یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

برجسته‌سازی نکات مثبت استان در اولویت رسانه‌ها باشد

ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع مهم و اساسی، برجسته‌سازی نکات مثبت، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خراسان جنوبی است که باید در اولویت رسانه‌ها قرار گیرد. علی فرخنده در دورهمی عیدانه خبرنگاران و مدیران رسانه‌های استان که به مناسبت عید سعید غدیر برگزار شد با بیان اینکه ترویج گفتمان جهاد تبیین نیاز به کار جهادی دارد افزود: قدرت عظیم انقلاب با استفاده از ظرفیت جوانان مومن، انقلابی و متخصص وقتی به نمایش در می‌آید که رسالت خود را در تبیین وقایع به‌درستی انجام دهند.

پرداخت حدود ۲۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در خراسان جنوبی

صدا و سیما- متقاضیان اشتغالزایی در خراسان جنوبی، حدود ۲۸ میلیارد تومان تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید دریافت کردند. اکبرنیا، سرپرست صندوق کارآفرینی امید استان گفت: ‌این تسهیلات در سه ماه گذشته از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸، به ۲۲۷ طرح اشتغالزایی در مناطق شهری، روستایی و عشایری پرداخت شد.

پایگاه امداد و نجات کوهستان شهرستان طبس افتتاح شد

مهر- معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان جنوبی از آغاز به کار پایگاه موقت امداد و نجات کوهستان در روستای گردشگری خرو شهرستان طبس خبر داد. محمود اکبری اظهار داشت: با توجه به نیاز شهرستان طبس و رخداد حوادث متعدد در محدوده رشته کوه شتری، راه اندازی پایگاه امداد و نجات کوهستان در شهرستان طبس جهت پوشش بهتر حوادث در دستور کار جمعیت هلال احمر قرار گرفت.

افزایش ۸ درصدی تصادفات درون شهری منجر به فوت در استان

تصادفات درون شهری خراسان جنوبی در ۳ ماه گذشته ۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافت. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: در این مدت تصادفات درون شهری با افزایش 36 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال، به 3 هزار و 379 فقره رسید که 14 نفر در این تصادفات کشته شدند. سرهنگ عباسی افزود: تصادفات جرحی درون شهری خراسان جنوبی نیز در این مدت ۴۱ درصد و تصادفات خسارتی ۳۶ درصد افزایش یافت.وی بیشترین علت تصادفات را رعایت نکردن حق تقدم با ۳۶ درصد و توجه نکردن به جلو با ۲۹ درصد عنوان کرد.

پایداری انقلاب به دلیل پیوستگی امت و ولایت است

ایرنا- نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: علت تداوم و پایداری انقلاب در دهه پنجم، پیوستگی و علاقه دوطرفه بین امت و ولایت است. حجت‌الاسلام عبدا… حاجی صادقی در اجتماع بزرگ خانوادگی منادیان وحدت و امنیت در روستای شاهرخت شهرستان زیرکوه با اشاره به همراهی و مجاهدت مردم خراسان جنوبی در عرصه‌های مختلف ادامه داد: استقبال گرم مردم منطقه شاهرخت شهرستان زیرکوه از سپاه پاسداران شایسته تقدیر است.

تولید محتوا برای اجلاسیه ملی جهادگران در دستور کار قرار گیرد

ایرنا- استاندار در نشست هماهنگی اجلاسیه ملی جهادگران گفت: تولید محتوا برای اجلاسیه ملی جهادگران که به میزبانی شهرستان فردوس برگزار خواهد شد در دستور کار قرار گیرد. فرماندار فردوس همدراین جلسه گفت: برای برگزاری هرچه بهتر اجلاسیه ملی جهادگران ۱۱ کمیته با مشارکت مردم، نهادها و ادارات تشکیل شده است و جلسات به‌طور منظم برگزار می‌شود. مهدی روشن، از کلنگ‌زنی و افتتاح چند پروژه عمرانی به مناسبت اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس خبر داد و افزود: در گام اول ۵۰۰ تن قیر به شهرستان اختصاص یافت که یکی از مهمترین شریانهای عشایری پرحادثه ساماندهی خواهد شد.

ماموریت‌های خدامحوری از شاخص‌های پلیس در تراز انقلاب

ایرنا- جانشین سازمان عقیدتی سیاسی فرماندهی کل انتظامی کشور گفت: پلیس زمانی می‌تواند ادعا کند در تراز انقلاب اسلامی انجام وظیفه می‌کند که ماموریت‌هایش را براساس خدامحوری انجام دهد. حجت‌الاسلام علی‌اکبر صوفی در جمع کارکنان فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: باید نظارت بیشتری به مجموعه‌های زیردستی از جمله کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها که بیشترین تعامل را با مردم دارند، انجام شود تا پلیس در تراز انقلاب را به معنای واقعی کلمه داشته باشیم.

شناسایی ۱۹۶ بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۱۹۶ بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی شناسایی شد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۳۸۵ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۹۶ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۷۶ مورد از بیرجند، ۱۰ مورد از بشرویه، ۱۲ مورد از درمیان، ۳ مورد از خوسف، ۷ مورد از زیرکوه، ۱۷ مورد از سرایان، ۴ مورد از سربیشه، ۱۶ مورد از طبس، ۲۹ مورد از فردوس، ۱۷ مورد از قائنات و ۵ مورد از نهبندان شناسایی شد.

دشمن با ضربه‌زدن به شورای نگهبان به دنبال مختل کردن امور نظام است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت همه جانبه‌ای که شورای نگهبان دارد و تمرکز دشمن در جهت آسیب زدن به این نهاد است، باید حواستان جمع باشد که دشمن می‌خواهد به کار شما آسیب زده و به دنبال مختل کردن امور نظام باشد.
آیت‌ا… سیدعلیرضا عبادی در دیدار مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان‌جنوبی اظهار داشت: آنچه که به عنوان قانون در کشور صورت می‌گیرد باید مطابق با شرع باشد و هدف انقلاب اسلامی همین موضوع بوده است. وی با بیان اینکه قداست شورای نگهبان بسیار واضح و روشن است افزود: سرنوشت و آینده کشور به این موضوع وابسته است و هم حق الناس و هم حق‌الله محسوب می‌شود چرا که همه حقوق مردم در اجرائیات کشور و حقوق الهی در زمینه حفظ اسلام و انقلاب مطرح است.

فعالیت دفاتر شورای نگهبان در ۹ شهرستان خراسان جنوبی

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از ۱۱ شهرستان استان، ۹ شهرستان دفاتر شورای نگهبان ملکی دارند، گفت: دفتر شورای نگهبان در شهرستان خوسف در حال ساخت بوده و در شهرستان زیرکوه این دفتر وجود ندارد. حجت الاسلام مهدی یعقوبی، در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شبکه نظارتی بصیر، جوان و پویا، با نشاط و انقلابی در خراسان‌جنوبی وجود دارد و در انتخابات سال گذشته ۳۳۰۰ نفر در ۱۰۲۴ شعبه اخذ رای به کار گرفته شدند.
یعقوبی با بیان اینکه ۷۶۰۰ نفر در شبکه نظارت خراسان‌جنوبی ثبت شده‌اند، گفت: از این تعداد ۴۵۰۰ نفر پرونده فعال دارند و ۳۶۰۰ نفر مرد و ۹۰۰ نفر زن هستند که در شبکه نظارت در ایام انتخابات همکاری دارند و حدود ۵۳ درصد زیر ۴۵ سال هستند. مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان‌جنوبی بیان کرد: در شبکه نظارت به اهتمام اعضای ستادی دفاتر همکاری‌های خوبی وجود دارد و انتخابات در استان با کمترین و تخلف در استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود و آرای مردم حق الناس است که پاس داشته می‌شود.

دمای هوای بیابان لوت اولین بار ثبت زمینی شد
ایرنا- رویداد اولین ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت محدوده استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین آغاز شد. مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت روز یکشنبه گفت: به‌ مناسبت گرامیداشت سالروز ثبت جهانی بیابان لوت (۲۷ تیر ماه) اولین ثبت زمینی دمای هوا به عنوان داغ‌ترین (گرم‌ترین) نقطه زمین در بیابان لوت واقع در استان خراسان جنوبی انجام شد. زهرا رضایی ملکوتی اظهار داشت: زمان استاندارد انجام این رویداد ۲۴ ساعت است که رکوردگیری هر یک ساعت در بیابان لوت انجام گردید.
کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی ادامه داد: برای ثبت این رکورد، گروهی از محققان دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی مشارکت داشتند.
وی گفت: در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین به‌صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری و نتایج این رویداد حداکثر تا پایان هفته جاری اعلام خواهد شد. رضایی ملکوتی افزود: معمولا هر سال به مناسبت ثبت بیابان لوت در میراث جهانی یونسکو برنامه‌ای شاخص در سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود. وی اظهار داشت: امسال برگزاری این رویداد علمی و پژوهشی در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی شد و در دستور کار قرار گرفت.

احداث خوابگاه خواهران مهمترین نیاز دانشگاه صنعتی بیرجند

شبستان- سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند با بیان اینکه احداث خوابگاه خواهران مهمترین مطالبه دانشگاه صنعتی بیرجند است، گفت: طی سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در سال گذشته برای دانشگاه صنعتی بیرجند سه میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که از این میزان ۲ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد. عباسعلی رضاپور در حاشیه بازدید استاندار از دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: استاندار بازدیدی از دانشگاه صنعتی و
پروژه های نیمه تمام آن داشتند. وی در ادامه بیان کرد: بازدید از محوطه و مشکلات زیرساختی و خوابگاه های دانشگاه و سالن ورزشی آن که به خاطر عدم تامین اعتبار کافی متوقف شده است از دیگر برنامه های استاندار خراسان جنوبی بوده است. وی ادامه داد: خوابگاه خواهران دانشگاه صنعتی بیرجند ظرفیت آن بسیار اندک است و کمبودهای زیرساختی آن به استحضار استاندار خراسان جنوبی رسید.
رضاپور با اشاره به اینکه از مهم ترین مطالبات دانشگاه صنعتی بیرجند بحث احداث خوابگاه خواهران است، افزود: از زمین احداث این خوابگاه که کلنگ آن چند سال قبل به زمین خورده است و به دلیل مشکلاتی احداث آن متوقف شده است، بازدید شد. سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند در ادامه عنوان کرد: مقرر شد طی هفته آینده این مشکل از نظر اعتباری بررسی شود و بتوانیم مجدد پروژه را ‌آغاز و در آینده به بهره برداری برسانیم.وی با بیان اینکه طی سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در سال گذشته برای دانشگاه صنعتی بیرجند سه میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد، گفت: از این میزان 2 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد و این انتظار را داریم تا در سفر دوم رئیس جمهور به استان مبالغ جدیدی جهت حل مشکلات زیرساختی دانشگاه در نظر گرفته شود.

تامین ۲۰۰ کلاس در خراسان جنوبی برای رفع کمبود فضاهای آموزشی
ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: اولویت اصلی برای رفع کمبود فضاهای آموزشی در استان تامین ۲۰۰ کلاس درس است و چنانچه برای ساخت ۱۰۰ کلاس متولی پیدا شود، بقیه را دولت متقبل خواهد شد. علیرضا عباس‌زاده در جلسه بررسی تخصصی فضاهای آموزشی استان افزود: در فاز اول پروژه نهضت ملی مسکن در بیرجند چهار هزار واحد مسکونی توسط ۲۳ انبوه‌ساز ساخته می‌شود که ۱۲ کلاس مدرسه نیز توسط آنان ساخته و اهدا خواهد شد و با تکمیل آن از محل اعتبارات دولتی نیز ۱۲ کلاس دیگر ساخته می‌شود. وی با اشاره به اینکه اهمیت تامین فضاهای آموزشی امری روشن و مبرهن است، ادامه داد: در تخصیص‌های جدید باید به تامین سرانه‌های آموزشی و مذهبی، توجه ویژه شود که این موضوع در جلسه شورای مسکن استان نیز مطرح شده است.
عباس‌زاده گفت: به جهت رساندن سرانه آموزشی استان به میزان استاندارد و رفع کمبودها در این حوزه ابتدا باید به هر اندازه که می‌توانیم از اعتبارات دولتی، منابع ملی و ظرفیت خیرین استفاده کنیم. وی افزود: هر جا کمبود فضای آموزشی وجود دارد، وظیفه داریم در مرحله اول براساس کار کارشناسی شده، زمین و زیرساخت لازم را فراهم آورده و در مرحله بعد در کنار تامین اعتبارات دولتی، از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز نیز استفاده کنیم.عباس‌زاده اظهار داشت: می‌توان از محل مسئولیت‌های اجتماعی بانک‌ها، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و شرکت‌های مستقر در شهرک صنعتی نیز در این زمینه استفاده کرد.

ایجاد تم پارک‌های بانوان با نیازسنجی نشاط در دستور کار است

ایسنا- مدیرکل دفتر امور زنان استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه ورزش و نشاط بانوان باید حتما ورود پیدا کرد، گفت: برندسازی شهری و روستایی اکنون در دستور کار جهاددانشگاهی بوده و درخواست ارائه پیشنهاد این نهاد در حوزه تم پارک بانوان هستیم. ‌فرشته اسدزاده، در دیدار با سرپرست جهاددانشگاهی با اشاره به ظرفیتهای این نهاد، اظهار کرد: وقتی اقدامات به تنهایی اجرایی می‌شود امر چندانی برای ارائه وجود ندارد، اما زمانی که چندین نهاد کنار یکدیگر قرار گیرند، مباحث ارائه شده قوی‌تر خواهد بود. مدیرکل دفتر امور زنان استانداری با اشاره به اینکه در بحث فرهنگسرای ابن حسام جهاددانشگاهی بهتر است مجموعه‌های دیگر نیز با این نهاد همراه شوند، افزود: برخورداری از حمایت‌های میراث فرهنگی در برنامه‌های گردشگری و فرهنگی جهاددانشگاهی یک ضرورت است چراکه در این موارد دستگاه تخصصی ملزم به همکاری خواهد شد. وی تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی باید براساس قانون برنامه‌های تکلیفی خود را انجام دهند و چنانچه در اجرای قانین تکلیفی در دستگاه‌های استان مانعی وجود دارد مانند کمبود نیرو و یا عدم تخصیص اعتبار به اجرای یکی از برنامه‌ها یا عدم امکان وجود مهدکودک در محیط کار لازم است در جلسه ستاد جمعیت استان مطرح کنند تا پیگیری لازم انجام شود.

مشکل میراثی و اوقافی بودن ساختمان‌های قدیمی در بیرجند

فارس- فرماندار بیرجند گفت: مشکل عمده در مورد ساختمانهای قدیمی این بوده که میراثی و یا اوقافی هستند و عمدتاً به دلیل ارث و میراث دارای مشکلاتی است. علی فاضلی‌فرد، در ارتباط با ساختمان‌های ناایمن و مشکلات پیش‌رو برای ارائه خدمات در موقع حادثه اظهارداشت: بحث ساختمان‌های ناایمن بحث گسترده‌ای بوده که هر نوع به شکلی استانداردهای لازم را رعایت نکرده و ناایمن تلقی می‌شوند. وی تصریح کرد: ساختمانهای ناایمن متولیان خاصی نداشته و آمار خاصی از این ساختمانها در دسترس نبوده و جایی این موضوع به ثبت نمی‌رسد که متأسفانه بعد از وقوع حادثه ناایمن بودن این گونه ساختمان‌ها مشخص می‌شود.
فرماندار بیرجند افزود: در شهر بیرجند علی‌رغم وجود ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده، ساختمان‌های فرسوده و تخریبی بحثی بوده که مشکل ایجاد می‌کند. فاضلی‌فرد ادامه داد: کوچه‌های تنگ و ساختمان‌های فرسوده مشکل عمده در هنگام خدمترسانی در موقوع وقوع حادثه است.
وی با اشاره به اینکه مشکل عمده در مورد ساختمان های قدیمی این بوده که میراثی و یا اوقافی هستند و عمدتاً به دلیل ارث و میراث دارای مشکلاتی است، اضافه کرد: از یک ماه گذشته ساختمانهایی که مأمن و پناهگاهی برای افراد بزهکار و خلافکار در شهر بیرجند بوده را با همکاری شهرداری شناسایی و با توجه به اینکه بافت فرسوده بیرجند بیشتر در مرکز شهر قرار دارد از شهرداری خواسته شده تا این مکان‌ها به پارکینگ برای استفاده عموم مردم تبدیل شود. فرماندار بیرجند گفت: برای ارائه خدمات بهتر دستگاه‌های خدمت‌رسان همچون آتشنشانی در موقع وقوع حادثه پیشنهاد شده تا برای خدمت‌رسانی به محلاتی که دارای کوچه‌های تنگ بوده از خودروهای کوچکتر استفاده کنند و نصب شیرهای هیدرانت یکی دیگر از پیشنهادها به شهرداری برای خدمات‌رسانی بهتر به مردم ساکن در محلات بافت فرسوده بیرجند بوده است.
فاضلی‌فرد با اشاره به خطرآفرین بودن انبارهای جمع‌آوری ضایعات در برخی از محلات مسکونی شهر خاطرنشان کرد: انبارهای ضایعات ملزم شده‌اند تا این انبارها را جمع آوری کنند و شهروندان می‌توانند در این راستا ورود یافته و با اطلاع‌رسانی از مکان‌های این انبارها با شهرداری همکاری کنند تا شاهد آرامش خاطر ساکنان این مناطق باشیم.

کاشت حلزون برای 15 نوزاد در خراسان‌جنوبی با حمایت بهزیستی

محمودآبادی- مدیرکل بهزیستی با اشاره به اینکه در سال گذشته 15 هزار و 338 نوزاد مورد غربالگری شنوایی در استان قرار گرفته‌اند، گفت: از این تعداد 15 نوزاد بنا به نظر متخصصین باید کاشت حلزون برایشان انجام می‌شد که در قراردادی که با بیمارستان خاتم داشته‌ایم به صورت رایگان کاشت حلزون برایشان انجام شده است. حسن شرفی، در دیدار با نماینده ولی فقیه به مناسبت آغاز هفته بهزیستی، گفت: برای درمان نوزادانی که با مشکل شنوایی مواجه هستند با یک سری از پزشکان قرارداد منعقد شده تا هزینه نیازمندان پرداخت و همچنین در خارج از استان در خراسان رضوی قراردادی با بیمارستان خاتم منعقد شده تا در جایی که نیاز به بستری و جراحی و کاشت حلزون برای نوزادان نیازمند وجود داشته باشد این اقدام صورت گیرد. شرفی با بیان اینکه در مورد بینایی سنجی نیز هر ساله برای کودکان سه تا ۶ سال طرح غربالگری بینایی نیز در استان انجام می‌شود، گفت: در سال گذشته ۴۳ هزار کودک مورد غربالگری قرار گرفته‌اند که ۳۵۰ نفر نیاز به عینک داشته که مورد حمایت قرار گرفته و ۲۳ نفر نیاز به عمل جراحی داشته‌اند که به خارج از استان اعزام شده‌اند. وی با اشاره به اینکه در بحث ژنتیک حساسیت‌سازی نموده‌ایم و هدف حمایت از خانواده‌هایی که دچار مشکلات ژنتیک بوده و تصمیم به فرزندآوری دارند است، گفت: در این زمینه حمایت‌های خاصی انجام می‌گیرد.

برگزاری جشنهای عید غدیر در استان

مردم خراسان جنوبی در شب و روز عید غدیر با برپایی مجالس مختلف، به جشن و سرور پرداختند و با توزیع شربت، شیرینی و اطعام حاضرین در جلسات، این عید بزرگ را گرامی داشتند. به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش ۰۴ امام رضا علیه السلام نزاجا؛ در آستانه عید سعید غدیر خم، جشنی در این مرکز برگزار و از کلیه کارکنان پایور و وظیفه سادات مرکز تجلیل شد. حجت الاسلام زمانی معاون اجتماعی حوزه های علمیه کشور، عید غدیر را متعلق به تمامی مسلمانان و علاقه‌مندان مولا علی علیه السلام از هر دین و مذهب دانست.
همچنین قناعت استاندار خراسان جنوبی به همراه معاونین و فرماندار شهرستان بیرجند به مناسبت عید سعید غدیرخم با آیت ا… عبادی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند دیدار کردند و اجتماع بزرگ غدیریون در بیرجند برگزار شد. مردم برخی روستاهای خراسان جنوبی از جمله سیوجان که از سادات موسوی و از نسل حضرت موسی بن جعفر (ع) محسوب می‌شوند، به برگزاری مراسم ویژه جشن و سرور پرداختند و عقد اخوت خواندند.

۴۰.۵ درصد مردم خراسان جنوبی دز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند

فارس- دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا گفت: تاکنون ۴۰.۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این استان شامل بیش از ۲۲۳ هزار و ۹۸۷ نفر دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند که لازم است افراد هرچه زودتر واکسیناسیون خود را کامل کنند.

پیش ثبت نام ۶ هزار و ۵۰۰ نفری اربعین

جانشین مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی از پیش ثبت نام ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سامانه سماح خبر داد و گفت: این پیش ثبت نام تاکنون در قالب ۳ هزار و ۴۵۰ گروه در سامانه سماح انجام شده است. دستگردی گفت: آخرین مهلت پیش ثبت نام ۳۱ تیر است.

کسب مربیگری سطح یک بین‌المللی والیبال توسط بانوی هم استانی

قلی پور- زینب کهنسال نایب رییس هیأت والیبال استان در دوره مربیگری سطح یک بین‌المللی والیبال که از ۱۷ تیرماه به مدت یک هفته به میزبانی قزوین برگزار شد، موفق به اخذ مدرک مربیگری بین‌المللی والیبال شد. در این دوره 50 مربی (18 زن و 32 مرد) شرکت داشتند و زیر نظر اوا برادیووا اهل اسلواکی و جواد مهرگان رئیس کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون، جدیدترین روشهای مربیگری بین المللی را آموزش دیدند.

۳۰ درصد دادگاه‌های استان آنلاین بوده است

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان گفت: تعداد دادگاه‌های آنلاین برگزار شده از ابتدای امسال در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۹۹ مورد افزایش یافته است. اسماعیلی گفت: از ابتدای امسال ۱۲ هزار و ۹۵۵ دادگاه آنلاین در حوزه‌های قضایی استان برگزار شده است.

برگزاری همایش بزرگ پیشگامان دفاع از حریم ولایت در بیرجند

همایش بزرگ بانوان پیشگامان دفاع از حریم ولایت با حضور بیش از ۲ هزار نفر از سوی بنیاد بین المللی غدیر استان در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد و از 20 مادر شهید سادات و همچنین خانواده‌هایی که در فرزند آوری برتر بودند، تجلیل شد.

تداوم گرمای هوا در خراسان جنوبی

ایرنا- کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: امروز و فردا در استان شاهد افزایش دما خواهیم بود و گرمای هوا همچنان ادامه دارد و طی سه روز آینده نیز گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. سمیه لطفی افزود: همچنین در نوار مرز شرقی و نواحی شمال غربی استان وزش باد خیلی شدید و کاهش کیفیت هوا قابل پیش‌بینی است.

اعتراض به نامگذاری شهری در اطراف تهران بنام «فردوس»
شهردار فردوس طی مکاتبه ای با دکتر جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، مراتب اعتراض خود را به نامگذاری شهری در اطراف تهران بنام «فردوس» اعلام کرد.
مهندس حسین اکبری عنوان کرد: برابر اطلاعات واصله و اعلام و مصاحبه معاون وزیر راه و شهرسازی در جراید ، مبنی بر اینکه طرح انجام مطالعات برای ایجاد سه شهر جدید به نامهای « فردوس ـ خوارزمی و اعتمادیه» در اطراف شهر تهران در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و از آنجائیکه براین اساس در نظر است یکی از این شهرهای جدید به نام “فردوس” نامگذاری شود ، شهرداری فردوس ، طی مکاتبه ای که با معاونت وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید انجام داد مراتب اعتراض خود را نسبت به این نامگذاری اعلام کرد و از این معاونت خواست ازتشابه اسمی که بین شهرها توسط آن معاونت ایجاد خواهد شد ، جلوگیری به عمل آید. شهردار فردوس، با اشاره به این که شهرداری فردوس به عنوان اولین شهرداری در استان خراسان جنوبی و دومین شهرداری در خراسان بزرگ و هفدهمین شهرداری در کشور دارای قدمتی ۹۷ ساله می باشد و همچنین فرمانداری شهرستان فردوس نیز قدمتی ۷۸ ساله دارد افزود: پسندیده نیست هنگامی که شهرستانی با این قدمت و اصالت در کشور وجود دارد ، شهری جدید با نام ( فردوس ) در کنار تهران ایجاد شود و حق و حقوق شهرستان وبالاخص شهرداری فردوس با حدود یک قرن خدمت و قدمت، نادیده گرفته شود . وی ادامه داد: تشابه اسمی شهرها و شهرستانها، گاهی در معرفی آن منطقه به مخاطبین و از همه مهمتر در بحث توزیع اعتبارات ملی و کشوری که عموماً از سوی وزارتخانه ها و سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور صورت می گیرد ممکن است اشتباهاتی سهواً صورت گیرد و موجب تضییع حقوق آن شهرداری و مجموعه شهرستان گردد لذا در جهت حل این مشکل و رفع دغدغه مردم شهرستان فردوس ، انتظار می‌رود تصمیم گیرندگان حوزه شهرسازی در وزارتخانه ذیربط، ضمن تجدیدنظر در عنوان انتخابی شهر جدید فردوس ، نسبت به تغییر نام آن پیگیری های لازم و اقدامات جدی را انجام دهند تا دغدغه مردم این شهرستان مرتفع گردد. شهردار فردوس افزود: در همین راستا، شورای اسلامی شهر و شهرستان فردوس و فرمانداری فردوس نیز براساس مکاتبه شهرداری ، مکاتبات جداگانه ای را انجام و مراتب اعتراض خود را در این خصوص اعلام نموده اند.

سامانه تصمیم برای کاهش آسیب طلاق راه اندازی شده است

کاری- معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه سامانه «تصمیم» برای افرادی که درخواست طلاق دارند راه اندازی شده است، افزود: در خراسان جنوبی آمار سازش یافته از میانگین کشوری بالاتر است و هدف ما گرفتن تصمیم درست توسط زوجین است. حسن رحیمی در جمع خبرنگاران گفت: درخصوص بحث اعتیاد پیشگیری مقدم بر درمان است و ۰۹۶۲۷ خط ملی اعتیاد و ۱۴۸۰ خط مشاوره ای در این زمینه راه اندازی شده است. وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۸۳ محیط در قالب دوره های مختلف از مباحث پیشگیری استفاده کردند، افزود: طرح «کیان» در محیط اداری برای 165 هزار و 500 نفر در خراسان جنوبی برای ارائه برنامه های پیشگیری اجرایی شد. رحیمی با اشاره به اینکه اعتبار درمان و اعتیاد در سال گذشته ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ هزار ریال بوده است، عنوان کرد: طی سال گذشته با خط ۱۴۸۰ حدود ۲۷ هزار و ۲۰۰ نفر جهت دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد و درمان تماس داشته اند. وی با بیان اینکه سال گذشته 2 هزار و 650 نفر از آموزش های پیش از ازدواج در استان بهره بردند، افزود: در خصوص بحث خانواده ۲ هزار و ۹۰۰ نفر سال گذشته از خدمات استفاده کردند.

تولید حدود ۹ هزار تن فرآورده دامی با تلاش عشایر خراسان جنوبی

عشایر خراسان جنوبی از آغاز امسال حدود ۹ هزار تن فرآورده دامی تولید کرده اند. مدیرکل امور عشایر استان گفت: عشایر استان از آغاز امسال، ۳ هزار و ۷۲۰ تن گوشت قرمز دام سبک و سنگین، ۴ هزار و ۷۱۵ تن شیر و فرآورده‌های لبنی و ۴۳۵ تن پشم، کرک و موی بز تولید کرده اند.
عصمتی پور افزود: تولیدات امسال عشایر استان با توجه به خشکسالی ۱۴۰۰ و کاهش بارندگی در سال ۱۴۰۱، افزایش دما، شرایط نامساعد اقلیمی، کمبود علوفه و فقر شدید مراتع و از طرفی افزایش قیمت نهاده‌های دامی، در مقایسه با وضعیت زمان بارندگی‌های نرمال و مطلوب، کاهش داشته است.
وی همچنین با اشاره به پرداخت تسهیلات کم بهره و دراز مدت به عشایر در حوزه‌های صنایع دستی، گیاهان دارویی و گردشگری گفت: پرداخت این تسهیلات با هدف تنوع شغلی برای عشایر پرداخت می‌شود و امسال در طرح‌های ترویج، آموزش و ارتقای مهارت تولیدکنندگان و بهره برداران در بخش عشایری در جهت ارتقای دانش و مهارت عشایر برنامه ریزی جدی تری انجام شده است که طبعا نتیجه آن در سال آینده، رونق بیشتر در اقتصاد خانوار عشایر خواهد بود. عشایر استان حدود یک میلیون و ۲۰ هزار دام سبک و ۳۰ هزار دام سنگین دارند که سالانه حدود ۲۱ هزار تن فرآورده دامی تولید می‌کنند

نهبندان؛ در خط قرمز کیفیت هوا

ایسنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: وضعیت کیفیت هوا در نهبندان از روز گذشته با شاخص ۴۱۸ در وضعیت خطرناک قرار گرفت. اسدا… حاتمی، گفت: کیفیت هوای شهرستان‌ نهبندان در وضعیت خطرناک قرار گرفته و لازم است گروه‌های حساس از منزل خارج نشوند. وی با بیان اینکه کیفیت هوای سایر شهرستانها در وضعیت پاک و قابل قبول قرار دارد، افزود: هنگام آلودگی هوا، همه افراد جامعه به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی از تردد غیرضروری خودداری کنند و در صورت نیاز به حضور در فضای باز حتما از ماسک استفاده شود.

۵۰ هزار کمک خرد مردمی برای مدرسه سازی در خراسان جنوبی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: مردم استان در طرح آجر به آجر و پویش‌های مختلف این طرح، از سال ۹۹ تا کنون ۵۰ هزار مورد کمک خرد برای مدرسه سازی اهدا کرده اند که در قالب آن ۲۵۰ میلیون تومان جمع آوری شده است. چاوشان افزود: با این کمک، ساخت دو مدرسه ۲ کلاسه در روستا‌های پده بید دستگردان طبس و مهرک لاغره زیرکوه آغاز شده که مدرسه روستای پده بید، مهر امسال میزبان ۳۱ دانش آموز این روستاست. وی گفت: مدرسه قدیمی روستای پده بید دستگردان طبس، بسیار فرسوده و تخریبی است که دانش آموزانش از مهر امسال، در فضای استاندارد و مستحکم درس می‌خوانند. در طرح آجر به آجر، مردم می‌توانند از ۵ هزار تومان به بالا برای مدرسه سازی کمک کنند. خراسان جنوبی حدود ۱۸۰ هزار دانش آموز دارد که در ۱۰ هزار کلاس درس در ۳ هزار آموزشگاه درس می‌خوانند و از این تعداد حدود هزار و ۸۰۰ مدرسه، نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی است.

فراخوان اعزام مشمولان درمرداد ۱۴۰۱

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: مشمولان فارغ التحصیل دانشگاهی، دیپلم و زیر دیپلم که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ یکم مرداد ماه ۱۴۰۱ هستند می‌بایست راس ساعت ۰۷:۰۰ صبح روز شنبه یکم مرداد در محل معاونت وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی حاضرشده تا به خدمت مقدس سربازی اعزام شوند. سرهنگ حسینی با اشاره به اینکه برگه اعزام مشمولان توسط پست به آدرس مشمولان ارسال نمی‌شود افزود : مشمولان برای دریافت معرفی نامه می‌توانند از 25 تیر ماه به یکی ازدفاتر پلیس +۱۰ استان مراجعه کنند. وی افزود: اعزام مشمولان در این تاریخ ها بر اساس طرح فاصله گذاری و انجام تمامی تمهیدات بهداشتی انجام می‌شود.

سهم صادرات خراسان جنوبی ناچیز است
تسنیم – سرپرست گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر سهم صادرات این استان ناچیز است گفت: وقتی صادرات در قالب تولید محور نباشد شکوفایی لازم رقم نمی‌خورد.، محمد کوهگرد در بازدید از گمرک ماهیرود اظهار داشت: در چند سال اخیر گمرکات تجربیات خوبی داشته و استفاده از ابزار کنترلی مانند ایکس ری تحولات خوبی در توسعه صادرات استان‌ها ایجاد کرده است.وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی از ظرفیت و توانمندی‌های خوبی برخودار بوده و مستعد تولید محصولاتی از جمله صنعتی و کاربردی است که با هم افزایی باید برنامه‌های خوبی را به اجرا درآوریم افزود: وقتی صحبت از مرز می‌شود اولین تمرکز روی تهدیدات مرز است اما یکی از مهمترین راه‌های اتصال از لحاظ ارتباطی و تجاری در حوزه مرز و توسعه آن است و مسایلی که تهدید بوده به فرصت تبدیل شده است.
سرپرست گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه خیلی از مسایلی که نمی‌شد روی آن تمرکز کرد از واحد‌های اقتصادی کمک گرفته شد گفت: یکی از مواردی که وجود دارد مرزهای خوبی با کشور افغانستان داریم اما به طور کافی از آن استفاده نشده به عنوان مثال 60 درصد محصولات خراسان رضوی از مرز دوقارون صادر‌ می‌شود اما در خراسان جنوبی این رقم کمتر است. وی با بیان اینکه با تجار و بازرگانان افغانستان تعاملات خوبی داشتیم و مجموعه‌ای از هم افزایی دستگاه‌های دولتی و خصوصی باید پای کار بیایند تا این مهم محقق شود ادامه داد: سهم صادرات ما ناچیز است و دو هزار کامیون در مرز فرصت خیلی خوبی است اما تا وقتی صادرات در قالب تولید محور نباشد در استان شکوفایی لازم رقم‌ نخواهد خورد.
سرپرست گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه محور توسعه باید در استان شکل بگیرد تا در این صورت خیلی از مهاجرت جلوگیری شود گفت:به نوعی در دوقارون ایجاد سرمایه گذاری‌های مشترک شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه رویکرد مسئولان دولتی در رشد و شکوفایی استان می‌تواند نقش محوری داشته باشد افزود: خراسان‌جنوبی از توانمندی نیروی انسانی برخوردار است. استانی فرهیخته و دانشگاهی داریم و از طرفی فرصت کشور افغانستان را داریم که در سه ضلع مثل نیروی انسانی، ظرفیت مرز و .. می‌تواند محور تحول باشد.

بازار داغ لباس های دست دوم دربیرجند ؛ بی توجهی به مصوبه شورای تامین
رئیس سازمان میادین شهرداری بیرجند گفت: ۷۰ درصد البسه دست دوم در چهارشنبه بازار بیرجند درحالی به فروش می رسد که بر اساس مصوبه شورای تامین، فروش آنها ممنوع شده است.
به گزارش مهر، حسن دلپسند در کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر کالای قاچاق و ارز شهرستان بیرجند اظهار کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد البسه دست دوم در چهارشنبه بازار بیرجند به فروش می‌رسد.
بنا به گفته رئیس سازمان میادین شهرداری بیرجند، بیشتر کسانی که در چهارشنبه بازار بیرجند اقدام به فروش البسه دست دوم می‌کنند از یکی از شهرهای استان هستند که برای جلوگیری از انجام این کار شهرداری نیاز به همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی دارد.
مهدی هلالی، معاون مرکز بهداشت بیرجند با اشاره به جلسات برگزار شده با اتاق اصناف گفت: در این جلسات تکلیف البسه خارجی مشخص شده و البسه دست دوم داخلی هم برای فروش باید مجوز بهداشت داشته باشند. وی ادامه داد: در این راستا لباس‌های دست دوم باید کند زدایی شوند و اتحادیه پوشاک می‌تواند داخلی یا خارجی بودن این البسه را مشخص کند.محمد رضا بیجاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری بیرجند اظهار کرد: بر اساس مصوبه جدید شورای تأمین در چهارشنبه بازار بیرجند باید تنها میوه و تره بار عرضه شود بنابراین باید از فروش البسه دست دوم در آن با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوط جلوگیری شود.

برقراری بیمه سلامت برای بیش از ۱۵ هزار نفر از اقشار نیازمند در خراسان جنوبی

مدیرکل بیمه سلامت استان گفت: طرح فراخوان بیمه رایگان زنان باردار و فرزندانشان از پایان اردیبهشت و همچنین طرح فراخوان بیمه تمامی افراد فاقد بیمه و به ویژه پوشش بیمه‌ای رایگان سه دهک پایین جامعه همزمان با سراسر کشور از اول خرداد در خراسان جنوبی آغاز شد که در قالب این طرح‌ها تا کنون ۱۵ هزار و ۱۲۱ نفر در استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند. اربابی افزود: ۱۳ هزار و ۱۲۱ نفر از این افراد جز سه دهک پایین استان هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت