یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

تصادفات خونین درکنارگذر فردوس- اسلامیه و تعلل مسئولان

سربازی – شاید به جرعت بتوان کنارگذر فردوس – اسلامیه را یکی از طولانی ترین و فرسایشی ترین پروژه هایی برشمرد که نزدیک به سه دهه از آغاز عملیات اجرایی آن می گذرد ولی هنوز نیمه تمام و نواقصی دارد که مستقیم با جان و مال مردم مرتبط می شود. این طرح که از سال 75 شروع شد متاسفانه در طول این سالیان دراز کش و قوس های زیادی را تمام کرده که برخی مخالفت ها با احداث آن به بهانه از رونق افتادن کسب و کار مردم اسلامیه و کمبود اعتبار را باید دو عامل مهم طولانی شدن آن برشمرد. با این حال پروژه ای حیاتی که درسال 75 شاید با دو میلیارد تومان به اتمام می رسید اکنون با صرف هزینه چند میلیاردی دارای نواقص اساسی و فنی است که جان و مال مردم به بازی گرفته شده است.احداث زیرگذر برای این طرح که پس از تحویل کنارگذر به راهداری و حمل و نقل جاده ای انجام شد نیز جای حرف و بحث فراوان دارد که چرا از ابتدا این زیرگذر ناقص که در حال حاضر به نقطه ای حادثه خیز تبدیل شده در طرح پیش بینی نشده بود.
رئیس اداره راه و شهرسازی فردوس در خصوص این پروژه گفت: این طرح به طول 12 کیلومتر پس از اینکه سالها به دلیل کمبود اعتبار نیمه تمام رها شده بود در قالب بخشی از 25 درصد ابلاغی پروژه احداث باند دوم برزگراه فردوس – دیهوک تکمیل و در سال 1400 بر اساس صورتجلسه ای که به امضاء مسئولان ذیربط رسید به صورت قطعی تحویل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان خراسان جنوبی گردید.

زیرگذری که پس از تحویل
قطعی پروژه احداث شد!!!!
عربی تصریح کرد: زیرگذر کمربندی در زمان تحویل موقت که چند سال قبل ازتحویل قطعی بوده برای این پروژه تعریف نشده بود و پس از اینکه تشخیص داده شد باید زیرگذر احداث شود به دلیل کمبود اعتبار نواقص آن رفع نگردید.
وی تاکید کرد: سال گذشته از محل اعتبارات شهرستان 600 میلیون تومان برای این طرح مصوب شد و 250 میلیونی که از این مقدار اختصاص یافت را تماما جهت دیون پرداخت کردیم و امسال نیزدر کمیته برنامه ریزی شهرستان 800 میلیون مصوب شده ولی مشخص نیست چه مقدار تخصیص خواهد یافت که بنده به این مبلغ ناچیز اعتراض کردم وبا چنین اعتباری حتی هزینه حمل ماشین آلات پیمانکار تامین نمی گردد.
ایمن سازی زیرگذر نیازمند 8 میلیارد تومان اعتبار
وی با بیان اینکه زیرگذر که محل تلاقی جاده روستایی بیدسکان و سایر روستاهای همجوار با کمربندی است نقطه ای پر تردد محسوب و در عین حال حادثه خیز است افزود: برای تکمیل رمپ ها و دستک ها و همچنین آسفالت نیاز به 8 میلیارد تومان اعتبار دارد و تامین آن از اعتبارات شهرستان امکان پذیر نیست و باید از محل اعتبارت ملی و سایرمنابع چاره ای اندیشیده شود .
فرمانده پلیس راه شهرستان فردوس نیز با اذعان به حادثه خیز بودن این نقطه از کمربندی گفت: باید هر چه زودتر نواقص زیرگذر رفع و مسیرهای ورود و خروج به کمربندی و زیرگذر با رمپ مشخص شود.وفایی یکی دیگر از نواقص کمربندی فردوس را راههای خاکی قابل دسترسی که اغلب کشاورزان و دامداران از آن برای عبور ازعرض جاده کمربندی استفاده می کنند عنوان کرد و گفت: این مسیرها نیز پس از رفع نواقص زیرگذر باید مسدود و یا تجمیع شود.

دو حادثه منجر به فوت
در یکسال گذشته
وی عنوان کرد: درحادثه ای که اخیرا” در کنارگذر و این نقطه حادثه رخ داد متاسفانه یکدستگاه سواری علیرغم سرعت کاه های زیادی که در محل تلاقی جاده روگذر و قدیم بیدسکان با کمربندی وجود دارد با سرعت وارد کمربندی میشود وبا یکدستگاه تریلی که در مسیر کمربندی در حال حرکت بود برخورد می کند که چنانچه نواقص زیرگذر رفع و اینگونه راههای فرعی مسدود شود دیگر شاهد چنین حوادثی نخواهیم بود.به گفته وی در یکسال گذشته دو حادثه منجر به فوت در این نقطه اتفاق افتاده که متاسفانه دو نفر جان خویش را از دست داده اند و هرلحظه احتمال وقوع چنین حوادثی دور از انتظارنیست و باید هر چه زودتر ایمن سازی شود.فرماندار فردوس نیز گفت: این نقطه حادثه خیز از اولویت های شهرستان برای ایمن سازی است و به طور جد پیگیر موضوع هستیم.روشن خاطرنشان کرد: در سفر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری درعید غدیر به فردوس، جلسه ای در خصوص مشکلات شهر اسلامیه در شهرداری این شهر برگزار که یکی از مهمترین موضوعاتی که مطرح گردید همین نقطه حادثه خیز بود.

طرح مطالعاتی جدید
برای این نقطه حادثه خیز
وی تاکید کرد: گر چه این نقطه دارای طرح اولیه بوده ولی شهردار اسلامیه نیز نظراتی داشت که مقرر شد ظرف یکماه طرح مطالعاتی جدیدی آماده و برای بررسی و تصویب به کمیسیون ایمنی و سوانح رانندگی استان ارسال شود.فرماندارفردوس عنوان کرد: بر مبنای طرح جدید از محل اعتبارات راه و شهرسازی پیگیری خواهیم کرد تا هر چه زودتربه نتیجه برسد.رئیس شورای اسلامی شهر اسلامیه نیز گفت: این نقطه حادثه خیز چندین سال است که به دلیل اعتبار زیادی که برای ایمن سازی لازم دارد بلا تکلیف باقی مانده است.بیکی زاده تصریح کرد: در جلسه ای که با حضور معاون استاندار، فرماندار فردوس و برخی مدیران مرتبط موضوع، در شهرداری اسلامیه تشکیل شد شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اسلامیه تاکید کردند باید هر چه زودتر برای حفظ جان و مال مردم در این نقطه حادثه خیز چاره ای اندیشید شود که مقرر شد نظرات شهرداری اسلامیه درطرح جدید لحاظ و برای تصویب به کمیسیون ایمنی و سوانح رانندگی استان ارسال شود.وی خاطرنشان کرد: در هر صورت یا باید اعتبار مورد نیاز ایمن سازی این زیرگذر تامین و یا کارشناسان نظرات شهرداری اسلامیه را بررسی، تا هر چه زودتر شاهد به نتیجه رسیدن این مشکل باشیم.وی تاکید کرد: هر چه زودترباید مشکلات این نقطه حادثه خیز که با جان و مال مردم مرتبط است رفع شود زیرا به دلیل قرار گرفتن مجتمع دامداران در این مسیر و همچنین روستاهای اطراف تردد های زیادی انجام می شود که هر لحظه ممکن است حادثه ناگواری برای مردم زحتمکش، کشاورزان و یا دامداران رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یعقوبی – مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: این استان برای سومین سال متوالی رتبه

بیشتر

امتحانی – بیش از ۴۸ هزار تن کالا از پایانه مرزی ماهیرود سربیشه در فروردین

بیشتر

میرکلانی – بیمه محصول پنبه همزمان با آغاز کشت این محصول در خراسان جنوبی آغاز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت