شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳

آغاز خوب هفته برای کشاورزی استان

مهدی آبادی- در دومین روز از هفته جهادکشاورزی بازدید از میدان عرضه دام بیرجند، افتتاح باسکول دیجیتال 60 تنی به همت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و نشست خبری مدیرعامل بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی انجام شد.

25میلیارد تومان تسهیلات برای جامعه عشایری استان

بازدید از میدان عرضه دام بیرجند و بررسی وضعیت خرید علوفه با حضور معاون اقتصادی استانداری و رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی نخستین برنامه از روز دوم هفته جهادکشاورزی بود. مشیر الحق عابدی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه با همکاری سازمان جهادکشاورزی پرداخت 25 میلیارد تومان تسهیلات به جامعه عشایری استان برای دریافت علوفه دام موافقت شد، گفت: قرارگاه تامین علوفه دام در استان با دستور استاندار و برای حل مشکل تامین علوفه دام خراسان جنوبی تشکیل شده است. وی ادامه داد: تامین تسهیلات برای تامین علوفه و حمل و نقل از استان‌های غربی به خراسان جنوبی از مشکلات این حوزه بود که این موضوعات در حال برطرف شدن است. معاون اقتصادی استانداری با بیان اینکه بیشترین میزان علوفه توسط شرکت تعاونی دامداران خریداری شده، افزود: با توجه به تداوم خشکسالی در استان، نیاز به تامین علوفه همچنان در استان وجود دارد اما با این حال تاکنون 3برابر بیشتر از سال گذشته علوفه تامین شده است که نیاز به قدردانی از مسئولان مربوطه دارد. عابدی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی که در قرارگاه تامین علوفه دام انجام شده، تامین و ذخیره‌سازی علوفه مورد نیاز فصل تابستان نیز مدنظر قرار می‌گیرد. مدیرعامل شرکت تعاونی اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران آریان خراسان جنوبی هم در حاشیه این بازدید با بیان اینکه تشکل های دامداران در زمینه تامین علوفه در حال انجام فعالیت هایشان هستند، بیان کرد: قیمت علوفه با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل و جانبی سه برابر افزایش یافته است اما برای تامین و خرید آن هیچگونه مشکلی وجود ندارد. غریبی افزود: ذخیره سازی علوفه برای فصل سرما نیز در حال انجام است و همه شبکه های تعاونی در شهرستان های استان فعال هستند که کشاورزان علوفه مورد نیاز را از این تعاونی ها تامین کنند.

افتتاح باسکول 60 تنی

همچنین با حضور معاون بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان پروژه باسکول دیجیتال 60 تنی به بهره برداری رسید. این پروژه به منظور تسهیل فرآیند وزن گیری نهاده‌های کشاورزی و کود شیمیایی با همکاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اعتبار بالغ بر 350 میلیون تومان به بهره برداری رسید. رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی در حاشیه این افتتاحیه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با اشاره به افتتاح باسکول 60 تنی مجتمع انبارهای کود شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان در دومین روز از هفته جهاد کشاورزی، افزود: 350 میلیون تومان اعتبار برای راه اندازی این پروژه هزینه شده است. قوسی با اشاره به تامین 12 هزار تن علوفه از ابتدای سال برای دادمداران خراسان جنوبی، اضافه کرد: سهمیه کنستانتره استان از 9 هزار تن در اسفندماه پارسال به 16 هزار تن در سال جاری افزایش یافته است. این مقام مسئول به اخذ مجوز خرید دام مازاد استان توسط شرکت پشتیبابی امور دام اشاره و تصریح کرد: از امروز خرید دام مازاد در شهرستان خوسف آغاز خواهد شد. وی به استمهال تسهیلات دریافتی دامداران اشاره و بیان کرد: جریمه دیرکرد تسهیلات دامداران خسارت دیده از سال 94 تا سال 99 مشمول بخشودگی شده است. قوسی به دریافت مجوز خرید گوشت گوساله منجمد از دامداران استان اشاره و ادامه داد: قیمت خرید گوشت 82 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم است که دامداران استان به ازای تحویل گوشت می توانند نهاده دامی جو و ذرت دریافت کنند.

90 درصد کود مورد نیاز کشاورزان از تولیدات داخلی تأمین می‌شود

مدیرعامل بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی هم در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: خراسان جنوبی تاکنون بیش از 41 درصد سهمیه کود خود را جذب کرده است. علیزاده افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی تا سه سال آینده کل نیاز کشور به واردات کودهای گوناگون را برطرف خواهد کرد. وی عنوان کرد: 90 درصد کود مورد نیاز کشاورزان از تولیدات داخلی تأمین می‌شود، در حالی که در سنوات گذشته عمده نیاز کودی کشور از طریق واردات تأمین می‌شد. عضو هیئت مدیره و معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه 40 درصد از برنامه های تکلیفی وزارتخانه در حوزه نهاده‌های کشاورزی انجام شده است، تصریح کرد: ذخایر مطمئنی در همه استان‌ها از حیث کودهای یارانه‌ای داریم و این اطمینان را به کشاورزان می‌دهیم که در کشور هیچگونه کمبودی در کودهای یارانه ای وجود ندارد. علیزاده افزایش هزینه حمل و نقل را در افزایش قیمت کودهای کشاورزی بی تاثیر دانست و ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به هیچ وجه هزینه حمل و نقل را از کشاورزان نمی‌گیرد و افزایش قیمت بر دوش این سازمان خواهد بود. مدیرعامل بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه برای تأمین 260 هزار تن کود فسفاته با تولیدکنندگان داخلی قرارداد بسته‌ایم، ادامه داد: نیاز کود بخش کشاورزی کشور به طور میانگین چهار میلیون تُن است البته با توجه به نوع بارندگی و وضعیت آب و هوایی کشور این میزان قابل تغییر است.

ظرفیت انبارها تکمیل است

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست خبری با بیان اینکه کود یارانه‌ای نظیر اوره، فسفاته و پتاسه براساس سهیمه در اختیار استان ها قرار می‌گیرد، گفت: در سال گذشته از سهمیه 15 هزار و 300 تنی کود اوره سهمیه استان، 16 هزار و 400 تن معادل هزار و 100 تن مازاد به استان تعلق گرفت. سعیدی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود چهار هزار و 200 تن کود اوره در شهرستان‌ها توزیع شده که به نسبت سال گذشته که 2 هزار و 800 تن بوده و افزایش 150 درصدی داشته است. وی درباره وضعیت ذخایر کودهای شیمیایی استان هم اظهار داشت: 100 درصد ظرفیت انبارهای استان تکمیل است و هیچ نگرانی بابت تامین و توزیع کودهای شیمیایی کشاورزی در استان نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دادرس مقدم – صبح پنج شنبه بود که یکی از شهروندان عزیز طی تماس تلفنی

بیشتر

سلام و وقت بخیر. مسئله بی‌آبی و کم آّبی در همه‌ جای ایران باعث مشکلات

بیشتر

محمدی-مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: ۲ هزار و ۲۲۷ مورد اشتغال امسال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت