یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

تصویب احداث کارخانه آجر نسوز در قاینات با سرمایه گذاری شستا

نماینده مردم شهرستان های قائنات و زیرکوه در مجلس با اشاره به پیگیری های انجام شده در خصوص احداث کارخانه آجرنسوز در قائنات گفت: طرح احداث این کارخانه در هیئت مدیره شستا تصویب و با دستور رستمی مدیرعامل شستا شروع ساخت این کارخانه بزرگ در شهر قاین ابلاغ شد.

شرط حضوری شدن کلاس های دانشگاه بیرجند

ایسنا- رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به برگزاری جلسات دفاع از رساله و یا پایان‌نامه و امتحانات زبان و جامع دوره دکتری به صورت حضوری از برگزاری مجازی کلاس‌های مقطع کارشناسی گفت و افزود: در صورت فراهم شدن امکانات و صلاحدید استاد درس، امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت ترکیبی (دانشجویان بومی به صورت حضوری و سایر دانشجویان به صورت مجازی) وجود خواهد داشت. خامسان ضمن یادآوری شروط اجرایی ازسرگیری آموزش‌های حضوری از جمله شرایط عادی استان از نظر شیوع کرونا، امکان ارائه خدمات اسکان و تغدیه مناسب و سپری‌شدن حداقل دوهفته از دریافت دوز دوم واکسن کرونا گفت: در حال حاضر به دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در مرحله تصویب و یا پس از تصویب رساله یا پایان‌نامه هستند و نیاز به انجام کارهای عملی و آزمایشگاهی دارند مجوز حضور داده خواهد شد. وی برگزاری حضوری امتحانات پایان‌ترم دوره‌های تحصیلات تکمیلی در نیم‌سال جاری را منوط وجود شرایط و اخذ مجوز ستاد کرونا کرد و گفت: با توجه به سیاست دولت برای ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها، کلیه دانشجویان لازم است هر چه سریعتر جهت تزریق واکسن اقدام کنند؛ در غیر این صورت عواقب آن برعهده خود دانشجو خواهد بود.

راه اندازی آزمایشگاه تشخیص طبی جهاددانشگاهی در شهرستان قاین

خبرنگاران جوان- رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از ارائه خدمات آزمایشگاه تشخیص طبی با تعرفه‌ای پایین‌تر از بخش خصوصی خبر داد. صادقی گفت: جهاد دانشگاهی از سال 95 تاکنون متناسب با نیاز استان و با بهره گیری از پژوهشگاه رویان، بانک خون بند ناف و حوزه‌هایی مانند پژوهشگاه ابن سینا که در حوزه درمان ناباروری بسیار گسترده کار کرده و به حوزه‌های پزشکی ورود کرده همکاری لازم را داشته است. وی افزود: اولین اقدام در حوزه پزشکی، راه اندازی شعبه بانک خون بندناف وابسته به پژوهشگاه رویان بود که تاکنون نزدیک به 800 نمونه خون بندناف را در سطح استان ذخیره سازی کرده است. صادقی بیان کرد: شعب بانک خون بند ناف در بیرجند و قاین چند سال است که فعال شده است. رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: در مراکز تخصصی جهاد دانشگاهی تحقیق، پژوهش و ارائه خدمات مبتنی بر کار علمی انجام می‌شود و راه اندازی آزمایشگاه تشخیص طبی که به صورت رسمی در آذرماه جاری آغاز به کار خواهد کرد. صادقی گفت: با بهره مندی از پتانسیل علمی، پژوهشی، مهارتی و تخصصی پژوهشگاه رویان که در سلول‌های بنیادی بسیار فعال است و پژوهشگاه ابن سینا که در حوزه درمان ناباروری اقدامات بسیار ارزنده کرده بیش از 5 میلیارد تومان برای آزمایشگاه هزینه شده است.

مالچ پاشی در خراسان جنوبی اثرات زیست محیطی به دنبال ندارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: بر اساس تحقیق پژوهشگاه صنعت نفت در سال 98 مالچ باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و آسیب به گونه‌های حیوانی نمی‌شود. نصرآبادی افزود: عمده دلیل ماچ پاشی این منطقه حفاظت از جاده و راه‌آهن است، زیرا فرسایش بادی و شن‌های روان زیرساخت‌های راه‌آهن و تصادفات جاده‌ای را به دنبال دارد. وی افزود: قرار است پس از مالچ پاشی 200 اصله نهال دراین منطقه کاشته شود.

خسارت 2700 میلیاردی خشکسالی به بخش کشاورزی استان

مهر- معاون جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از خسارت دو هزار و 700 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان به دلیل خشکسالی خبر داد و گفت: برای جبران خسارت ها در سال جاری هنوز اعتباری ابلاغ نشده است. محمد حسین اکبری اظهار کرد: خشکسالی بیش از دو هزار و 700 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد کرده است. وی به کاهش چشمگیر بارندگی‌ها، فقر مراتع و گرمای شدید هوا و خسارت‌های سرمازدگی و…. نیز اشاره کرد و بیان داشت: در بخش کشاورزی به سمت و سوی مصرف کمتر آب حرکت می‌کنیم و اجرای سامانه‌های آبیاری نوین از جمله اقدامات مؤثر در این بخش است. به گفته اکبری خسارات خشکسالی به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و دامداری بسیار سنگین بوده و گزارشات به وزارت خانه برای جبران خسارات ارسال شده است. وی ادامه داد: اگر چه مصوباتی بوده اما هنوز اعتباراتی برای این بخش به استان ابلاغ نشده است. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از اجرای سالانه پنج هزار هکتار سامانه آبیاری نوین در استان خبر داد و افزود: خراسان جنوبی در این زمینه پیشتاز بوده است. اکبری تصریح کرد: البته اجرای این سامانه به سبب مشکلات آبی جای کار بیشتر دارد.

شناسایی 193 بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: روز گذشته 336 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که 87 بیمار و از 651 تست سریع 106 مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد. شریف زاده افزود: در شبانه روز گذشته 1 مورد جدید فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد.

رایزنی های‌ استاندار در پایتخت برای رفع موانع سرمایه‌گذاری

ایرنا- استاندار خراسان جنوبی در دیدارهای جداگانه با سرمایه‌گذاران و مسئولان کشوری به منظور رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری در این استان رایزنی‌های لازم را انجام داد. ملانوری روز سه‌شنبه در راستای توسعه واحدهای فرآوری زرشک استان با حجت‌ الاسلام و المسلمین “مصطفی پورمحمدی” رئیس هیئت امنا و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی دیدار کرد. وی در این دیدار، خراسان جنوبی را تنها تولیدکننده زرشک بی‌دانه کشور معرفی کرد و گفت: زرشک گیاهی است که در محصولات غذایی، دارویی و بهداشتی دارای کاربرد است و قابلیت فرآوری و تبدیل به 12 محصول از جمله مربا، کنسانتره و لواشک را دارد. استاندار آمادگی استان را برای همراهی با این مجموعه در راستای توسعه شرایط موجود اعلام و خاطرنشان کرد: هرگونه اقدام در زمینه خرید محصول زرشک و ایجاد صنایع فرآوری که ارزش افزوده به همراه دارد، کمک به کشاورزان زحمتکش خراسان جنوبی است. بنابر این گزارش مذاکرات این نشست به ترغیب مرکز اسناد انقلاب اسلامی به خرید زرشک مانده استان و توسعه شرکت زرشک خوشه سرخ قاین انجامید و مقرر شد با حضور مدیرعامل این مجموعه در جلسه ستاد توسعه خاوران، مسائل و مشکلات پیش روی این واحد بررسی و مرتفع شود.

موافقت پارس ایر با افزایش پروازها در مسیر تهران- بیرجند

علاوه بر این با پیگیری های استاندار ، پارس ایر با برقراری دو پرواز جدید در مسیر تهران- بیرجند- تهران موافقت کرد. ملانوری طی دیدار با مدیرعامل شرکت هواپیمایی پارس ایر، موافقت این ایرلاین را با افزایش پروازهای استان اخذ نمود. وی افزایش تعداد پروازها و ایجاد مسیر های پروازی جدید به ویژه برای عتبات عالیات را به عنوان درخواست های استان از شرکت هواپیمایی پارس ایر مطرح کرد. همچنین استاندار در راستای اهداف و سیاست‌های ستاد توسعه خاوران و به منظور رفع موانع از مسیر فعالیت هلدینگ معدنی زرین در این استان، رایزنی‌های لازم را انجام داد. ملانوری در دیدار با مدیرعامل هلدینگ معدنی زرین در پایتخت، مسائل و مشکلات این حوزه را پیگیری کرد و بررسی نحوه سرمایه‌گذاری هلدینگ و واکاوی مشکلات شرکت‌های تابعه این مجموعه اقتصادی در استان از جمله محورهای گفت و گوها در این نشست بود.

امنیت کارگران؛ اولویت کار در حوزه معادن

ایسنا- رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با تأکید بر اهمیت رعایت اصول ایمنی و حفظ جان کارگران معادن استان، گفت: در آینده نزدیک چاه معدن قلعه زری شهرستان خوسف با رفع نواقص ایمنی فک پلمپ خواهد شد. حمیدی در بازدید مسئولان قضایی استان از معدن مس قلعه زری خوسف در راستای حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران استان اظهار کرد: خراسان جنوبی ظرفیت های بسیار مهم در حوزه مختلف به خصوص در بخش معدن است. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به بازدید از معدن مس قلعه زری خوسف برای بررسی ضریب ایمنی آن، گفت: برخی از چاه های این معدن به دلیل ضریب ایمنی پایین توسط مقامات قضایی شهرستان خوسف پلمپ بوده است که امروز وضعیت آن مورد بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد: تاکنون اقدامات خوبی معدن قلعه زری برای افزایش ضریب ایمنی کارگران این مجموعه انجام داده است اما هنوز با رسیدن به ضریب ایمنی صد درصد فاصله دارد. حمیدی با بیان اینکه با رفع نواقص ایمنی چاه های این معدن در آینده نزدیک فک پلمپ خواهد شد، گفت: نیاز است در این زمینه اداره صمت و دیگر ادارات کل زیربط همکاری داشته باشند. وی با اشاره به اینکه تویلد و اشتغال از ضروریات کشور است، عنوان کرد: واحدهای تولیدی نقش بسیار مهمی در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب دارند و باید همه مسئولان برای کاهش مشکلات این واحدها و افزایش ظرفیت تولیدی آنان کمک کنند. گفتنی است؛ در حاشیه این بازدید رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی طی نشستی با کارگران معدن قلعه زری و اهالی روستای قلعه زری، خواسته ها و مشکلات کاری و معیشتی آنان را شنید و دستورات مقتضی جهت بهبود وضعیت زندگی مخصوصا مسکن آنان را صادر کرد.

سنگ های پیش رو طرح هاپ شتر

ایسنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: اولویت خراسان جنوبی با توجه به شرایط اقلیمی بحث شتر است چرا که با آب و هوا سازگار است و در حال حاضر 30 هزار نفر شتر در استان وجود دارد و بحث هاب شتر یکی از ظرفیت‌های استان است و می‌توان تولیدات شتر را به فرآوری تبدیل کرد. قوسی ادامه داد: در استان 15 واحد کارگاه و کارخانه شیر با ظرفیت اسمی 500 تن شیر وجود دارد و از تعداد 250 تن شیر تولیدی در استان 120 تا 130 تن توسط مراکز خرید استان جمع آوری شده مابقی توسط دامدارها تبدیل به فرآوری می‌شود. وی افزود: از تعداد 130 تن شیر جمع‌آوری شده تعداد 80 درصد به صورت خام توسط شرکت‌های معتبر از استان خارج می شود و مابقی در کارخانه‌های استان به فرآورده‌های لبنی تبدیل می‌شود. قوسی افزود: عدم رقابت کارخانه‌های استان با کارخانه‌های معتبر، کمبود نقدینگی و عدم بروزرسانی ماشین آلات از دلایل این خام فروشی و جذب نکردن 500 تن شیر است. وی گفت: باید خرید توافقی در قالب کشاورزی، قراردادی انجام شود که این نیز نیاز به اعتبار دارد؛ می‌توان در استان کارخانه شیرخشک داشت که به طور قطع باید شیر تبدیل به شیر خشک شده و صادرات آن بدون محدودیت انجام شود. قوسی ادامه داد: کشتارگاه اختصاصی شتر در استان وجود ندارد و این استان با توجه به جمعیت شتر نیازمند احداث کشتارگاه شتر است. وی با بیان اینکه از آغاز سال جای تاکنون 700 تن گوشت در 25 واحد صنعتی و دو هزار واحد سنتی شتر استان تولید شد، افزود: از این مقدار، حدود 420 تن مصرف داخل استان است، اما مازاد گوشت شتر استان ارسال می‌شود.

ثبت رکوردهای تازه از کرونا در خراسان جنوبی

موارد مثبت کرونا امروز در مقایسه با هفته اول آبان در استان 31 درصد افزایش یافته است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در هفته اول آبان متوسط موارد مثبت کرونا در استان 147 نفر بود که این رقم امروز به 193 نفر رسیده است که افزایش 31 درصدی را نشان می‌دهد.شریف زاده افزود: متوسط موارد روزانه بستری حاد تنفسی در هفته اول آبان 168 نفر بود که امروز به 232 نفر رسید و افزایش 38 درصدی را نشان می‌دهد. وی گفت: موارد بستری مثبت کرونا از 67 نفر در هفته اول آبان به 105 نفر رسید که 57 درصد افزایش دارد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: موارد آی سی یو نیز از 8 نفر در هفته اول آبان ماه به 16 نفر رسید و افزایش 100 درصدی را نشان می‌دهد.

غفلت از ساخت و سازها به شیوه معماری اسلامی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در جلسه اعطای احکام اعضای هیئت مدیره دوره نهم نظام مهندسی ساختمان استان با بیان این که در هیئت مدیره های مختلف بعضی اهداف مغفول مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این موضوع در حوزه شهرسازی و معماری نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در کل کشور مورد غفلت واقع شده است. فرهادی ضمن ابراز تأسف در این زمینه، متذکر شد: آیا ما واقعاً در این حوزه برای نسل های آینده از خودمون چیزی به یادگار خواهیم گذاشت؟

مخالفت شورای شهر با افزایش محدوده خدماتی بیرجند

اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار هر چند با افزایش محدوده خدماتی شهر بیرجند مخالفت کردند اما تصمیم نهایی در این خصوص را به جلسه بعدی موکول کردند. ناصری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند در این ارتباط عنوان کرد: با توجه به اینکه طرح جامع شهر بیرجند در حال بررسی است باید جلسه‌ای با حضور شهردار، اعضای شورا و کارشناسان مربوط برگزار شود تا شهرداری و شورا نظر واحدی در این باره برای ارائه در جلسه دادستانی داشته باشند. وی ادامه داد: اگر زمین‌های بلا استفاده در نقاط مختلف شهر به خوبی مدیریت شوند دیگر نیازی به افزایش محدوده خدماتی شهر نخواهد بود.

رفع اختلالات اینترنت و آنتن دهی شهرک امام علی بزودی

آذری نصرآباد مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: با نصب و راه اندازی دو سایت جدید آنتن دهی پرسرعت ارتباطات سیار در شهرک امام علی شهر و خیابان غفاری بیرجند شبکه اینترنت بهبود و توسعه خواهد یافت. آذری نصرآباد با اشاره به اینکه میانگین مصرف افزایش یافته، تصریح کرد: به لحاظ فنی در مکالمات مردم تاثیر گذاشته و اختلالات جدیدی به وجود آورده که ما برای حل این مشکل باید سایت‌های آنتن دهی را توسعه بدهیم و از ظرفیت‌های موجود بهینه‌ استفاده کنیم.

19.5 درصد مخازن سدهای خراسان جنوبی آب ذخیره دارد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 19.5 درصد حجم مخازن سدهای استان آب دارد و حجم ذخیره آب کنونی سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 39 درصد کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت