شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

بازاریابی تلفنی، مزاحمت مدرن

کاری – احتمالاً بارها برایمان پیش آمده که در جلسه مهمی نشسته ایم و ناگهان گوشی تلفن همراهمان زنگ می خورد. معمولاً از آن سوی خط، خانمی یا آقای جوان با سر و زبانی عالی، شروع به صحبت می کند:«سلام ! خوبی؟‌ حالت چطوره؟ من اپراتور شماره …. هستم و از سایت فروش کالای ……..تماس می گیرم. تابحال از سایت ما بازدید داشتی؟ برات جایزه گذاشتیم، این فرصت رو اصلا از دست نده!، وگرنه ضرر می کنی!!! » و ما، بدون اینکه فرصتی برای یک جواب کوتاه داشته باشیم، گاهی از سر اجبار و گاهی از سر رودربایستی، دقیقه های متوالی به صحبت های طولانی و تبلیغات پشت سر هم او گوش داده ایم. این ها همه وجوهی از انواع تبلیغات تلفنی هستند که این روزها، شرکت ها، مؤسسات یا نمایندگی های فروش کالایی خاص، گاهی به طور اتفاقی و گاهی به صورت کاملاً هدفمند و انتخاب شده، از میان هزاران شماره ، شماره هایی را انتخاب می کنند و تماس می گیرند و صد البته در کنار تلاش برای جذب مشتری، ایجاد مزاحمت می کنند! مدتهاست متأسفانه پس از مزاحمت پیامک‌های تبلیغاتی، نوبت به تماس‌های صوتی تبلیغاتی وقت و بی‌وقتی رسیده که جز اعصاب خرد کنی، انگار نتیجه ی دیگری ندارند. این شیوه جدید به مراتب مزاحمت بیشتری نسبت به پیامک‌ها ایجاد کرده و روز به روز بر تعداد افراد ناراضی از چنین تبلیغاتی اضافه می شود. همه‌ی ما حداقل برای یک‌بار، تماسی داشته‌ایم که پس از برقراری آن، یک پیام صوتی از پیش تعریف شده پخش شده و معمولا رویکرد این تماس‌ها تبلیغات و بازاریابی یک محصول یا یک خدمت بوده است. حالا گام مزاحمت بعدی، بلندتر برداشته شده و با رسیدن تماس‌های تبلیغاتی به تلفن‌های ثابت، آسایش افراد در خانه ها هم سلب شده است، به‌طوری‌که در زمان استراحت، تلفن منزل زنگ می‌خورد و شما به گمان پشت خط بودن یکی از اعضای خانواده یا دوستان، با برداشتن گوشی، بلافاصله با تماس تبلیغاتی مواجه می‌شوید که شاید اصلا نیازی به آن خدمات هم ندارید. عموماً این مراکز با جویاشدن از نوع کسب و کار و دریافت اطلاعات از مشتری، در ازای مبالغی که خودشان تعیین کرده‌اند تماس‌های صوتی را برای طیف خاصی از مردم ارسال می‌کنند. جالب است بدانید که این کار اساسا خلاف است، چون به نوعی مزاحمت تلفنی محسوب می‌شود و مزاحت تلفنی هم سال‌هاست قانون ویژه ای برای برخورد دارد، گو اینکه تماس‌های تلفنی تبلیغاتی در تمام دنیا وجود دارند، اما سازوکار ویژه‌ای برایشان طراحی شده تا ایجاد مزاحمت به حداقل برسد. تماس‌های تبلیغاتی در کشورهای دیگر با سرشماره‌های مشخصی انجام می‌شوند یا پس از برداشتن گوشی تلفن توسط مشترک به او اعلام می‌شود که در حال گوش دادن به یک پیام تبلیغاتی است؛ این در حالی است که در بسیاری موارد در کشور ما، اپراتورهایی که به مشترکان تلفن می‌کنند، خودشان را به جای سازمان‌های خیریه، سازمان‌های دولتی و نیمه‌دولتی و …جا می‌زنند و به نوعی، ذهن مخاطب را با یک فریب ریز و هنرمندانه، برای چند دقیقه ای در دست می گیرند. نکته ی مهم اما این است که باید دید این مراکز با چه مجوزی به شماره‌های افراد زیادی از جامعه دسترسی پیدا کرده‌اند و کدام سازمان یا اُرگانی اجازه فعالیت این مراکز را صادر کرده است؟ مدتهاست به دنبال گلایه کاربران از پیامک و تماس‌های تبلیغاتی و دستور وزیر ارتباطات به سازمان تنظیم مقررات برای مقابله با پیام تبلیغاتی، مسئولان اعلام کرده‌اند کاربران می‌توانند با مراجعه به سامانه ۱۹۵ شکایت خود را درباره این موضوع ثبت کنند یا با شماره گیری کد دستوری # ۸۰۰* و مراجعه به سامانه‌های اپراتور خود، در منوی مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی، برای غیرفعال‌سازی یا فعال سازی دریافت پیامک‌ها اقدام کنند. اما نکته ی قابل تأمل این است که در آن زمانی که فرد تبلیغ کننده در مواقع استراحت یا حضور در یک زمان خاص تماس گرفته و ایجاد مزاحمت می کند، انجام و پیگیری شکایت بعد از آن، دردی دوا می کند؟ عملاً خیر! علی ایحال باز هم روزانه ما هنوز شاهد وقوع این مزاحمت ها هستیم ، مزاحمت هایی از نوع مدرن که هم باعث مشکلات متعدد روحی و روانی برای زندگی ما می شود که باید به آن رسیدگی شود و هم موجب ضایع شدن حقوق شهروندی بسیاری از مردم عزیز ماست که باید به صورت جدی با آن برخورد شود. واقعیت آن است که همه ی ما ابزارهای نوین تکنولوژی را برای آسایش و آرامش خود تهیه می کنیم، اما، مزاحمت هایی از این دست، این ابزارها و متولیان پشت صحنه ی آن را به تهدید کنندگان جدی آرامش زندگی ما تبدیل کرده است. آیا مسئولان به طور جدی به این بحث ورود خواهند کرد؟ باید منتظر بمانیم. (لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق 09155665782 اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بصیرت – رئیس فرودگاه شهدای طبس گفت: بنا بر اعلام شرکت هواپیمایی پارس ایر، پرواز‌

بیشتر

حسینی – مشاور وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و مسئول پرونده ثبت جهانی

بیشتر

بهروزی فر – ایران اکسپو ۲۰۲۵، هفتمین نمایشگاه عرضه توانمندی های صادراتی ایران است. در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت