شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

گرد یتیمی بر دامن فرهنگ فردوس

فرهنگ در یک جامعه حکم هوا و اکسیژن را دارد که بدون آن افراد جامعه نمی توانند نفس بکشند. شاید این مثال نشان از اهمیت فرهنگ در یک اجتماع است . رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سال های گذشته به صورت مستمر و بنا بر شرایط روز بر نقش فرهنگ در جامعه تاکید و متولیان امور فرهنگی و جوانان همیشه مورد خطاب اصلی ایشان بوده و هستند. معمولا در هر شهرستانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی رسمی و اصلی فرهنگ آن شهرستان است که نظارت و مدیریت دهها انجمن هنری و کانون های فرهنگی اجتماعی را بر عهده دارد. شهرستان فردوس از دیر باز مهد پرورش عالمان دینی و دانشمندانی بوده که فرهنگی غنی این خطه را بر اساس باورهای دینی و اسلامی پی ریزی کرده و اکنون از آنان به نیکی یاد می شود. امروز نیز شخصیت های فرهنگی این دیار کهن در سراسر کشور کم نیستند و آثار قلمی، هنری و بصری آنان، نام فردوس و فردوسی را بر سر زبان ها انداخته است.در چنین خطه فرهنگی با قدمتی طولانی دو سال است که اداره فرهنگ و ارشاد با سرپرستی مدیریت می شود و با رفتن مدیر قبلی این اداره هنوز نسبت به تعیین مدیر جدید اقدام نشده است که این بلاتکلیفی موجب گلایه و اعتراض اهالی فرهنگ و فرهنگ دوستان را فراهم آورده است.

دو سال بلاتکلیفی برای معرفی مدیر

یکی از هنرمندان فردوس در گفت و گو با آوا، با بیان اینکه فردوس مهد فرهنگ و هنر استان است، افزود: متاسفانه بیش از دو سال است که این اداره با سرپرستی مدیریت می شود و جالب اینکه در این مدت حتی سرپرستی نیز به شخصی دیگر واگذار شده است. محمود سهیلی تصریح کرد: این شهرستان با داشتن دهها انجمن هنری و کانون های فرهنگی نیازمند یک مدیر قوی و خستگی ناپذیر است تا با جدیت مسائل فرهنگی و مشکلات هنرمندان را پیگیری کند ولی همه می دانیم وقتی یک دستگاهی با سرپرستی مدیریت می شود در چنین وضعیتی شاید به دلیل نداشتن اختیارات کامل و اینکه هر لحظه ممکن است مدیری برای این اداره معرفی شود کسی که سرپرستی را قبول کرده هرگز نتواند برای بلند مدت برای خود برنامه ریزی کند.

ظرفیت بالای هنرمندان فردوس

وی تاکید کرد: فردوس ظرفیت بسیار بالایی از نظر فرهنگی و هنری در تمام رشته ها دارد و فقط باید با یک مدیریت قوی از این جوانان پشتیبانی شود و به آنها بها داده شود؛ چیزی که فقدان آن به شدت در فردوس مشهود است و هنرمندی که باید بدون دغدغه تامین زندگی به دنبال ارتقا و ارائه هنر خود به مردم باشد متاسفانه در پیچ و خم زندگی و مشکلات اقتصادی، یارای اندیشیدن به هنر خویش ندارد. وی عنوان کرد: شهرستان فردوس در زمینه تئاتر، نمایش، هنرهای تجسمی، خط و خوشنویسی و شعر و ادب یکی از شهرهای سرآمد استان و حتی شرق کشور است که تاکنون در مسابقات مختلف افتخارات زیادی برای استان آفریده اند.سهیلی از مسئولان فرهنگی استان و متولیان امر در فردوس مانند نهاد امامت جمعه و فرمانداری خواست هر چه زودتر این نهاد مهم و تاثیر گذار را از بلا تکلیفی رهانده و نسبت به تعیین مدیری قوی اقدام نمایند.یکی دیگر از هنرمندان خانم شهرستان فردوس نیز گفت: معمولان ما هنرمندان هر روز به طریقی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط هستیم و چنانچه در راس این دستگاه فرهنگی مهم، مدیری با اختیارات کامل باشد در حل مشکلات ما نیز بسیار تاثیرگذار است. اعظم سادات موسوی خاطرنشان کرد: در فردوس هنرمندان خانم زیادی داریم که حتی در منازلشان به کار هنری مشغولند و اگر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این افراد را شناسایی و ساماندهی کند می تواند موجب حضور بیشتر هنرمندان زن دراجتماع و شرکت در نمایشگاههای هنری شود.

مسئولان شرایط حساس فرهنگی جامعه را درک کنند

وی تاکید کرد: در شرایطی که دشمن فرهنگ این کشور را نشانه گرفته، حمایت از هنرمندان برای رساند پیام انقلاب اسلامی به جهانیان بسیار ضروری است، بخصوص شهرستان فردوس که زمینه کار فرهنگی در این خطه فراهم است و این امر نیازمند یک مدیر پیگیر و دلسوز است .وی با قدردانی از سرپرستی فعلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فردوس گفت: گر چه پرسنل این اداره به طور جد پیگیر امور هنرمندان هستند ولی همه میدانیم سرپرستی، پستی موقتی است و یک مدیر هر چند قوی باشد نمی تواند برای بلند مدت برنامه ریزی کند. یکی از شهروندان شهرستان فردوس نیز به خبرنگارآوا گفت: متاسفانه در یکی دو دهه اخیر شاهد هستیم هر وقت برای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر مدیر انتخاب شده پس از پایان ماموریت وی برای مدت زیادی این اداره با سرپرستی مدیریت شده است.محمدی عنوان کرد: شاید به جرعت بتوان گفت به همان مقدار که این اداره مدیر داشته سرپرست نیز داشته است و پس از رفتن یک مدیر چندین سال باید باید صبر کرد تا مدیری دیگرانتخاب شود. وی تاکید کرد: فردوس دارای مدیرانی توانمند و لایق است که درسراسر کشور در راس کارهای فرهنگی مشغول فعالیت هستند و کارنامه درخشانی نیز در سابقه آنها مشاهده میشود. محمدی خاطرنشان کرد: ضروری است هر چه زودتر مسئولان استانی مدیری لایق و توانمند که در این شهر از این دست مدیران فراوان داریم در راس این دستگاه مهم فرهنگی بگمارد تا دغدغه هنرمندان ودلسوزان فرهنگی این شهر کم شود. سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فردوس نیزگفت: دو سال است این اداره با سرپرستی مدیریت می شود و با تمام مکاتباتی که شده، هنوز مدیری انتخاب نشده است.

کمبود شدید نیروی انسانی مهمترین مشکل

علیرضا ایمانی مهمترین مشکل این اداره را کمبود شدید نیرو برشمرد و گفت: اگر چه بارها به اینجانب مدیریت اداره پیشنهاد شده ولی تمام تلاش ما آوردن یک نیرو از بیرون به عنوان مدیر است تا بتوانیم به کارهای متعدد رسیدگی کنیم. وی ادامه داد: همه می دانیم کارهای فرهنگ وارشاد اسلامی بسیار متنوع و زیاد است و در چنین اوضاع و احوالی این اداره در مجموع چهار نیروی اداری دارد که بشدت با کمبود مواجه هستیم و هر کدام از ما مجبوریم چندین کار را بر عهده بگیریم تا بتوان مسائل را پیش برد. ایمانی با بیان اینکه نبود مدیر موجب شده کارها بخوبی انجام نشود گفت: مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی با هزینه میلیاردی جهت برگزاری مراسم فرهنگی و تشکل های هنری احداث شده ولی در شرایط شیوع ویروس کرونا، و ضرر وزیانی که متوجه پیمانکارشده، در حال حاضر درب آن قفل و حتی برق و گاز آن نیز به علت بدهی قطع شده است. وی تاکید کرد: لازم است هر چه زودتر یک نیروی توانمند و دلسوز به عنوان مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین، تا علاوه بر اینکه یک نیرو به مجموعه اضافه می شود، سایر پرسنل نیز با فراغت بال و بدون دغدغه بتوانند وظایف قانونی خویش را انجام دهند.

پیگیری های فرمانداری

فرماندار شهرستان فردوس نیز گفت: به طورجد پیگیر موضوع هستیم و تا کنون چندین نفر معرفی شده اند که به دلایل مختلف تایید نشده اند. حمید حلاج مقدم افزود: تمام تلاش ما این است تا نیرویی قوی و پای کار برای این دستگاه مهم و حساس انتخاب شود و در تماس تلفنی با مدیر کل ارشاد اسلامی استان موضوع را پیگیری کرده ایم که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.به گزارش خبرنگارما آنچه مسلم است عدم عزم جدی و راسخ برای معرفی مدیری توانمند برای چنین نهاد مهم و حساسی است و باید مسئولان امر نسبت به این موضوع مهم شهرستان حساسیت بیشتری داشته و هر چه زودتر این اداره را از بلا تکلیفی بیرون بیاورند، زیرا ضرر و زیاد آن متوجه جوانان و هنرمندانی است که وقتی می بینند مسئولان برای معرفی یک مدیر چندین سال وقت تلف می کنند انگیزه کار و خلاقیت در آنها از بین میرود. بنابر این انتظار جامعه هنری و فرهنگی شهرستان این است که دیگر شخص امام جمعه و فرماندار بیش از این نگذارند اداره متولی فرهنگ فردوس خود بدون متولی و مدیر باقی بماند. سربازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت