یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

رئیس قوه قضاییه: جهش تولید مأموریت همه دستگاه‌ها است

گروه خبر- آیت ا… سید «ابراهیم رییسی» رییس قوه قضاییه و نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری در دومین روز سفر به استان روز پنجشنبه با فعالان اقتصادی این استان دیدار کرد. رییس قوه قضاییه گفت: فعالیت با محوریت شعار «جهش تولید» ماموریت همه دستگاه‌هاست چون هر شعار سال مبتنی بر یک نیاز جدی کشور تعریف شده است. رییسی افزود: وقتی مقام معظم رهبری به عنوان یک سخن راهبردی شعاری را برای سال انتخاب می‌کنند با شناخت کامل نسبت به شرایط کشور است. وی اظهار کرد: دشمنان می‌خواهند چرخ تولید از حرکت بایستد و ما دست نیاز به طرف دشمن دراز کنیم ولی مردم بارها اعلام کردند که ما اهل تسلیم نیستیم و با همه شرایط ایستادگی می‌کنیم و به مسئولان ماموریت می‌دهند تا در میدان حضور فعال پیدا کنند تا برای کشور مشکلی ایجاد نشود.
رییس قوه قضاییه گفت: با این نگاه عمیق به کشور همه مشکلات کشور قابل رفع است و همه مشکلات در داخل رفع می‌شود همانگونه که مقام معظم رهبری می‌فرمایند مشکلی در کشور نیست که رفع نشود و این یک امر واقعی است. وی اظهار کرد: تولید داخل باید افزایش یابد به عنوان مثال در کارخانه «کویر تایر» بیرجند یا هر واحد تولیدی دیگر نباید از کالای با کیفیت داخل غفلت شود و کالای مشابه آن را از خارج وارد کنیم.نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری افزود: واردات بی‌رویه به کشور تولید داخل را با مشکل مواجه می‌کند و این مسائل باید در مرکز پیگیری شود چون رفع بعضی از مشکلات موجود در حوزه استان نبوده و با وجود تلاش‌های خوب استاندار خراسان جنوبی و رییس دادگستری استان باید در مرکز پیگیری شود که موضوع جلوگیری از واردات بی‌رویه هم از این نوع مشکلات است.
آیت ا… رییسی گفت: خراسان جنوبی استانی مستعد است و می‌توان محرومیت را از چهره زیبای این استان زدود و پیگیری‌های انجام شده در صنایع مثل صنعت طیور نتیجه‌بخش بوده و در جایگاه صادرات قرار گرفتیم اما در این استان وقتی یک کالا مانند سنگ‌های معدنی را داریم صنایع تبدیلی مورد توجه باشد و صنایع تبدیلی در کنار دیگر صنایع استان باشد تا ارزش افزوده ایجاد شود.
آیت ا… رییسی همچنین در نشست شورای قضایی استان که به صورت ویدئو کنفرانس برای واحدهای قضایی شهرستان‌های این استان پخش می‌شد، خراسان جنوبی را از جمله بخش‌های موفق دستگاه قضایی دانست و افزود: اگر بخواهیم ۱۰ استان را جزو استان‌های پیشرو در حوزه قضایی معرفی کنیم، خراسان جنوبی حتماً در زمره این استان‌ها است که عملکرد و جایگاه خوبی در ارزیابی‌ها دارد و باید برای تداوم این توفیقات، با همتی مضاعف کاستی‌ها را برطرف کنیم. وی از نیروی انسانی کارآمد به عنوان سرمایه دستگاه قضا یاد کرد و با تأکید بر لزوم صیانت جسمی و روحی از این سرمایه عظیم تصریح کرد: اعتبارات، امکانات و برنامه‌ریزی برای خدمت و حسن انجام کار مهم است اما مهم‌ترین عامل توفیق یک سازمان مدیریت آن مجموعه است. رییسی اظهار کرد: مردم باید در مراجعه به عدلیه احساس عدالت کنند و این کار هم با حرف و بخشنامه قابل تحقق نیست بلکه باید وقتی سروکار کسی به دادگستری افتاد، هم سریع و هم دقیق به کارش رسیدگی و حقوق احیا شود و متوجه باشیم که برخورد ما و خدمتی که انجام می دهیم موجب افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضا و کل نظام خواهد شد.
رییس کل دادگستری خراسان جنوبی هم در این نشست در گزارشی از عملکرد و برنامه های دادگستری متبوعش تعداد پرونده های متشکله در استان در ۶ ماهه اول امسال را ۵۶ هزار و ۲۸۳ مورد عنوان کرد و گفت: ۵۴ هزار و ۲۶۳ فقره آنها، معادل ۹۶درصد پرونده ها مختومه شده‌اند. حجت الاسلام ابراهیم حمیدی از رشد ۶ درصدی پرونده‌های وارده به دادگستری استان در سال ۹۹ و افزایش چهار درصدی پرونده‌های مختومه در ۶ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و تعداد پرونده های متشکله در شورای حل اختلاف در این مدت را نیز با رشد ۸ درصدی آنها ۱۸ هزار و ۶۹۱ پرونده عنوان کرد و گفت: از این تعداد فقط ۱۳۴ پرونده باقی مانده و ۹۹ درصد آنها توسط ۲ قاضی این شورا مختومه شده است. وی با بیان این که به طور میانگین ۲۵ درصد پرونده های قضایی استان به صورت الکترونیک تشکیل می شود، اعلام کرد: بیش از ۱۴ هزار پرونده متشکله در دادسراها و محاکم به صورت الکترونیک تشکیل و رسیدگی شده، ۱۱ هزار و ۷۸۹ مورد امور قضایی به صورت الکترونیکی انجام شده و ۲۳ عنوان درخواست حقوقی و ۱۵ عنوان کیفری نیز الکترونیکی پیگیری می شود. وی یکی از مهم‌ترین رویکردها و مأموریت‌های دادگستری خراسان جنوبی در سال ۹۸ به عنوان سال رونق تولید و سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید را بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و تلاش برای حل آنها عنوان و اعلام کرد ظرف یک سال اخیر ۲۰ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل استان با همکاری دستگاه قضایی احیا شده‌اند.
رییس کل دادگستری استان از «کمبود اعتبارات و تجهیزات و نیروی انسانی» به عنوان دو مطالبه مهم دادگستری این استان یاد کرد و برای حل مشکل کمبود نیروی قضایی پیشنهاد داد همکاران اداری دارای بیش از ۱۵ سال سابقه خدمت تبدیل وضعیت شده و به بخش قضایی منتقل شوند.
در این نشست همچنین برخی مسئولان قضایی استان به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات و مطالبات خود پرداختند که «دسترسی مدیران به بانک های اطلاعاتی در راستای اجرای نظارت الکترونیک» و «آسیب شناسی مشتریان صوری در مزایده های معادن و مقابله با واسطه بازی ها» از مهم‌ترین آنها بود.
بازدید از امکانات و توانمندی‌های صیانت از مرز
رییس قوه قضاییه همچنین در دومین روز سفر به خراسان جنوبی با همراهی استاندار، فرمانده نیروی زمینی ارتش و جمعی از فرماندهان و مسئولان با حضور در پاسگاه‌ مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه، توانمندی‌ها و امکانات موجود برای صیانت از مرزهای کشور را مورد بررسی قرار داد. وی همزمان با اربعین حسینی با حضور در پاسگاه‌ مرزی یزدان در نقطه صفر مرزی با کشور افغانستان، با فرماندهان، افسران و سربازان مستقر در این پایگاه دیدار کرد و توانمندی‌ها و امکانات موجود برای صیانت از مرزهای کشور در حوزه‌های جنگ الکترونیک، توانمندی‌های پهپادی، رصد آنلاین و مرزبانی فیزیکی بازدید شد. آیت ا… رییسی با حضور در جمع افسران، سربازان و کادر پاسگاه مرزی یزدان، زیارت اربعین را به صورت دسته جمعی با آنها قرائت کرد.

دیدار رییس قوه قضاییه با مراجعه‌کنندگان به دادگستری
رییس قوه قضاییه در این سفر با تعدادی از مراجعه کنندگان به دادگستری کل این استان دیدار و دستورات لازم را برای حل و فصل مشکلات آنان صادر کرد.رییسی در این دیدار که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه، استاندار و رئیس کل دادگستری استان هم حضور داشتند، پس از گفت و گو با مراجعه کنندگان، دستورات لازم را برای بررسی مشکلات قضایی این افراد صادر کرد.مشکلات حقوقی مربوط به زمین‌ خانه‌های ۱۲۰ خانواده روستای منظریه در حاشیه شهرستان بیرجند، گازرسانی به یک واحد تولیدی دامداری و نیز موضوع اراضی مورد اختلاف میان دستگاه‌ها و اشخاص حقیقی در منطقه حسین‌آباد، از جمله مسائلی بودند که توسط مراجعه‌کنندگان با رییس دستگاه قضا در میان گذاشته شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت