یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

سقف کوتاه حمایت در رشد 20 رشته ی قهرمان دار

هیئت انجمن های ورزشی استان 20 رشته فعال دارد،با این وجود، عدم شناخت کافی از این رشته ها با وجود مدال آوری های خوب مغفول مانده است ،آیا چاره ای برای رهایی از این محاق وجود دارد؟روزنامه آوای خراسان جنوبی این بار میزبان هیئت انجمن های ورزشی استان بود، مسئولان، قهرمانان و مربیان هیئت به بیان مشکلات و چالش های خود پرداختند.

تمرینات زیر پله ای

آتنا بیگمی، قهرمان دارت استان در این نشست عنوان کرد: از مشکلات اصلی این رشته شناخت ناکافی درباره آن است که باعث نادیده گرفتن دارت می شود. وی از مسئولان اداره کل درخواست کرد که در بخش حامی و اسپانسر مالی برای رشته ها و ورزشکاران گامی بردارند، همچنین فضای اختصاصی مناسب، با سرویس گرمایشی و سرمایشی مطلوب در اختیار آنها قرار گیرد. به گفته وی اکنون آنها در زیر پله های سالن شهیدین قاسمی تمرین می کنند.  او افزود: به دلیل نبود امکانات کافی تاکنون نتوانسته ایم میزبانی مسابقات کشور را داشته باشیم و امیدواریم در آینده این مورد اجرایی شود. بیگمی با اشاره به تمرینات مشترک آقایان و بانوان تمام کشور در رشته دارت، گفت: حتی مسابقات نیز مشترک برگزار می شود ولی در خراسان جنوبی محدودیت هایی وجود دارد . این در حالی است که می توان در کنار نطارت هایی که وجود دارد،با هم افزایی سطح تمرین ها را توسعه دهیم، تقاضا داریم اداره کل در این زمینه کمک کند. این قهرمان دارت استان می خواهد که مسابقات آنلاین اختصاصی جهانی یا بین باشگاه های کشوری در استان برگزار شود همچنین مربی مجرب کشوری برای آموزش و توسعه این رشته به خراسان جنوبی دعوت شود.

نبود امکانات و تجهیزات

سلیمانی، قهرمان جهان در رشته جهت یابی نیز از هیئت انجمن های ورزشی درخواست کرد که به رشته های حرفه ای و قهرمانی توجه بیشتر و ویژه تری شود، همچنین با معرفی قهرمانان در رسانه ها و تبلیغات باعث جذب دیگر ورزشکاران و جوانان شوند. وی با اشاره به برگزاری بیشتر مسابقات در استان گفت: حضور در مسابقات بیشتر باعث پیشرفت ورزشکار می شود و با ورود هر فرد به ورزش حرفه ای خانواده او نیز به سمت ورزش می آیند. به گفته وی یکی از مشکلات برخی از رشته ها نبود امکانات و تجهیزات در داخل ایران و گرانی آنهاست که باید حداقل امکانات برای ورزشکاران تهیه شود تا برای آموزش و برگزاری برخی مسابقات مشکلی نداشته باشند. سلیمانی از اداره کل ورزش و جوانان درخواست کرد که با تعامل با صنایع بزرگ استان و ایجاد مشوق هایی آنها را به سمت حمایت از رشته های ورزشی سوق دهند چرا که با این روش هر کاری می توان انجام داد. این قهرمان جهت یابی با گلایه از اداره کل ورزش و جوانان گفت: بعد از برگشت از مسابقات در فرودگاه بیشتر ارگان ها حضور داشتند، اما مدیرکل ورزرش حضور نداشت و گفتند جلسه ای در آینده برای تجلیل در نظر می گیرند ولی حتی در آن جلسه هم معاون ایشان حضور داشتند از ایشان انتظار بیشتری داشتم.

مسائل مالی مهمترین مشکل

فروتن، یکی از مربیان هیئت انجمن های ورزشی عنوان کرد: قبل از سال 98 بین ورزشکاران طبس و دیگر شهرستان ها توسط مسئول وقت انجمن در آن زمان تفاوت هایی گذاشته می شد که با تغییر آن مسئول از سال 98 دیگر شاهد این تفاوت گذاری ها نیستیم. به گفته وی در رشته های هیئت انجمن های ورزشی مانند دارت ورزشکارانی را جذب کرده ایم ولی به دلیل نبود فضای مناسب توان نگهداری آنها را نداشتیم. وی درخواست کرد که هیئت در معرفی ورزشکاران در رسانه ها از کلمات مناسب و شایسته استفاده کند تا تفاوتی میان ورزشکاران وجود نداشته باشد. همچنین باعث غرور یک ورزشکار و از بین رفتن استعداد او نشوند. فروتن مسائل مالی را مهمترین مشکل دانست و افزود: برای مسابقات که می رویم تفاوت حمایت ها را می بینیم که در استان وجود ندارد، از بودجه هیئت نیز اطلاعی نداریم که چگونه است و در چه مواردی استفاده می شود. به گفته وی صدا و سیما نیز برای معرفی رشته ها باید همکاری داشته باشد تا مخاطبان را جذب کند.

زمین چمن نداریم

زهرا صادقیان، مربی بین المللی راگبی نیز در این نشست گفت: در طی 25 روز دو تیم آقایان و بانوان زیر 16 سال را تشکیل دادیم که در المپیاد استعددهای برتر جزو 5 تیم برتر شدیم و 3 ورزشکار آقا و یک ورزشکار خانم به تیم ملی دعوت شدند. وی ادامه داد: همچنین در مسابقات کشوری بین 18 تیم جزو 6 تیم برتر و به عنوان پدیده مسابقات معرفی شدیم که همین موارد باعث افزایش سطح توقع مسئولان شد. به گفته وی مسئولان هیئت کمک می کنند ولی با این وجود از سمت دیگر مسئولان حمایتی وجود ندارد. او گفت: حتی زمین چمن و توپ کافی برای تمرین به ما نمی دهند و فقط در زمان برنامه مسابقات که اعلام می شود زمین چمن در اختیار ما قرار می دهند، این در حالی است که در طول سال باید یک تیم منسجم تمرینات کافی و مناسب داشته باشد. صادقیان با بیان اینکه نیاز به اسپانسر مالی داریم، عنوان کرد: در پاسخ به ما برای چمن می گویند که زمین باید 6 ماه زیر کشت باشد که اصلا اینگونه نیست و حتی 6 ماه دیگر سال را هم تایمی برای ما در نظر گرفته نمی شود. این مربی بین المللی درخواست کرد که برنامه ریزی هایی انجام شود تا در خراسان جنوبی چند تیم دیگر راگبی نیز داشته باشیم که حداقل با هم مسابقه دهند و تیم برتر به مسابقات کشوری اعزام شود. به گفته وی برای معرفی راگبی به تبلیغات میدانی نیاز است تا ورزشکاران جذب این رشته شوند تا یک تیم منسجم برای این ورزش داشته باشیم چرا که تیم کنونی راگبی از دیگر رشته ها و فقط برای تایم مسابقه حضور دارند و این خوب نیست.

مشکلی در تجهیزات دارت نداریم

رئیس هیئت انجمن های ورزشی استان هم در پاسخ به این مشکلات گفت: مشکلات سالن دارت را قبول داریم ولی در سال 95 که شروع کردیم هیچ گونه تجهیزات و امکاناتی نداشتیم تا امروز که از نظر تجهیزات دارت مشکلی وجود ندارد. علیزاده افزود: برای سالن دارت بخاری تهیه کرده ایم چرا که سالن شهیدین قاسمی از نظر تجهیزات لوله کشی مشکلاتی دارد. وی در این باره که چرا خانه دارت را به سالن سرو که در اختیار هیئت است انتقال نمی دهید، پاسخ داد: این سالن در اختیار هیئت شهرستان قرار دارد و به دلیل سقف بلند برای رشته ای مانند دارت مناسب نیست. به گفته وی سالن سرو در سایت اداری قرار دارد و منافع آن برای تمام رشته ها در نظر گرفته شده است. علیزاده درباره میزبانی هم بیان کرد: در سال جاری مجوز برگزاری مسابقات دارت کارمندان کشور را گرفتیم که به دلیل کرونا انجام نشد. در آینده این کار را اجرایی خواهیم کرد.

تجهیزات همه وارداتی است

رئیس هیئت انجمن های ورزشی استان با اشاره به اینکه هیئت 500 ورزشکار سازمان یافته دارد، گفت: هیئت استان دارای 20 رشته فعال است که از این تعداد 10رشته مدال آوری کشوری داشته اند. علیزاده در زمینه تجهیزات و گرانی آنها گفت: تجهیزات هیچ کدام از رشته های ورزشی هیئت در ایران تولید نمی شود و همه وارداتی است و این مشکل کشوری است ولی تا توانسته ایم حداقل امکانات را از مسیرهای مختلف تهیه کرده ایم. وی ادامه داد: در همین راستا تلاش می کنیم از امکانات، بهترین استفاده برده و در شهرستان هایی مورد استفاده قرار گیرد که ورزشکار، استعداد و پتانسیل کافی را دارند. به گفته وی برای حضور مربیان کشوری در استان نیز برنامه ریزی شده است و محل اسکانی را تهیه کرده ایم که در کاهش هزینه ها کمک می کند.

تلاش برای عدالت بین تمام رشته ها

رئیس هیئت انجمن های ورزشی استان درباره اسپانسر و تعامل هم گفت: حق دارید و باید تعاملات را در این زمینه بیشتر کنیم. علیزاده در زمینه رشته های جدیدی که به هیئت انجمن های ورزشی ملحق شده اند هم عنوان کرد: تلاش می کنیم که عدالت را در بین تمام رشته ها داشته باشیم. فقط مسئول آن رشته باید برنامه های اجرایی و تقویم اجرایی خود را حتما به هیئت ارائه کنند چرا که در برنامه ها و کارهای آنها دخالت نمی کنیم. وی در زمینه مشکل ورزش هوایی بیان کرد: برای سایت ورزش های هوایی کارشناس آوردیم و مجوز ساخت آن را گرفتیم ولی اکنون سازمان های نظامی استان اجازه این کار را نمی دهند و مشخص هم نمی کنند که بالاخره با چه شرایطی اجازه خواهند داد یا کلا اجازه پرواز و ساخت را نخواهند داد که درخواست رسیدگی سریع در این زمینه را داریم. وی گفت: درباره چمن برای راگبی به ما اطلاع داده نشده بود در این  حتما پیگیری می کنیم که این مشکل بر طرف شود.

بودجه های تفاهم نامه ای

رئیس هیئت انجمن های ورزشی استان در زمینه بودجه نیز اعلام کرد: بودجه خیلی خوب نیست و اعتبارات به صورت تفاهم نامه ای تخصیص داده می شود. علیزاده تصریح کرد: در گذشته اینگونه نبود ولی اکنون این قانون در حال اجراست و فقط برای هر برنامه و مسابقه ای که داریم بودجه ای داده می شود. وی خاطر نشان کرد: در همین راستا اولویت با رشته های مدال آور است. ولی مسلما رشته های دیگر هیئت هم با برنامه ریزی های انجام شده دیده می شوند تا رشته های فعال، فعال تر شوند. علیزاده در پاسخ به انتقاد از خانوادگی شدن هیئت گفت: اصلا اینگونه نیست و فقط نایب رئیس هیئت از اعضاء خانواده است و هیچ فرد دیگری که در هیئت و انجمن سمتی داشته باشد از اعضا خانواده من نیست و اگر کسی درخواست مسئولیتی دارد حتما درخواست کند چرا که سمت خالی داریم.

هیئت ها با شورا رایزنی کنند

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان در زمینه درخواست ها از اداره کل ورزش و جوانان گفت: در بخش اسپانسر و حامی مالی هیئت ها باید وارد شوند و برای تیم ها و رشته های ورزشی خود جذب اسپانسر داشته باشند. قطبی ادامه داد: اما اداره کل ورزش و جوانان نیز در هر شهرستان بنگاه های اقتصادی را شناسایی کرده است و در حال رایزنی هستیم. وی تصریح کرد: اما بنگاه های اقتصادی نیز به دنبال حمایت از قهرمانانی هستند که شناخته شده باشند و جنبه تبلیغاتی و اقتصادی هم برای آنها داشته باشند. این مقام مسئول در زمینه تمرین مشترک در برخی از رشته ها عنوان کرد: شاید در کل کشور اجرا شود ولی شرایط فرهنگی استان این امکان را ندارد و حراست اجازه آن را نمی دهد اما پیگیری خواهیم کرد. قطبی در زمینه مشکل تجهیزات هم بیان کرد: این مشکل کشوری است ولی در گفت و گو با نایب رئیس فدراسیون انجمن های ورزشی مقرر شد که تدابیری اندیشیده شود تا از مرز ماهیرود استان این تجهیزات وارد و حتی به دیگر استان ها نیز داده شود تا محل درآمدی برای هیئت نیز باشد، که رایزنی های آن باید انجام شود. وی درباره مشکل زمین چمن که در اختیار رشته راگبی قرار نگرفته است نیز عنوان کرد: در این باره اطلاعی ندارم و بعد از بررسی ها حتما این مشکل برطرف می شود. به گفته وی براساس آیین نامه هیئت ها، 9 بند برای درآمدزایی هیئت ها دیده شده است که یک بند آن اداره کل ورزش و جوانان است و هیئت ها باید به دنبال منابع دیگر درآمدی هم باشند. قطبی اعلام کرد: می دانیم که برای رشته هایی که به سالن سقف کوتاه نیاز دارند مشکل داریم ، پیگیری می کنیم که سالن سقف کوتاه برای این رشته ها دیده شود. معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان درباره تبلیغات میدانی و معرفی رشته ها و قهرمانان استان در سطح شهر اعلام کرد: این کار باید توسط هیئت ها انجام شود و با شورای شهر بیرجند رایزنی داشته باشند. قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت