بهروزی فر – مقام معظم رهبری، امسال هم به مشابه آنچه از سال ۱۳۷۸ باب شده، برای سال جدید عنوان” جهش تولید با مشارکت مردم” را برگزیدند که باستناد آنچه در بیانات ابتدای امسال اشاره کرده اند؛ “شعار سال معمولاً بخشی از راهبرد اساسی کشور است، از یک طرف برای اینکه توجه مسئولین، همت مسئولین، تلاش مسئولین متوجه این بخش بشود و از طرف دیگر افکار عمومی مردم و معرفت عمومی مردم مطالبه کند این معنا را، شعار سال را مطرح میکنیم و این سنت سالها در بین ما رواج داشته است”.واکاوی شعارهای سال نشان می دهد، عناوین بسته به شرایط و براساس مسایل روز جامعه تعیین می شوند و از آن جایی که مهمترین مسئله کشور، طی سنوات گذشته اقتصاد است و کُمِیت همه حوزه های تصمیم گیر و برنامه ریز در این زمینه همواره لنگ زده، به تدبیر مقام معظم رهبری از سال ۹۰ عناوینی چون جهاد اقتصادی، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل و… بر روی سال ها گذاشته شد تا حجت بر همه تمام شود و نگاه آینده نگرانه رهبر فرزانه انقلاب که گره گشایی اصلی در این مسئله را در تولید داخلی می دید، سمت و سوی شعارها را از سال ۹۶ به بعد به رونق در حوزه تولید سوق داد؛ اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، جهش تولید و…. و بالاخره سال ۱۴۰۳ و عنوان” جهش تولید با مشارکت مردم” که پای مردم را هم به حوزه اقتصاد، اشتغال و تولید بازتر کرده است. مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال به این نکته تأکید کردند که؛” در سال گذشته ما شعار «مهار تورم و رشد تولید» را مطرح کردیم، گزارشهای رسمی که مورد تأیید هم هست، به ما میگوید کارهای خوبی در این زمینه انجام شده؛ البته با فاصله نسبتاً زیادی با آنچه مطلوب ماست. باز هم باید تلاش بشود، لذا من همینجا عرض میکنم شعار سال ۱۴۰۲ امسال هم جزو مطالبات ماست، جزو وظایف اساسی ماست، جزو کارهایی است که همه ما مسئولین و فعالان مردمی بایستی دنبالش باشیم، اما شعار امسال البته برجستهتر است. امسال شعار «جهش تولید» است. جهش تولید به نظر کار بزرگ و شاید در نظر بعضی نشدنی بیاید، لکن بنده معتقدم با توجه به بخش دوم این شعار، یعنی «مشارکت مردم»، شدنی است. اگر ما این توفیق را پیدا کنیم که همت مردم، سرمایه مردم، ابتکار مردم، حضور جدی آحاد مردم را در عرصه اقتصادی وارد کنیم، در واقع یک بسیج مردمی در امر اقتصاد بکنیم، تولید هم میتواند به جهش برسد”.راهبرد مشخص شده و بالاخره اینکه؛” برای اینکه اقتصاد کشور شکوفا بشود، همه چرخ دندههای بزرگ و کوچک کشور باید به کار بیفتد؛ همه باید تلاش کنند؛ هم از زیرساختهای کشور استفاده بشود، هم از ابتکارات مردمی استفاده بشود، هم از قدرت مدیریت فعالان اقتصادی و فعالان مدیریتی استفاده بشود؛ از نیروهای جوان تحصیلکرده به معنای واقعی کلمه بایستی استفاده بشود؛ از شرکتهای دانشبنیان بایستی حمایت بشود؛ اینها همه ابزار هایی هستند، وسایلی هستند که اگر به طور مجموع مورد توجه قرار بگیرند، بدون شک، اقتصاد کشور را به شکوفایی خواهند رساند، البته با تلاش بیوقفه مسئولین که بحمدالله دولت کنونی، دولتی است که از لحاظ تلاش و تحرک و فعالیت، انصافاً نمره بالایی میگیرد و تلاش شان، تلاش خوبی است. خب این، آن چیزی است که در شعار امسال، مورد نظر ما بوده. ما معتقدیم بایستی بر روی مسئله اقتصاد تکیه بشود و برای موفقیت در این راه، از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده بشود؛ میخواهیم همه نیروها در این راه بسیج بشوند. این هنر مسئولین ماست که بایستی ان شاءالله راهش را پیدا کنند و این حرکت را انجام بدهند”.به مصداق حدیث شریف علوی که؛” فرصت ها همچون ابر درگذرند”، تا پایان سال ۱۴۰۳ به اندازه چشم بر هم زدنی فاصله داریم و آنچه از مسئولان انتظار می رود این است که همه توان و انرژی خود را بکار گیرند و با استفاده از تمام ظرفیتها کمک کنند تا چرخ تولید تندتر و بیشتر از قبل حرکت کند، بلکه رشد در حوزه اقتصادی، معیشت مردم را بهبود ببخشد و بهانه را از بدخواهان سلب کند. از لوازم تحقق این مهم بدون تردید آسیب شناسی اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ است که نتوانست به معنای واقعی کلمه، تورم را مهار کرده و تولید را رونق بخشد، که اگر می شد روزهای سال نو را با تورم دو رقمی، نرخ سکه و طلای در بالاترین وضعیت طی سال های اخیر، دلار با فلان قیمت و… آغاز نمی کردیم و خُلق مان از شرایط نامطلوب بازار تَنگ نبود. راهبردِ مشخص، تکلیف همه حوزه ها را روشن کرده، و خلاصه این گوی و این میدان! مردم که همیشه و در همه حال پای کار بوده و هستند، این شمایید که این همراهی را مغتنم شمرده و در تحقق برنامه های کاربردی و واقعی تان از آن بهره ببرید، رسانه ها هم پای کارند تا آن اتفاق های خوب را بموقع و درخور انعکاس دهند، که به گفته مقام معظم رهبری؛ “امروز در دنیا چالشها و درگیریها، چالشهای رسانهای است. بیش از آنچه موشک و پهپاد و هواپیما و ابزارهای جنگی و مانند اینها تأثیر بگذارند در عقب راندن دشمن، رسانهها هستند که تأثیر می گذارند و دلها را تحت تأثیر قرار میدهند، ذهنها را تحت تأثیر قرار میدهند. جنگ، جنگ رسانهای است؛ هر کس رسانه قویتر داشته باشد، در اهدافی که دارد ــ هر هدفی ــ موفّقتر خواهد بود”.(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷ اعلام یا ارسال بفرمایید)
مراسم تودیع و معارفه سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با پیام مشترک و