شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

کیفیت هوای نهبندان در وضعیت خطرناک قرار گرفت

ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: کیفیت هوای شهرستان نهبندان دیروز خطرناک شد. اسدا… حاتمی اعلام کرد: براساس شاخص کیفیت هوا مختوم به ساعت 12 دیروز کیفیت هوای شهرستان نهبندان با شاخص 490 در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

امام جمعه بیرجند: کار رسانه‌ای صحیح، انسان را به کمال می‌رساند

ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: کار رسانه‌ای اگر درست انجام شود انسان در راستای هدفی که خلق شده است به کمالات می‌رسد.حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار اصحاب رسانه خراسان جنوبی ضمن گرامیداشت 17 مرداد روز خبرنگار و بزرگداشت شهدای رسانه افزود: رسانه اگر در کار خود تحریف ایجاد کند، می‌تواند نوع بشر را از راه اصلی‌اش منحرف کند و آنگاه انسان منحرف، بدترین موجود عالم می‌شود. وی با بیان اینکه کار خبرنگاری و رسانه، کاری پر اهمیت است که در بُعد مثبت آن بهترین کار و در بعد منفی آن بدترین‌ کار است، اظهار کرد: کار شما خبرنگاران، سرنوشت، عمر و ارزش‌های انسان را رقم می‌زند و خوش به حال شما که توفیق پیدا کنید این امانت خدا و مردم را در جهت سازنده و برای رشد کمال و نجات انسان بکار گیرید که عاملی موثر است.

توسعه همه‌جانبه مهمترین دغدغه رسانه‌های خراسان جنوبی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: رویکرد رسانه‌های استان که در عرصه‌های مختلف قلم می‌زنند، معطوف به نگاه کلان انقلاب اسلامی و مهمترین دغدغه آنها توسعه همه‌جانبه خراسان جنوبی است. علی فرخنده افزود: حضرت زینب (س) به عنوان طلایه‌دار جهاد تبیین بهترین الگوی رسانه‌ای برای خبرنگاران است. دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نگاه فعالان رسانه‌ای به رفع موانع توسعه استان است، همت اصحاب رسانه در این حوزه را قابل تقدیر دانست و افزود: در بدو تاسیس خراسان جنوبی 11 نشریه دارای مجوز بودند که اکنون این تعداد به 140 نشریه و پایگاه خبری فعال در سطح استان رسیده است. وی تعداد نمایندگی نشریات سراسری در خراسان جنوبی را 56 نشریه ذکر کرد و گفت: همچنین 15 مورد سرپرستی خبرگزاری‌های سراسری در استان داریم که 13 مورد در بیرجند، یک مورد در قاینات و یک مورد مربوط به شهرستان طبس بوده و 25 مورد مجوز دکه مطبوعاتی داریم که خیلی فعال نشده‌اند. فرخنده اظهار کرد: در سال‌های اخیر تیراژ روزنامه‌ها با مشکل گرانی کاغذ در استان سیر نزولی داشته است.مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی هم گفت: رسانه‌ها طلایه‌داران و مجاهدان خط مقدم جهاد تبیین هستند که بعد از صدور فرمان رهبر معظم انقلاب، حضور چشمگیری در این زمینه دارند.سجاد رضایی گفت: در موضوع جهاد تبیین سه اولویت وجود دارد که بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف، انعکاس اصول انقلاب اسلامی و شکستن هیمنه پوشالی غرب است.مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان‌ جنوبی هم گفت: رعایت نکردن اصول اخلاق حرفه‌ای توسط برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی یکی از چالش‌های حوزه رسانه‌ای استان است. سمانه سالاری ادامه داد: برخی مدیران از گفتن واقعیت‌ها دوری و فقط به بیان عملکرد اکتفا می‌کنند از طرفی خبرنگاران را تبلیغات‌چی قلمداد کرده اما خبرنگاران همواره ثابت کردند که در گذشته و در حوادث مختلف، محکم‌تر از مدیران قدم برداشته‌اند. وی با بیان اینکه مدیران باید خبرنگاران را در کنار و نه مقابل خود ببینند، گفت: مدیری که مشکل جامعه رسانه‌ای را درک نکند، نمی‌تواند مشکل جامعه را هم درک و رفع کند.

روند بیابان زایی از بیابان زدایی در خراسان جنوبی پیشی گرفته است

به دلیل کمبود اعتبار در زمینه بیابان زدایی و گسترش بیابان ها با فرسایش بادی و عوامل انسانی روند بیابان زایی از بیابان زدایی در خراسان جنوبی پیشی گرفته است. رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به افزایش مساحت کانون های فرسایش بادی در استان گفت: مساحت این کانون ها در سال 1393 یک میلیون و 386 هزار هکتار بود که در آخرین بازنگری سال 98 به دو میلیون و 135 هزار هکتار افزایش یافته است. یوسفی افزود: در آخرین بازنگری سال 98، 4 میلیون و 500 هزار هکتار از مساحت استان تحت تاثیر فرسایش بادی است که 32 منطقه، کانون فرسایش بادی می باشد. وی با اشاره به اینکه کانون های فرسایش بادی در اکثر شهرستان ها وجود دارد،گفت: از جمله این کانون ها می توان به ریگ بشرویه، دستگردان طبس، سه قطعه سرایان، سهل آباد نهبندان، شاهرخت زیرکوه، طبس مسینا درمیان، چاهک موسویه قاینات و خور خوسف اشاره کرد که بیشترین مساحت کانون های فرسایش بادی در شهرستان های طبس و نهبندان است. رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده برای بیابان زدایی گفت: این اقدامات شامل فعالیت های بیولوژیکی و مکانیکی است که نهال کاری، بادشکن غیرزنده و تله رسوبگیر از جمله آنهاست. یوسفی با بیان اینکه تاکنون اعتبارات سال 1401 ابلاغ نشده است گفت: سال گذشته از مبلغ مصوب اعتبارات ملی بیابان زدایی 50 درصد آن یعنی 16 میلیارد تومان تخصیص یافت که 8 هزار هکتار مراقبت سنواتی آبیاری عرصه‌های نهالکاری، 36 کیلومتر تله رسوبگیر و 290 هکتار مالچ پاشی انجام شد. وی تغییر الگوی کشت، بهره برداری اصولی از منابع(معدنی و آب)، تخصیص به موقع اعتبارات و تشویق مشارکتهای مردمی را از راهکارهای موفقیت در بیابان زدایی عنوان کرد و گفت: 100 میلیارد تومان، اعتبار پیشنهادی برای سال 1401 است که منتظر تایید سازمان منابع طبیعی کشور هستیم. وی گفت: فرسایش بادی سالانه 82 میلیارد و 890 میلیون تومان خسارت در استان وارد می کند که نیازمند توجه ویژه به این موضوع است.

در آینده نزدیک؛ بازارچه دائمی صنایع‌دستی در سرای امینی راه‌اندازی می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند گفت: این اداره به دنبال آن است تا بازارچه دائمی صنایع‌دستی را در سرای تاریخی امینی راه‌اندازی کند و از آنجایی که این سرای تاریخی در بخش مهم و قلب شهر قرار دارد، مرکز بسیار خوبی برای تجهیز و راه‌اندازی غرفه‌های تولید و فروش صنایع‌دستی است. جنتی‌فر با اشاره به این‌که سرای امینی مربوط به دوره قاجار است، گفت: پیشرفت فیزیکی این طرح 100 درصد است و در حال حاضر بیش از 40 حجره از فضا‌های این بنا مرمت شده تا هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی در آن مستقر شوند. وی افزود: برای واگذاری غرفه‌های صنایع‌دستی به صنعتگران شهرستان بیرجند برنامه‌ریزی‌شده و در زمان مناسب اطلاع‌رسانی برای تحویل و تجهیز آن‌ها به هنرمندان و صنعتگران دارای مجوز انجام می‌شود. وی گفت: در حال حاضر 7 غرفه دائمی صنایع‌دستی در راسته بازار خانه اعتمادی نیا و 21 غرفه در بازارچه صنایع‌دستی میراث جهانی باغ اکبریه در حال فعالیت است و سرای تاریخی امینی سومین مجموعه متمرکز برای حمایت و فروش صنایع‌دستی می باشد که در شهرستان بیرجند فعال شده است.

62 درصد اهدای خون در تاسوعا و عاشورای حسینی افزایش یافت

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: امسال در روز تاسوعا 180 نفر و در روز عاشورا 284 نفر برای اهدای خون به مراکز خونگیری استان مراجعه کردند که مجموعا 381 نفر در این دو روز موفق به اهدای خون شدند. مهدی زاده افزود: این آمار نشان از افزایش 62 درصدی اهدای خون در این دو روز در مقایسه با سال گذشته دارد. وی گفت: در تاسوعای امسال از 180 نفر مراجعه کننده به مراکز خونگیری 151 نفر و در عاشورا نیز از 284 نفر مراجعه کننده 230 نفر موفق به اهدای خون شدند. در تاسوعا و عاشورای حسینی 5 مرکز ثابت و سیار اهدای خون در خراسان جنوبی فعال بود.

تولید 500 تُن ماهی گرمابی و سردآبی در استان پیش بینی می شود

پیش بینی می‌شود تا تاپایان شهریور ماه امسال 500 تُن ماهی گرمابی و سردآبی در خراسان جنوبی تولید شود. مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از این مقدار 30 تُن انواع ماهی سردآبی و 470 تُن ماهی گرمابی است. مهدی سورگی افزود: ارزش 500 تُن ماهی گرمابی و سردآبی 25 میلیارد تومان است. وی با اشاره به اینکه در تولید ماهی سردابی امسال 100 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشتیم، افزود: هم چنین در تولید ماهی گرم آبی 10 درصد افزایش تولید داشتیم. مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ماهی گرمابی تولید شده در استان از نوع کپور، آمورو فیتوفاک و سردابی از نوع قزل آلا است. سورگی با اشاره به اینکه 30 درصد از ماهی استان داخل استان و 70 درصد به خارج از استان ارسال می‌شود، گفت: ماهی گرم آبی از نوع کپور به استان‌های خوزستان ، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود.

هشدار هواشناسی درباره وزش باد شدید در خراسان جنوبی

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با صدور هشدار نارنجی درباره وزش باد در استان اعلام کرد که با تقویت بادهای 120 روزه تا پایان هفته جاری وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و در مرز شرقی توفان با احتمال ایجاد خسارت پیش‌بینی می‌شود. بر این اساس شرایط جوی تا پایان هفته جاری به‌ویژه در نیمه شرقی استان ناپایدار است.

13 پایگاه مشاوره انتخاب رشته آموزش و پرورش در خراسان جنوبی فعالیت می کند

فارس- رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از فعالیت 13 پایگاه مشاوره انتخاب رشته در استان خبر داد. همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری، برخی افراد سودجو نیز در این برهه زمانی اقدام به دریافت مبالغ کلانی از دانش آموزان می نمایند که اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی به منظور پیشگیری از سودجویی در این موضوع، اقدام به راه اندازی مراکز مشاوره تحصیلی با تعرفه مشخص نموده است.فرازی در این باره به خبرنگاران گفت: 13 پایگاه انتخاب رشته آموزش و پرورش در استان با حضور 40 مشاور فعالیت می‌کند. وی گفت: هم اکنون 2 پایگاه انتخاب رشته آموزش و‌ پرورش استان در بیرجند فعالیت می‌کند و ساعت کاری این مراکز همه روز به جز ایام تعطیل از ساعت 7 صبح تا 2 بعد ازظهر است. فرازی گفت: هم اکنون هزینه دریافت مشاوره برای دانش آموزان 170 هزارتومان است. رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: توصیه ما به والدین این است که فریب مؤسسه‌های انتخاب رشته خصوصی را نخورند، زیرا تنها مراکزی که دارای مجوز رسمی و معتبر از سوی سازمان سنجش کشور است همین مراکز انتخاب رشته آموزش و پرورش استان است و باتوجه به هزینه‌های بالایی که این مراکز دریافت می‌کند هیچ تضمینی در خصوص مشاوره این افراد در این مراکز نیست.
نکاتی که داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته باید به آنها توجه کنند

با توجه به آغاز فرایند انتخاب رشته آزمون سراسری 1401، روز سه‌شنبه 17 مرداد، سازمان سنجش آموزش کشور نکات مهمی درباره انتخاب رشته اعلام کرد. این سازمان اعلام کرد: با توجه به ارسال آخرین فایل اطلاعات سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش در تاریخ 1401/04/31 مبنی بر سوابق تحصیلی اعم از “پیش دانشگاهی”، “ترمیمی”، “اصلاحی” و “جامانده”، به اطلاع داوطلبان مشمول اعمال سوابق تحصیلی می‌رساند، اطلاعات مذکور در سیستم انتخاب رشته بارگذاری شده و برای داوطلبان نمایش داده می‌شود و داوطلبانی که فاقد کد سوابق تحصیلی بوده یا نمرات آنها قبلاً به سازمان واصل نشده بود، می‌توانند نسبت به درج یا اصلاح کد سوابق تحصیلی (دیپلم یا پیش دانشگاهی) در سیستم انتخاب رشته اقدام کنند. در صورت تغییر نمرات دروس سوابق تحصیلی یا درج، یا اصلاح کد سوابق تحصیلی، نمرات سوابق تحصیلی جدید در مرحله گزینش نهایی در صورت داشتن تاثیر مثبت اعمال شده و کارنامه جدیدی برای مرحله اول صادر نخواهد شد.انتخاب رشته فقط وقتی تکمیل می‌شود که داوطلب در مراحل انتخاب رشته در یک صفحه مجزا از سیستم انتخاب رشته شماره پرونده 7 رقمی و رسید انتخاب رشته 15 رقمی دریافت نماید. داوطلبانی که مجاز به انتخاب دوره‌های پیام نور و غیر انتفاعی هستند، اما علاقمندی خود را در زمان ثبت نام و یا مراحل قبلی اعلام نکرده‌اند، می‌توانند با خرید کارت علاقمندی، این کد رشته محل ها را نیز انتخاب نمایند.لازم است داوطلب در صورت مواجه شدن با هر گونه مشکل در روند انتخاب رشته با مراجعه به سیستم پاسخگویی سازمان سنجش آموزش کشور سوال خود را مطرح کند. در غیر اینصورت داوطلبان می‌توانند با شماره 021-42163 در ساعات اداری تماس بگیرند. داوطلب باید حتما قبل از ثبت انتخاب رشته، اصلاحیه اطلاعیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1401 را مطالعه کند. داوطلبان لازم است در مرحله انتخاب رشته، تمامی رشته های انتخابی با آزمون خود را از گروه آزمایشی که در جلسه آزمون آن شرکت نموده اند، انتخاب نمایند.

سه شهرستان خراسان جنوبی بدون مبتلای جدید کرونایی

در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از ابتلا به کرونا در شهرستان های قائنات، بشرویه و خوسف مشاهده نشد. شریف زاده گفت: روز گذشته 99 آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا انجام شد که در مجموع 40 بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد 17 مورد از بیرجند، 3 مورد از درمیان، 4 مورد از خوسف، 8 مورد از زیرکوه، 2 مورد از سرایان، 3 مورد از سربیشه، 2 مورد از طبس، 4 مورد از فردوس و یک مورد از نهبندان شناسایی شده است.

خیران مدرسه‌ساز استان از هزینه پروانه ساختمانی معاف هستند

ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: دریافت عوارض ساخت و ساز از خیران مدرسه‌ساز غیرمنطقی است و خیران از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی معاف هستند. جواد قناعت در نشست شورای آموزش و پرورش استان افزود: اگر افرادی با نیت خیر برای جبران کاستی‌های آموزشی همراهی می‌کنند، نباید در زمینه صدور پروانه ساختمانی دچار مشکل شوند. وی بیان کرد: در استانی که با کمبود فضای آموزشی مواجه‌ایم نه تنها باید خیران مدرسه‌ساز مورد حمایت قرار گیرند که لحاظ کردن تخفیفات و معافیت‌های ویژه از اهمیت زیادی برخوردار است. استاندار با بیان اینکه در این زمینه قانون و دستورالعمل‌هایی نیز از گذشته تاکنون داشته‌ایم اظهار داشت: مصوبه آموزش و پرورش، تمکین به این قانون است لذا خیرین مدرسه‌ساز از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساخت و ساز معاف هستند. وی گفت: اینکه شهرداری بیرجند اذعان دارد در این زمینه شهرداری‌ها نیز مکلف به دریافت هزینه‌های پروانه ساختمانی از فضاهای آموزشی خیرساز هستند باید بررسی شود و مستندات در اختیار ما قرار گیرد. قناعت افزود: شهرداری‌ها هرچند در ارائه خدمات به مردم از محل دریافت عوارض و هزینه‌هایی صدور پروانه‌های ساختمانی به مردم خدمات ارائه می‌دهند اما باید در این زمینه از خیرین حمایت کنند و ما نیز کمک‌های مالی به شهرداری‌ را در دستور کار قرار می‌دهیم. وی در ادامه پروژه مهر را فرصتی مناسب برای معرفی استان خراسان جنوبی دانست و گفت: در زمینه اجرای پروژه مهر و نواخته شدن زنگ بازگشایی مدارس بین استان‌ها رقابت جدی است و هر استانی سعی می‌کند در ارائه برنامه‌های خود در رسانه ملی پیشرو باشد. استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه زنگ شروع سال تحصیلی جدید در نهبندان نواخته شود ادامه داد: با توجه به سفر سال 78 مقام معظم رهبری به این شهرستان و عنایت ویژه دولت به مناطق محروم، باید از این فرصت در آغاز سال تحصیلی حداکثر استفاده را ببریم

درخواست مساعدت برای تکمیل 30 فضای ورزشی مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش هم گفت: در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی 30 فضای ورزشی در مدارس استان در حال احداث است که برای تکمیل آنها نیاز به مساعدت استانداری داریم. سید علیرضا موسوی‌نژاد افزود: این پروژه‌های ورزشی شامل 12 پروژه چمن مصنوعی، 6 سالن ورزشی و 12 پروژه زمین فوتبال ساحلی است. وی گفت: تاکنون برای هر سالن ورزشی یک میلیارد تومان، هر چمن مصنوعی 185 میلیون تومان و زمین فوتبال 65 میلیون تومان اختصاص یافته که برای تکمیل پروژه‌ها حداقل دو برابر این اعتبار برای هر پروژه نیاز است.موسوی‌نژاد با اشاره به مدارس خیرساز در استان ادامه داد: براساس قانون مدارس خیرساز با حداقل 50 درصد ساخت توسط خیران، از پرداخت هزینه انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب معاف هستند. وی با اشاره به تاییدیه استحکام بنای مدارس غیردولتی افزود: در حال حاضر از 186 آموزشگاه غیردولتی 90 مورد شامل 48 درصد و از 99 مدرسه نیز 48 مورد معادل 40 درصد فاقد نوسازی هستند. موسوی‌نژاد از موسسان مدارس غیرانتفاعی درخواست کرد برای رفع نواقص اقدام کنند تا حداکثر دو هفته قبل از شروع سال تحصیلی مجوز لازم استحکام بنا را برای آنان صادر کنیم.مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به لزوم معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های صدور مجوز ساخت و ساز گفت: به غیر از خراسان جنوبی سایر استان‌ها شامل این معافیت‌ها می‌شوند. محمود چاووشان بیان کرد: برای احداث و نصب المان (نماد) میدان خیرین مدرسه‌ساز در ابتدای مهرشهر نیز طبق طرح ارائه شده نیازمند 850 میلیون تومان اعتبار هستیم که در این خصوص درخواست مساعدت داریم. وی افزود: در حال حاضر 182 پروژه عمرانی در دست احداث داریم که شامل 479 کلاس درس می‌شود و 144 پروژه مشارکتی است.مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی اظهار داشت: درخصوص پروژه‌های مشارکتی 63 میلیارد تومان کمک خیرین معادل 6 برابر اعتبار استان را داشتیم.شهردار بیرجند هم گفت: خدماتی که شهرداری بابت ارائه خدمات به مردم می‌دهد از محل عوارض پرداختی به شهرداری است.مهدی بهترین افزود: دانش‌آموزان برای رفت و برگشت به مدارس از اتوبوس و تاکسی شهرداری استفاده کرده و خدمات دیگری نیز شهرداری به مدارس می‌دهد. وی بیان کرد: با توجه به تمامی هزینه‌ها و از طرفی بالا نرفتن هزینه خدمات اما حاضر به همکاری با ادارات آموزش و پرورش و نوسازی مدارس برای اعمال معافیت‌ها در زمینه ساخت و ساز خیرین هستیم.تامین اعتبار لازم از محل متمم اعتبارات سفر رئیس جمهور و محرومیت‌زدایی برای اجرای سالن‌های ورزشی طرح شهید سلیمانی و معافیت از پرداخت هزینه‌های انشعاب آب، برق و گاز در مدارسی که 50 درصد هزینه‌های ساخت آنها توسط خیرین تامین می‌شود، از جمله مصوبات سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان در سال جاری بود.

رئیس شورای ملی زعفران: متقلبان صنعت بزرگ زعفران ایران را نشانه گرفته اند

تسنیم- رئیس شورای ملی زعفران ایران با بیان اینکه همه مسئول حفظ وحراست از نام بزرگ زعفران ایران که حاصل تولید درهر منطقه جفرافیایی است هستیم، گفت: برای حفظ جایگاه و رشد و توسعه این بخش بازاریابی همه ‌جانبه باید استراتژی توسعه صادرات طلای سرخ ایران باشد. محسن احتشام با اشاره به پخش ویدئویی از زعفران ناخالص در فضای مجازی با تاکید بر اینکه با متقلبان و مغرضان به شدت برخورد خواهد شد، اظهار کرد: آنان سلامت مصرف کنندگان و امرار معاش صدها هزار زعفرانکار و همچنین صنعت بزرگ زعفران ایران را نشانه گرفته اند. وی گفت: اگر ذره ذره خاک خاموش زبان به سخن بگشاید آنگاه رازهای قدمت کهن این گوهر ناب وارزشمند با پیشینه تاریخی و سر به مهر زعفران قاینات برای همگان بیشتر آشکار می‌سازد تا دست مغرضان و متقلبان زعفران که آگاهانه یا ناآگاهانه دست به تهیه این چنین ویدئویی می‌زنند‌، هدف شوم آنان را فاش خواهد کرد که اقدام آنان تخریب یک برند بزرگ است. رئیس شورای ملی زعفران ایران بابیان اینکه هرچند شاهد تقلب‌هایی در زعفران متفرقه و زیرزمینی هستیم که عده‌ای سودجو انجام می‌دهند افزود: امامطمئن هستیم به مصرف کنندگان عزیزکه نیاز و خرید خود را با آگاهی وانتخاب هوشمندانه به اصالت محصول وشرکت های فرآوری کننده وبسته بندی کننده و از برند های معتبر که دارای پروانه ساخت ، مهر استاندارد ونشان جغرافیایی ثبت شده جهانی دارند تهیه می کنند.

صنعت زعفران ایران در دنیا حرف اول را می زند

احتشام با اشاره به اینکه صنعت زعفران ایران در دنیاحرف اول را می‌زند ادامه داد: واحدهای بزرگی با استانداردهای بین المللی در زعفران ساخته شده است که بهترین کیفیت و بسته بندی و متنوع ترین زعفران و فرآورده های آن را به بازارهای داخلی و جهانی صادر می کند. وی که خود یکی از متولیان ثبت برند جغرافیایی زعفران قاینات است گفت: برند زعفران قاینات به عنوان یک زعفران اصیل وپرآوازه ایران درسال 1395 ثبت جهانی شده است و دارای کد GI به عنوان ثبت برند جغرافیایی جهانی است. رئیس شورای ملی زعفران ایران بیان کرد: در راستای انتشار این ویدئو اقداماتی انجام شده و از مسئولان امر و دستگاه‌های نظارتی وانتظامی وحقوقی خواسته شده با استفاده کنندگان غیر مجاز از این برند بزرگ جغرافیایی به شدت برخورد گردد. وی افزود: همچنین اقداماتی صورت خواهد پذیرفت که تنها افراد حقیقی و حقوقی مجاز به استفاده از این نام خواهند بود که در حوزه جغرافیایی قاینات واقع شده اند وزعفران با کیفیت و ویژه گی‌های زعفران قاینات فرآوری وبسته بندی می نمایند وبرای تمایز و صحت زعفران اصل قاینات نشان جغرافیایی زعفران قاینات به آنها اعطا خواهد شد که روی بسته بندی خود درج تا مصرف کنندگان را در انتخاب زعفران اصیل قاینات کمک کند.

زعفران« خراسان ایران» و «زعفران قاینات ایران» 2برند جغرافیایی ثبت جهانی است

احتشام گفت: زعفران «خراسان ایران» و «زعفران قاینات ایران» به عنوان 2برند جغرافیایی ثبت جهانی که هدف حراست و حفظ دسترنج کشاورزان زحمتکش زعفران ایران در جهان است و همچنین برند ملی«زعفران ایران» به عنوان یک برند جمعی جغرافیایی درداخل ثبت شده و در آینده ثبت جهانی خواهد شد که در شرایط پیش رو باید بیشتر دقت واز این برندها مراقبت شودزیرا کشورهای زیادی واردکشت زعفران شده اند وما باید این قدمت تاریخی زعفران ایران را پاس بداریم. رئیس شورای ملی زعفران ایران بیان کرد: بازاریابی همه جانبه باید استراتژی توسعه صادرات ومدیریت بازار و بازاریابی زعفران ایران گیرد. وی اظهارکرد: به همین منظور تشکلها، اتحادیه ها وسازمان‌های نظارتی وکنترل بازار نیز باید بیشتر بازار زعفران ایران رارصد کنند وبا متقلبان ومغرضان زعفران‌های متفرقه وفاقد مجوزهای قانونی برخورد شدیدتر صورت گیرد. احتشام گفت: متاسفانه بسیاری از مردم زعفران خالص را نمی شناسند که در این مورد انتظار می‌رود رسانه ملی بیشتر کمک کند تا برند معتبر خود را معرفی کنند و مصرف کنندگان عزیز هم آگاهانه زعفران موردمصرف خود را از مراکز معتبر و برندهای شناخته شده تهیه کنند. رئیس شورای ملی زعفران ایران افزود: این نوع بسته بندی‌های زعفران غیرمجاز وفاقد مجوزهای قانونی ملاکی برای اظهارنظر زعفران نیست وخودکاری غیر قانونی است که سوء استفاده کنندگان قصد تخریب زعفران خالص ایرانی را دارند. احتشام اظهارکرد: زعفرانی ملاک ارزیابی است که دارای مجوزهای قانونی باشد که کالای مطلوب قلمداد می‌شود که زعفران‌های بسته بندی ایران دارای بهترین کیفیت است.

واگذاری مسکن به معلولان در خراسان جنوبی افزایش یافت

ایسنا- مدیرکل بهزیستی با بیان اینکه سال گذشته 324 واحد به مددجویان بهزیستی واگذار شده است، گفت: مقرر شده تا پایان سال علاوه بر واگذاری 46 واحد، 334 واحد دیگر نیز واگذار شود. حسن شرفی با اشاره به اینکه واحدهای بهزیستی که به مددجویان تعلق می‌گیرد دارای 65 تا 85 مترمربع زیربناست، تصریح کرد: این واحدها با کمک‌های بلاعوض بهزیستی و برخی دستگاه‌ها ساخته شده است.وی در مورد اعطای تسهیلات نیز اظهار کرد: این واحدها در اختیار خانواده‌های تک معلولی، دو معلولی، خانواده ایتام تحت حمایت و سایر مددجویان تحت حمایت بهزیستی قرار گرفته و بسته به تعداد معلولان(یک، دو و یا سه معلولیتی) از 50 تا 140 میلیون تومان به مددجویان تسهیلات بلاعوض اعطا شده و همچنین 50 میلیون تومان تسهیلات از بانک‌ها تعلق گرفته است. شرفی افزود: حدود 100 میلیون تومان در حال حاضر به مددجویان پرداخت می شود و در 6 ماه دوم امسال این اعتبار به 200 میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد. وی با بیان اینکه 41 هزار و 882 نفر در حال حاضر تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند، یادآور شد: در حال حاضر در حوزه اجتماعی 10 هزار و 163 و در حوزه توانبخشی 23 هزار و 586 نفر پرونده دارند.

تاکید استاندار بر اجرای کامل مصوبات ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز استان

استاندار بر اجرای کامل مصوبات ستاد استانی مقابله با قاچاق کالا و ارز استان تأکید کرد. قناعت در جلسه ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز استان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های عضو ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز استان در اجرای کامل مفاد بخشنامه ها و مصوبات مربوطه اهتمام داشته باشند. به گفته وی؛ در این خصوص چنانچه مسئولی کم کاری داشته باشد، به عنوان ترک فعل به دستگاه قضایی معرفی و نام دستگاه مربوطه در رسانه ها اعلام خواهد شد.قناعت با اشاره به اینکه هزینه انبارداری و تخلیه و حمل کالای قاچاق مکشوفه با سازمان اموال تملیکی است، گفت: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان در زمینه حل مشکل اماکن و محل نگهداری کالاهای مکشوفه اقدام کند. وی گفت: شرکت نفت خراسان جنوبی لیست خانواده های ساکن شهر نهبندان که علمک گاز تا درب منزل آنها رفته اما بدلیل عدم توان مالی در گاز کشی، هنوز از نفت سفید استفاده می کنند، را به کارگروه ارائه دهد. به گفته وی؛ این افراد به نهادهای خیریه و دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و همچنین سازمان بهزیستی معرفی می شوند. استاندار بر غیر فعال نمودن کارت های سوخت اجاره ای و سرگردان با رعایت تدابیر و ملاحظات لازم نیز تأکید کرد.

روند اجرای پروژه پاویون فرودگاه بین المللی شهید کاوه تسریع شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: روند اجرای پروژه پاویون فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند باید تسریع شود. علیرضا عباس زاده در جلسه بررسی این پروژه گفت: پیرو دستور استاندار درخصوص تسریع در روند اجرایی پروژه پاویون فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند، هماهنگی های لازم به حوزه های مرتبط صورت گرفت. به گفته وی؛ بر اساس مصوبه این جلسه، سازمان همیاری شهرداری های استان تا یک ماه آینده نسبت به اتمام ابنیه داخل پاویون اقدام نموده و سپس اداره کل فرودگاه های خراسان جنوبی نیز محوطه سازی را تکمیل نماید. معاون استاندار ادامه داد: طی جلسه ای مشکلات موجود درخصوص قرارداد فی مابین اداره کل راه و شهرسازی به عنوان مسئول پروژه با سازمان همیاری شهرداری ها به عنوان پیمانکار مرتفع و مقرر گردید منابع لازم از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خصوص اتمام پروژه تخصیص یابد.

300 میلیارد تومان اعتبار مازاد برای اجرای نهضت آسفالت در خراسان جنوبی نیاز است

تسنیم- معاون عمران روستایی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای 270 روستای زیر 20 خانوار استان طرح هادی تهیه شده است،گفت: 300 میلیارد تومان اعتبار مازاد برای اجرای نهضت آسفالت در خراسان جنوبی نیاز است. ابوالفضل مهرافزا گفت: تعداد روستاهای بالای 20 خانوار در استان 918 روستا است که بر این اساس 2.3 دهم روستاهای بالای 20 خانوار کشور را در استان خود داریم. مهرافزا با بیان اینکه برای همه روستاهای بالای 20 خانوار در خراسان جنوبی تهیه طرح هادی انجام شده است بیان کرد: برای روستاهای زیر 20 خانوار نیز تکلیف قانونی نداریم اما برای 270 روستای زیر 20 خانوار بنا به درخواست روستائیان طرح هادی تهیه شده است. معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با شاره به اینکه برای 245 روستا نیز که افق دوره 10 ساله سپری شده بازنگری آنها انجام شده است گفت: اعتباری که برای طرح‌های هادی از ابتدا تاکنون در نظر گرفته شده 21 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است. وی با بیان اینکه طرح هادی در 610 روستای بالای 20 خانوار را در استان شروع کردیم گفت: به لحاظ اعتبارات سال 1400 تعداد 141 پروژه اجرای طرح هادی داشتیم که با اعتبار 56 میلیارد و 380 میلیون تومان اجرا شد.

بازدید از پروژه های عمرانی شهرستان سرایان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از پروژه های عمرانی شهرستان سرایان شامل اصلاح پل های محدوده جاده کمربندی آیسک، دیوار حفاظتی و هدایت آب های سطحی بازدید کرد. بازدید از پروژه های عمرانی مرتبط با زیرساخت های خسارت دیده بخش سه قلعه نیز از دیگر برنامه های علیرضا عباس زاده بود. وی در جلسه ای با حضور فرماندار، بخشداران و جمعی از مسئولان شهرستان سرایان، دستورات لازم را درخصوص تسریع در روند اجرای پروژه های نیمه تمام و جبران خسارات وارده به واحدهایی نظیر کوره آجر پزی به دستگاه های مرتبط صادر کرد.

3 رکن برطرف شدن موانع انقلاب در 40 سال اخیر

ایسنا- نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز به مدد تجربه 44 ساله، برکت خون شهدا و حضور مردم مؤمن در صحنه موانع به نسبت سال‌های ابتدایی انقلاب برطرف شده است. خسروی در بیست و چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید «حاج محمد ناصر ناصری» در اسفدن، با بیان اینکه مهم ترین ثمره حرکت و خون شهدا، نگهداشت انقلاب در 44 سال است، اظهار کرد: ایران اسلامی در طول این سال‌ها در معرض تهدیدهای متکثر و متنوع قرار داشته و دارد و در این 44 سال از این امر استفاده کرده و قوی تر شدیم. وی با بیان اینکه امروز به مدد تجربه 44 ساله، برکت خون شهدا و حضور مردم مؤمن در صحنه موانع به نسبت سال‌های ابتدایی انقلاب برطرف شده است، اظهار کرد: اگر تبیین نباشد تحریف میدان دار می‌شود؛ به گونه‌ای که خداوند می‌فرماید علی(ع) و اولاد علی(ع) محور وحدت هستند اما جریان تحریف عقیده دارد این خاندان محور تفرقه هستند.

بهره مندی 500 نفر از خدمات هلال احمر در عاشورا

مهر- سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در پوشش امدادی مراسم عاشورای حسینی 537 نفر از خدمات هلال احمر بهره مند شدند. محمدعلی کاوسی اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمامی پایگاه‌ها، مراکز عملیاتی و عوامل اجرایی حوزه امداد و نجات در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از آمادگی کامل برخوردار بوده اند. وی با اشاره به پوشش امدادی عاشورای حسینی در قالب 36 تیم و 167 نفر نیروی امدادی در سطح استان، افزود: در این راستا تعداد 537 نفر از خدمات مختلف هلال احمر بهره‌مند شده اند.
سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: از مجموع این افراد تعداد 30 نفر مصدوم شده اند که 25 نفر به صورت سرپایی درمان و پنج نفر به مراکز درمانی منتقل شده اند.

63 شکارچی غیر مجاز در خراسان‌جنوبی دستگیر شدند

مهر- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: 63 شکارچی غیر مجاز از ابتدای سال تا شانزدهم مردادماه در خراسان‌جنوبی دستگیر شدند. مسعود مستقیم اظهار کرد: تعداد 63 نفر شکارچی غیر مجاز و متخلفین زیست محیطی از ابتدای سال جاری تا شانزدهم مردادماه در خراسان جنوبی توسط یگان حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی دستگیر شدند. وی بیان کرد: همچنین در این مدت کشف و ضبط لاشه متعلق به تعداد 15 رأس قوچ وحشی و لاشه تعداد 4 راس کل وحشی، یک راس بز وحشی، یک راس آهو، یک راس بره آهو، تعداد 6 سر خرگوش، تعداد یک بزمچه بیابانی و تعداد 83 قطعه کبک و تیهو از شکارچیان غیر مجاز و متخلفین زیست محیطی کشف و ضبط شده است. مستقیم افزود: دستگیری تعداد 29 نفر از شکارچیان غیر مجاز در حین شروع به شکار و قبل از انجام شکار غیر مجاز حیات وحش بوده است.

احیای گیوه بافی در بشرویه

مسئول میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه از احیای گیوه‌بافی در بشرویه خبر داد و گفت: در ماه‌های اخیر با اختصاص تسهیلات قرض الحسنه به یکی از بانوان علاقه مند فرآیند تولید گیوه بافی پس از 40 سال فراموشی احیا و خوشبختانه تولیدات گیوه بافی بشرویه مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. سلیمانی گفت: اولین دوره آموزش گیوه بافی در چند روز گذشته برگزار شد و هم اکنون تعداد 20 نفر در کارگاه گیوه بافی مشغول به کار هستند. وی افزود: بر اساس آثار برجای‌مانده و مدارک تاریخی از دوران صفوی تا پهلوی دو‌گونه پایپوش سنتی در بشرویه تولید می‌شده است

تولید50 تن صیفی جات در گلخانه زندان بیرجند

مدیر بنیاد تعاون زندانهای خراسان جنوبی گفت: در 5 ماه امسال 50 تن صیفی جات از جمله خیار و گوجه گیلاسی در گلخانه زندان بیرجند تولید شد. ابراهیم زنگنه افزود: بیشترین تولید گلخانه مربوط به خیار با تولید 40 تن است. وی ارزش این 50 تن را حدود500 میلیون تومان عنوان کرد. مدیر بنیاد تعاون زندانهای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به هر زندانی که به طور مستقیم در گلخانه مشغول است ماهانه بیش از 2 میلیون تومان پرداخت می شود،گفت: 50 درصد به زندانی و 50 درصد به خانواده زندانی تعلق می گیرد. زنگنه افزود: این گلخانه برای 10 نفر به صورت مستقیم و 10 نفر غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت