یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

فاز اول مجتمع فولاد قاینات دهه فجر امسال افتتاح میشود

جم- استاندار خراسان جنوبی از پروژه کارخانه فولاد قاینات بازدید کرد. ملانوری به منظور رصد میدانی و اطلاع از وضعیت پیشرفت فیزیکی کارخانه فولاد به این مجموعه تولیدی رفت. در جریان این بازدید، پروژه تزریق گاز کارخانه به صورت رسمی به بهره برداری رسید. فولاد قاینات، مهمترین طرح در میان 19 طرح جهش تولید استان در سال جاری است که با سرمایهگذاری 8 هزار میلیارد ریالی در دو بخش تولید آهن اسفنجی و فولاد سازی در حال اجرا می باشد. فاز اول این طرح تا اواخر بهمن امسال به بهرهبرداری میرسد. فاز دوم کارخانه و تولید فولاد اسفنجی با ظرفیت 800 هزار تن سالانه در حال جانمایی و نصب تجهیزات است و با 65 درصد پیشرفت فیزیکی، بر اساس برنامه ریزی شرکت ایمیدرو، سال آینده افتتاح می شود. افتتاح و راهاندازی این طرح برای 400 نفر به طور مستقیم و بیش از هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی به همراه دارد. ملانوری در حاشیه این مراسم گفت: فولاد قاینات، بزرگترین پروژه صنعتی استان می باشد. وی ادامه داد: بعد از تغییر و تحولات چندین باره، این پروژه به بخش دولتی سپرده شد و خوشبختانه شتاب گرفت. استاندار تصریح نمود: به بهره برداری رسیدن فولاد قاینات، یکی از اصلی ترین اولویت های استان می باشد. ملانوری افزود: این پروژه، ضمن ایجاد اشتغال قابل توجه، سبب کاهش نرخ بیکاری شده، به رونق و جهش تولید کمک خواهد کرد. وی متذکر شد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، فاز اول پروژه و واحد احیا یا همان آهن اسفنجی دهه فجر افتتاح می شود. استاندار با اشاره به برخی مشکلات پروژه خاطرنشان کرد: در تأمین آب، برق و گاز پروژه مشکلاتی وجود داشت که با تلاش های مدیران استان، پیگیری نماینده مردم شریف قاینات و زیرکوه در مجلس و مسئولان پروژه برطرف شد. ملانوری ادامه داد: مشکل آب که رفع گشته، گاز امروز به پروژه تزریق شد و پست برق هم تا پایان هفته راه اندازی می شود. وی تأکید کرد: با شتابی که در روند اجرای کارها شاهدیم ان شاء ا.. فاز اول پروژه دهه فجر به بهره برداری می رسد تا مردم استان از عایدات این مجتمع منتفع گردند. به گفته وی؛ تمام تلاش ما بر این است که فاز دوم هم تا پایان سال آینده به نتیجه برسد.

افتتاح همزمان 6 ایستگاه فرستنده دیجیتال در شهرستان قاینات
همچنین با حضور استاندار، تعداد 6 ایستگاه فرستنده تلویزیونی دیجیتال در شهرستان قاینات به بهره برداری رسید. با افتتاح این 6 ایستگاه، اهالی 9 روستای واقع در بخش مرکزی شهرستان قاینات از شبکه های دیجیتال تلویزیونی بهره مند شدند. بخش عمده ای از اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این پروژه از محل اعتبارات استانداری، دهیاری ها و همچنین کمک های مردمی تأمین شده است.

توسعه پایدار در گرو همراهی و همگامی همه اقشار و گروه ها
استاندار همچنین در جلسه شورای اداری شهرستان قاینات گفت: اگر قرار است جامعه ای به تعالی برسد و مردم در محیطی آرمانی و ایده آل زندگی کنند، همه باید دست به دست هم بدهیم. ملانوری با بیان این مطلب خاطر نشان کرد:به شدت اعتقاد دارم، هیچ کس نمی تواند ادعا کند که دولت، مجلس، شورا، بخش خصوصی و… به تنهایی می توانند کار کنند و توسعه پایدار را رقم بزنند. ملانوری افزود: اگر می خواهیم بالاترین ارزش افزوده را در محصولات خاص داشته باشیم، از معادن استان به خوبی استفاده کنیم و یا توسعه گردشگری و صنعتی را شاهد باشیم، باید از همه ظرفیت ها در کنار هم استفاده کنیم تا این مهم محقق شود. و ی خاطرنشان کرد:این که خراسان جنوبی به لحاظ استقرار واحدهای دانشگاهی از استان های پیشقدم می باشد و بیش از 50 هزار دانشجو دارد اما فارغ التحصیل بیکار دارد، اصلاً قابل قبول نیست. استاندار، خراسان جنوبی را استانی بسیار ثروتمند خواند و از مدیران خواست در مصاحبه ها و گفتگو های خود از واژه محروم برای این منطقه استفاده نکنند. ملانوری با اشاره به وجود 75 درصد ذخایر ذغالسنگ کشور در استان، بهترین سنگ های ساختمانی، معادن منحصر به فرد، جاذبه های گردشگری و.. اظهار داشت:مگر می شود با این همه توان و استعداد، محروم بود، لذا اگر محرومیتی هست به دلیل این است که یک جای کار ما می لنگد.
ملانوری، جذب سرمایه گذار برای بهره برداری از ذخایر موجود را یک راهکار برشمرد و ادامه داد: به جای جذب سرمایه گذار، بهترین راه این است که جوانان همین منطقه برای بهره برداری از ظرفیت ها وارد میدان شوند. وی خاطرنشان کرد: وقتی ما به سرمایه گذار زمین می دهیم، امکانات و شرایط را برایش فراهم می کنیم، تسهیلات در اختیارش می گذاریم و… بهتر نیست همین ها را نیروهای مستعد استان استفاده کنند؟! ملانوری خاطرنشان کرد: این پیام باید به همه مردم برسد که ما بنا داریم در خراسان جنوبی در قالب یک حرکت جمعی و متحدانه به توسعه برسیم.
شایان ذکر است: در جریان سفر شهرستانی استاندار به قاینات عملیات اجرایی یادمان شهید کاوه با حضور خانواده این شهید والامقام در این شهرستان آغاز شد. المان شهید کاوه بنا به طرح اولیه در ابعاد 10 متر در 10 متر و به ارتفاع هشت متر اجرا میشود و اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این پروژه 300 میلیون تومان است که توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تامین شده است.

رفع مشکلات مرزی استان برای توسعه صادرات در دستور کار قرار گیرد
رئیس مجمع نمایندگان استان با بیان اینکه متاسفانه گاهی با هم همدل نیستیم و اگر همدل نباشیم به ضرر مردم تمام میشود گفت:رفع مشکلات مرزی استان باید برای توسعه صادرات و اقتصاد استان رقم خورد. به گزارش تسنیم ، حسین خسروی اسفزار پیش از ظهر امروز در دیدار با مدیران کل سابق و جدید گمرک اظهار کرد: مسئولان در خراسان جنوبی باید به نفع مردم و نظام با هم همدل باشند چرا که دست خدا با جماعت است و هر کس در این مسیر تلاش کند بهرهمند خواهد شد. وی بر رفع مشکلات مرزی استان برای توسعه صادرات و اقتصاد استان تاکید کرد و گفت: مدیرکل سابق گمرک باید اطلاعات و دانستههای ارزشمند خود را در اختیار مدیرکل جدید قرار دهد تا شاهد رسیدگی بهتر به مشکلات و حل امور باشیم.
مدیرکل سابق گمرک خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: آنچه که تاکنون در حوزه گمرک و مرز استان اتفاق افتاده نتیجه تلاش و همراهی همه مسئولان بوده است. خاشی با بیان اینکه اقدامات انجام شده طی 9 سال اخیر توسط گمرک بر اساس ضرورت بوده است بیان کرد: صادرات کالا از مبادی استان در سال 91، 100 میلیون دلار بوده و طی سالهای اخیر حجم این کالاها حدود 300-400 هزار تن بوده که توسط 30-40 دستگاه کامیون انجام شده است.وی با اشاره به اینکه رونق مرز از یک طرف به تصمیمات طرف افغان هم بستگی دارد بیان کرد: همانطور که طرف افغان در سال گذشته صادرات 4 قلم کالای اساسی از جمله سوخت، کاشی و سرامیک، آهن آلات و سیمان را به مدت 4 ماه محدود کرد و این موضوع تاثیر بسیار زیادی بر صادرات ما گذاشت. خاشی بیان کرد: در مجموع کاری که در گمرکات استان و مرز ماهیرود انجام میشود 20 درصد مربوط به استان و 80 درصد برای سایر استانهای کشور است به همین دلیل و با توجه به اینکه بیشتر خدمات مرز ملی است انتظار است تا مسئولان کشوری نگاهشان به مرز خراسان جنوبی ملی باشد.

اولویت گمرک استان فراهم کردن دستگاه ایکس ری است
مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی هم گفت: اولویت گمرک خراسان جنوبی فراهم کردن دستگاه ایکس ری است که سبب افزایش سرعت کار و حل مشکلات در حوزه بازرسی میشود. محمد رحیمزاده با بیان اینکه با زیرساختها و کارهایی که انجام شده مسیر کار هموار شده است گفت: در حالی که بر اساس مصوبه مجلس، مدیریت واحد مرز مورد تاکید است و در این زمینه باید یک سازمان تصمیم گیرنده باشد و بقیه همراهی کنند اما عملا در اجرای این مصوبه با مشکلاتی مواجه هستیم و برخی اوقات همراهی نمیشود.

وضعیت شکننده کرونا در بیرجند
رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همه شهرهای دارای وضعیت نارنجی شرایط یکسان ندارند و وضعیت برخی شهرها مثل بیرجند شکننده است. محمد دهقانی فیروزآبادی درباره آخرین وضعیت مخاطره شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی گفت: بخصوص در بیرجند با مقدار مختصر بیماران بستری باز هم به وضعیت قرمز بر میگردد. براساس رنگبندی جدید شهرستانهای خراسان جنوبی که منتشر شد، 9 شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و 2 شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند و در حال حاضر هیچ شهرستان قرمز (خیلی پرخطر) در این استان وجود ندارد.رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با توجه به اتفاقات خوبی که افتاد و همراهی مردم و رعایت اصناف در هفتههای اخیر، رنگبندی ما در آینده نزدیک شرایط بهتری را هم خواهد داشت. وی تصریح کرد: اما رنگبندی نارنجی به این معنا نیست که همه شهرستانها وضعیت خوبی دارند و وضعیت نگران کننده نیست بلکه با تغییر مختصر ممکن است بلافاصله برخی شهرستانها به وضعیت قرمز بازگردند لذا از مردم خواهش دارم که همچنان نکات بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنند. دهقانی گفت: ترددهای غیرضروری، حضور در تجمعات و دورهمیهای شبانه قطعا ما را به شرایط قبلی و وضعیت قرمز وارد خواهد کرد. وی ادامه داد: از زمان شروع اپیدمی کرونا تا روز یک شنبه 30 هزار و 921 آزمایش در آزمایشگاه ویروس شناسی استان انجام شده که از این تعداد جواب 17 هزار و 520 نمونه منفی بوده و 13 هزار و 401 بیمار مبتلا به بیماری کووید 19 در خراسان جنوبی شناسایی شده است.
با توجه به وضعیت جدید 11 شهرستان خراسان جنوبی براساس معیار ستاد ملی کرونا شامل رنگهای قرمز، نارنجی و زرد که هفدهم آذر ماه گزارش شد، شهرستانهای بیرجند، فردوس، طبس، قاینات، نهبندان، سرایان، بشرویه، سربیشه و زیرکوه به رنگ نارنجی و شهرستانهای درمیان و خوسف به رنگ زرد هستند.

پیشرفت۷۰ درصدی جاده ترانزیتی مرز ماهیرود

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از پیشرفت70 درصدی پروژه احداث محور ترانزیتی ماهیرود به فراه افغانستان خبر داد و گفت: ظرفیت های مرزی افق روشن توسعه استان است. وحید داعی در گفتگو با مهر اظهار کرد: پروژه احداث محور میل 78 یا همان ماهیرود به ولایت فراه افغانستان یکی از پروژههای برون مرزی است که بیش از هر کس تجار و صادرکنندگان و همچنین رانندگان ترانزیتی منتظر اتمام آن هستند.مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیانکرد: این پروژه به طول 120 کیلومتر از پایانه مرزی ماهیرود آغاز و تا مرکز استان فراه افغانستان ادامه مییابد.
داعی با اشاره به اینکه تسهیل در مبادلات تجاری و بازرگانی با کشور همسایه، بهبود کریدورهای ترانزیتی شمال – جنوب، کاهش مشکلات ترافیکی حمل و نقل جادهای و افزایش ایمنی و کاهش تصادفات در شبکه حمل و نقل جادهای از جمله اهداف کلان این پروژه است.وی با بیان اینکه طول مورد بهرهبرداری از این پروژه تاکنون 64 کیلومتر است، افزود: طول در دست اجرا نیز 57 کیلومتر است و تا کنون 70 درصد نیز پیشرفت فیزیکی داشته است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتبار مصوب برای این پروژه مهم در قانون بودجه سال 98 حدود 70 میلیارد ریال بوده است، گفت: در بودجه سال 99 نیز برای این پروژه 100 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد.داعی با بیان اینکه میزان تخصیص اعتبار ارزی به پروژه احداث محور میل 78 به فراه افغانستان 500 هزار یورو بوده است، اظهار کرد: میزان اعتبار ارزی تخصیص داده شده از طرف شورای عالی امنیت ملی به این پروزه نیز دو میلیون یورو بوده است.مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: برای تکمیل این پروژه 3,590 میلیارد ریال اعتبار لازم است.داعی با بیان اینکه در سال 99 برای این پروژه 100 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است، افزود: تاکنون 97 میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص یافته است.مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی یادآور شد: این پروژه طول ترانزیت کالا به کشور افغانستان را 400 کیلومتر کاهش میدهد.

شناسایی 98 بیمارجدید کرونا و فوت 3 نفر دیگر

صداوسیما- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: 98بیمار مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شد که از این تعداد 18مورد در بیرجند، 7مورد فردوس، 14مورد طبس، 9نفر از قاین، 13نفر از نهبندان، 7نفر از درمیان، 13نفر از سرایان، 10نفر از زیرکوه، 5نفر از خوسف و 2نفر از سربیشه هر کدام 3مورد شناسایی شد و شهرستان بشرویه مورد مثبتی نداشته است. همچنین در شبانه روز گذشته، همانند دور گذشته 3مورد فوتی جدید ناشی از بیماری کرونا در خراسان جنوبی ثبت شد.

مسیر طرح فرزان بیرجند بهزودی بازگشایی میشود

ایرنا – دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: مسیر طرح فرزان بیرجند واقع در سه راه اسدی این شهر بهزودی با تخریب یک واحد مسکونی فرسوده اصلاح و بازگشایی میشود. حجت الاسلام علی نسایی افزود: در مسیر طرح فرزان منزل مسکونی فرسودهای در تملک شهرداری بیرجند بود که 2 نفر از افاغنه در آن زندگی میکردند. وی ادامه داد: این ملک باید از 2 سال گذشته تعیین تکلیف میشد که در بازرسی میدانی دستور تخریب این ملک مسکونی صادر شد. دادستان بیرجند اظهار کرد: در این بازدید تصمیم بر این شد که شهرداری نسبت به اجاره منزل مسکونی برای این افراد به صورت رایگان در منطقهای دیگر اقدام و در مدت یک هفته نسبت به تخریب اقدام کند. وی گفت: این ملک غیر از خطر تصادف، ریزش ساختمان به دلیل فرسودگی را به دنبال داشت که نسبت به تخریب آن دستور قضایی صادر شد.

اجرای طرح ناظران سلامت هلال احمر

صداوسیما- طرح ناظران سلامت هلال احمر در خراسان جنوبی آغاز شد. مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به اهمیت اجرای دقیق پروتکلهای بهداشتی برای قطع چرخه انتقال ویروس کرونا، گفت: در این راستا طرح ناظران سلامت در استان آغاز شده و تا پایان آذر ادامه دارد. رضایی از فعالیت 200 نفر از اعضای جوان هلال احمر دراین طرح خبر داد و گفت: 50 تیم متشکل از اعضای جمعیت هلال احمر و نماینده دانشگاه علوم پزشکی به مراکز اداری، تجاری و عمومی سرکشی کرده و روند بازرسیها را برابر دستورالعمل به شبکه بهداشت و هلال احمر گزارش میدهند.

ثبت نام بیش از 400 نفر در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

کاوش- رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خبر داد: سهم خراسان جنوبی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ایجاد بستر اشتغال برای 400 نفر است که تاکنون 410 نفر در این طرح ثبت نام کرده اند. صادقی گفت: براساس الگوی طرح توسعه مشاغل خانگی با انجام مطالعات، ساماندهی، بررسی، استعدادسنجی و توانمندسازی قرار است برای 54 هزار و 300 نفر از متقاضیان مشاغل خانگی در 31 استان کشور زمینه ایجاد اشتغال فراهم شود. وی ابراز امیدواری کرد: با پیادهسازی موفق این طرح در استان، شاهد نهادینه شدن سهم مشاغل خانگی در اقتصاد کشور بهویژه در سال «جهش تولید» باشیم.

پرداخت 33 میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در خراسان جنوبی

صداوسیما- تسهیلات صندوق کار آفرینی امید در قالب هزار و 130 فقره از آغاز امسال به متقاضیان استان پرداخت شد. مدیر عامل صندوق کار آفرینی امید در استان گفت: این تسهیلات به صورت قرض الحسنه برای حمایت از کسب و کارهای خانگی، حمایت از صنایع دستی، فرآوری محصولات کشاورزی پرداخت شده است. زنگنه افزود: این تسهیلات در همه شهرستانهای خراسان جنوبی پرداخت شده و زمینه اشتغال قریب به هزار و 200 نفر را فراهم کرده است. وی گفت: حدودا 252 نفر به این صندوق معرفی شده اند که قریب به 21 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه را در استان پرداخت خواهیم کرد.

راهاندازی 60 اقامتگاه بوم‎گردی خراسان جنوبی در 7 سال گذشته

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در هفت سال گذشته 60 اقامتگاه بومگردی در خراسان جنوبی ساخته شده است، در صورتی که پیش از آن هیچ اقامتگاهی به این شکل در استان وجود نداشت. رمضانی در گفت و گو با ایرنا افزود: هرچند شیوع ویروس کرونا بر فعالیت بخش گردشگری اثرات منفی گذاشته و میزان مراجعه کنندگان به واحدهای اقامتی را کاهش داده اما ایجاد اقامتگاههای بومگردی با توجه به مختصات جغرافیایی و اقلیمی استان یک ظرفیت ماندگار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت