اعتمادیان – دکترای تجارت الکترونیک و متخصص هوش مصنوعی اظهار کرد: خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان های پیشتاز در کشور ضرورت آموزش هوش مصنوعی به منظور ارتقاء هوشمندسازی روابط عمومی و رسانه های استان را در در دستور کار خود قرار داده است و این مهمترین گام در این حوزه است.مرتضی شیخ زاده، دیروز دوشنبه ۲۳ مرداد در اولین دوره تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در روابط عمومی و رسانه، که به همت خبرگزاری ایسنای جهاددانشگاهی خراسان جنوبی و استانداری استان برگزار شد، به رسانههای گروهی گفت: در شرایطی که جهان پیش رو به خصوص فضای مجازی با بهره مندی از ابزارهای هوش مصنوعی در شرف تغیییراتی گسترده است، حرکت منسجم استان خراسان جنوبی در راستای فرهنگ سازی این تکنولوژی در حوزه رسانه و روابط عمومی، شایسته تغییر است.وی اظهار کرد: اهمیت فضای مجازی امروز بر هیچ کس پوشیده نیست و پرداختن تخصصی به این موضوع و کسب مهارت در این راستا امروز به یک تکلیف شرعی بدل گردیده است.شیخ زاده ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت فضای مجازی، گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری “دشمن از طریق تولید و ترویج شبهات و همچنین تولید محتوای ضد عفت و حیا به دنبال انحراف جوانان مومن و سالم از اصل دین است” و امروز این اقدامات دشمن از طریق ابزارهای هوش مصنوعی و با مهندسی رسانهای با ساختار جنگ سرد هدایت و کنترل میشود.سخنگوی سابق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، با اشاره به قابلیتهای ضروری برای یک پلتفرم هوش مصنوعی، افزود: پاسخگویی، معنادهی، درک کردن، تجزیه تحلیل و یادگیری از جمله مهمترین قابلیتهاست. در واقع هوش مصنوعی میتواند به موقعیتهای از قبل تعریف نشده با اطلاعات بسیار بالا و براساس بانک دانش پاسخ دهد.این متخصص هوش مصنوعی ادامه داد: با کمک هوش مصنوعی درک تمایزها و شباهتها و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری آسان تر بوده چرا که هوش مصنوعی به معنای توانمندی آموزش دیدن، آموختن و برقراری ارتباط دو طرفه با مخاطب سیستم است.
شیخ زاده با بیان اینکه هوش مصنوعی یکی از حوزههای پویا و در حال تکامل در علم کامپیوتر است و دستاوردهای بسیاری در این زمینه به دست آمده که در قلمروهای مختلف علمی و تکنولوژیک اثرگذار بودهاند، تصریح کرد: هوش مصنوعی در حوزههای پزشکی، بازی، خودروهای بدون راننده، پردازش زبان طبیعی، تجارت، آموزش، پژوهش در داروسازی، صنعت، امنیت، روابط عمومی و تولید محتوا، تحلیل احساسات، آموزش ماشینی، صوت و موسیقی، تصویربرداری و ویدیو و مواردی دیگر اثرگذار بوده و در سالهای آتی شاهد پیشرفت های شگرفی در این حوزه ها خواهیم بود.وی بیان کرد: روابط عمومی هوشمند و نوین مفهومی است که به استفاده از فناوریها و ابزارهای مدرن به ویژه هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل دادهها در حوزه روابط عمومی اشاره دارد و در این رویکرد به جای استفاده سنتی و انجام فعالیتها به شیوه قدیمی، با استفاده از دادهها، الگوریتمها و مدلهای پیشرفته تصمیماتی دقیق تر و موثرتر اتخاذ میشود.این متخصص هوش مصنوعی ادامه داد: مهم ترین وظایف روابط عمومی یک سازمان دولتی، شامل ارتباطات مطبوعاتی، اطلاع رسانی، برنامه ریزی کمپینها، مدیریت بحران، برگزاری رویدادها، ارتباط با مخاطبان، تقویت تصویر سازمان، ترویج فرهنگ سازمانی، آموزش کارکنان و نظارت و ارزیابی است.
تبیین باید با ابزارهای نوین رسانه عملیاتی شود
مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه امروزه یکی از مهم ترین وظایف رسانه تبیین و روشنگری است، گفت: تبیین باید با ابزارهای نوین رسانه اتفاق افتد. مهدی مرادی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری تاکید دارند که در دوران هوش مصنوعی و اینترنت نمیتوان با ابزارهای ۴۰ سال قبل کار کرد. وی افزود: باید ابزارها متناسب با زمان باشند و در این راستا ما تلاش کردیم تا با برگزاری این دوره به سمت استفاده از ابزارهای نوین در حوزه رسانه برویم.مدیرکل دفتر استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون در جنگ رسانهای قوی به سر میبریم، تصریح کرد: جنگ امروز در فضای مجازی رخ میدهد و اگر تسلط کافی داشته باشیم میتوانیم با پاتکهای قوی با هجمههای دشمن مقابله کنیم. سیدمحمدحسین سیدکاشی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: امروزه هوش مصنوعی یکی از ابزارهای مورد نیاز در حوزه روابط عمومی و رسانه است. وی با اشاره به ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در حوزه رسانه و روابط عمومی، افزود: فناوری هوش مصنوعی تیمهای روابطعمومی را قادر میسازد تا انرژی خود را به سمت تکنیکهای خلاقانه هدایت کنند؛ بنابراین، سیستمهای هوش مصنوعی کارایی افراد را افزایش داده و سرعت کار را بهبود میبخشند.سیدکاشی یادآور شد: امید که با برگزاری این دوره آموزشی که برای اولین بار در استان با کمک مجموعه استانداری و همکارانم در جهاد دانشگاهی استان و خبرگزاری ایسنا اجرایی شد بتوانیم دریچهای جدید برای عملکردهای گسترده روابط عمومی و رسانه بگشاییم.