یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

تصویر بیرجند 1400 از نگاه شهردار

مهدی آبادی- با نزدیک شدن به پایان دوره مدیریت فعلی شهرداری بررسی عملکرد چهار ساله شهردار فعلی بیرجند قضاوت بهتر و کارشناسی برای شهروندان مرکز استان به همراه خواهد آورد. بسیاری از شهروندان از شهردار بیرجند سوالات زیادی درباره حل معضلات شهری، عدالت اجتماعی، توازن منطقه ای، احداث بوستان های جدید دارند. روز جمعه گفتگویی بدون تعارف با جاوید شهردار بیرجند پیرامون عملکرد چهار ساله شهرداری داشتیم.

بهترین داور شهروندان هستند

شهردار بیرجند در این گفتگو که به طور زنده از اینستاگرام روزنامه آوا نیز پخش می شد گفت: با درخواست اعضای شورای شهر مسئولیت شهرداری مرکز استان خراسان جنوبی را پذیرفتم. جاوید با بیان اینکه شناخت زیادی از بیرجند نداشتم، افزود: در جلسه با اعضای شورای شهر دو شرط همکاری در چارچوب قانون و عدم دخالت اعضای شورا در امور اجرایی شهرداری را مطرح کردم که مورد قبول اعضای شورای شهر بیرجند قرار گرفت. وی با بیان اینکه وظیفه شورای شهر نظارت در امور شهرداری است، عنوان کرد: خوشبختانه هرچه زمان می گذشت قانونمداری اعضای شورا بیشتر نمایان می شد و دخالتی در کارهای اجرایی نداشتند. جاوید با بیان اینکه همه عزل و نصب های مدیران و امورات محوله در اختیار شهردار بود، ادامه داد: در انتخاب نیروهای شهرداری هیچ مشاوره ای از سوی شورای شهر مطرح نشد و انتخاب مدیران اجرایی توسط شهردار انجام شد. شهردار بیرجند در پاسخ به این سوال که به شهرداری نمره چند می دهید، گفت: بهترین داور برای ارزیابی عملکرد شهرداری شهروندان مرکز استان هستند اما نمره ای به خودم نمی توانم بدهم. وی ادامه داد: فعالیت نیروهای شهرداری را مطلوب ارزیابی می کنم و نمره بالای 80 به نیروهای زحمتکش شهرداری می دهم.

در موضوع ضنوف آلاینده، شهرداری مطالبه گر بود

شهردار بیرجند در این گفتگوی زنده که مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفت به برخی از سوالات مردم نیز پاسخ داد. جاوید در ارتباط با صنوف آلاینده گفت: هزار و سیصد واحد برای صنوف آلاینده در نظر گرفته شد که هزار واحد در اختیار اداره کل راه و شهرسازی بود و از سال 97 در اختیار متقاضیان قرار گرفت. وی ادامه داد: بیشتر از 500 پروانه ساختمانی نیز در این مدت صادر شد و در جلسه ای که با حضور معاون پیشگیری از جرم اداره کل دادگستری استان با نمایندگان صنوف داشتیم، در نظر گرفته شد زمانی برای انتقال صنوف هرچه سریعتر مشخص شود. شهردار بیرجند به موضوع اختلاف با اداره اوقاف نیز اشاره و بیان کرد: در مرحله ثبت زمین هایی که در اختیار شهرداری نیز بود با شاکی خصوصی مواجه شدیم که در اواخر سال گذشته توافقاتی با اداره اوقاف نیز داشتیم. وی اضافه کرد: هفته قبل نیز لایحه ای به اعضای شورای شهر در این موضوع پیشنهاد دادیم و با تصویب این لایحه در خردادماه واحدهایی که در اختیار شهرداری هست را واگذار می کنیم. جاوید نقش شهرداری در موضوع صنوف آلاینده را مطالبه گری دانست و اضافه کرد: پلمپ کردن و مسدود کردن واحدهای صنفی در شهر چالش برانگیز خواهد بود و رویه شهرداری نیز اینگونه نبود. وی با بیان اینکه سازمان ها ی دیگری باید زیر ساخت های لازم را فراهم می کردند، گفت: امیدواریم مسئولان مربوطه در این ارتباط پاسخگو باشند و سازمان متولی موضوع صنوف آلاینده نیز به طور دقیق مشخص شود.

نگران حوادث احتمالی در بافت سنتی هستیم

شهردار بیرجند با بیان اینکه برنامه ریزی برای خدمات رسانی به شهروندان طبق اولویت های شهری انجام می گیرد، تصریح کرد: برای پیاده رو سازی باید معابر پر ترافیک شهری اولویت قرار داده شود که به همین منظور خیابان جمهوری را ساماندهی کردیم. وی اضافه کرد: بسیاری از پیاده رو های بیرجند مطلوب نیست و شهرداری این آمادگی را دارد با مشارکت شهروندان نسبت به بهسازی این پیاده رو ها اقدام کند. جاوید افزود: اگر پیاده رویی در شهر وضع ناهمواری دارد و مناسب سالمندان و معلون بزرگوار نیست شهرداری برای بهسازی این پیاده روها آمادگی کامل دارد. به گفته شهردار عرض معابر بر اساس طرح تفصیلی است و بر اساس ضوابط رعایت می شود. جاوید اضافه کرد: در بافت سنتی بیرجند مشکلاتی برای حوادث احتمالی نظیر آتش سوزی وجود دارد و ساکنان این مناطق نیز برای بهسازی و نوسازی آن اقدامات خاصی انجام نداند. وی به درباره بازار بیرجند نیز گفت: شهرداری طرح جامع از لحاظ معماری و تاسیسات شهری تهیه کرد اما مورد استقبال کسبه قرار نگرفت. به گفته جاوید شهرداری در این مورد و برای جلو بردن کار پیش قدم بود.

سایت پسماند تیرماه به بهره برداری می رسد

شهردار بیرجند به طرح جامع ترافیک و حمل و نقل شهری نیز اشاره و بیان کرد: این طرح در سال گذشته تصویب و نقشه راهنمایی در حوزه ترافیک شهری است. جاوید با بیان اینکه خیابان طالقانی نیاز به تعریض دارد، گفت: از میدان آیت ا… عبادی تا خیابان ارتش خطوط بی آر تی پیش بینی شده است و مدیریت شهری بعدی باید این موضوعات را در دستور کارش قرار دهد. این مقام مسئول به مطالعات جامع پسماند شهری نیز اشاره و عنوان کرد: راه‌اندازی خط تفکیک صنعتی پسماند در سایت مدیریت پسماند با اعتبار هشت میلیارد و 500 میلیون تومان در حال اجراست و در تیرماه به بهره برداری می رسد. جاوید اضافه کرد: در موضوع پسماند یک میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون تومان شهرداری هزینه می کند که باید در این حوزه ورود می کردیم. وی با بیان اینکه درآمد شهرداری در حوزه پسماند فقط 3 میلیارد تومان بود، افزود: در برخی از استان ها سرمایه گذاران بخش خصوصی به این حوزه ورود می کنند اما در بیرجند با اینکه چند بار مزایده برگزار شد، سرمایه گذاری از این طرح استقبال نکرد و شهرداری خودش این کار را برعهده گرفت. جاوید خاطرنشان کرد: سایت پسماند در 10 کیلومتری بیرجند و در جاده شوشود با مساحت 80 هکتار ساخته شده و شامل ساختمان های نگهداری، خیابان کشی، فضای سبز و… می باشد. وی درباره نخاله های ساختمانی نیز گفت: اکنون کامیون های حمل نخاله ساختمانی کنترل می شوند و در سایت تخلیه بار انجام می دهند.

12 بوستان کلنگ زنی کردیم

شهردار بیرجند با بیان اینکه 12 بوستان در این دوره کلنگ زنی شد، عنوان کرد: هدف شهرداری احداث بوستان در محله های کم برخوردار بیرجند بود و بنابراین در محله های مهرشهر، انقلاب، معصومیه و سایت اداری بوستان هایی در حال احداث است. وی اضافه کرد: 11 بوستان در مدیریت شهری فعلی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و نیروهای شهرداری شبانه روزی در حال تکمیل این پروژه ها هستند. به گفته شهردار احداث پارک در خیابان پونه جز اولویت های شهرداری است. وی به بوستان انقلاب اشاره کرد و گفت: در این خیابان قدیمی شهر هیچگونه بوستانی وجود نداشت و شهرداری از زمین های خودش 14 هزار متربع برای احداث پارک اختصاص داد. وی به سیستم آبیاری شهری نیز اشاره کرد و گفت: با استفاده از سیستم نوین آبیاری شهری 35 درصد کاهش در هدر رفت آب داشتم. جاوید به آیلندهای شهری نیز پرداخت و بیان کرد: در احداث آیلندها از ظرفیت معادن استان استفاده کردیم تا ماندگاری بالاتری داشته باشد.

کمترین وابستگی به بودجه دولت داریم

وی با بیان اینکه کمترین وابستگی به بودجه دولت داریم، گفت: در این دوره اخذ عوارض از ارگان های حقوقی با جدیت دنبال شد و بودجه ما 400 درصد افزایش پیدا کرد. شهردار بیرجند اضافه کرد: میزان افزایش عوارض ساختمانی شهرداری برای شهروندان حداکثر 20 درصد بود. جاوید با بیان اینکه 32 میلیارد تومان برای روکش آسفالت های شهری در نظر گرفته شده، بیان کرد: آسفالت و خط کشی معابر در دستور کار قرار گرفته است و در سال جدید هیچ پروژه جدیدی آغاز نخواهد شد و تمام تلاش مجموعه شهرداری بر اتمام پروژه‌های موجود متمرکز می‌شود. وی ادامه داد: در شش ماهه اول سال تمرکز عمرانی شهرداری بیرجند بر موضوع آسفالت معابر شهری است و سعی می‌کنیم تمام توان خود را در این عرصه به‌کار بگیریم.

مخالف سرسخت پارتی بازی

شهردار بیرجند با بیان اینکه با پارتی بازی مخالفیم، گفت: یکی از دلایلی که از شورای شهر درخواست دخالت نکردن در امور اجرایی شهرداری را داشتم، همین موضوع بود. جاوید اضافه کرد: همه ی تصمیمات و پروژه های شهری با صلاحدید شهردار انجام می شود و قانون ملاک رفتار ما در این زمینه بوده است. وی ادامه داد: در این دوره چند نفر به دلیل تخلفات اداری اخراج شدند و این برخورد در هیچ دوره ای از شهرداری وجود نداشت. شهردار بیرجند از میدان اجتماعات، فرهنگسرای بیرجند، موزه بیرجند شناسی و دیوار یخدان به عنوان بخشی از فعالیت های فرهنگی شهرداری نام برد. جاوید اضافه کرد: پروژه فرهنگسرای بیرجند با زیربنای 6 هزار متر مربع و مساحت 23 هزار متر مربع با اعتبار 485 میلیارد ریال اجرا و تکمیل شد. وی تصریح کرد: این پروژه بزرگترین فرهنگسرای شرق کشور و یکی از 10 سالن همایش برتر در کشور است.

ورودی های شهر ساماندهی می شوند

جاوید تخریب دیوار پادگان 04 را از مطالبات شهرداری دانست و گفت: بیش از 50 جلسه برای این موضوع برگزار شد و رعایت حقوق شهروندان مطالبه اصلی شهرداری بیرجند در این جلسات بود. وی با اشاره به آخرین جلسه کمیسون ماده 5 که با حضور استاندار انجام شد ، عنوان کرد: 43 درصد از این زمین ها در اختیار شهرداری و بخشی نیز در اختیار ارتش قرار گرفت و امیدواریم در یک فضای تعاملی هرچه سریعتر این موضوع اجرایی شود.
جاوید به ورودی های شهر نیز پرداخت و ادامه داد: هر دو ورودی شهر بیرجند خارج از محدوده شهری قرار داشت و جز مسئولیت های شهرداری نبود اما به این موضوعات ورود کردیم. وی با بیان اینکه میدان شهید سلیمانی در 17 مرداد به بهره برداری می رسد، اضافه کرد: تعریض لاین جاده، اجرای ابنیه، تأمین روشنایی و ایجاد فضای سبز در طول بلوار شهید سلیمانی (حد فاصل میدان فرودگاه تا پلیس راه) و نصب سردیس شهید سلیمانی از جمله اقداماتی است که در این میدان در حال انجام است. وی به میدان آیت ا… عبادی نیز اشاره کرد و گفت: در پی درخواست‌های متعدد شهروندان و با تصویب شورای اسلامی شهر بیرجند عملیات جدول‌گذاری، تعریض و آسفالت میدان در حال انجام و اعتباری برای بهسازی این میدان در نظر گرفته شده و این میدان نیز در مردادماه به بهره برداری خواهد رسید.

توصیه هایی به مدیریت جدید شهری

شهردار بیرجند با بیان اینکه اگر پروژه ای برای امسال تعریف نکردیم برای انجام تعهدات شهرداری بود، گفت: بسیاری از پروژه ها آماده بهره برداری هستند اما به دلیل برگزاری انتخابات شورای شهر در روز شهرداری و روز خبرنگار این پروژه ها افتتاح خواهد شد. جاوید افزود: توصیه هایی در حوزه های متفاوت شهری آماده می کنیم و به تیم مدیریت جدید شهری تحویل خواهیم داد و امیدواریم این توصیه ها مورد قبول آنها قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت