شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

استانی

سرنوشت نامعلوم طرح تفصیلی بیرجند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: خیلی از اقدامات در مرکز استان از جمله اجرای طرح کمربند سبز منوط به مشخص شدن طرح تفصیلی و طرح جامع شهر بیرجند است.وحدانی‌نیا روز چهارشنبه در سومین نشست کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد ذیل ستاد استانی بازآفرینی شهری در سال جاری افزود: آنچه مردم و فعالان ساخت و ساز گلایه دارند، نبود تعیین تکلیف طرح تفصیلی شهر بیرجند است که پس از سال‌ها هنوز مصوب و ابلاغ نشده است.وی بیان کرد: مقدمه طرح تفصیلی شهر بیرجند، طرح جامع است که دستگاه‌های مسوول در دست انجام دارند و مقدمه ایجاد کمربند سبز نیز طرح تفصیلی شهر است زیرا اراضی که شهرداری باید برای اجرا و تکمیل طرح کمربند سبز تملک کند، بیشتر آنها متعلق به اشخاص حقیقی است.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: طرح کمربند سبز با این هدف انجام می‌شود که یک حایل باشد و خارج از آن ساخت و ساز انجام نشود لذا شهرداری هم دغدغه خاص خود را دارد و سردرگمی ناشی از ابلاغ نشدن طرح جامع و تفصیلی است.وی افزود: این محدوده از بلوار پیامبر اعظم (ص) بیرجند که از گذشته برای اجرای طرح کمربند سبز معرفی شد تا کمربندی به سمت مهرشهر منتهی می‌شود و در منطقه مهرشهر نیز خیلی از اراضی این مشکلات را دارند که با الحاق مهرشهر به حوزه شهر و توسعه‌ای که انجام شد، مشکلات این حوزه را تشدید کرده است.وحدانی‌نیا اظهار داشت: با توجه به موضوعاتی که ذکر شد از جمله مساله مهرشهر همچنین دوراندیشی که از جهت مسائل اجتماعی وجود دارد و ابلاغ نشدن طرح تفصیلی شهر این سردرگمی را ایجاد کرده است.

بافت های فرسوده تعیین تکلیف شوند

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهر و روستاهای نزدیک به مرکز استان که خارج از طرح هادی است، گفت: دستگاه های متولی از جمله جهاد کشاورزی باید تشدید نظارت ها را داشته باشند و بهره گیری از ظرفیت بسیج در نظارت بر این حوزه می تواند مفید و موثر باشد. وی افزود: در بحث صدور اسناد مالکیت کاداستر در اراضی واقع در حریم بستر روخانه ها با توجه به نگاهی که در استان ما بین دو دستگاه اجرایی وجود دارد می طلبد که همگرایی و تعاملات بین بخشی بیشتر باشد چون که اجرای قانون در این اراضی نفع آن برای مردم است. معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به بافت های ناکارآمد شهری در سطح استان، گفت: در این راستا تکلیف قانونی مشخص است و درخواست داریم که برخی از دستگاه های متولی اراضی و یا افراد حقیقی که بافت های فرسوده ای را در اختیار دارند حتما مرمت و بازسازی لازم را انجام دهند تا این اماکن از محل پاتوق بودن خارج شود.

معاون استاندار: احساس می کنیم آمار آسیب های اجتماعی بالاست

معاون سیاسی امنیتی استاندار با بیان اینکه سهم اعتبارات خراسان جنوبی جهت کاهش آسیب های اجتماعی باید افزایش یابد، گفت: با استفاده از ظرفیت و توان تشکل ها و سازمان های مردم نهاد باید بحث ریشه یابی و کاهش آسیب های اجتماعی در دستور کار دستگاه های اجرایی استان قرار گیرد. طالبی در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده خراسان جنوبی اظهار داشت: آسیب های اجتماعی یک چالش بزرگی است که دامن گیر ما در کشور به خصوص خراسان جنوبی شده است. وی در ادامه بیان کرد: امیدواریم در دولت انقلابی با کار جهادی و تلاش مدیران و دستگاه های اجرایی از ظرفیت تشکل های مردمی و سازمان نهاد جهت کاهش آسیب های اجتماعی استفاده شود و قطعا نتایج بهتری خواهیم گرفت.طالبی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی احساس می کنیم آمار آسیب های اجتماعی بالا است، افزود: اما خراسان جنوبی در آمارهای کشوری وضعیت خوبی نسبت به سایر استان ها دارد و نباید این آسیب ها در این استان فرهنگی و مذهبی وجود داشته باشد.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندارگفت: دستگاه های اجرایی گزارش مکتوب خود را در خصوص 50 درصد اعتباراتی که گرفته اند را ارسال کنند و سرفصل های سال 1401 به دستگاه ها ابلاغ شده است و اعتبارات هزینه ای باید در اجرای برنامه ها هزینه شود.وی با بیان اینکه تشکل ها و سازمان های مردم نهاد بسیاری در حوزه آسیب های اجتماعی داریم، ادامه داد: از ظرفیت و توان این تشکل ها جهت کاهش آسیب های اجتماعی نهایت استفاده را داشته باشید.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سهم اعتبارات استان برای کاهش آسیب های اجتماعی بسیار اندک است، گفت: بیش از یک میلیارد تومان برای این موضوع در هر سال در نظر گرفته می شود که بسیار کم است و باید بحث افزایش این سهم به صورت جدی پیگیری شود.

هفت برابر شدن فوتی های کرونایی استان

بر اساس آمار منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، تعداد موارد فوت ناشی از کرونا در ۱۰ روز ابتدای اسفند ۴۲ مورد فوت بود که در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل(بهمن ماه) با شش مورد فوت، ۷ برابر شده است.با این حال تعداد مبتلایان شناسایی شده در موج ششم کرونا در نیمه بهمن با بیش از ۱۳۰۰ مبتلا به اوج خود رسید و با روند کاهشی، در ۱۰ اسفند تعداد مبتلایان شناسایی شده به ۱۷۱ مورد رسیده که کاهش حدود ۸ برابری را نشان می‌دهد. براساس پیش بینی ها موج ششم تا هفته اول فروردین ۱۴۰۱ در کشور ادامه خواهد داشت و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و انجام واکسیناسیون، می توان از افزایش شیوع این بیماری جلوگیری کرد

افزایش ۳ برابری اعتبار تامین سهمیه قیر خراسان جنوبی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با بیان اینکه اعتبار سهمیه قیر خراسان جنوبی امسال به ۴۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یافت گفت: پارسال اعتبار سهمیه قیر در اختیار بنیاد مسکن استان ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود که امسال افزایش ۳ برابری دارد.تنها افزود: این اعتبار برای آسفالت معابر روستا‌های استان است که تا پایان سال مالی یعنی تا پایان تیر ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۵۵۰ هزار مترمربع از معابر روستا‌های هدف را در استان آسفالت خواهیم کرد.وی گفت: یکی از مناطق هدف کشوری در این طرح آسفالت معابر روستا‌های شهرستان درمیان است که ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

راه‌اندازی کلینیک سونوگرافی بیمارستان، ولی عصر بیرجند با تعرفه دولتی

کلینیک سونوگرافی بیمارستان، ولی عصر بیرجند در راستای خدمت به محرومان و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت راه‌اندازی شد.معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کلینیک سونوگرافی در بیمارستان ولیعصر بیرجند صبح و عصر با تعرفه دولتی با اولویت سونوگرافی دوران بارداری برای خانم‌های باردار و به‌صورت ویژه با اولویت خانم‌هایی که بضاعت مالی ندارند خدمات ارائه می‌دهد.اسماعیلی افزود: همه شهروندان استان می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و در شرایط ترافیک نوبت‌دهی، اولویت برای سونوگرافی مراقبت در دوران بارداری است. وی ادامه داد: هم استانی‌ها می‌توانند برای نوبت گیری سونوگرافی در بخش دولتی بیمارستان ولیعصر با تعرفه دولتی همه‌روزه از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل با شماره‌تلفن ۳۱۰۰۵-۰۵۶ تماس بگیرند.

۳۰ درصد از تنوع زیستی کشور در خراسان جنوبی

سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت:بر اساس آخرین بررسی و گزارش های کارشناسی از حدود ۱۱۴۰ گونه جانوری مهره دار کشور، ۲۲۸ گونه پرنده (۵۰ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص)، ۴۹ گونه پستاندار (۱۲ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص)، ۴۷ گونه خزنده (۲ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص) و ۳ گونه دوزیست یعنی حدود ۳۰ درصد از تنوع زیستی کشور در خراسان جنوبی زیست می‌کنند.حاتمی با اشاره به این که خراسان جنوبی به لحاظ موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و پستی و بلندی‌های فراوان دارای طیف گسترده ای از اکوسیستم ها و زیستگاه هاست افزود:به منظور حفاظت از این تنوع زیستی، زیستگاه‌های مستعد استان در قالب مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌های حیات وحش و تالاب انتخاب و تا حد توان حفاظت و حراست می شوند.

افزایش شمار قربانیان کرونایی خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۴ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی قربانی این بیماری شدند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته از ۱۲۲ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۴۷ بیمار و از ۲۳۰ تست سریع ۹۴ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۳۵۲ تست ملکولی و سریع در استان ۱۴۱ مورد جدید کرونا شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۶۳ مورد از بیرجند ، ۶ مورد از بشرویه ، ۲ مورد از درمیان ، ۵ مورد از زیرکوه ، ۱۰ مورد از سرایان ، ۱۱ مورد از سربیشه ، ۹ مورد از طبس ، ۳ مورد ازفردوس ، ۷ مورد از قاین و ۲۵ مورد از نهبندان شناسایی شد.

چندین برابر هزینه بنیاد در خراسان جنوبی هزینه کردیم

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: در حوزه املاک بنیاد مستضعفان در خراسان جنوبی هر چه فروخته شده مضاعف و چند برابر آن وارد استان شده است و اینکه گفته شود املاک فروخته شده و درآمد آن از استان خارج می‌شود ذهنیت درستی نیست. رئیس بنیاد مستضعفان در نشست با استاندار و فرمانداران خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۵۰ واحد مسکن برای خانواده های بالای دو معلول و مددجویان امداد در خراسان جنوبی می‌سازیم گفت: در مجموع هزار و ۵۰۰ مسکن در خراسان جنوبی برای محرومان با مشارکت بنیاد مستضعفان احداث می‌شود. اضافه کرد: سهم خراسان جنوبی از 20 هزار واحد مسکن محرومان هزار واحد است که هر واحد 200 میلیون وام بلندمدت و 50 میلیون تومان کمک بلاعوض بنیاد مستضعفان اختصاص داده و سیمان و میلگرد هم رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. فتاح با بیان اینکه 350 واحد مسکن برای خانواده های بالای دو معلول و مددجویان امداد در خراسان جنوبی می‌سازیم گفت: در مجموع هزار و 500 مسکن در خراسان جنوبی برای محرومان با مشارکت بنیاد مستضعفان احداث می‌شود. وی از اختصاص سهمیه قیر و آسفالت به استان خبر داد و افزود: همچنین 100 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای اشتغال و‌ معیشت به استان اختصاص می‌دهیم. رئیس بنیاد مستضعفان روند توسعه‌ای در استان خراسان جنوبی خبر داد و تاکید کرد: باید استاندار و فرمانداران همه پیگیری کنند تا از این ارتباط با دولت استفاده شود تا امتیازاتی ویژه‌ای برای اشتغال و محرومیت‌زدایی و پیشرفت این استان گرفته شود چرا که  املاک این نهاد برای امور عام‌المنفعه و مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر گلی هست به سر استان بزنید

فتاح با بیان اینکه باید هر گلی هست به سر خراسان ‌جنوبی بزنید، اظهار داشت: فرصت استثنایی ایجاد شده و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار، مسوولان و همه باید پیگیری کرده و از ارتباط با رییس جمهوری استفاده شود. وی تصریح کرد: باید با تلاش سطح استان از لحاظ پیشرفت، اشتغال، رفع محرومیت و سایر افزایش پیدا کند. وی افزود: 208 هکتار در اسدیه و 200 هکتار زمین در بیرجند به صورت رایگان در اختیار اجرای طرح نهضت مسکن استان قرار گرفت و بنیاد مستضعفان در نیروگاه برق شهرستان قاین سرمایه‌گذاری خواهد کرد و در این جهت استان باید رایزنی کند تا ما سهم وزارت نیرو را بخریم. فتاح افزود: 17 هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان استان خراسان جنوبی توزیع می‌شود. وی عنوان کرد: علاوه بر این سهمیه‌ای شامل ۶ هزار بسته معیشتی به ارزش ۳.۵ میلیارد تومان مختص شهرستان درمیان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی به صورت نقدی به حساب خانوارها واریز می‌شود.

حق با ماست

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با اشاره به طرح نیروگاه قاین اظهار داشت: در این زمینه اختلاف نظری با وزارت نیرو داریم که در زمان ریاست رئیسی بر قوه قضاییه دادگاه به نفغ بنیاد رای داده است. وی اضافه کرد: حق به بنیاد مستضعفان داده شده اما هنوز مساله حل نشده است اما باید این مساله حل شود، نیروگاه قاین قابل توسعه است اما وزارت نیرو این امکان را ندارد. فتاح ادامه داد: اگر رای را جاری کنید بنیاد مستضعفان در این نیروگاه سرمایه‌گذاری می‌کند و در زمینه برق نیز هیچ مشکلی نداریم.

هرچی فروختیم؛ چندین برابر هزینه کردیم

فتاح تصریح کرد: در حوزه املاک بنیاد مستضعفان در خراسان جنوبی هر چه فروخته شده مضاعف و چند برابر آن وارد استان شده است و اینکه گفته شود املاک فروخته شده و درآمد آن از استان خارج می‌شود ذهنیت درستی نیست. وی عنوان کرد: در این مدت بعضی از املاک به صورت بلاعوض و رایگان برای امور عام المنفعه از جمله مدرسه، بیمارستان، ادارات و مردم واگذار شده است. رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی یادآور شد: املاکی که مصادره شده اکنون در اختیار استان و برای امور عام المنفعه در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در حوزه کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: شرکت پیوند خاوران در استان احیا شده و سرمایه‌گذاری در حال انجام است.

نگاه اقتصادی نداریم

وی تصریح کرد: همچنین آمادگی داریم اراضی که برای طرح نهضت ملی مسکن در استان وجود دارد را به صورت رایگان در اختیار طرح ملی نهضت مسکن قرار بدهیم. رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه نگاه ما مردمی است عنوان کرد: اطمینان می‌دهم نگاه ما نه تنها اقتصادی نیست بلکه به نفع استان و مردم است. این مقام مسئول اضافه کرد: برای واگذاری اراضی اعلام آمادگی می‌کنیم به شرطی اینکه تغییر کاربری‌ها را انجام و سرمایه‌گذاری کنید. وی یادآور شد: سهم مسکن محرومین خراسان جنوبی از ۲۰ هزار واحد در کشور ۵۵۰ واحد بود که با رایزنی و چانه‌زنی استاندار به هزار واحد افزایش یافت. وی با بیان اینکه بانک سینا زیرمجموعه بنیاد مستضعفان در استان یک شعبه داشته، عنوان کرد: انتظار داریم برای افزایش شعب این بانک با هدف دسترسی بیشتر مردم و استفاده از تسهیلات افزایش یابد. رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی یادآور شد: یکی از ایرادات استان بیمه بوده که مردم از این مزیت کم بهره هستند، باید سطح بیمه‌گری در حوزه درمانی، کشاورزی و سایر افزایش یابد.وی با بیان اینکه دنیا روی پاشنه بیمه می‌چرخد گفت: با بیمه سینا در استان وارد فعالیت شوید تا سطح بیمه به نفع محرومین توسعه یابد.

اولویت تکمیل پروژه ها نیمه کاره

همچنین  استاندار در جلسه جمع بندی سفر دو روز رئیس بنیاد مستضعففان به استان گفت: پروژه‌های بسیار زیادی در خراسان جنوبی از دولت‌های قبل نیمه‌کاره مانده است که چنانچه دولت این موارد را به اتمام نرساند، همچنان نیمه‌کاره خواهند ماند. قناعت افزود: سهمیه استان از مسکن محرومان ابتدا ۵۵۰ واحد بود که با نگاه مثبت رییس بنیاد مستضعفان ۲ برابر شد.  وی افزود: از نگاه مثبت رئیس بنیاد مستضعفان نسبت‌ به خراسان‌جنوبی و اینکه این استان را به‌ عنوان پایلوت برای آغاز عملیات اجرایی احداث ۲۰ هزار واحد مسکن محرومان انتخاب کردند، تشکر می کنیم.  استاندار خراسان جنوبی با اشاره به محرومیت این استان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، گفت: خراسان‌جنوبی سومین استان کشور از نظر وسعت و از نظر محرومیت دومین استان کشور است، سطح درآمد خانوارهای شهری و روستایی ۳۱ استان کشور را وقتی بررسی می‌کنیم خراسان‌جنوبی پایین‌ترین سطح درآمدی را دارد.  قناعت با اشاره به اینکه تاخیر چهل‌ساله در مستقل شدن استان باعث شده تا توجه مسئولان خراسان بزرگ به خراسان‌جنوبی کمتر باشد، افزود: خراسان‌جنوبی بهترین مردم، دین‌دار ترین و مردمی ولایی و ارزشی دارد.  قناعت بیان کرد: تعداد 56 پروژه با اعتباری بالغ‌بر ۹۳۷ میلیارد تومان برای خراسان‌جنوبی برای مشارکت با بنیاد مستضعفان پیش‌بینی کردیم و طبق برنامه ریزی و پیش بینی صورت گرفته ۴۶۴ میلیارد تومان سهم بنیاد مستضعفان و مابقی یعنی ۴۷۲ میلیارد تومان را سهم استان در نظر گرفتیم که در صورت موافقت ریاست بنیاد مستضعفان می‌توان این تفاهم نامه به امضا برسد. وی تصریح کرد: این موارد شامل پروژه‌های ۸ دستگاه اجرایی از جمله دفتر امور روستایی استانداری، مدیریت بحران استانداری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، اداره نوسازی و تجهیز مدارس استان، اداره امور عشایر و سایر دستگاه اجرایی است؛ پروژه‌های بسیار زیادی از جمله استخر سرپوشیده از دولت‌های قبل نیمه‌کاره مانده که اگر دولت این موارد را به پایان نرساند همچنان نیمه‌کاره می‌مانند.

افزایش سرمایه گذاری‌ها با رویکرد توانمندسازی استان 

محمد پیرعلی، سرپرست سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان نیز گفت: سرمایه گذاری در راستای توسعه و اشتغال با رویکرد توانمندسازی در خراسان جنوبی در دستور کار است. پیرعلی ادامه داد: بنیاد مستضعفان طی سه سال گذشته ۱۰۶ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش املاک در استان داشته درحالی که ۴۰۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی هزینه کرده است. سرپرست سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان با بیان اینکه مهم‌ترین رویکرد بنیاد مستضعفان به خصوص در حوزه املاک کسب رضایت مردم است، افزود: شائبه‌ای در استان وجود دارد که منابع حاصل از فروش املاک در خراسان جنوبی مصرف نمی‌شود. وی بیان کرد: در طی سه سال گذشته ۱۰۶ میلیارد تومان کسب درآمد داشته ایم که حدود ۳۰ هکتار زمین به ارزشی تقریبی ۱۰۰ میلیارد تومان تقدیم مردم کردیم و ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و مقابله با کرونا در استان هزینه شده است.

عرضه مرغ اینترنتی

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت : عرضه مرغ و گوشت به همراه برخی دیگر از کالا‌های اساسی، چون برنج و روغن تنظیم بازار از مدتی پیش برای شهر بیرجند به صورت اینترنتی و غیر حضوری از طریق سامانه www.postsam.ir آغاز شده است. ضیائیان احمدی افزود: کالا‌های خریداری شده توسط شهروندان به صورت رایگان به دست آنان می‌رسد و هزینه‌ای بابت پست دریافت نمی‌شود. به گفته وی  قیمت هر کیلو مرغ منجمد در سامانه ۲۰ هزار تومان است و به همین قیمت به دست مردم می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت