یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

۱۹ درصد کانون های گرد و غبار استان در وضعیت شدید هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: 19 درصد از کانونهای داخلی گرد و غبار استان در وضعیت فرسایش شدید یا خیلی شدید قرار دارند. به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، حسن اکبری در دومین نشست کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار استان در سال جاری که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد، با اشاره به مطالعات منشاءیابی داخلی فرسایش بادی، توفانهای ماسه و گرد و غبار کل کشور که توسط ستاد ملی مقابله با گرد و غبار از سال 1397 شروع شد، افزود: این مطالعات با نگاه همهجانبه و بهرهگیری از اطلاعات و آمار هواشناسی و دادههای ماهورهای و سنجش از دور و به کارگیری دادهها و یافتههای زمینی انجام شده است. وی گفت: در این مطالعه زمینه آمادگی و مقابله با پدیده گرد و غبار به صورت علمی و با اولویتهای مشخص فراهم شده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: براساس مطالعات مذکور مساحت کانون گرد و غبار استان پنج میلیون و 173 هزار و 597 هکتار بوده که اگرچه کانونهای گرد و غبار با شدت زیاد و خیلی زیاد مساحت نسبتا کمی حدود 19 درصد از کل کانونهای داخلی را دارا هستند ولی نقش قابل توجهی در انتشار ذرات گرد و غبار دارند.وی افزود: براساس نتایج حاصل از این طرح و شناسایی کانونهای داخلی گرد و غبار و شدت غبار خیزی آن، اقدامات کنترل گرد و غبار در استان انجام خواهد شد و این مطالعات به عنوان ابزار مدیریتی در جهتبخشی راهکارها و اقدامات پیشگیرانه، اصلاحی و احیایی مقابله با گرد و غبار در کانونها مورد استفاده در تصمیمگیریها خواهد بود.اکبری گفت: سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی در حوزه مقابله با پدیده گرد و غبار بیش از 40 میلیارد تومان اعتبار به محیط زیست استان اختصاص یافت که بین دستگاه های مختلف توزیع شد تا هر دستگاه به تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کاهش گرد و غبار انجام دهد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم در این نشست تاکید کرد: مدیران استان به دنبال جذب کامل اعتبارات مقابله با بیابانزایی و کاهش گرد و غبار باشند. سید کمال الدین میرجعفریان گفت: مدیران اقدام عملی در زمینه جذب کامل اعتبارات مقابله با بیابانزایی و کاهش گرد و غبار انجام دهند و زمان را از دست ندهند. وی با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد، متذکر شد: نیاز است مسئولان دستگاههای اجرایی همه تلاش خود را برای ارائه گزارش و راهحل برای کاهش گرد و غبار، به کار گیرند. معاون استاندار تصریح کرد: کم کردن سطح تماس خاک با هوا، توسعه پوشش گیاهی، کاشت نهال و اجرای پروژههای آبخیزداری از جمله راهکارهایی است که باید مورد تاکید قرار گیرد. در این کارگروه هریک از دستگاههای مشمول دریافت اعتبار به ارائه گزارش اقدامات خود در این حوزه پرداختند و عنوان شد سه دستگاه اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان جهاد کشاورزی استان در جذب کامل اعتبارات سال 98 و اجرایی کردن همه برنامهها در حوزه مقابله با پدیده گرد و غبار موفق عمل کردهاند.

توزیع روزانه 15 تن تخم مرغ در خراسان جنوبی
معاون سازمان صمت خراسانجنوبی از توزیع روزانه 15 تن تخم مرغ در استان خبر داد و گفت: چرایی افزایش قیمت و مشکلات این حوزه باید از مسئولان مربوطه در جهادکشاورزی پیگیری شود. به گزارش مهر، در اولین هفته پاییز بازار گرانی کالاها داغ شده و قیمت انواع مواد مصرفی مردم روند افزایشی پیدا کرده است. مردم خراسان جنوبی گلایه مند از اعلام نرخ های مصوب مسئولان در رسانه ها هستند. قیمت های مصوب گویی فقط در دفتر مسئولان تصویب می شود و در بازار نظارتی وجود ندارد. تعیین نرخ ها در فروشگاه ها روزانه اعلام می شود و خبری از محصولاتی که نرخ مصوب آن اعلام می شود در بازار نیست. امروز دوشنبه هفتم مهرماه خبرنگار ما قیمت تخم مرغ را از چند فروشگاه در بیرجند جویا شد که فروشندگان نرخ های 15 هزار و 500 تومان تا 16 هزار و 500 تومان را اعلام کردند و عنوان کردند این نرخ شناور است و روزانه تغییر می کند.معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسانجنوبی در این باره اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمتی که در خصوص تخم مرغ در کشور به وجود آمد نهایت تلاش خود را کردهایم که در خراسانجنوبی مردم به این کالا با قیمت مصوب و با سهولت دسترسی داشته باشند. الیاس جویبان بیانکرد: قیمت تخم مرغ در مراکز عرضه مستقیم 14 هزار و 500 تومان است و روزانه بین مراکز توزیع میشود.جویبان با اشاره به اینکه در شهرستان بیرجند سه مرکز اصلی توزیع تخم در خیابان جمهوری کار توزیع را انجام میدهند، ادامهداد: البته کار توزیع تخم مرغ با قیمت مصوب در شهرستانهای خراسانجنوبی نیز برای دسترسی مردم به این کالا صورت میگیرد. وی گفت: خوشبختانه کل نیاز خراسانجنوبی به تخم مرغ از محل تولید داخل استان و از واحدهای تولیدی خراسانجنوبی تأمین میشود و از این نظر کمبودی در خراسانجنوبی در زمینه تأمین این محصول وجود ندارد.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسانجنوبی یادآور شد: روزانه حدود 15 تن تخم مرغ در خراسانجنوبی توزیع میشود. جویبان افزود: البته متولی تولید و تحویل کالاهایی چون مرغ و تخم مرغ با قیمت مصوب درب واحدهای تولیدی جهاد کشاورزی است و چرایی افزایش قیمت و مشکلات این حوزه باید از مسئولین مربوطه در این سازمان پیگیری شود.
اگرچه مسئول مربوطه اعلام کرده که قیمت مصوب در مراکز عرضه مستقیم 14 هزار و 500 تومان است اما آیا در این شرایط کرونایی مردم امکان دسترسی به این مراکز در یک منطقه شهری برای خرید یک کیلو تخم مرغ به نرخ مصوب را دارند. جای سوال است قیمت های مصوبی را که مسئولان در رسانه های ملی و استانی اعلام می کنند را چرا مردم نمی توانند لمس کنند؟

1.3میلیارد برای مبارزه با کرونا به مدارس خراسان جنوبی اختصاص یافت
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: یک میلیارد و 380 میلیون تومان برای مبارزه با کرونا و خرید مواد ضد عفونی بین مدیریت های آموزش و پرورش استان توزیع شده است. به گزارش مهر، محمد علی واقعی یکشنبه شب در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان فردوس از اینکه برای توسعه شهرستان فردوس همه دستگاه های دولتی نگاهشان به سمت فضاهای آموزشی است تا در اختیار آنها قرار گیرد انتقاد کرد و گفت: در حالی که در فردوس با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم متاسفانه برخی از فضاهای آموزشی ما در اختیار سایر ارگانها قرار دارد و هنوز نیز از ما انتظار دارند تا این همکاری ادامه یابد. وی شیب تند بازنشستگی فرهنگیان در چند سال آینده را یادآور شد و تاکید کرد: در حال برنامه ریزی هستیم تا با استفاده از افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان و ماده مکمل 28 این بحران نیروی انسانی را جبران کنیم درغیر اینصورت با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان نیز در این جلسه گفت: در حالی که سرانه فضاهای آموزشی در کشور 5.2 درصد است این مقدار در استان 7.23 درصد را نشان می دهد. محمود چاوشان بالاترین مدارس تخریبی استان را متعلق به فردوس دانست و افزود در حال حاضر 7 مدرسه با 26 کلاس درس در استان در حال اجراست که نیازمند 15 میلیارد تومان اعتبار است. وی قول مساعد داد نسبت به تکمیل زمین چمن مصنوعی هنرستان فردوس و کمک 150 میلیون تومان به تجهیز مدارس این شهرستان اقدام نماید.
رئیس آموزش و پرورش فردوس نیز کسب رتبه 7 کنکور سراسری، 9 رتبه زیر 100 و 80 رتبه زیر 1000 را از افتخارات دانش آموزان فردوس در کنکور امسال برشمرد و افزود: در بخش پرورشی، قرآنی و آموزشی نیز دانش آموزان فردوس در سطح استان و کشور خوش درخشیدند.محمد ناظری کمبود شدید نیروی انسانی و مدارس تخریبی را دو مشکل مهم پیش روی آموزش و پرورش فردوس برشمرد و اضافه کرد: تا سال 1403، 446 نفر از معلمین ما به افتخار بازنشستگی نائل می شوند که اگر تدبیری اندیشیده نشود با بحران نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.
حمید حلاج مقدم فرماندار فردوس نیز بر افزایش سهمیه شهرستان فردوس در دانشگاه فرهنگیان برای جبران کمبود نیروی انسانی مذکور تاکید کرد.

دشمن با دهها واسطه روی تصمیم مسئولین تأثیر میگذارد

فارس-نماینده ولی فقیه در خراسانجنوبی با بیان اینکه دشمنان ممکن است با دهها واسطه، بر روی تصمیمگیریها و تصمیمسازیها تأثیر بگذارند، گفت: چرا رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی به گوش هیچ مسئولی نمیرود؟ حجت الاسلام والمسلمین عبادی در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی هوافضای سپاه انصارالرضا(ع) استان تأکید کرد: جهاد شما در راه خدا و حفظ ایمان، ناموس و ارزشهای مردم یک بحث است اما کار شما تنها در چارچوبه ارزشها خلاصه نمیشود، بلکه برای نجات نوع انسان که محبوب خدا است، جهاد میکنید.

تکمیل ظرفیت دو مرکز آی سی یو بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دکتر ضیائی متخصص بیماری های عفونی و رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) در خصوص وضعیت بیماری کرونا در استان گفت: با شیوع مجدد بیماری کرونا در استان و کشور مواجه هستیم و موارد شدید بیماری در حال زیاد شدن است. دو مرکز آی سی یو ما پر شده و شاید مجبور شویم آی سی یو 3 را نیز راه اندازی کنیم که با توجه به مشکلاتی که از نظر امکانات و کمبود پرسنل است راه اندازی آن آسان نخواهد بود.

برخورد قاطع با متخلفین در عرضه گاز ال پی جی

صداوسیما- توزیع گاز مایع فقط به صورت الکترونیکی انجام و با متخلفین در عرضه گاز ال پی جی برخورد قاطع میشود. معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت استان گفت: تمام مصرف کنندگان صنعتی، واحدهای تولیدی و صنفی متقاضی میبایست در سامانه سدف ثبت نام نمایند و امکان تامین گاز مایع تنها از طریق ثبت نام در این سامانه میسر خواهد بود.تهوری تاکید کرد: فروش گاز مایع توسط واحدهای صنفی غیر مرتبط تخلف محسوب و با متخلفین با جدیت برخورد خواهد شد. وی افزود: نظارتهای مشترک با تعزیرات، شرکت پخش فرآوردههای نفتی، پلیس امنیت اقتصادی و آتش نشانی بر مراکز عرضه گاز مایع افزایش خوهد یافت.

خراسانجنوبی الگوی موفق توسعه ورزش زورخانهای در کشور است

فارس-رئیس فدراسیون ورزشهای زورخانهای و کشتی پهلوانی گفت: احداث گودهای ورزش زورخانهای در روستاهای مرزی و مناطق عشایری خراسان جنوبی و استقبال بینظیر مردم از این ورزش ملی بهعنوان الگو در ایران مطرح میباشد. جوهری با اشاره به حضور موفق مربیان، داوران و مرشدان خراسانجنوبی در کسب کرسیهای مدیریتی و کمیتههای فدراسیون ورزشهای زورخانهای و کشتی پهلوانی خاطرنشان کرد: این موفقیت ریشه در برنامهریزی مدون و ارتباطگیری منظم با حوزههای فرادستی دارد.

شروع آموزش نوآموزان پیش دبستانی بصورت غیرحضوری

دستورالعمل طرح ملی پوشش سراسری نوآموزان و آموزش مجازی پیشدبستانی رایگان، به ادارات شهرستانها و مناطق استان ابلاغ شد. محمد علی واقعی، مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: آموزش پیشدبستانی در سال تحصیلی جاری بهصورت غیرحضوری بوده و فقط گروه هدف کودکان 5 سال تمام را دربرمی گیرد.

27 پروژه بهداشتی خراسان جنوبی در دست اجرا است

ایرنا – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر 27 پروژه بهداشتی با میانگین پیشرفت فیزیکی 58 درصد در نقاط مختلف استان در دست اجرا است. کامبیز مهدیزاده افزود: برای تکمیل این پروژهها 339 میلیارد و 400 میلیون ریال و برای خرید و تامین تجهیزات نیز 120 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار نیاز است.

3177نفر، آمار مجموع مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی

صدا و سیما – آمار مبتلایان به کرونا در استان به 3177نفر رسید. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا کنون در خراسان جنوبی 15هزار آزمایش کرونا انجام شده که از این تعداد، 11هزار و 831مورد منفی و 3هزار و 177آزمایش مثبت بوده است.دکتر دهقانی افزود:هم اکنون نیز 158بیمار حاد تنفسی در بیمارستانهای استان بستری اند که 52نفر آنان مبتلا به کرونایند.وی گفت:از 52بیمار مبتلا به کرونا در استان، 13نفر در بخشهای مراقبت ویژه بستری اند که حال دو نفر از آنان وخیم است. تعداد فوتیهای کرونا در خراسان جنوبی همچنان 160مورد است.

استاد دانشگاه بیرجند : سرمایهگذاری خوبی در زیرساختهای معدنی انجام شد

استاد زمین شناسی دانشگاه بیرجند گفت: سرمایهگذاری خوبی در بخش زیرساختهای معدنی انجام شده و ریلگذاری مناسبی صورت گرفته است خطیب افزود: تامین زیرساختهایی مثل راه، برق و گازرسانی به معادن و واحدهای صنعتی استان از جمله اقدامات موثر بوده که قابل تقدیر است. مشاور استاندار در امور آمایش سرزمین، محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: ایجاد زیرساخت نقش موثری در تسهیل و گسترش فعالیتهای معدنی داشته که امروز شاهد پیشرفت بخش معدن در خراسان جنوبی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت