جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

مَسکن ملی منتظر مُسکّن استانی

مهدی آبادی- افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن چه در بخش اجاره و چه رهن باعث شد تا نه تنها خرید خانه برای مردم یک رویا شود، بلکه حتی توان رهن و اجاره یک واحد کوچک را نداشته باشند تا شاهد افزایش موج مهاجرت مستاجران به حاشیه شهرها باشیم. این وضعیت در دولت سیزدهم تغییر کرد و طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از وعده‌های اصلی شهید سیدابراهیم رئیسی، در زمان تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری، امید را در دل بسیاری از مستاجران زنده کرد. در طرح نهضت ملی مسکن پیش بینی شده بود که مسکن با قیمت مناسب ساخته شود تا مستاجرها با شرایط خاص و تسهیلات مناسب خانه دار شوند، این طرح امیدی در دل مستاجرها روشن کرد و ثبت نام ها صورت گرفت؛ تا رویایشان رنگ واقعیت ببیند. اکنون نزدیک به 3 سال از آغاز این طرح بزرگ در استان خراسان جنوبی و مرکز استان می گذرد و پیشرفت فیزیکی بالای 70درصدی دارد اما شایعات مربوط افزایش سهم آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن بیرجند، موجب اعتراض بسیاری متقاضیان مسکن در بیرجند شد و زمینه را برای شکل گیری یک بحران اجتماعی در مرکز خراسان جنوبی فراهم کرده است.

انصراف زودهنگام

از ابتدای شروع کنیم. پس از شفاف شدن قیمت طرح نهضت ملی مسکن برخی امیدوار و برخی ناامید شدند. برخی از متقاضیان از همان ابتدا توانایی آورده های نهضت ملی مسکن را نداشتند و از این طرح انصراف دادند. محمدی یکی از این شهروندان به خبرنگار ما گفت: کارگران چطور می توانند، مبلغ 510 میلیون تومان را در دو سال پرداخت کنند؟ به گفته وی با این گرانی توانایی شرکت در این طرح را نداشتم؛ اصلا مگه چقدر یک کارگر درآمد دارد که هم پول پیش و هم کرایه منزل و در نهایت آورده سنگین طرح نهضت ملی مسکن را بدهد؟ این شهروند بیرجندی اضافه کرد: در این طرح ثبت نام کردم اما متاسفانه توانایی مالی برای پرداخت آورده سنگین نهضت ملی مسکن را نداشتم و در نهایت انصراف دادم. بسیاری نیز به قول خودشان همه پس انداز خود را هزینه کردند و در این طرح مشارکت کردند تا آرزویشان مبنی بر خانه دارشدن رنگ واقعیت ببیند. حسنی یکی از شهروندانی است که به قول خودش طلا و کل پس انداز خود را برای آورده های نهضت ملی مسکن هزنیه کرده و برای دوام آوردن در این طرح از چند بانک مختلف وام گرفته است. وی با بیان اینکه از بسیاری از ضروریات زندگی به خاطر خانه دار شدن دست کشیده ام، گفت: در ابتدا مجبور شدم همه طلاهای همسرم را برای آورده های ابتدایی هزینه کنم و پس از مدتی نیز سه وام به طرق گوناگون از بانک های بیرجند بگیرم تا بتوانم 510 میلیون را فراهم کنم.

افزایش سهم آورده؟

اما این همه ماجرا نیست و اکنون یک مشکل دیگر سر راه متقاضیان نهضت ملی مسکن بیرجند سبز شده است. چند وقتی است در فضای مجازی خبرهایی از افزایش آورده طرح نهضت ملی مسکن بیرجند به گوش می رسید. بر این اساس سهم آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در بیرجند براساس برآورد انبوه سازان بین 240 میلیون و 300 میلیون تومان بستگی به دو یا سه خوابه بودن واحدها افزایش یافت که تامین این سهم، نگرانی و گلایه متقاضیان را به همراه داشته است. ابتدا در کنار آورده متقاضیان، تسهیلات 350 میلیون تومانی در نظر گرفته شد اما با توجه به تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی با نظر دولت برای کمک به مردم به 550 میلیون تومان افزایش یافت اما افزایش تنها شامل مبلغ تسهیلات نشد و به آورده متقاضیان هم اضافه شد، براساس اعلام انبوه سازان تعهدات زیادی به این طرح اضافه شده و طبیعتا باید مبالغ بیشتری را متقاضایان پرداخت کنند که این موضوع باعث اعتراض شدید متقاضیان شد و در دو نوبت مقابل استانداری خراسان جنوبی حضور یافته تا مسئولان صدایشان را بشنوند.

شنیده شدن زمزمه انصراف
برخی از متقاضیان

یکی از متقاضیان در این ارتباط گفت: بعد از دو سال قسط دادن به امیدی خانه دار شدن، خوشحال بودیم که توانستیم این مبلغ را پرداخت کنیم اما اکنون دوباره شنیدیم که مبلغ دیگری نیز از مردم می خواهند بگیرند. عباسی افزود: باید از همان ابتدا هزینه ها مشخص می شد تا مردم بر اساس آن برنامه ریزی می کردند و اگر فردی توانایی پرداخت آورده مسکن را نداشت، اصلا به این طرح وارد نمی شد. وی با بیان اینکه زمزمه انصراف برخی از متقاضیان شنیده می شود، تصریح کرد: کسی که توانایی پرداخت این هزینه را برای خانه دار شدن می داشت، هیچ وقت در این طرح شرکت نمی کرد و در بازار آزاد خانه خود را خریداری می کرد. عباسی در پایان با عصبانیت بیان کرد: واقعا مسئولان چه فکری کرده اند که چنین هزینه هنگفتی را از شهروندان مطالبه می کنند.

با مردم روراست باشید

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه انتظار داریم مسئولان با مردم رو راست باشند، گفت: باید به طور دقیق مشخص شود که این افزایش آورده متقاضیان به چه دلیل است و مسئولان راه و شهرسازی و انبوه سازان با مردم به طور شفاف گفتگو کنند. حسینی اضافه کرد: با این وضعیت متقاضیان کم‌توان اقتصادی با وجود ممنوع بودن فروش امتیازهای ساخت طرح نهضت ملی مسکن، چاره‌ای جز فروش سهم امتیاز خود به دلالان مسکن ندارند. این شهروند ادامه داد: کاش خبرنگاران از انبو سازان می پرسیدند که با چه متر و معیاری هر واحدی رو متری ۱۳ میلیون برای مردم محاسبه کردند؟؟در حالیکه پیمانکاران با تورم همین امسال با بهترین مصالح متری ۱۲ تومان دارن میسازند

همه داشته هایم را فروختم

یکی دیگر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن بیرجند نیز با بیان اینکه همه داشته‌هایم را فروختم، گفت: ماشینی که عصای دستم بود، طلایی که همسرم برای روز نیاز نگه داشته بودند و… را فروختم تا صاحب خانه شوم. موسوی ادامه داد: اما حالا که همه ی اقساط را پرداخت کردم، فهمیدم باید ۲۴۰ میلیون تومان دیگر را در طی سه قسط با فاصله هر دو ماه پرداخت کنم، ۲۴۰ میلیون تومانی که آسان نیست. این شهروند بیرجندی اضافه کرد: طرح نهضت ملی مسکن برای خانه دار کردن قشر متوسط به پایین جامعه است و باید شرایط به گونه‌ای باشد که این قشر بتوانند صاحب خانه شود ولی برخی از متقاضیان با این شرایط از خانه دار شدن ناامید شده‌اند. وی با بیان اینکه ما گلایه‌های خود را مطرح کرده‌ایم، افزود: اما پاسخ مناسبی نشنیدیم و فقط به ما گفته اند که از هر پروژه یک نفر را به عنوان نماینده در جلسه‌ای دعوت خواهیم کرد تا درباره هزینه‌ها و… شفاف سازی شود.

تعهدات انبوه سازان
افزایش یافته است

یک منبع آگاه درباره حواشی اخیر طرح نهضت ملی مسن بیرجند گفت: تعهدات انبوه سازان در این 3 سال به طور مرتب اضافه شده و آنها مجبور شدند برخلاف قرارداد ابتدایی، مواردی را در طرح نهضت ملی مسکن بگنجانند. وی با بیان اینکه رقم این تعهدات بالاست، افزود: انشعابات آب، سنگ نمای بیرونی منازل مسکونی، ایجاد اتاق تاسیسات، گازکشی، نصب آسانسور و… مواردی بوده که در ابتدای قرارداد نبود و به مرور زمان اضافه شده است. این شخص مطلع با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن بیرجند یکی از ارزان ترین نرخ های مسکن در کشور را در اختیار دارد، گفت: بگذارید این سوالات را از شما بپرسم. در این 3 سال میزان تورم در کشور، قیمت مصالح و… چند برابر شده است؟ این قیمت ها به طور رسمی در کشور و استان افزایش یافته و کسی شخصا اقدام به گران سازی این مصالح نکرده است. وی با اشاره به اینکه افزایش مصالح ساختمانی در این 3 سال بر هیچکس پوشیده نیست، بیان کرد: طرح های نهضت ملی مسکن در بیرجند از پیشرفت 75درصدی برخوردار است و تا آخر سال بسیاری از واحدهای ساختمانی تحویل متقاضیان می شود.

مردم حق دارند اما…

این شخص مطلع اضافه کرد: شروع قرارداد ساخت نهضت ملی مسکن در بیرجند 30 آذر سال 1400 بوده و طبق قانون باید در 30 آذر سال جاری به پایان برسد که این بیانگر آن است که انبوه سازان طبق قرارداد پیش می روند. وی همچنین اذعان کرد: انبوه سازان شاید یک یا دوماه تاخیر قانونی نیز داشته باشند که همه تلاش خود را برای تحویل آخر سال منازل مسکونی به متقاضیان انجام خواهند داد. وی با بیان اینکه هم مردم و هم انبوه سازان حق دارند، گفت : شرایط کشور و تورم موجود و افزایش تعهدات انبوسازان را نیز باید در نظر بگیریم اما امیدوارم با راهکارهای ارائه شده توسط مسئولان مربوطه، بخشی از آورده مطرح شده در فضای مجازی کاسته شود.

سهم اورده متقاضیان با حضور دستگاه های نظارتی مطابق شرایط قراردادی بررسی می شود

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز چندی پیش پیرامون حواشی اخیر به خبرنگاران گفت: قرار شد در جلسه‌ای با نمایندگان شرکت‌های ساخت و ساز، نحوه‌ تامین مالی و سهم آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در بیرجند و با کمک دستگاه های نظارتی بررسی شود. میرمحمد مودی افزود: در تلاش هستیم از همه ظرفیت‌های قانونی برای کاهش سهم آورده متقاضیان در سایت زعفرانیه که از سایت‌های فعال طرح نهضت ملی مسکن است، استفاده کنیم. وی بیان کرد: برای تخفیف در هزینه مالیات طرح‌های نهضت ملی مسکن نیز هفته گذشته با اداره‌ کل امور اقتصادی و دارایی و اداره‌ کل امور مالیاتی استان جلسه داشتیم تا هزینه مالیات را براساس ظرفیت قانونی کاهش دهیم و به نسبت هزینه بالایی که از سهم مالیات کاسته خواهد شد در کاهش سهم آورده متقاضیان تاثیرگذار خواهد بود

تاکنون هیچ افزایش قیمتی
اعلام نکردیم

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بررسی‌های فنی در حال انجام است که متقاضیان کمترین بار مالی را متحمل شوند گفت: تا این لحظه افزایش سهم آورده‌ای را به متقاضیان ابلاغ و اعلام نکردیم. مودی تصریح کرد: تاکنون هیچ افزایش آورده ای اعلام نکردیم وی با بیان اینکه البته قرارداد اولیه با متقاضیان مقطوع نبوده و احتمال افزایش سهم آورده براساس تورم و انجام خدمات اضافی از جمله انشعابات وجود دارد. با اشاره به اینکه قرارداد ساخت طرح نهضت ملی مسکن در سایت زعفرانیه بیرجند تا آذر امسال بوده و تا الان پیمانکاران مطابق زمان بندی پیش رفته‌اند گفت: طرح نهضت ملی مسکن در سایت زعفرانیه ۷۰ درصد پیشرفت دارد و اکثر واحدها وارد مرحله نما و نازک کاری شده‌ است.
قول جدی می دهیم
در حق کسی اجحاف نشود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی روز یکشنبه هفته گذشته در جلسه شورای مسکن استان گفت: پیشرفت نهضت ملی مسکن در سایت زعفرانیه بیرجند به 75 درصد رسید. عباس زاده با اشاره به بازدیدی که از روند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در سایت زعفرانیه بیرجند داشته، ادامه داد: موضوع نگرانی متقاضیان از قیمت تمام شده پروژه در شورای مسکن به طور ویژه بررسی می شود و جای هیچ دغدغه ای نیست. وی بر پیگیری تخصیص 25 درصد باقیمانده از سهم تسهیلات بانکی تأکید کرد و گفت: متقاضیان سهم آورده خود را تکمیل کنند تا با کمک وام هزینه‌های مربوط به ساخت را پوشش دهند وگرنه ممکن است پروژه با تعطیلی مواجه شود. عباس زاده ادامه داد: دغدغه افزایش سهم آورده مردم توسط شورای مسکن با دقت بررسی خواهد شد تا بتوانیم هزینه‌ ها را کنترل کنیم لذا قول جدی می‌دهیم که اجحافی نشود و عدد قطعی به مردم اعلام می گردد. به گفته وی؛ مساعدت لازم برای تأمین بخش‌هایی از هزینه‌ها انجام می گیرد.

دی ماه خانه ها را تحویل می دهیم

معاون استاندار با ذکر این نکته که اجرای پروژه به روش انبوه سازی راهی برای کاهش هزینه‌هاست، بیان کرد: مهمترین دغدغه و پیگیری‌ها مربوط به این است که طبق برنامه تا پایان آذرماه بتوانیم واحدها را تکمیل کنیم. وی با تأکید بر ضرورت تکمیل زیرساخت‌ها، افزود: آماده سازی پروژه وضعیت خوبی دارد و زیرساخت گاز و برق انجام شده لذا بر اساس قولی که به متقاضیان داده ایم واحدها را تا دی امسال تحویل می دهیم. وی با اشاره به اینکه اجرای شبکه معابر اصلی و فرعی هم دنبال می شود، ادامه داد: معابر فرعی متناسب با زمان تحویل از پایان آذر توسط انبوه سازان تحویل پیمانکاران آب، برق و گاز خواهد شد تا بطور همزمان قابلیت بهره برداری داشته باشد و امکان سکونت برای مردم فراهم شود. وی به فعالیت 6 پیمانکار و انبوه ساز در سایت زعفرانیه اشاره کرد و گفت: از هر شرکتی یک نفر به عنوان نماینده در مراحل پایان کار بحث اطلاع رسانی و انتقال نظرات یا اعتراض‌ها را دنبال خواهد کرد.

جلوی شکل گیری بحران را بگیریم

بنای این طرح خانه دار شدن اقشار ضعیف و متوسط جامعه بود و اکنون این زمزمه افزایش سهم آورده متقاضیان بار بسیاری سنگینی را بر دوش مردم گذاشته است که انتظار می رود با همکاری، هم افزایی و همفکری باید به این موضوع رسیدگی شود تا جلوی شکل گیری یک بحران در مرکز استان خراسان جنوبی گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خراسان جنوبی کارگران معدن معدنجوی طبس از نبود تجهیزات اولیه ایمنی و بی‌مهری این روزها

بیشتر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد زعفران ایران خام

بیشتر

وزیر کشور گفت: برای پیشگیری از حوادث مشابه در آینده با مسببان حادثه انفجار معدن‌جوی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت