادر، اما همچنان از داشتن موزه حیات وحش بی بهره است. مدتی است که اداره حفاظت محیط زیست نهبندان اقدام به تهیه و جمع آوری گونه‌های تاکسیدرمی شده حیوانات و پرندگان بومی نهبندان و استان کرده و با این وجود مکان مناسبی برای به نمایش گذاشتن این نمونه‌ها وجود نداشته و در یک انباری داخل این اداره نگهداری می‌شود. هوبره، زاغ بور، کل و بز وحشی، روباه و گربه شنی از جمله گونه‌های جانوری زیستگاه‌های حیات وحش شهرستان نهبندان است. رئیس حفاظت محیط زیست نهبندان در این رابطه می‌گوید: نهبندان زیستگاه گونه‌های منحصر به فرد جانوری مثل زاغ بور است و زاغ بور پرنده آندمیک ایران بوده که زیستگاهش در نهبندان است. کوهستانی بیان می‌کند: از سوی دیگر جبیر ایرانی در کوه‌های استند زندگی می‌کند و با این همه می‌طلبد تا موزه حیات وحش برای علاقه‌مندان به جانوران در این شهرستان راه اندازی شود. او می‌گوید: برای به نمایش گذاشتن این گونه‌ها در قالب موزه حیات وحش مکانی در نظر گرفته ایم، اما نیاز است تا بازسازی و تجهیز شود و برای این کار باید مورد توجه مسئولان شهرستان و استانی در اعتبارات قرار گیرد.

جشنواره زرشک؛کور سوی امید و چراغ نجات کشاورزان

شبستان- بیش از 98 درصد زرشک جهان در خراسان جنوبی تولید می شود اما با این وجود کشاورزان از بی مهری مسئولان انتقاد داشته و از عدم پرداخت تسهیلات، خرید توافقی زرشک با قیمت مناسب و…گلایه دارند و کور سوی امیدی به جشنواره زرشک بسته و در انتظار رفع مشکلات هستند. یکی از زرشک کاران خراسان جنوبی از بخش مرکزی بیرجند که دو هکتار سطح زیر کشت زرشک دارد می گوید: با توجه به کاهش نزولات آسمانی کشت اکثر محصولات کشاورزی کم شده است و کشاورزان به سمت کاشت درختان زرشک رفته اند.

نبود بارگاه بهداشتی زرشک

محمدرضا رحیمی ضمن انتقاد از مسئولان مربوطه از مشکلات پیش رو به نبود بارگاه بهداشتی زرشک اشاره کرده و می افزاید: با وجود افزایش چشمگیر قیمت کود، سم و نبود بارگاه مناسب، اجاره کردن مکانی برای خشک کردن زرشک هم مشکلی بر مشکلات کشاورزان افزوده است. وی می گوید:
یا باید کشاورز محصول و دسترنج خود را با پایین ترین قیمت در اختیار دلال و واسطه قرار دهد و یا مجبور به اجاره مرغداری و گاوداری های مخروبه، اماکن عمومی بدون استفاده و… با اجاره 15 تا 20 میلیون تومان می شود. وی عدم پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای ساخت بارگاه زرشک، تأمین برق و… را از دیگر مشکلات عنوان کرده و می افزاید: بارگاه های بهداشتی زرشک نیاز به تأمین برق دارد چرا که برای خشک شدن زرشک باید تجهیزات سرمایشی قوی به طور مرتب روشن باشد حال آنکه هزینه دریافت امتیاز برق، خرید ترانس و لوازم جانبی بالغ بر 150 میلیون تومان هزینه دارد که در توان کشاورزان نیست. رحیمی دریافت استعلامات و پاسکاری شدن به ادارات مختلف را خارج از توان کشاورزان دانسته و خواستار اندیشیدن تمهیدات لازم برای حل این مشکل می شود. یکی دیگر از کشاورزان از مشکلات پیش رو به خرید یک ساعت آب با قیمت 300 تا 400 میلیون تومان اشاره کرده و می گوید: اگر زمین کشاورزی آب نداشته باشد خرید و تأمین آب کمر شکن بوده و خرید آب هیچ توجیهی برای کشاورز ندارد.

پایین بودن قیمت توافقی زرشک

علی حسین پور، گریزی به قیمت پایین خرید توافقی می زند و می گوید: خرید 13 تا 16 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم زرشک با وجود هزینه های جانبی هیچ توجیهی ندارد اما با این وجود تعدادی از کشاورزان منطقه به علت نبود بارگاه زرشک مجبور به فروش محصول خود به صورت تَر آن هم با چک های سه تا 6 ماهه می شوند. به گفته وی هر کارتن بسته بندی زرشک در مقیاس 10 کیلوگرم حدود 15 تا 20 هزار تومان است و فروش زرشک تر و یا خشک نیاز به تهیه کارتن دارد و همه این موارد بر کشاورز تحمیل می شود و با سرجمع شدن هزینه‌های انجام شده، کشاورز متوجه شده که نه تنها سودی نکرده بلکه زیان هم داشته است.

کاهش میزان آب قابل برداشت از چاه ها

وی کم شدن آب چاه را از دیگر مشکلات برشمرده و یادآور می شود: در زمستان چاه غیر فعال شده و نمی توان از آب چاه برای آبیاری استفاده کرد و از یک سو عدم آبیاری درختان و از سوی دیگرکاهش نزولات جوی در زمستان باعث از بین نرفتن آفات و شته ها شده و درختان در زمان باردهی با مشکل آفات مواجه می شود.قاسم یعقوبی هم و می گوید: از سالیان گذشته سوله ای برای خشک کردن زرشک تهیه کردم اما این مکان برای خشک کردن زرشک استاندارد نیست و برای احداث بارگاه زرشک با پیگیرهای فراوان مجوزهای لازم صادر شد. به گفته وی هزینه احداث بارگاه بهداشتی زرشک 500 تا 600 میلیون تومان است که تأمین این رقم در توان کشاورز نیست و باید دولت برای حمایت از کشاورز ورود کرده و تسهیلات پرداخت کند.وی تأکید می کند: برای جلوگیری از ورود واسطه ها و ضرر و زیان کشاوران، رونق اقتصادی منطقه، باید دولت ورود کرده و تسهیلات با کارمزد پایین به صورت بلند مدت به کشاورز پرداخت کند. این کشاورز قیمت هر کیسه کود کامل در گذشته را 50 تا 60 هزار تومان عنوان می کند و می گوید: همین کود در حال حاضر با قیمت 600 تا 700 هزار تومان تهیه می شود.

کشاورز دیگری از شهرستان آرین شهر می گوید: زرشک تولیدی به هیچ عنوان جوابگوی هزینه ها نیست و هزینه های جانبی را از دیگر راهها تأمین می کنم. قاسم پیرکرشک ضمن انتقاد از سختگیری های پیش رو برای اخذ مجوز ها، استعلامات و … از مسئولان مربوطه می خواهد راههای رسیدن به هدف را کاهش دهند چرا که کشاورز برای دریافت مجوز باید بارها تا قاین یا بیرجند رفته و دست خالی برگردد و همه این موارد باعث دلسردی کشاورز می شود.

کمر کشاورز شکسته است

وی گریزی به قیمت کود می زند و می گوید: سال گذشته قیمت یک کیلوگرم زرشک خشک 60 هزار تومان و قیمت یک کیسه کود یکصد هزار تومان بود در حالی که امسال قیمت یک کیلوگرم زرشک خشک یکصد هزار تومان است اما قیمت یک کیسه کود با بیش از 10 برابر افزایش به 700 هزار تومان رسیده است و این افزایش قیمت ها و هزینه های جانبی کمر کشاورز را شکسته است. وی از دیگر موارد به پایین بودن قیمت توافقی زرشک اشاره کرده و یادآور می شود: با وجود اینکه قیمت توافقی زرشک توسط مسئولان مربوطه اعلام نشده است ولی زرشک تر در این شهرستان بین 18 تا 20 هزار تومان خریداری می شود اما با وجود هزینه های جانبی کشاورز رغبتی به فروش زرشک تولیدی خود به صورت تر ندارد. وی با بیان اینکه کشاورزان نمی توانند ملک و باغ خود را رها کنند و با هر میزان درآمد و سود و زیان به کار خود ادامه می دهند، تأکید می کند: کشاورز در زمان برداشت با مشکل تأمین نیروی کارگر مواجه می شود و به همین علت حاضر است هر رقمی پرداخت کرده تا بتواند به موقع زرشک درختان را برداشت کند.

تعطیلی تولید زرشک تا 3 سال دیگر

پیرکرشک، کارمزد کارگر در زمان برداشت محصول را 250 هزار تومان اعلام کرده و با وجود افزایش چشمگیر هزینه ها و پایین بودن قیمت زرشک، تأکید می کند: با این وضعیت فعلی تا سه سال دیگر کشاورزان تولید این محصول مزیت دار را تعطیل می کنند. به گفته وی، استان خراسان جنوبی با وجود کاهش نزولات آسمانی تک محصولی شده است و برای ماندگاری کشاورزان باید دولت ورود کرده و در زمینه های مختلف پرداخت تسهیلات، تأمین ماشین آلات کشاورزی و… کشاورزان را مورد حمایت قرار دهد. وی یادآور می شود: برای دریافت تسهیلات نیاز به اخذ 17 استعلام است که همین موضوع باعث سردرگمی و خستگی کشاورز و در نهایت عدم پیگیری برای دریافت وام می شود.وی از مسئولان می خواهد: برای کشاورزانی که بارگاه بهداشتی زرشک ندارند شرایط دریافت تسهیلات را تسهیل کرده تا کشاورز مجبور به فروش محصول و زحمت کشید یک ساله خود به واسطه و دلال با پایین ترین قیمت نشود.مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بالغ بر 19 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت زرشک است، ادامه داد: 98 درصد زرشک دنیا در خراسان جنوبی تولید می شود و سالانه شاهد تولید 22 هزار تُن زرشک خشک در این استان هستیم. جعفری با بیان اینکه در حال حاضر 250 هزار نفر از جمعیت استان از محصول زرشک امرار معاش دارند، افزود: زرشک به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی، سیاسی و جنبه های دیگر حائض اهمیت است. مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک اشاره کرد و گفت: آموزش مراحل کاشت، داشت، برداشت، مراحل بازارسازی و بازار یابی، خشک کردن و عرضه به بازار از جمله این اهداف است. جعفری با اشاره به کلنگ زنی و افتتاحیه 6 پروژه فرآوری در مدت برگزاری جشنواره زرشک در استان گفت: این پروژه ها در حوزه فرآوری و توریسم مزرعه و کشاورزی خواهند بود. وی بیان کرد: بازارسازی و ایجاد بازار جدید برای زرشک، معرفی زرشک ایران، افزایش قیمت و تقاضای محصول، توجه ویژه به چرخه زرشک، کمک به معیشت کشاورزان، توجه دادن جوانان، دانشگاهیان و شرکت های دانش بنیان به سمت زرشک، جذب سرمایه گذار، مردمی کردن موضوع معرفی زرشک از جمله اهداف مهم جشنواره ملی زرشک است.

شناسایی 2 بیمار کرونایی در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته 2 بیمار کرونا مثبت در استان شناسایی شده و مورد جدیدی از فوت نیز گزارش نشده است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در شبانه روز گذشته از 51 آزمایش مولکولی و سریع انجام شده 2 مورد مثبت کرونا شناسایی شده که یک مورد مربوط به شهرستان بیرجند و یک مورد مربوط به شهرستان خوسف است.

پیگیری ارزش افزوده و فرآوری زرشک از سوی جامعه دانشگاهی

روستای هریوند در شهرستان سربیشه روز گذشته میزبان سومین روز از جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی بود. دو هزار هکتار از اراضی شهرستان سربیشه زیرکشت یاقوت سرخ است و 8 هزار زرشک کار امسال 9 هزار تن محصول را روانه بازار می‌کنند. پس از شهرستان‌های زیرکوه و قاینات دو قطب تولید زرشک خراسان جنوبی، سومین روز از جشنواره ملی زرشک استان با محوریت شهرستان سربیشه و در روستای گردشگری هریوند آغاز شد. اجرای موسیقی محلی، همراهی با مردم به صورت نمادین برای خوشه چینی زرشک، جشن برداشت، بازی‌های بومی محلی، حضور مدیران استانی و تقدیر از کشاورزان نمونه شهرستان از جمله برنامه‌های جشنواره ملی زرشک در روستای هریوند بود. برای معرفی شهرستان نیز، در کوچه باغ‌های این روستا نمایشگاهی متشکل از محصولات محلی شهرستان برای عرضه و نمایش آنان بر پا شد. فرماندار شهرستان سربیشه گفت: 27 مهر نیز کلنگ ساخت دو کارخانه فرآوری و خرید زرشک در شهرستان سربیشه به زمین زده می‌شود که ساخت آن را سرمایه گذاران بخش خصوصی در دست گرفته اند.

پیگیری تکمیل ارزش افزوده و فرآوری زرشک از سوی جامعه دانشگاهی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار از پیگیری تکمیل ارزش افزوده و فرآوری زرشک از طریق دانشگاه‌ها و مقالات علمی تاکید کرد. جواد اشرفی در جشنواره ملی زرشک در روستای هریوند شهرستان سربیشه گفت: در مورد خواص غذایی و دارویی محصولات مزیت دار استان اسناد علمی زیادی وجود دارد، اما هنوز به صورت عملیاتی اقدامی در این زمینه انجام نشده است. وی از کارکردهای شکرگزاری نعمت زرشک، به برگزاری جشنواره ملی زرشک اشاره کرد و افزود: برگزاری این جشنواره بستر و زمینه ساز حوزه فراوری و تکمیل زنجیره این محصول می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از ارائه منابع علمی در زمینه محصولات کشاورزی مزیت دار استان به سرمایه گذاران استقبال کرد و ادامه داد: امسال در گام نخست جشنواره ملی زرشک برگزار شده است در حالی که باید این جشنواره از سال‌های گذشته به صورت ملی به آن پرداخته می‌شد. اشرفی با بیان اینکه کشاورزی پیشران اقتصاد خراسان جنوبی است، تصریح کرد: در گام دوم همایش علمی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود که بر اساس آن بتوان آنچه موجب زنجیره ارزش افزوده و فراوری می‌شود از طریق دانشگاه‌ها و مقالات علمی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه فعالیت کمیته‌های 9 گانه جشنواره ملی زرشک به صورت مستمر ادامه می‌یابد، بیان کرد: این جریانی که شروع شده با قوت پیگیری خواهد شد و امید است با برگزاری جشنواره شاهد افزایش ارزش افزوده این محصول مزیت دار استان باشیم. وی با بیان اینکه کشاورزان اطمینان داشته باشند معرفی محصولات مزیت دار استان با همت دستگاه‌های دولتی ادامه خواهد یافت و کشاورزان نیز در راستای تقویت و بهبود مستمر تولید باکیفیت زرشک پای کار باشند، اظهار کرد: فرآوری محصولات وقتی ارزش افزوده خواهد داشت که وارد عرصه تجاری شود و در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای محصولات کشاورزی کمیته خاصی تعریف شده است.

افزایش خرید توافقی زرشک

محمدرضا لکزایی، فرماندار سربیشه نیز در این مراسم جمعیت شهرستان سربیشه را 41 هزار نفر اعلام کرد و گفت: شهرستان سربیشه مرزی و شرقی ترین شهرستان استان و کشور است. فرماندار سربیشه با بیان اینکه 70 درصد حدود 30 هزار نفر ساکن روستا هستند، افزود: 2 هزار خانوار در قالب 8 هزار نفر بهره بردار زرشک این شهرستان هستند. وی خواستار افزایش خرید توافقی زرشک با قیمت مناسب شد و ادامه داد: بزرگانی چون پرفسور بلالی مود و پروفسور معتمد نژاد در نتیجه زحمت و رزق حلال ناشی از کشاورزی در این منطقه پرورش یافته‌اند. لکزایی با بیان اینکه احداث 2 تا 3 کارخانه فرآوری زرشک آغاز شده است، یادآور شد: سالن بزرگی در شهرستان برای فعالیت چند مرکز خرید و بارگاه زرشک پیش بینی شده است.

توجه ویژه به کشاورزان شهرستان سربیشه

امام جمعه مود نیز در این مراسم اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری این نیست که همه دستگاه‌های اجرایی از بذر و نهال و امثال آن را تهیه کنند که کشاورز محصولی را تولید کند. حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی تولید محصول صرفه اقتصادی داشته باشد، گفت: باید اداره امور اراضی شهرستان سربیشه را ویژه ببیند تا کشاورزان در باغات خود مکانی برای نگهداری ابزار آلات کشاورزی داشته باشند. وی به تنوع تولید محصولات کشاورزی در شهرستان سربیشه اشاره کرد و ادامه داد: وقتی کشاورز چند سال برای تولید زرشک و سایر محصولات زحمت می‌کشند، باید ارزش افزوده آن برای کشاورزان زحمتکش باشد و از خام فروشی جلوگیری شود. رضایی بر فرآوری زرشک استان تأکید کرد و افزود: باید کارشناس ویژه برای هر شهرستان در نظر گرفته تا محصولات متناسب با این منطقه کشت شود.

مرکز دانش بنیان عناب در شهر مود احداث میشود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: کلنگ‌زنی انبار بورس و مرکز دانش‌بنیان عناب در شهر مود و مرکز فراوری زرشک در سربیشه در دستور کار است تا چرخه تولید و فرآوری زرشک در سربیشه تکمیل شود. مهدی جعفری با بیان اینکه کشاورزان در جهت امنیت غذایی کشور تلاش می‌کنند و در شرایط سخت تولید به فعالیت خود ادامه می‌هند، اظهار داشت: سربیشه در یک سال گذشته به عنوان شهرستان تراز در حوزه کشاورزی استان معرفی شده است. وی عنوان کرد: سال گذشته به دلیل نبود دستگاه چاپر شاهد خشک شدن محصول ذرت در این منطقه بودیم، اما امروزه با خرید این دستگاه از سربیشه به دیگر شهرستان‌های دیگر استان ارسال می‌شود.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات گذشته کشاورزان در حوزه خرید توافقی زرشک اشاره و تصریح کرد: امروز ظرفیت‌های زیادی برای خرید و فرآوری زرشک در شهرستان سربیشه ایجاد شده است. جعفری با اشاره به 2 هزار هکتار سطح زیرکشت زرشک در شهرستان سربیشه بیان کرد: در حال حاضر سالانه 9 هزار تن زرشک در این شهرستان تولید می‌شود، اما ظرفیت فرآوری 15 هزار تن است که 6 هزار تن بیشتر از ظرفیت تولید این شهرستان است. وی از کلنگ‌زنی شهرک تخصصی زرشک در سربیشه خبر داد و عنوان کرد: کلنگ‌زنی انبار بورس زرشک و مرکز دانش‌بنیان عناب در شهر مود و مرکز فرآوری زرشک در سربیشه در دستور کار است که چرخه تولید و فرآوری زرشک در شهرستان را تکمیل می‌کند.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: امروز کشاورزی سربیشه نسبت به تولیدات خود تراز کشاورزی در حوزه انقلاب است. وی خاطرنشان کرد: با برگزاری پنج جشنواره ملی زرشک در شهرستان‌های خراسان جنوبی شاهد افزایش قیمت توافقی زرشک هستیم و وضعیت این محصول با گذشته تفاوت خواهد کرد. جعفری تصریح کرد: در علم اقتصاد 80 درصد تبلیغات و 20 درصد را فروش انجام می‌دهد از این رو جهاد کشاورزی استان برای تبلیغات و معرفی زرشک اقدامات لازم را انجام داده و کشاورزان هم باید کمک کنند تا محصول زرشک باکیفیت و در بسته‌بندی مطلوب به بازارهای جهانی عرضه شود. جعفری به توجه استاندار به حوزه کشاورزی و معرفی ظرفیت‌های استان اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره ملی زرشک در همین راستا است و در این مدت بیش از 60 برنامه متنوع و تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده‌ای برای معرفی این محصول و پتانسیل‌های استان در حال انجام است.

شرایط جذب سرمایه گذار برای محصولات استراتژیک خراسان جنوبی ایجاد شود

پویان گفت: برای جذب سرمایه گذاران در زمینه فراوری محصولات مزیت دار خراسان جنوبی مانند زرشک شرایط را تسهیل کنید. محسن پویان با اشاره به خواص زرشک خواستار تسهیل شرایط سرمایه گذاری برای فراوری این محصول شد و بر ایجاد کارخانه فراوری و تولید مکمل غذایی و دارویی این محصول تأکید و خواستار راه اندازی این مهم شد. وی با بیان اینکه حدود 300 سال از عمر زرشک بدون دانه در استان می گذرد، افزود: محصولاتی مانند زرشک می تواند پتانسیل هایی برای اشتغالزایی و ارزآوری به وجود آورد. وی افزود: اگر برگزاری این جشنواره در بعد فرا استانی باعث شود هر خانواده ایرانی در روز یک لیوان آب یا شربت زرشک استفاده کنند 20 برابر تولید فعلی نیاز کشور خواهد بود. وی خواستار ایجاد کارخانه فراوری زرشک و تولید مکمل غذایی و دارویی، ساخت مکمل غذایی ضد پلاک های عروقی برای جلوگیری از سکته و… شد و تأکید کرد: محققان استان حاضر هستند دانش فنی خود را به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند. پویان از زرشک به عنوان معدن طلا در استان نام برد و گفت: در دنیا و استان زرشک بدون دانه به صورت انحصاری در اختیار ما قرار دارد و امید است این جشنواره بستری برای ارسال زرشک استان به دیگر نقاط کشور و دنیا فراهم کند.

بخش کشاورزی، عامل پیش برنده ما در افق چشم اندازهای کشور

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم روز جمعه در جشنواره ملی زرشک که در روستای محمد آباد علم شهرستان قاینات برگزار شد، گفت: بخش کشاورزی، عامل پیش برنده ما در افق چشم اندازهای کشور است. عباس زاده با بیان این که خراسان جنوبی از نظر وسعت،  سومین استان کشور است، تصریح کرد: ظرفیت های بخش کشاورزی استان برای تبدیل شدن به محور اقتصاد باید مورد توجه قرار گیرد. عباس زاده ادامه داد: از دست دادن فرصت ها در گذشته آثار سوئی را برای کشور رقم زده ولی نگاه و اقدام جهادی دولت و مجلس اتفاقات بزرگی را در حوزه های اقتصادی بوجود آورده است. وی با تأکید بر این که باید روحیه امید و نشاط را برای رسیدن به وضع مطلوب در مردم تقویت کنیم، تصریح کرد: باید با ارائه فواید زرشک، این محصول را در دسترس همه مردم ایران قرار دهیم.

زمینهسازی برای تجارت محصولات ارگانیک با پژوهشهای جدید

فرماندار قاین با تاکید بر اینکه مدیران زمینه بهره وری بهتر زرشک را فراهم کنند، گفت: با اقدامات دانشگاه‌های شهرستان و پارک علمی و فناوری و اختراع دستگاه‌های جدید مشکلات صادرات محصولات ارگانیک حل خواهد شد. محمد محمدی، با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زرشک در استان، هدف از برگزاری این قبیل برنامه‌ها را کمک به جذب سرمایه گذار، بازاریابی و فروش محصول، افزایش قیمت فروش، کمک به گردشگری کشاورزی ومعرفی محصولات کشاورزی به جهان بیان کرد.فرماندار قاین گفت: تولید محصولات ارگانیک باید مورد توجه کشاورزان باشد چرا که این موضوع برای مصرف کننده اهمیت بسیار زیادی دارد. وی با بیان اینکه مدیران استانی و کشوری باید زمینه بهره وری بهتر از محصول زرشک را در سطح شهرستان فراهم کنند،‌ افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به موضوع تولیدات دانش بنیان و با تحقیقات، پژوهش و اقدامات دانشگاه‌های شهرستان و پارک علمی و فناوری و اختراع دستگاه‌های جدید مشکلات صادرات محصولات ارگانیک حل خواهد شد. فرماندار قاین بیان کرد: با افتتاح مرکز ترویج عناب وزرشک در شهرستان زمینه تولید محصولات ارگانیک فراهم خواهد شد که در آینده نتایج آن بیشتر دیده خواهد شد.

بازدید از دستگاه خشک کن هوشمند زرشک و میوه در قاین

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری از دستگاه خشک کن هوشمند زرشک و میوه در شهرستان قاینات بازدید کرد. در ادامه برنامه های مرتبط با جشنواره ملی زرشک در قاینات، معاون استاندار و نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از  مدیران، با حضور در مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان قاینات از دستگاه خشک کن هوشمند زرشک و میوه از نزدیک بازدید کردند. سلیمی فرد، سازنده دستگاه خشک کن هوشمند زرشک و میوه از مزیت های مهم ساخت این دستگاه توسط تیم مهندسی مجموعه گفت و روند کار دستگاه را به صورت کامل تشریح نمود. معاون استاندار هم قول مساعدت و حمایت از این کارآفرین جوان و نخبه را داد.

استاندار: کوچکترین اقدام در راستای افزایش سرمایه های استان، ارزش پیگیری دارد

قاسمی- استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: کوچکترین اقدام در راستای افزایش سرمایه های استان، ارزش پیگیری دارد. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ جواد قناعت در دیدار مدیر امور شعب بانک صادرات استان خاطرنشان کرد:  تمام تلاش ما بر این است که استان از محرومیت و مظلومیت خارج شود، لذا هر اقدامی که حتی یک ریال به سرمایه استان اضافه کند، ارزش پیگیری دارد. وی تصریح کرد: انتظار ما از مدیران دستگاه های اجرایی و بانک ها هم این است که با ایجاد پل های ارتباطی با مرکز، به جذب اعتبار از محل منابع ملی و نیز اعتبارات در اختیار وزارتخانه ها اهتمام ورزند. استاندار به نقش بانک ها در حمایت از سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: بانک های استان باید از تمام ظرفیت های موجود برای جذب تسهیلات در راستای حمایت از سرمایه گذاران استفاده کنند. قناعت متذکر شد: این تکلیف به عهده مدیران دستگاه های اجرایی نیز می باشد که با کمک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، بانک را در جذب تسهیلات همراهی کنند. وی تأکید کرد: جذب اعتبارات و تسهیلات، باعث گردش مالی شده و اشتغالزایی به همراه دارد لذا نباید مورد غفلت واقع شود.به گفته وی؛ این که کار یک سرمایه گذار به واسطه کمبود منابع و نیاز به تسهیلات معطل بماند، اصلاً قابل قبول نیست. استاندار با تأکید بر اهمیت موضوع از آمادگی خود برای پیگیری مسئله جذب تسهیلات و منابع در مرکز گفت: قطعاً اگر از هر فرصتی برای جذب منابع در راستای حمایت از سرمایه گذاران استفاده نکنیم، از بقیه عقب می مانیم و این اصلاً به نفع استان نیست. وی تأکید کرد: نگاه های مدیران باید بلند باشد تا کارها به پیشرفت و تعالی استان منتج شود.مدیر امور شعب بانک صادرات استان نیز در این جلسه، اقدامات این بانک در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران را تشریح کرد. عاملی نیا تأکید کرد: ما در مجموعه بانک صادرات بر این باوریم که هر واحد تولیدی در هر گوشه خراسان جنوبی که فعال شود، کمک به کل استان است و همه از نتایج آن بهره مند می شوند. وی با اشاره به واحدهای صنعتی بزرگ استان، اظهار کرد: کارهای ما  اگر به راه اندازی چند واحد بزرگ همچون کویر تایر و … منجر شود، قطعاً به اشتغالزایی و کاهش آمار بیکاران استان کمک کرده ایم.

آغاز ثبت نام وام های دانشجویی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از آغاز ثبت نام وام های دانشجویی خبر داد و گفت: ثبت نام وام های دانشجویی از 21 مهر آغاز شد و تا 16 آذر ادامه خواهد داشت.

پرداخت وام 150 میلیون تومانی برای اشتغال سربازان ماهر

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه: تمامی سربازان منقضی خدمت 1397 به بعد که پیش، حین و یا پس از خدمت سربازی، دوره‌های مهارت آموزی را طی کرده و گواهی نامه مهارتی دریافت کرده اند و در حال حاضر طرحی برای اشتغال دارند، می‌توانند برای دریافت وام به پلیس +10 مراجعه و سنوات خود را ثبت کنند.

افزایش شهرهای با وضع آبی کرونا در خراسان جنوبی

بر اساس آخرین به روز رسانی نقشه کرونایی کشور شهرستان طبس از وضعیت زرد به آبی تغییر رنگ داد. بنابراین 6 شهرستان بیرجند، طبس، بشرویه، قائنات، زیرکوه و خوسف در وضعیت آبی (عادی) قرار دارد. همچنین سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی شامل فردوس، سربیشه، نهبندان، درمیان و سرایان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار گرفته اند.

دستگیری سارق در شهرستان طبس

فرمانده انتظامی طبس از دستگیری سارق حرفه‌ای منازل و اماکن خصوصی با کشف 6 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد. سرهنگ فاضل مریمی افزود: با وقوع چند فقره سرقت از منازل و اماکن خصوصی در طبس، موضوع دستگیری سارق در دستور کار پلیس قرار گرفت. وی گفت: مأموران انتظامی شهرستان طبس پس از انجام تحقیقات و بررسی های میدانی، یک سارق حرفه‌ای را شناسایی و وی را در مخفیگاهش در یکی از روستاهای اطراف شهرستان دستگیر کردند. فرمانده انتظامی شهرستان طبس با اشاره به اینکه سارق در بازجویی های پلیسی به 6 فقره سرقت منزل و اماکن خصوصی اعتراف کرد، گفت: متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

کشف 101 کیلوگرم تریاک از یک خودرو

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف 101 کیلو تریاک در بازرسی از سواری دنا در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر شده است. سردار ناصر فرشید اظهار کرد: مأموران ایست و بازرسی “سهل آباد” شهرستان “نهبندان” هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک سواری دنا که از “ایرانشهر به تهران” در حال حرکت بود مشکوک شدند و  خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند. وی بیان کرد: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی تکمیلی از سواری دنا، 101 کیلو گرم تریاک از داخل خودرو کشف کردند. فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: مأموران در این رابطه خودرو را توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

انجام تمرینات تاکتیکی بسیجیان گردان چهارم امام حسین(ع) شهرستان سربیشه

تمرینات تاکتیکی بسیجیان گردان چهارم امام حسین (علیه السلام) شهرستان سربیشه به مدت سه روز در حاشیه یکی از روستا‌های شهرستان برگزار شد. سردار تناکی فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری استان گفت: امسال در راستای آمادگی‌های یگانی قرارگاه شهید ناصری و تیپ انصار الرضا (علیه السلام) خراسان جنوبی و با هدف حفظ آمادگی بسیجیان در برابر هرگونه تهدید احتمالی در نقاط مرزی و کمک به نیرو‌های مرزبانی و ارتش،  هفت گردان از 12 گردان امام حسین (علیه السلام) تمرینات تاکتیکی را انجام  داده اند.

برگزاری جلسه کمیته کارگری شهرستان فردوس

کمیته کارگری شهرستان فردوس به ریاست فرماندار تشکیل جلسه داد.  فرماندار شهرستان فردوس در این جلسه گفت: پرداخت مزد کارگر اهمیت بالایی دارد ولی در این بین باید مسائل و مشکلات کارفرما هم مد نظر قرار گیرد. روشن افزود: اشتغال و تولید اولویت کاری شهرستان بوده و با استفاده از تمام ظرفیت شهرستان این دو موضوع باید مورد پیگیری مدیران قرار گیرد. وی کیفیت کار، حقوق کارگر، توجه به نیروی کار، رفاهیات کارگران را از مهمترین عوامل توسعه و رونق اشتغال و تولید در شهرستان برشمرد.

حبس در آسانسور، در صدر حوادث شهری غیر حریق در بیرجند

بیشترین حوادث شهری غیر حریق در نیمه نخست امسال در بیرجند، مربوط به حبس افراد در آسانسور بوده است. رئیس سازمان آتش نشانی بیرجند گفت: در نیمه نخست امسال، 753 مورد عملیات برای آتش نشانان بیرجند ثبت شد که 220 مورد آن حریق و 533 مورد آن دیگر حوادث شهری بود. حیاتی، با بیان اینکه 675 مورد از حوادث این مدت در محدوده شهری و 78 مورد آن در خارج از محدوده‌ شهر بیرجند رخ داد، افزود: حبس در آسانسور، تصادفات و ورود حیوانات وحشی به منازل و اماکن شهری به ترتیب بیشترین حوادث شهری نیمه نخست امسال در بیرجند بوده است. وی گفت: بیشترین موارد حبس در آسانسور نیز در محدوده خیابان‌های شعبانیه و غفاری رخ داده است. رئیس سازمان آتش نشانی بیرجند افزود: در حوادث نیمه نخست امسال در بیرجند و حومه، 9 نفر فوت و 126 نفر مصدوم شدند و 401 نفر نیز توسط آتش نشانان نجات یافتند.

تورهای گردشگری در ایام عزاداری باید ملاحظات را در نظر بگیرند

تسنیم- معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در خراسان جنوبی عقب ماندگی‌ها در حوزه زیرساخت‌های گردشگری فراوان است و در این زمینه کار زیادی داریم، اظهار کرد: در مورد تسهیلات اعطایی دوران کرونا  آنچه رخ داد یک اشتباه بود. وی با بیان اینکه در بسته گردشگری جدیدی که با توجه به شرایط جدید رخ خواهد داد، بسیاری از خواسته‌ها عملیاتی می‌شود، گفت: ساز و کارهای حمایت از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری بسیار کم و ناچیز است، حمایت‌ها باید بیش از این شود. معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: صیانت و دفاع از حوزه گردشگری در وهله اول باید توسط خود ما و صاحبان اقامتگاه‌های بوم‌گردی صورت گیرد. شالبافیان با تأکید بر اینکه در مورد شیوه استانداردسازی بومگردی‌ها معتقدم حق با فعالان حوزه گردشگری است، افزود: اگر نمی‌توانیم مسئله‌ای را حل کنیم حداقل مانع جدید نیز نباید ایجاد کنیم. وی اظهار کرد: به شدت معتقدم که باید مسیر را برای تورهای مجاز گردشگری تسهیل کنیم ولی از جهت دیگر تورهای گردشگری نیز چارچوب‌های فرهنگی و مذهبی جوامع بومی را رعایت کنند. شالبافیان افزود: تورهای گردشگری در ایام عزاداری و شهادت باید ملاحظات را در نظر بگیرند و گرنه به طور طبیعی ستاد امر به معروف ورود پیدا می‌کند از طرف دیگر باور داریم غیر مترقبه اعلام کردن ممنوعیت حضور تورها در یک روز خاص و بستن مسیر تکریم شعائر نیست.

250 هزارتن کنسانتره آهن، خوراک کارخانههای فولادی میشود

سالیانه 250 هزارتن کنسانتره آهن مورد نیاز کارخانه‌های فولادسازی در معادن سنگ آهن شهرستان طبس تولید می‌شود. مجموعه کنسانتره سنگ آهن تپه طاق در دستگردان طبس، یکی از بزرگترین منطقه‌های سنگ آهن در خراسان جنوبی است. بابایی، کارشناس معدن سنگ آهن تپه طاق گفت: این واحد معدنی قادر است در سال حدود 250 هزار تن محصولات سنگ آهن را به کنسانتره تبدیل کند. تمرکز فعالیت‌های صنعتی و معدنی در طبس روی کانی‌های فلزی و غیرفلزی است وکل محصول تولیدی این معدن به شهرستان اصفهان ارسال می‌شود. فقری، مدیر استخراج مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بازدید از این مجموعه گفت: در نظر داریم با توسعه واحد معدن سنگ آهن و احداث واحد جوار معدنی بتوانیم  بیشتر در منطقه باشیم تا اکتشاف و استخراج سنگ آهن افزایش یابد.وی افزود: با افزایش تولید و فرآوری سنگ آهن ارسال می توانیم سنگ آهن بیشتری را در اختیار خطوط تولید فولادسازی کشور قرار دهیم. محمدی، مدیرعامل مجموعه صنعتی و معدنی سنگ آهن گفت: با احداث واحد جوار معدنی، علاوه بر اشتغالزایی و کسب ارزش افزوده می‌توان باعث مهاجرت معکوس به روستا‌های مجاور معادن نیز شد. وی افزود: اکنون در این واحد معدنی 50 نفر مشغول به کار هستند که با افزایش ظرفیت کارخانه بالغ بر 25 نفر دیگر در کارخانه و 50 نفر هم در معدن برای استخراج سنگ آهن مشغول خواهند شد. مدیرعامل این مجموعه همچنین گفت: با عیار بالای 66 درصد و دانه بندی 80 میکرون این محصول به طور مستقیم در صنایع فولاد برای تولید گندله مورد استفاده قرار می‌گیرد. از 170 پرونده معدنی در طبس 120 معدن آن فعال هستند یکی از این معادن معدن تپه طاق دستگردان در شهرستان طبس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت