یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

گره ترافیکی بیرجند کور می شود ؟

مهدی آبادی – در نیمه اول مهرماه نشست تخصصی با موضوع بررسی وضعیت ترافیک مرکز استان در دفتر روزنامه آوا برگزار شد. در این نشست سرهنگ علیرضا حسنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان، حسین عباسی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، قاسمی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان، عدل معاون عمرانی شهرداری، علی زراعت مقدم کارشناس شهرسازی، علیرضا حسنی رئیس پلیس سابق راهنمایی و رانندگی استان، فخار عضو سابق شورای شهر و کریم پور معتمد محلی حضور و به بیان نکته نظرات خود پرداختند.

ضرورت آموزش فرهنگ ترافیک

در ابتدای این نشست کریم پور یکی از معتمدین محلی با بیان اینکه موضوع ترافیک یکی از دغدغه های مردم در مرکز استان است،گفت: در بحث ترافیک فرهنگ سازی و اطلاع رسانی جامعی نشده است. این معتمد محلی اضافه کرد: بعد از آنکه بیرجند مرکز استان شد با توجه به شرایط و مهاجرت های بسیار، برنامه ریزی کوتاه مدتی در حوزه ترافیک توسط مدیران شهری انجام اما نگاه بلند مدتی برای این بخش نداشته ایم. وی با بیان اینکه اکثر خیابان های مرکزی بیرجند در ساعت خاص ترافیک سنگینی را تجربه می کنند، ادامه داد: ترافیک مشکلات زیادی را به مردم تحمیل کرده است و برای حل این معضل به فرهنگ سازی، رعایت حق شهروندی و توجه به قواعد شهری نیازمندیم. کریم پور عنوان کرد: میدان شهدا، حکیم نزاری، جمهوری تا حدفاصل سه راه اسدی، منتظری و مدرس بیشترین حجم ترافیک در بیرجند
را دارد که توقف و پارک دوبل در این خیابان های کم
عرض مشکلات را برای شهروندان دو چندان می کند.

چه افقی برای 4 سال آینده ترسیم شده ؟

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از شهروندان زمان بسیاری در خیابان های مرکزی معطل می مانند که متاسفانه با توجه به شرایط سخت زندگی و دامنه صبر پایین شهروندان با کوچکترین اتفاق باعث درگیری های فیزیکی بین برخی از رانندگان می شود. کریم پور با گلایه از حضور اندک ماموران راهنمایی و رانندگی برای ساماندهی ترافیک در معابر بیرجند، گفت: حضور ماموران راهنمایی و رانندگی باعث کنترل ترافیک در چهارراه های شلوغ بیرجند می شود که اکنون وجود ندارد. وی اضافه کرد: برنامه ریزی های اصولی برای حل زیرساختی این معضل،نیاز مرکز استان است و برنامه ریزان باید توضیح دهد به عنوان مثال برای 4 سال آینده و مشکلات این حوزه چه راهکار هایی در نظر دارند؟ کریم پور با اشاره به عملکر شهرداری در تقسیم کاربری ها، تصریح کرد: نیاز به برنامه ریزی بلند مدت در این حوزه داریم و اگر بازگشایی معابر مانند سابق انجام شود به بهتر شدن وضع کمک خواهد کرد. مسئول هیئت ابوالفضلی کمبود پارکینگ را از دیگر مشکلات بیرجند دانست و افزود: پارکینگ های شهری در مرکز استان احداث شده اما توانایی باز کردن گره ترافیکی شهر را نداشته است که مدیران شهری باید در این باره توضیحاتی ارائه کنند. وی اضافه کرد: اگر اراضی پادگان و حجم زیاد کاربری مسکونی که برای این قسمت دیده شده نیز به ترافیک مرکز شهر سرریز شود ، وضعیت از الان هم بدتر خواهد شد. به گفته این معتمد محلی حداقل باید برای این اراضی معابر بزرگتری پیش بینی شود.

هزینه پارکبان ناحق است

کریم پور با گلایه شدید از نوع حضور پارکبانان در خیابان های بیرجند، عنوان کرد: قبلا برای پارکینگ ماشین ها ساعتی بین 100 تا 200 تومان اخذ می شد اما اکنون برای هر ساعت 2500 تومان از شهروندان می گیرند که این افزایش قیمت به ناحق و یکباره را بر مردم تحمیل شده است. وی اضافه کرد: مهم تر از آن پارکبانان برخورد خوبی با شهروندان مرکز استان ندارند و اگر مبلغ را پرداخت نکنند به راحتی برای چند هزار تومان مامور پلیس می آورند و با او مانند متخلف برخورد می کنند. این معتمد محلی گفته های خود را دلسوزانه دانست و گفت: همه ما باید برای راهکار بهتر تلاش کنیم، چرا که رویکرد فعلی پاسخگو برای حل این مشکلات نیست.

گره ترافیک نداریم

رئیس پلیس سابق راهنمایی و رانندگی استان نیز در این جلسه با بیان اینکه در بیرجند گره ترافیکی نداریم، گفت: با تلاش مسئولان شهر مکانی را سراغ ندارید که شخصی بیش از 3 دقیقه در یک بار ترافیکی قرار گیرد و اگر زمانی گره ترافیکی ایجاد شود، می توانیم از مشکل سخن بگوییم. حسنی با اشاره به رشد بالای جمعیت در بیرجند، عنوان کرد: مناطق حاشیه نشین مرکز استان بیش از حد افزایش یافته که مسئولان باید خیلی سریع برای آن و اثر آن بر ترافیک هسته مرکزی شهر
چاره اندیشی کنند. وی اضافه کرد: اکنون واگذاری زمین به سرعت انجام می شود ولی به فکر معابر آینده بیرجند نیستند. سرهنگ حسنی انتقال بدون برنامه مهرشهر را یکی از خلأهای برنامه ریزی در این حوزه دانست.

چرا در بلوار ناصری به جای زیرگذر
بریدگی ایجاد شده است ؟

این سرهنگ بازنشسته استان با تشکر از مجموعه قدیم و جدید شهرداری برای همکاری با راهنمایی و رانندگی، عنوان کرد: در سال های گذشته چند معبر بازگشایی شد ولی اکنون این روند کند شده که باید بازگشایی معابر در اولویت شهرداری قرار گیرد. حسنی با بیان اینکه چرا در مرکز استان بزرگراه نداریم، خاطرنشان کرد: بلوار پیامبر اعظم (ص) پتانسیل بزرگراه شدن را دارد و با اصلاحاتی در شورای ترافیک این موضوع تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده است. وی با گلایه از مسئولان عالی ادامه داد: حداقل 4 نفر کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی باید جزو حلقه مشاورین مسئولان باشند اما در خراسان جنوبی چند نفر مشاور این مقامات هستند؟ حسنی ادامه داد: در بحث احداث معابر و شهرک های جدید الاحداث در بلوار شهید ناصری در زمان مسئولیتم برای ایجاد بریدگی مقاومت کردم چرا که باعث بروز حوادث می شد و راهکار آنجا فقط زیر گذر بود اما بعدها نمی دانم چه اتفاقی افتاد که بریدگی ایجاد و هر روز شاهد حوادث در این منطقه هستیم.

خلأ تقاطع غیر همسطح در مرکز استان

حسنی با بیان اینکه چرا تقاطع غیر همسطح در میدان شهدای عبادی اجرایی نشد، افزود: چند روز پیش با بنری از احداث میدان شهدای عبادی خبر دادند که بر خلاف تصمیمات در شورای ترافیک استان بوده است. وی به زمان مسئولیت خودش در راهنمایی و رانندگی استان اشاره و گفت: 7 تقاطع غیر همسطح مصوب شده بود که هیچ کدام اجرایی نشد. وی به موضوع پارکینگ پرداخت و ادامه داد: در سه راه اسدی مشکل پارکینگ بیداد می کند و تمام مشکلات از آنجا نشات می گیرد. حسنی اضافه کرد: پارکینگ مناسب برای وسایل نقلیه در خیابان های اصلی بیرجند مانند طالقانی، مدرس، حکیم نزاری و منتظری واجب است و باید پیش بینی شود. این مسئول سابق عنوان می کند: برای توجه به حمل و نقل عمومی باید نرخ تاکسی ها و اتوبوس ها کمتر شود تا مردم تشویق به استفاده از وسایل عمومی شوند. وی بیان کرد: در سفرهای شهری باید به 3 عنصر ارزان بودن، بی خطر بودن و سریع بودن توجه شود تا استفاده از حمل و نقل عمومی بیشتر شود. حسنی به کمربندی شهر نیز اشاره و تصریح کرد: کمربندی از میدان شهدای عبادی تا جاده زاهدان باید اتصال پیدا کند و این جز واجبات شهر است.

شورای شهر نباید مفتح را کوچک تر کند

وی اضافه کرد: بیشتر وسایل نقلیه سنگینی که قصد رفتن به زاهدان را دارند از بلوار پیامبر اعظم (ص) عبور می کنند که باعث ترافیک می شود. حسنی با بیان اینکه باید به فکر آینده مردم باشیم، تصریح کرد: درختان را از جمهوری به مزار شهدا و پارک جنگلی منتقل کنید تا زمینه احداث پارکینگ و افزایش تعریض خیابان فراهم شود. این سرهنگ بازنشسته با بیان اینکه شورای شهر نباید خیابان مفتح را کوچک تر کند، عنوان کرد: برای خیابان مفتح چندین نامه به شورای شهر بیرجند نوشتیم که با آن مخالفت کردند در حالی که این طرح ها بلند مدت است و شورای شهر باید آن را اجرایی می کرد. وی خاطرنشان کرد: سه راه اسدی مهم ترین مکان بیرجند برای احداث تقاطع غیر همسطح است. حسنی خیابان شیرین را جزو طرح هایی دانست که مدیران شهری برای کاهش ترافیک مرکز بیرجند باید در اولویت شان قرار دهند. حسنی با انتقاد شدید از ساخت المان ورودی پارک جنگلی بیرجند، گفت: چرا با این تصمیمات معابر پیامبر اعظم (ص) را تخریب می کنید. به گفته رئیس پلیس سابق راهنمایی و رانندگی استان در 10 سال آینده ورودی پارک جنگلی معضل جدی برای ترافیک بیرجند در پی خواهد داشت و حتما باید بازنگری در آن انجام شود.

دو مشکل ساختاری ترافیک بیرجند

عضو اسبق شورای شهر بیرجند نیز در این نشست گفت: بیرجند اکنون گره ترافیکی ندارد، اما در آینده نه چندان دور در نقاطی از شهر ایجاد خواهد شد. مهندس فخار با گلایه شدید از روند برنامه ریزی ها افزود: وضع ترافیکی بیرجند بدون متولی و طرح می باشد که دو اشکال ساختاری دارد. وی به شرح دو مشکل اساسی ترافیک بیرجند پرداخت و اضافه کرد: مباحث ترافیکی ساختاری و تشکیلاتی است که عمده ترمز این ساختار شورای ترافیک شهرستان می باشد. فخار با بیان اینکه 35 نهاد ناهمگن درباره ترافیک مرکز استان تصمیم گیری
می کنند،ادامه داد: شورای ترافیک سال بیشتر از سه جلسه نمی گذارد و ترکیب آن نیز غیر همجنس می باشد که عملا کارایی را از آن گرفته است. عضو اسبق شورای شهر عنوان کرد: مصوبات شورای ترافیک را چک کنید، جز تصویب 4 تا سرعت گیر و ابلاغ طرح فلان مشاور برای اظهار نظر چیز دیگری نیست. فخار خاطر نشان کرد: مشکل بعدی در شورای ترافیک تصمیمات بدون در نظر گرفتن منابع مادی و انسانی آن است که قابلیت اجرایی شدن ندارد.

چرا معابر جدید بازگشایی نمی کنید؟

مهندس فخار با بیان اینکه در بیرجند مطالبه گری نیست، تصریح کرد: از سال 78 تاکنون خیابان های پیامبر اعظم (ص)، شهید ناصری، شهید صیاد شیرازی، تعریض خیابان جوادیه و … با منابع مالی کمتر اجرایی شده اما در 4-5 سال گذشته معبر جدیدی بازگشایی نشده است. وی اضافه کرد: به جای طرح های اساسی که مشکل شهروندان حل شود برای زیباسازی سیما و منظر خیابان منتظری، جمهوری و پارک جنگلی برنامه ریزی می شود .. وی با گلایه از طرح ورودی پارک جنگلی، افزود: این طرح هیچ توجیه اقتصادی ندارد و چرا ورودی پارک را به بلوار پیامبر اعظم(ص) وصل کردید؟ به گفته فخار، نظرسنجی برای این ورودی در شهر انجام بگیرد تا دیدگاه افکار عمومی نیز مشخص شود. عضو اسبق شورای شهر بیرجند با بیان اینکه اولویت ها در شهرداری فرق کرده، ادامه داد: شهرداری برای ملکی که بین ابوذر و فلکه اول مدرس است حاضر به تملک نیست این در حالی است در گذشته برای تک تک این املاک خون دل خورده شد است. وی اضافه کرد: اکنون 4 ملک دیگر مانده شهرداری حاضر نیست آن را تملک کرده و آن را از برنامه هایش حذف کرده است.

مواردی تصویب می شود اما اجرا نه

فخار با گلایه از اداره راه و شهرسازی،تصریح کرد: برخی از موارد تفصیلی پیش بینی اما اجرایی نشده و برخی از تعریض ها در طرح تفصیلی وجود دارد اما به روز نیست. وی با بیان اینکه تعریض خیابان ارتش باید 12 متر باشد، اضافه کرد: با آن همه بگیر و ببند 5 متر و نیم اجرا کردند که دردی را دوا نمی کند. عضو اسبق شورای شهر بیرجند با بیان اینکه خیابان ارتش باید مانند وکیل آباد در مشهد باشد، ادامه داد: چرا فضا برای پیاده روی دانشجویان از خیابان شهید آوینی تا دانشگاه بیرجند یا ایجاد آیلند و پیست دوچرخه سواری ایجاد نمی کند. به گفته عضو اسبق شورای شهر اکنون به دلیل فضای مناسب امکان این ایده ها وجود دارد و اگر در چند سال آینده مجوز ساختمان سازی ایجاد شود، این نوآوری ها انجام نخواهد شد. فخار ادامه داد: همه موضوعات با نگاه سطحی نگریسته شده که با نگاهی به خیابان های نارنج، پونه، امیرکبیر، اتصال مدرس به بلوار پیامبر اعظم (ص) و … مشاهده کرد. وی با بیان اینکه باید برای خیابان های بیرجند برای چند سال آینده برنامه ریزی شود، عنوان کرد: در چند سال گذشته چه تعداد اتوبوس به حمل و نقل عمومی بیرجند وارد شده که بازدهی در شهر مشاهده نمی شود.

تراکم فروشی در مرکز شهر بیرجند

فخار، رئیس سازمان نظام مهندسی را خطاب قرار داد و گفت: بخشی از بار ترافیکی ناشی از ضوابط طرح تفصیلی است که در خیابان 12 متری برای یک زمین 250 متری اجازه ساخت واحد پنج طبقه داده می شود. وی ادامه داد: اما اینکه این پنج طبقه در کدام منطقه شهر باشد، مشخص نشده که باعث تراکم فروشی در مرکز بیرجند شده است. فخار با بیان اینکه انبوه سازان از ساختن مسکن در مرکز شهر خودداری کنند، خاطر نشان کرد: مدیران شهرداری بودجه را بر اساس سال و تورم آن مقایسه کنند که متوجه کم شدن بهره وری با پول شهروندان در این چند سال شوند.

پارکینگ خط قرمز شهرداری باشد

رئیس سازمان نظام مهندسی استان در این نشست گفت: برنامه ریزی بلند مدت ترافیکی در مرکز استان انجام نگرفته است اما در کارهای کوتاه مدت و میان مدت کارهایی مثل ایجاد برخی پارکینگ ها ایجاد شده است. مهندس عباسی افزود: در خیابان مدرس بدون توجه به ماهیت و طرح تفصیلی ساختمان های چند طبقه ای ایجاد شد که اکنون مشکلات ترافیکی در پی داشته است. وی با بیان اینکه شهرداری باید سخت گیری هایی بیشتری در این موضوع داشته است، اضافه کرد: بسیاری از مردم پارکینگ هایشان را به منازل مسکونی تبدیل می کنند که باید در این خصوص سختگیری های بیشتری انجام گیرد. رئیس سازمان نظام مهندسی استان با بیان اینکه در برخی از کوچه های باریک منازل چند طبقه به طور غیر قانونی ایجاد شده، ادامه داد: در تهران با افزایش واحدهای ساختمانی مالک ملزم به ساخت پارکینگ می شود اما در بیرجند این کار انجام نمی شود. عباسی خاطرنشان کرد: تامین پارکینگ برای واحدهای مسکونی بایستی برای شهرداری خط قرمز باشد و در خیابان های مدرس، معلم، طالقانی پارکینگ های منطقه ای و بزرگ پیش بینی شود.

مسئولان تصمیم گیر حضور ندارند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان نیز با انتقاد از حضور نداشتن مسئولان تصمیم گیر در این نشست، گفت: دغدغه بسیاری از مسئولان در ترافیک کمتر و به بسیاری از موضوعات پرداخته نمی شود. سرهنگ عباسی اضافه کرد: مصوبه های شورای ترافیک اجرایی نمی شود و 18 مصوبه این شورا سال هاست خاک می خورد. وی با بیان اینکه طرح جمهوری چرا ناقص اجرا شده و چرا تا میدان امام حسین (ع) ادامه پیدا نکرد، افزود: خیلی از طرح های شورای ترافیک نیز به همین وضع افتاده و به طور ناقص اجرا می شود. سرهنگ حسنی با دفاع از طرح پارکبان، عنوان کرد: معابر بیرجند مشکل پارکینگ ندارد و مشکل اصلی را باید در فرهنگ رانندگی و ترافیکی برخی از شهروندان جستجو کرد. وی ادامه داد: در ساعات اولیه صبح در خیابان جمهوری ظرفیت پارکینگ پر می شود که مشخص است مربوط به کسبه و کارمندان بانک است. سرهنگ عباسی ادامه داد: هزینه های این طرح به حساب شهرداری می رود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان با بیان اینکه در این موضوع شهروندی اعمال قانون نمی شود، گفت: اکثر این وسائل نقلیه برای کارمندان و کسبه بازار است که حق شهروندان دیگر را گرفته اند. وی اضافه کرد: مردم نیز در نگاه کلی از این طرح حمایت می کنند.

استان فقیر در زمینه تجهیزات کنترل ترافیک

عباسی با تاکید به فرهنگ سازی در حوزه ترافیک،
خاطرنشان کرد: متاسفانه افراد در برخی از خیابان ها، مانند تقاطع غفاری حوصله کمی دارند و اگر چند دقیقه پشت ترافیک معطل بمانند به پلیس تماس می گیرند. وی ابراز امیدواری کرد: با حل مشکل ترافیک طالقانی و منتظری ترافیک مرکز استان حل شود. سرهنگ حسنی درباره حضور پلیس در معابر نیز گفت: باید برای تجهیزات الکترونیکی کنترل ترافیک حرکت کرده تا از حضور ماموران در تقاطع ها کاسته شود. وی اضافه کرد: متاسفانه خراسان جنوبی از نظر تجهیزات الکترونیکی کنترل ترافیک فقیر است و فقط در 3 مکان شهرداری این دوربین ها را نصب کرده است. وی درباره بلوار حضرت ابوالفضل(ع) و مشکلات ترافیکی آن نیز گفت: این بلوار در ابتدا بسته شد که به خاطر شرایطی آن را باز کردیم اما متاسفانه اصلاحات قول داده شده اجرایی نشد و چه کسی باید جوابگوی این وضع باشد. عباسی با گلایه از احداث نشدن زیرگذر یا روگذر در استان، گفت: زیرگذر و روگذری در بیرجند وجود ندارد و هم استانی های عزیز در استان های دیگر عکس یادگاری می گیرند که چرا باید وضع اینطور باشد؟ عباسی با بیان اینکه در بحث صنوف آلاینده قول می دهند اما اجرایی نمی کنند، عنوان کرد: اعمال قانون وظیفه پلیس است اما مدیران شهری باید این معضل فرسایشی را حل کنند. وی ادامه داد: به عنوان مثال تامین پارکینگ بیمارستان رازی مصوب شده و زمین نمایشگاه بین المللی سابق قرار بوده به پارکینگ تبدیل شود اما چون اجرایی نمی شود مردم در وسط خیابان پارک می کنند.

طرح ترافیکی بند دره لحاظ شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان درباره بند دره نیز گفت: پلیس دغدغه مهمی در این باره دارد چرا که بسیاری از شهروندان در انتهای پاسداران ماشین را پارک کرده و از وسط اتوبان رد می شوند که در این زمینه مسئولان هرچه سریعتر اقداماتی بیاندیشند. وی با طرح این سوال بالاخره طرح جامع ترافیکی چه زمانی اجرایی می شود، افزود: تعریض معابر به تنهایی کافی نیست و باید طرح های دیگری پیش بینی شود.
وی تاکید کرد: باید در طرح های پیش بینی نگاه جامع و بلند مدتی داشته باشیم که تاکنون این امر اتفاق نیافتاده است. این مقام انتظامی عنوان کرد: خیابان شعبانیه که تازه تاسیس نیز هست، عرض آن کم و نگاه آینده نگری در آن دیده نشده است. سرهنگ عباسی به مشکلات بلوار پیامبر اعظم (ع) پرداخت و افزود: این مشکلات هنوز مانند راست گردها اصلاح نشده و در میدان سپیده به دلیل ارتفاع کم بلوار و جدول های کناری خودروها به راحتی واژگون می شود. به گفته وی 75 درصد تصادفات در این معبر از نوع واژگونی بوده است.

با اعمال قانون مشکلات ترافیکی حل نمی شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ادامه داد: گذرگاه عابر پیاده مکانیزه برای استفاده افراد مسن و کم توان و بریدگی ایمن در بیرجند وجود ندارد این در حالی است که 50 درصد متوفیان ما عابران پیاده هستند. وی خاطرنشان کرد: اگر در چند سال آینده به فکر تقاطع غیر همسطح در تقاطع غفاری، ارتش، جمهوری، خیابان حضرت ابوالفضل و… نباشیم به مشکلاتی بر می خوریم. عباسی گفت: زمانی زیر ساخت های ترافیکی آماده باشد، تخلفات و تصادفات نیز به تبع آن کم خواهد شد و پلیس فقط با اعمال قانون نمی تواند مشکلات ترافیکی را حل کند. وی ابراز امیدواری کرد سازمان های متولی هرچه سریع تر به موضوع ترافیکی مرکز استان بپردازند.
برای این نشست چند ساعته از مسئولان مربوطه نیز دعوت شده بود جز شهرداری که برای پاسخگویی به افکار عمومی دعوت ما را پذیرفت اداره کل … ، استانداری ، فرمانداری و شورای شهر بیرجند پاسخگویی به افکار عمومی را در اولویت ندیده و در جلسه حاضر نشدند. در قسمت بعد این گزارش توضیحات عدل، معاون شهرداری بیرجند و قاسمی معاون اداره کل راه و شهرسازی را در خصوص چالش های ترافیکی مرکز استان مطالعه خواهید نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت