بهروزی فر – باستناد روزنامه ای منتشر شده در سال ۱۳۴۷ راه آهن از مطالبات اصلی مردم این خطه در شرق کشور است که با تکیه بر این آمار، عمری بیش از نیم قرن- ۵۶ سال- دارد. اینکه چرا مردم این منطقه در سال ۱۳۴۷ داشتن راه آهن را حق خود دانسته اند، می تواند نشانگر چند حقیقت باشد؛ یکی قطعاً بعد مسافت تا پایتخت است، ولایت قهستان که به گواه تاریخ مهد سیاست و حکومت بوده، از دیرباز به جهت موقعیت استراتژیک و شخصیت حاکمانش، جایگاه ویژه ای در ارتباطات بین ولایت های مختلف و حتی کشور افغانستان داشته، لذا تأمین زیرساخت های حمل و نقلی در این خطه از ضروریات بوده است. دیگر دلیل می تواند اقدامات نوینی از جمله احداث کارخانه قند قهستان باشد که هکتارها زمین را زیر کشت چغندرقند برد و مقدمه ای بر اعمال تغییرات اساسی در کشت و کار و کشاورزی منطقه شد، به نوعی که آورده اند؛” امیرنشین قاینات سراسر کارگاهی بود که در هر کجای آن کار بود و کار!” همین دو سند، نشان دهنده پیشینه غنی این منطقه و نوع فکر و اندیشه بزرگان این دیار در گذشته است و با این اوصاف، ایجاد و تقویت زیرساخت های حمل و نقل هوایی و ریلی از ضرورت ها بوده و منطقی به نظر می رسد، لذا صنعت حمل و نقل هوایی که با راه اندازی سومین فرودگاه بین المللی کشور در بیرجند -۱۳۱۲ – بخشی از نیاز مردم را رفع کرده بود، کافی نبود، به همین دلیل والیان و بالطبع مردم به دنبال ایجاد خط ریلی بودند تا مراودات شان را تسهیل نمایند. تحقق این مطالبه و آرزو اما به ادله مختلف از جمله خواست و نظر متولیان امر در رأس کشور و اختلاف نظر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مؤثرین استان در داخل به درازا کشید تا اینکه در دولت نهم- دهه ۸۰- برای نخستین بار کلنگ زنی شد و بارقه های امید را در دل مردم روشن کرد، کار اما در عین ناباوری! در دوره ای که دولت، منابع مالی فراوانی در اختیار داشت و باصطلاح دستش پر بود، در نطفه خفه شد و در حد همان کلنگ زدن باقی ماند. بعدها و در دولت دوازدهم، همزمان با همایش ملی روز روستا و عشایر که برای نخستین بار در خارج از پایتخت و در بیرجند برگزار شد، طی مراسمی با حضور معاون رئیس جمهور وقت، آغاز فعالیت های عمرانی راه آهن را جشن گرفتیم، اما این خرسندی دیری نپایید و سکوتی دوباره ابرپروژه راه آهن شرق را که قرار بود خلیج فارس را به آسیای میانه وصل کند، فراگرفت. با این وجود، راه آهن همچنان در صدر مطالبه های مردم استان باقی ماند تا اینکه در شهریورماه ۱۴۰۲ و با حضور رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی، رنگی دیگر به خود گرفت، آغاز عملیات اجرایی راه آهن خراسان جنوبی، یکبار دیگر تیتر یک رسانه های استان شد، اما این بار هم به دلیل نبود اعتبار، قفل شد، تا اینکه با استجازه رهبری راهکار جدیدی برای تأمین منابع مالی این ابر پروژه بین المللی در دستور کار قرار گرفت و متولیان مکلف شدند با فروش نفت، اعتبار لازم را به این پروژه تزریق نمایند، کار اگر چه کُند، پیش می رفت تا اینکه خبری به نقل از یکی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، ذهن مردم را مشوش کرد، خبر این بود که؛” تأمین اعتبار راه آهن خراسان جنوبی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی خارج شد” . بعد از انتشار این مطلب، خبرهای ضد و نقیض دیگری هم از کانال های رسمی و غیر رسمی شنیده شد و استاندار وقت، در چندین جلسه از جمله افتتاح ۶۰ کیلومتر راه در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به استان- اربعین جانباختگان معدنجو- به این نکته تأکید داشت که دولت باید درخصوص تأمین اعتبار راه آهن تدبیر کند. پنجشنبه گذشته و در جریان بازدید هاشمی استاندار جدید از قطعات راه آهن استان( حدفاصل بیرجند تا قاین) از تزریق مبلغ نیم میلیارد به این پروژه خبر داده شد که می تواند نشان دهنده این مهم باشد که راه آهن خراسان جنوبی از اولویت دولت چهاردهم هم خارج نشده است. نکته قابل تأمل در این زمینه، صحبت های اسحاقی نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی است از جلسه رأی اعتماد استاندار خراسان جنوبی؛ گویا هاشمی در آن جلسه، بهره برداری از پروژه راه آهن را عامل مؤثری در افزایش سرمایه های اجتماعی عنوان کرده و پیگیری امورات آن را از برنامههای اولویت دار خود برشمرده است. همین جا و به نمایندگی از مردم خراسان جنوبی، ضمن عرض خداقوت به استاندار و تشکر از اینکه بازدید از راه آهن را در برنامه های نخستین روزهای حضور خود در استان قرار داده، قید این نکته را لازم می دانیم که طبق فرمایش حضرتعالی، مردم خراسان جنوبی انتظار دارند به همین زودی صدای سوت قطار را در این استان بشنوند! و انتظار ندارند آرزویی که کور سویی به آن دمیده، برای چندمین بار به درد افول مبتلا شود و قطع به یقین تحقق این خواسته، پیگیری و ابرامی می طلبد که بدون تردید در توان نماینده عالی دولت در استان است و نباید لحظه ای از آن غافل شود. زمان شنیده شدن صدای سوت قطار در استان، دور نیست، اگر خودمان بخواهیم!! (لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۱۵۷۲۴۸۲۸۹ اعلام یا ارسال بفرمایید)

بصیرت – رئیس فرودگاه شهدای طبس گفت: بنا بر اعلام شرکت هواپیمایی پارس ایر، پرواز