مهدی آبادی – عشق موتور است و به قول خودش عاشق زمانی که صدای اگزوز گوشش را پر میکند. از دوستم علیرضا صحبت می کنم که در همین شهر فروشنده قطعات موتور است و تعمیرکار. او اعتقادی به کلاه کاسکت ندارد و با خنده میگوید: «اینهایی که تصادف میکنند بهخاطر همین کلاه کاسکت است چون دید آدم را خراب میکند، البته اگر آسه بروی و بیایی کلاه چیز خوبی است و اگر تصادف کنی ضربه مغزی نمیشوی. روزهای جمعه به جاده مزار رزگ می رود و با دوستانش خیابان را به پیست موتورسواری تبدیل می کنند و خیالش هم نیست که شاید هم به خودش و هم به دیگران آسیب بزند. پابند قانون و قاعده خاصی نیست. می گوید از هر جا که بخواهم میروم و هر جا که دوست داشته باشم پارک میکنم. ویراژ میدهم. این را او می گفت و بقیه اش را من تکمیل کردم « و گاهی اوقات با حرکات نامتعارف منجر به بروز حادثه میشوی». او در این نگاه ناایمن تنها نیست و آمارها هم این را نشان میدهد. طبق آماری که شهریورماه رئیس پلیس راه خراسان جنوبی به رسانه ها اعلام کرد؛ از ابتدای سال تا شهریور ۲۰۰ فقره تصادف در جادههای استان مربوط به موتورسیکلت ها بوده که معادل ۱۰ درصد کل تصادفات برون شهری استان بوده که متاسفانه ۱۸ نفر در این تصادفات جان باختند و تعدادی بسیاری نیز مجروح شدند که دوستِ دوست ما ، یکی از همین جوانانی است که عشق موتور و شوق تک چرخ زدن داشت و در سن ۱۶ سالگی دچار آسیب مغزی شد . اگر قضیه تا این اندازه جدی است، چرا فکری به حال آن نمیشود ؟ اتفاقا مسئولان ما فکر می کنند و هر ازگاهی طرحی برای متخلفان اجرا می شود اما گویا یا تعداد این افراد زیاد است یا متخلفان مجاب نمی شوند که با این کارها خود و دیگران را به کام مرگ می برند. به نظر باید بیشتر در حوزه فرهنگ سازی کار کرد تا قانون گریزی موتورسواران روز به روز کمتر و کمتر شود.چند روز پیش بود که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان از توقیف پنج دستگاه موتورسیکلت سنگین فاقد مجوز و ۲۲ دستگاه موتورسیکلت سبک هنجارشکن در شهرستان بیرجند خبر داد و خب نشانه خوبی است از عزم مسئولان راهنمایی و رانندگی استان برای برخورد با برهم زنندگان آرامش و آسایش مردم، به شرطی که این طرح ها مستمر و همراه با آموزش باشد. آنچه که موتور سواری را به معضلی بزرگ و عاملی برای وحشت و ناامنی شهروندان تبدیل کرده، عدم استفاده درست برخی از جوانان و نوجوان از موتورسیکلت و اجرای حرکات نمایشی و رعب آور در سطح معابر است.رفتارهای مخاطرهآمیز و پرریسک موتورسواران، نه تنها موجب ناامنی رفت و آمد در خیابانها و معابر برای شهروندان است بلکه بارها موجب وقوع اتفاقات وحشتناک و تصادفات مرگبار رانندگی نیز گردیده است، موضوعی که این روزها موجب گلایه و مطالبه به حق مردم شده، اقدامات غیرمتعارف برخی از موتورسواران ازجمله تک چرخ زدن، مارپیچ رفتن، پرصدا کردن اگزوز موتور، عدم رعایت قوانین رانندگی برای حفظ سلامت جان خود و عابران، لایی کشی، جنون سرعت، اجرای حرکات نمایشی خطرناک و… موجب ترس و وحشت مردم شده است. گاهی اوقات هم متاسفانه با صحنههایی از حرکت موتورسواران در پیادهروها مواجه هستیم. در خیلی از تصادفات روزمره پای موتورسوارها در میان است و متأسفانه بسیاری از قربانیان تصادف هم همین افراد هستند که با وسیلهای پرریسک بدون کلاه ایمنی حرکت میکنند. برای این حضور بینظم و بیقاعده که آشفتگی در شهر را گسترش میدهد و حس ناامنی برای هر شهروندی ایجاد میکند باید به اجرای پرتحکمتر و جدیتر قانون اندیشید و البته عمل کرد. شخصا موتورسواری را نمیشناسم که بعد از سالها استفاده از این وسیله دوچرخ، خاطرات تلخی به یاد نداشته باشد. دستی شکسته یا پایی آسیب دیده؛ بعد از دست دادن تعادل در شبی بارانی. آمار بالای وقوع تخلفات موتورسواران در استان از چالشهایی است که حل آن بهتنهایی از عهده پلیس برنمیآید و تمام دستگاههای ذیربط باید به این مساله ورود پیدا کنند، به ویژه آنکه باید قانونگذاران با اعمال قوانین بازدارنده از این خطرات جلوگیری و زمینه آسایش مردم را فراهم کنند. امیدوارم قبل از اینکه تکرار و بیان چند باره چالش های معضل فرهنگ بد رانندگی علی الخصوص در بحث موتورسیکلت به یک مشکل حادتر تبدیل نشده متولیان امر فکری برای آن بردارند.
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق 09155665782 اعلام یا ارسال بفرمایید)

بصیرت – رئیس فرودگاه شهدای طبس گفت: بنا بر اعلام شرکت هواپیمایی پارس ایر، پرواز