کاری – چندی قبل سفری به قشم داشتم؛ جزیره ای زیبا که مهمترین جاذبه گردشگری آن، خلیج فارس، چندجزیره کوچک، جنگل حرا و دره ی ستارگان است اما؛ مملو از مسافر! تا جایی که نه تنها من، بلکه هر مسافری برای گشت و گذاری حتی کوتاه در شهر، به دلیل انبوه جمعیت، دچار مشکل می شد. در قشم، در این جزیره ی زیبای جنوبی، کاملاً مشخص بود که وجود گردشگر و رونق صنعت گردشگری، باعث رونق کسب و کار همه مردم بومی و حتی غیر بومی شده است. در شهر، در هر قدم زدن همراه با دقت به اطراف، هر گردشگری به سرعت متوجه می شود که رستوران ها پر رونق هستند و تاکسی ها و هتل ها و کافه ها و بازار و مغازه ها، از وجود این همه گردشگر، بیشترین بهره را می برند . در قشم یا در عموم شهرهایی که در سالهای اخیر، رونق گردشگری و صنعت توریسم خود را با یک برنامه ریزی دقیق، بازتعریف و بازنمایی کرده اند، علاوه بر عایدات بی بدیل مالی، دستاوردهای فرهنگی بسیار ارزشمند، از جمله فرصت طلایی نمایش فرهنگ بومی خود را نیز مغتنم شده و آن را به دست آورده اند. همانجا، در ایام حضورم در قشم، به بیرجند و خراسان جنوبی، و به وضعیت صنعت گردشگری و توریسم در استان خودمان فکر می کردم.آنگونه که مسئولین محترم استان به ویژه استاندار دلسوز خراسان جنوبی ، بارها و بارها در جلسات یا بازدیدهای میدانی خود تأکید کرده اند، بیرجند و سایر شهرهای زیبای خراسان جنوبی ، دهها برابر، دارای موقعیت و ظرفیت های گردشگری هستند، اما معمولاً یا با کمبود مسافر روبرو بوده اند و یا اینکه ظرفیت های بسیار ارزشمندشان مغفول قرار گرفته اند و آنگونه که حق استان بوده، ارزش های گردشگری آن شناخته و معرفی و ارج گذاری نشده است. وقتی به صورت دقیق تری به این ماجرا نگاه می کنیم، مشکل جذب گردشگر در بیرجند و خراسان جنوبی را علیرغم ظرفیتهای گردشگری بسیار عالی، موضوعی می یابیم که نیازمند بررسی های عمیق و چند جانبه است. مسئولین استان به ویژه استاندار محترم از بدو ورود خود با نگاهی عمیق به ماجرای رونق گردشگری در خراسان جنوبی، به بعضی از این عوامل که می توانسته در حضور کم رنگ گردشگران و احیاناً کم سو شدن شعله ی گردشگری در استان خراسان جنوبی در پاره ای از موقعیت های زمانی نقش اساسی داشته باشد، اشاره نموده اند: اول ضرورت ایجاد مطلوبیت نسبی در زیرساختهای گردشگری و از جمله بدیهی ترین آن یعنی مهیا بودن شرایط خوب برای صنعت حمل و نقل هوایی تا کیفیت هتلها، رستورانها، مراکز تفریحی و حتی حمل و نقل عمومی داخل و خارج شهری بوده است. توجه ویژه به این زیرساختها یا ارتقای آنها میتواند عاملی مهم و اثرگذاری در جذب گردشگران باشد. دوم اینکه تبلیغات موثر و هدفمند برای معرفی جاذبههای گردشگری خراسان جنوبی ، می تواند خود عاملی برای ایجاد میل وافر در گردشگران جهت حضور در استان باشد. استفاده از رسانههای مختلف و شیوههای خلاقانه بازاریابی میتواند در این زمینه بسیار مفید افتد.نکته سوم ضرورت برنامه ریزی های دراز مدت در استان ماست. برنامهریزی دقیق و یکپارچه برای توسعه صنعت گردشگری در خراسان جنوبی یکی از ضروری ترین و با اهمیت ترین اقدامات است. این برنامهریزی می باید شامل همکاری بین بخشهای مختلف دولتی و خصوصی، مدیریت منابع و حفاظت از محیط زیست هم باشد. محور چهارم این است که اگرچه خراسان جنوبی دارای ظرفیتهای گردشگری متنوعی است، اما شاید نیاز به ایجاد تنوع بیشتر در انواع جاذبهها و فعالیتهای گردشگری خود نیز داشته باشد تا سلیقههای مختلف گردشگران را پوشش دهد. آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص در صنعت گردشگری، از جمله راهنمایان تور، پرسنل هتلها و مراکز پذیرایی، برای ارائه خدمات با کیفیت، پنجمین نکته ی مهمی است که می تواند توجه به آنها، صنعت گردشگری در استان را دچار تحول اساسی کند. همچنین شناخت دقیق بازار هدف و نیازهای گردشگران و ارائه خدمات متناسب با آنها نیز میتواند در جذب گردشگر بسیار موثر باشد. نکته مهم ششم با توجه به شعار سال یعنی «سرمایه گذاری برای تولید» می تواند توجه به موضوع پراهمیت سرمایه گذاری و تدوین مشوق برای جذب سرمایه و سرمایه گذار در زیرساختهای گردشگری باشد. مسئولین استان به ویژه تیم مدیریتی در مدیریت عالی اجرایی استان تصمیم های بسیار عالی و مطلوبی در این زمینه گرفته اند و بارها نیز در جلسات، بر این تصمیم خود تأکید کرده اند که مصمم هستند با حمایتهای مالی و معنوی از سرمایهگذاران بخش خصوصی، راهکارهای اصولی در پیش بگیرند و کمپینهای تبلیغاتی موثر را طراحی و اجرا کنند. اما از یک نکته ی بسیار بسیار با اهمیت در استان نباید غفلت کرد و آن هم وجود اراده بر تحول گردشگری در استان و بعد از آن، ایجاد هماهنگی، همدلی و همراهی بین دستگاههای مختلف دولتی در این زمینه است.این دیدگاه در ماههای اخیر و در دولت چهاردهم به صورت خاص دیده می شود و شخص جناب آقای هاشمی استاندار محترم به عنوان فرمانده ی میدانی این تلاش ها، نقش رهبری و هدایت و ایجاد وفاق و همدلی و هم راستایی در تصمیم ها در حوزه گردشگری و رونق آن در استان را نیز بر عهده گرفته است. اما در کنار همه ی اینها، قطعاً نقش مردم عزیز هم استانی ما نیز حائز اهمیت است که میتوانند با مشارکت در فعالیتهای گردشگری، ارائه خدمات با کیفیت، حفظ محیط زیست، معرفی جاذبههای گردشگری به دیگران و حمایت از کسبوکارهای مرتبط با گردشگری به توسعه این صنعت کمک بسیار شایانی داشته باشند. همیشه گفته ایم و نوشته ایم که برای توسعه گردشگری در خراسان جنوبی، نیاز به یک رویکرد جامع و مشارکتی بین مسئولان و مردم داریم. مسئولین استان، قطعاً نسبت به این موضوع آگاه و دلسوز و کاملاً حاضر در صحنه هستند. فقط ضروری است با همکاری و تلاش مشترک و همسو کردن اراده ها و تلاش ها ذیل سندهای توسعه ای و برنامه های متدون اصولی، پتانسیلهای گردشگری این استان را بیشتر شکوفا کنند و آن را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل نمایند. ایام نوروز سال 1404، ایام به نمایش درآمدن تلاش های استاندار محترم و مدیران استانی و روزهای خوشِ به ثمر نشستن بخش مهمی از این تلاش های خالصانه در حوزه گردشگری بود که جای تشکر و سپاس فراوان داشت. چه بسا در سالها بعد، در کنار توجه مسئولین به رونق این صنعت مهم در خراسان جنوبی، استان زیبای ما به ستاره ای همیشه درخشان در آسمان توسعه و آبادانی و پیشرفت نیز تبدیل شود انشاءالله. (لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق 09155665782 اعلام یا ارسال بفرمایید)
فعالان حوزه بهزیستی و خدمات رسانی به اقشار آسیب پذیر جامعه حس خوبی را در