دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳

وخامت حال اصناف استان

پس از طرح دغدغه های جدی اصناف در استان و وخامت وضعیت این قشر تلاشگر در دوران محدودیت های کرونایی ، و از آنجا که علیرغم تلاش ها و همکاری هایشان ، آنها معتقد بودند شاید به دلیل ترکیب دولتی ستاد کرونا ، شرایط اصناف به خوبی بررسی نمی شود ، چهار شنبه هفته گذشته نشستی با حضور مسئولین استانی در روزنامه آوا برای بررسی این موضوع برگزار شد . در این بین بسیاری از مسئولین مدعو اعلام نمودند به دلیل محدود شدن تصمیمات به نظر ستاد کرونای استان مستقر در استانداری ، بدون حضور مدیران عالی این نهاد مدیریتی ، نتیجه مناسب حاصل نخواهد شد که نماینده استانداری وعده انتقال و پیگیری مطالبات را به حاضرین اعلام داد . حاضرین معتقد بودند وخامت حال اصناف به حدی رسیده است که شاید با قوه قهریه هم نتوان نتیجه مصوبات در پشت درب اتاق های بسته ستاد کرونا را حاصل نمود و علایم حیاتی بازار به ضعیف ترین حد ممکن رسیده است . در ادامه آنچه که در این نشست گذشت را مرور می کنیم

تاثیر 15 درصدی؛تعطیل 100 درصدی

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه واحدهای صنفی در این دوران از هیچ کمکی چشم پوشی نکردند، گفت: اما مظلوم ترین قشر در جامعه اصناف هستند که گویا فقط واحدهای صنفی انتقال دهنده کرونا می باشند. علیزاده افزود: اصناف فقط 15 درصد در شیوع کرونا نقش دارند اما 100 درصد واحدهای صنفی را تعطیل و توجهی به معیشت آنها نیز نمی کنند. وی اضافه می کند: مطب های پزشکان، فروشگاه ها، روز بازار ها، حمل و نقل عمومی و بسیاری دیگر از مشاغل در دوران محدودیت به کارخودشان ادامه می دهند و هیچ کس نیز نظارتی در این باره انجام نمی دهد. رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه متاسفانه در اذهان عمومی جا افتاده که فقط اصناف باعث شیوع کرونا می شوند، ادامه داد: تاوان 85 درصد دیگر را از اصناف می گیرند و رسانه ها نیز فقط به این واحدهای صنفی می پردازند درحالی که باید همه سازمان ها در این زمینه همیاری کنند. علیزاده با بیان اینکه فکری به حال معیشت اصناف داشته باشیم، عنوان کرد: بسیاری از واحد های صنفی مستاجر هستند و علاوه بر مخارج زندگی باید هزینه اجاره ملک را هم پرداخت کنند اما نه تنها همیاری نمی کنند بلکه چک هایشان برگشت می خورد و آب و برق آنها نیز قطع می شود. وی با بیان اینکه در پیک های گذشته همیاری خوبی از اصناف مشاهده شد، تصریح کرد: برای تاثیرگزاری در کاهش شیوع ویروس کرونا باید ستاد ملی کرونا برخی از اختیاراتش را به ستاد استانی محول کند تا تصمیماتی باتوجه به مقتضیات استانی گرفته شود. به گفته این مقام مسئول اینکه اصناف را تعطیل کنیم اما هیچ مزیتی به گروه ندهیم کار بسیار نادرستی است.

دیواری کوتاه تر از اصناف پیدا نشده است

عضو هئیت رئیسه اتاق اصناف نیز در این نشست با بیان اینکه مشکلات واحدهای صنفی به دلیل کار کارشناسی نشده است، گفت: با این گرانی ها بسیاری از اصناف هزینه های زندگیشان را نمی توانند تامین کنند اما دیواری کوتاه تر از اصناف پیدا نشده است. اسماعیل زاده با بیان اینکه قبل از پیک چهارم کرونا پیش بینی از وضع را داشتیم، افزود: از مسئولان مربوطه درخواست افزایش نظارت ها را داشتیم تا اگر واحد صنفی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کند آن را پلمپ کنید اما همه اصناف را تعطیل نکنید. وی ادامه داد: حداقل 60 هزار نیروی کار در 32 هزار واحد صنفی مشغول به فعالیت هستند، اکنون که محدودیت ها را برقرار کردید، فکری برای معیشت آنها داشته اید؟ اسماعیل زاده اضافه کرد: این افراد که تمام زمان محدودیت در خانه نمی توانند حضور باشند و به شب نشینی و حضور در خیابان و پارک روی می آورند که طبیعتا باعث افزایش رفت و آمد و گسترش ویروس کرونا می شوند.

چک ها به راحتی برگشت می خورند

وی با بیان اینکه آیا فقط باید واحدهای صنفی تعطیل شوند، افزود: هر روز در مطب پزشکان، داروخانه ها، فروشگاه ها جمعیت زیادی حضور دارند و در بسیاری از باغ ها مراسم ازدواج نیز برگزار می شود اما فقط واحدهای صنفی باعث گسترش کرونا می شوند؟ عضو هئیت رئیسه اتاق اصناف با بیان اینکه در پیک های گذشته اگر موفق بودیم به دلیل همیاری همه سازمان ها و ادارات دولتی بود، اضافه کرد: در آن زمان بانک ها تعطیل شدند اما اکنون همه سازمان ها باز هستند و فقط اصناف تعطیل می شوند. اسماعیل زاده افزود: چک های واحدهای صنفی به راحتی برگشت می خورد، ادارات آب و برق اخطاریه قطع می دهند و کسی نیست که بپرسد که این واحدهای صنفی از کجا هزینه های خودشان را تامین کنند.وی به مشکلات صنف پوشاک اشاره و بیان کرد: بهترین زمان برای فروش محصولات فصل بهار است که تعطیل هستند. اسماعیل زاده ادامه داد: واحدهای زیادی در صنف پوشاک به کار مشغول هستند که تعطیلی آنها به اقتصاد کشور آسیب می زند. این فعال صنفی به مشکلات فروشندگان مزون لباس عروس اشاره کرد و گفت: هفت ماه این واحد هارا تعطیل کردیم اما آنها را جز مشاغل آسیب پذیر ندانستند و هیچگونه مزیتی به آنها تعلق نگرفته است. وی ادامه داد: 270 واحد صنفی در استان را زنان سرپرست خانوار اداره می کنند که محدودیت ها فشار معیشتی زیادی به آنها تحمیل کرده است. اسماعیل زاده با بیان اینکه خراسان جنوبی را با استان های برخوردار مقایسه نکنید، اضافه کرد: ستاد ملی کرونا اختیاراتی به ستاد استانی محول کند تا براساس شرایط استان تصمیم گیری انجام شود. وی ادامه داد: باید این مشاغل آسیب پذیر را تقویت کنیم چرا که نمی شود همه را تحت پوشش کمیته امداد درآورد.

خراسان جنوبی با استان های برخوردار تفاوت دارد

صلاحی عضو صنف پوشاک نیز با گلایه به حضور نداشتن مدیران تاثیر گذار ستاد کرونا گفت : برخی از تصمیمات در اختیار ستاد استانی کرونا است که این توقع وجود دارد تا حد توان به اصناف کمک شود. وی با بیان اینکه به اصناف رحم کنید، ادامه داد: بخشی از بخشودگی مالیاتی در حیطه وظایف رئیس امور مالیاتی استان می باشد که امیدواریم برای کمک به این قشر تصمیماتی اخذ کنند. صلاحی عنوان کرد: خراسان جنوبی با استان های برخوردار تفاوت دارد و آسیب پذیری اصناف در این استان بیشتر از استان های دیگر است. وی با بیان اینکه بسیاری از چک های اصناف برگشت خورده است، ادامه داد: در دور دوم پیک کرونا مسئولان از اختیارات استانی استفاده کردند و بانک ها را تعطیل کردند اما اکنون بانک ها باز اما اصناف بسته هستند. صلاحی افزود: در موضوع تسهیلات بانکی این اختیار در استان وجود دارد که تسهیلاتی با نرخ سود کم در اختیار اصناف قرار دهند. این فعال صنفی با بیان اینکه اکنون در موقعیت جنگی قرار داریم، خاطرنشان کرد: آیا ادارات استانی برای کمک به اصناف حاضر شدند قسمت کوچکی از حقوقشان را صرف نظر کنند.

تعویق بدهی چه سودی برای اصناف دارد؟

راستگو فعال صنفی نیز در این نشست با بیان اینکه هایپرمارکت ها کسب و کار فروشندگان خرد را نابود کرده است، گفت: دولت و سازمان صمت چه کمکی برای این فروشندگان داشته است. وی افزود: بسیاری از اقلام مصرفی مردم در این فروشگاه ها وجود دارد که به قیمت نابودی فروشگاه های خرد می باشد. راستگو با بیان اینکه تعویق بدهی ها چه سودی برای اصناف دارد، عنوان کرد: همه ی این مبالغ جمع می شود و بسیاری از اصناف توان پرداخت آن را ندارند. به گفته این فعال صنفی هیچ دغدغه ای برای اصناف توسط مسئولان مشاهده نمی شود. این فعال صنفی یکی از درخواست های مهم اصناف را بازگو کرد و ادامه داد: درخواست اصناف وام با سود 4 درصد با بازپرداخت 5 ساله می باشد.

دستورات ملی است؛ کاری نمی توانیم انجام دهیم

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی نیز در این نشست تخصصی با بیان اینکه بازرسی های این سازمان متوقف شده است، گفت: کلیه واحدهای صنفی که تا اسفند سال 99 حق بیمه هایشان را پرداخت کنند از طرح بخشودگی جرائم بهره مند می شود و تا 31 تیر ماه از این ممنوعیت می توانند استفاده کنند. به گفته محمدی این بخشنامه به کلیه سازمان های مربوطه ارسال شده است. معاون امور بازرگانی سازمان صمت خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه مشکلات اصناف را درک می کنیم، گفت: با شیوع کرونا دستورالعمل های ملی به استان ها ابلاغ می شود که سازمان های استانی در این ارتباط کار آنچنانی نمی توانند انجام دهند. جویبان افزود: شرایط اصناف در همه استان ها یکسان نیست و دراین ارتباط درخواست هایی برای تغییر این رویه داشته ایم و مواردی را به پایتخت کشور منعکس کردیم. وی درباره برخی از گلایه های اصناف نیز عنوان کرد: در برخی از فروشگاه های زنجیره ای وسایل خانگی وجود داشت که با جدیدت به این موضوع ورود کردیم. به گفته این مقام مسئول این فروشگاه ها باید کالاهای اساسی را به فروش برسانند. معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان با بیان اینکه تعطیلی فروشگاه های زنجیره ای امکان پذیر نیست، افزود: درباره اماکن ورزشی نیز با اداره کل ورزش و جوانان مکاتبه داشتیم که به موارد تخلف این باشگاه ها رسیدگی کنند. جویبان با بیان اینکه رنگ بندی شهرها تصمیم ملی است، ادامه داد: در این شرایط سازمان های استانی امکان تصمیم غیر از مرکز ندارند. وی ادامه داد: در این شرایط اصناف باید به سمت شیوه های نوین و فروش های اینترنتی حرکت کنند تا آسیب های کمتری متحمل شوند.

بیکاری 6300 نیروی کار

غلامرضا اشرفی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان طی گزارشی از اهم اقدامات صورت گرفته در شرایط کرونا در خصوص اصناف تصریح کرد: حفظ و صیانت از نیروی کار به عنوان رسالت اصلی و هدف مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد که ما در استان با رویکرد سازش و حل اختلاف میان کارگر و کارفرما با اولویت حفظ شغل به دنبال تحقق این مهم هستیم. وی ادامه داد: در ماه های اول شیوع ویروس کووید 19، بالغ بر 6 هزار و 300 کارگر در واحدهای استان تعدیل شدند که با همکاری و تفاهم صورت گرفته میان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی در استان و پایش شرایط متقاضیان، تعداد بیش از 5هزار و 500نفر واجد شرایط شناخته شده و موفق به بهره مندی از مقرری بیمه بیکاری شدند. اشرفی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 1380 نفر به صورت ماهانه از صندوق بیمه تامین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری دریافت می کنند. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تعداد 6675 پرونده متقاضیان به مبلغ 922045 میلیارد ریال، از سوی رابطین دستگاه های اجرایی جهت اخذ تسهیلات ارسال شده است که تاکنون تعداد 5817 پرونده متقاضیان به مبلغ 765695 میلیارد ریال موفق به اخذ تسهیلات بنگاه های به شدت آسیب دیده از کرونا از 9موسسه بانکی شده اند. این مقام مسئول اعلام کرد: فعالیت اصناف تاثیر و نمود قابل توجهی بر چرخه اقتصادی کشور دارد که بایستی به دنبال راهکارهای اجرایی برای رفع و یا تعدیل مشکلات آنان باشیم. وی اظهار داشت: مشکلات و مسائل مبتلابه پیش روی کارفرمایان جهت اخذ تسهیلات و سایر موارد مرتبط، از سوی این اداره کل به ستاد و وزارت متبوع اعلام شده است که در صورت حصول نتیجه، به اطلاع اصناف و واحدهای مشمول خواهد رسید. اشرفی ضمن معرفی طرح های اشتغالزای وزارت متبوع و شرایط بهره مندی اصناف و واحدها از آن، افزود: طرح یارانه دستمزد و مشوق های بیمه ای سهم کارفرما به عنوان طرح های اشتغالزا و موفق وزارت متبوع می تواند مورد استفاده اصناف در استان قرار گیرد.

اشتیاقی برای باز بودن نداریم

نماینده شورای هماهنگی بانک ها نیز در این نشست با بیان اینکه تابع دستورالعمل های ابلاغ شده هستیم، گفت: بانک ها نیز به این شرایط انتقاد دارند و اصلا برای باز بودن اشتیاقی ندارند. ضیائیان احمدی افزود: بعد از کارکنان وزارت بهداشت بیشترین فوتی بین کارکنان بانک های کشور بوده است. وی با بیان اینکه تجمعات در بانک ها بسیار زیاد است، ادامه داد: در این شرایط همه ی شعب بانک با 100 درصد نیرو فعالیت می کنند. این مقام مسئول برای اثبات گفته هایش به یکی از بانک های میدان آزادی بیرجند اشاره کرد. ضیائیان احمدی با بیان اینکه کارمندان بانک از مردم جدا نیستند، اضافه کرد: تا زمانی که دستورالعملی به بانک ها ابلاغ نشود هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم. نماینده شورای هماهنگی بانک ها با اشاره به تسهیلات بانکی گفت: 6675 هزار واحد در سامانه کارانا به ثبت رسیده است که نزدیک به 6 هزار واحد صنفی تسهیلات پرداخت کردیم . وی با بیان اینکه در این سامانه شش مرحله وجود دارد که بانک ها در مرحله آخر قرار گرفته اند، اضافه کرد: نزدیک به 87 درصد تسهیلات را پرداخت کردیم و آن 13 درصد باقی مانده نیز خود اصناف تمایلی برای دریافت نداشتند. این گفته ضیائیان احمدی واکنش اسماعیلی عضو اتاق اصناف را به همراه داشت وی گفت: 20 هزار نفر نیرو کاری در اصناف وجود دارد اما تاکنون برای 6 هزار نفر تسهیلات بانکی فراهم شده است.

کاهش سهم درآمدهای مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی هم با بیان اینکه شرایط خراسان جنوبی با سایر استان ها فرق می کند، گفت: معافیت های 20 ساله برای درمیان و سرایان اخذ شده که این نوع معافیت ها می تواند برای اصناف نیز دیده شود. احسانی مهر با بیان اینکه اظهارنامه های سال 98 را بررسی می کنیم، ادامه داد: سهم درآمدهای مالیاتی از مشاغل در مقایسه با قبل از کرونا آسیب دیده است. وی با بیان اینکه با حداکثر اختیارات قانونی به اصناف استان کمک خواهیم کرد، ادامه داد: 28 هزار نامه اظهار نامه سال گذشته واحد های صنفی استان بوده است که نزدیک به 17 هزار واحد اظهارنامه هر آنچه تکمیل کردند، پذیرفتیم. مدیرکل امور مالیاتی استان اضافه کرد: در برخی از موارد خاص به اصناف به عنوان امین مردم اطلاع دادیم که این موارد را به سازمان امور مالیاتی گزارش دهند. احسانی مهر به شرایط الکترونیکی این سازمان اشاره کرد و افزود: در این شرایط بسیاری از فعالیت های این سازمان مانند، گواهی کسب و کار به طور غیر حضوری انجام می شود و نیازی به حضور شهروندان و اصناف نیست. احسانی مهر به بخشودگی جرائم اشاره کرد و گفت: سازمان امور مالیاتی در این موضوع مشکلی ندارد اما برخی از اصناف در سال های قبل نیز جرائم را پرداخت نکردند که باید تفاوت هایی لحاظ شود.

سلامت جامعه خط قرمز ماست

نماینده دانشگاه علوم پزشکی نیز در این جلسه هدف از محدودیت ها را کاهش تجمعات برای کاهش کرونا در استان دانست و گفت: در اسفندماه به با رنگ بندی آبی در شهرهای استان مواجه بودیم اما با شروع خیز چهارم کرونا در فروردین به دو هزار و چهارصد تست مثبت رسیدیم. پاک نیت به پدیده بازارگردی اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری به طور خانوادگی و بدون هدف به بازار می روند که سلامت جامعه را تهدید می کنند. وی به لزوم صیانت از مجوزهای صادر شده تاکید و اضافه کرد: در اولین روز آغاز محدودیت های جدید کرونایی همه ی اصناف باز بودند و در روزهای بعد این همراهی را از اصناف مشاهده کردیم. نماینده دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: باید همه ی سازمان ها برای صیانت از مجوزها همیاری کنند تا بتوانیم از این پیک عبور کنیم. پاک نیت با اشاره به گلایه برخی از فعالان صنفی مبنی بر باز بودن اماکن ورزشی، بیان کرد: اداره کل ورزش و جوانان در این موضوع ورود کرده است و در چند روز گذشته برخی از این باشگاه ها پلمپ شدند. پاک نیت ادامه داد: مراجعات به بیمارستان ها کاهش یافته است و بسیاری از مردم جرات حضور در بیمارستان های استان را ندارند.وی اضافه کرد: اگر مطب ها و کلینیک های خصوصی بسته شوند با جمعیت زیادی در بیمارستان ها مواجه خواهیم شد که مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. پاک نیت با بیان اینکه تغییر در گروه بندی شغلی در اختیار ستاد ملی کروناست، ادامه داد: اصناف نظراتشان را به دانشگاه علوم پزشکی منعکس کنند تا در این موارد در سطح ملی اقدام کنیم. پاک نیت خاطرنشان کرد: اقناع افکار عمومی مهم ترین برنامه برای کنترل شیوع کروناست چراکه برخورد قهرآمیز جوابی نمی دهد و در این شرایط نمی خواهیم بار دیگری بر دوش اصناف گذاشته شود.

موارد را منتقل می کنم

نماینده استانداری نیز در این نشست با بیان اینکه همه دغدغه ما برطرف کردن مشکلات اصناف است، گفت: ستاد استانی کرونا اختیارات محدودتری نسبت به ستاد ملی کرونا دارد اما همه پیگیری های خودمان را بری حل مشکلات انجام خواهیم داد. لکزایی ادامه داد: این محدودیت ها برای سلامت جامعه و کاهش شیوع ویروس کرونا است. وی با اشاره به یکی از پیشنهاد های در حال بررسی، عنوان کرد: جرائمی برای نقض پروتکل های بهداشتی از متخلفان اخذ شود تا به اصناف کمک شود. لکزایی در این نشست قول مطرح کردن مشکلات در ستاد کرونای استان را داد . امیدواریم آنچه در نشست آوا عنوان شد به گوش مسوولین امر رسیده و برای حل ان چاره ای اندیشیده شود مهدی آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهروزی فر – پرده اول؛ با مهر تأیید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تمامی وزرای

بیشتر

چند روز پیش از خیابان حکیم نزاری رد می شدم از ابتدای خیابان درگیر یک

بیشتر

محمدی – مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از آغاز طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت