یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳

لطفاً خراسان جنوبی را دور نزنید!

بهروزی فر – بعد از شهریور ۱۴۰۲ و در جریان دومین سفر رسمی رئیس دولت سیزدهم به خراسان جنوبی، روح تازه ای در کالبد این استان دمیده شد،چرا که در این سفر ، عملیات اجرایی پروژه راه آهن خراسان جنوبی بعد از مدت ها معطلی و خفتگی، جانی دوباره گرفت و به طور رسمی آغاز شد. پروژه ای که بعد از سال ها فراز و نشیب، عنوان نخستین مصوبه سفر دولت نهم به خراسان جنوبی را به خود اختصاص داد و وقتی کلنگ زنی شد، حال خوبی به مردم داد، طی این سال ها، به جهت اختلافات داخلی ها و بی توجهی بالادستی ها بارها به حاشیه رفت و به فراموشی سپرده شد و باز با پیگیری های مدیران استان دوباره به صدر برنامه های دولت ها برگشت، و خلاصه بعد از طی شدن همه این ماجراها از شهریور ۱۴۰۲ زنده شد و پروژه ای که در همه این سال ها می بایست با اعتبارات دولتی، کنسرسیوم بانکی و … اجرا شود، این بار مقرر شد منابع مالی اش از طریق تهاتر نفت، آن هم با استجازه رهبر معظم انقلاب تأمین گردد. محموله های نفت به فروش رسیدند، پروژه راه آهن در محدوده استان به ۱۵ قطعه تقسیم شد، پول در اختیار پیمانکاران قرار گرفت و زندگی در قطعه قطعه این پروژه جریان پیدا کرد. همه چیز – اگر چه به نظر شهروندان کُند- اما خوب پیش می رفت تا اینکه خبر آمد، خبری در راه است!! ورق برگشت و این پروژه دوباره با چالش مواجه شد، خبری که در ابتدا سعی بر این بود که زبان به زبان نگردد و تا حصول نتیجه پیگیری ها عمومی نشود، اما نقل محافل و مجالس شد. اولین مرتبه خبری شکسته بسته از دیدار استاندار با مدیرعامل شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران در تهران -۱۷ مهرماه- منتشر شد که به این نکته مهم اشاره داشت که؛” تمامی قطعات پروژه ریلی در محدوده خراسان جنوبی به پیمانکار سپرده شده و فعال است، اعتبارات پروژه با استجازه و تأکید مقام معظم رهبری تأمین شده، همراهی کشور در زمینه تسهیل و تسریع فرآیند تأمین اعتبارات مورد نیاز، روند اجرای کار را سرعت می‌دهد و زمان اتمام پروژه و اتصال آن به راه آهن سراسری را کوتاه‌تر می‌کند، از آن جایی که اجرای خط ریلی به عنوان پیشران صنعت حمل ‌و نقل، شرایط بهره‌برداری هر چه بهتر و بیشتر از ظرفیت‌ها را تسهیل می‌کند و در توسعه استان و کشور راهگشاست، انتظار مردم استان این است که این پروژه همچنان در اولویت برنامه‌های دولت و حوزه‌های تابعه باشد”. .۱۰ روز بعد -۲۷ مهرماه- خبری از هشدار جدی نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس، در خصوص جابجایی اعتبارات راه آهن منتشر شد. اسحاقی در این خبر با اشاره به اینکه “کریدور راه آهن شرق دغدغه ۴۲ ساله مقام معظم رهبری بوده و اعتبار آن از محل استجازه رهبری و تهاتر نفت تأمین می شود” ، گفته بود؛” دولت حق ندارد در این اعتبارات دخل و تصرفی داشته و باید در این خصوص به دفتر رهبری پاسخگو باشد، هشدار می دهیم اولویت های ما در استان راه آهن و انتقال آب است و نباید به تغییر دولت ها، دولت جدید نسبت به آن بی تفاوت باشد، کریدور راه آهن شرق یک کریدور بین المللی است و هر چقدر دولت در این خصوص تعلل کند، هزینه های اجرای پروژه بالاتر خواهد رفت و به جایی خواهد رسید که دیگر از توان دولت خارج می شود، نفوذی دارد انجام می شود که اولویت اعتبارات تخصیصی هم در جای دیگر برود، ۵ پروژه ریلی همزمان داریم و این پروژه ها باید به شکلی مدیریت و برنامه ریزی شود که اعتبار و پول ۴ پروژه در یک پروژه خاص هزینه نشود، ما اجازه نخواهیم داد از اموال مردم استان دزدی شود”. اخطار و هشدارها ادامه یافت تا اینکه ۱۰ آبان- مراسم چهلم جانباختگان معدن- استاندار در آیین بهره ‌برداری از پروژه احداث و بهسازی ۶۰ کیلومتر راه و در محضر معاون اجرایی رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی ، رسماً اعلام کرد؛ “راه آهن چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد از برنامه های جامع نظام مقدس جمهوری اسلامی برای چند دهه قبل است، اگر به روزنامه های خراسان بزرگ در گذشته دقت کنیم، در آن زمان مطالبه مردم راه آهن استان بود و با گذشت سال ها دغدغه اصلی همچنان احداث راه آهن است، همه دولت ها در بخش های جزئی راه آهن کار کرده اند اما چون اعتبارات نجومی نیاز دارد و باید فصل جدیدی برای آن باز می شد، لذا پروژه معطل ماند اما با پیگیری های استان، محل تأمین اعتبارات راه آهن با اجازه مقام معظم رهبری از محل تهاتر نفت لحاظ شد. الان زمزمه هایی است که محل تأمین اعتبار این پروژه نباید راه یا نفت باشد، این تصمیم با اجازه مقام معظم رهبری اتخاذ شده و دغدغه مردم استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان است، راه آهن استان، نگاه ویژه دولت را نیاز دارد و ما تقاضا داریم با نگاه ویژه دولت، این پروژه شتاب بگیرد تا شاهد تحولات خوبی در حوزه راه باشیم”. ااینکه چرا پروژه ای که بعد سال ها گره هایش باز شده و به هر شکل، پیش می رفت، با یک تصمیم و آن هم به واسطه برخی اولویت بندی ها به حاشیه برود، نهایت اجحاف و بی انصافی است و غیرمنصفانه تر اینکه به خاطر برخی لابی ها، اعتبارات مربوط به آن به پروژه ای مشابه اختصاص یابد و بدتر از همه اینکه پروژه ای که با این اعتبار در سیستان و بلوچستان اجرا می شود، در ادامه راه با اعتباری کمتر به کرمان می پیوندد و خراسان جنوبی عملاً با این کلاه گشادی که سرش می رود، دور زده می شود. جلوگیری از بروز چنین اتفاق تلخی که قطعاً راه های رفته را می سوزاند و تلاش های صورت گرفته را هدر می دهد، بدون تردید تعامل و همگرایی و همصدایی همه حوزه ها را می طلبد، کوتاهی ها در این مسیر، خیانت به مردمی است که در همراهی با نظام، ذره ای تعلل نداشته و ندارند. (لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۱۵۷۲۴۸۲۸۹ اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دادرس مقدم – پیرمرد بشرویه ایی با بخشش فیش حج خود به جبهه مقاومت از

بیشتر

محمدی – رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: یک قلاده گربه شنی گرفتار در

بیشتر

نسرین کاری – براساس مطالعات انجام شده و تقسیم‏بندی ناشی از وضعیت گردوغبار استان‏ها، خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت