یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

فرسودگی ناوگان حمل ونقل برون شهری فردوس و گلایه های مردم از خدمات رسانی

سربازی – امروزه گر چه اغلب افراد جامعه دارای خودروی شخصی بوده و ترجیح می دهند برای مسافرت و ترددهای بین شهری ازآن استفاده کنند ولی هنوز هم بخشی زیادی از رفت و آمد های بین شهری و مسافرت ها و حتی افرادی که خودروی شخصی دارند برای تردد های تک نفره از ناوگان حمل و نقل بین شهری استفاده می کنند و جایگاه و اهمیت این صنعت بر هیچ کس پوشیده نیست. با این وجود امنیت چنین صنعتی که مستقیم با جان و مال مردم مرتبط است نیزاهمیتی مضاعف دارد تا مسافران با خیال راحت واطمینان از سلامت اتوبوس ها، بتوانند از آن استفاده کنند و هر چه اعتماد مردم به ناوگان حمل و نقل برون شهری بیشتر شود مسلم است که استقبال و رغبت بیشتری جهت استفاده ازآن خواهند داشت.شهرستان فردوس نیز از این موضوع مهم جدا نیست و مردم این دیار گر چه اغلب دارای خودروی شخصی می باشند ولی به دلایل مختلف استفاده آنها از وسائط نقلیه عمومی جایگاه خود را دارد. در سالهای اخیر انتقادهای بسیاری از وضعیت خدمات رسانی اتوبوس های بین شهری در شهرستان بیان شده و می شود که جای تامل دارد و در این گزارش سعی شده به آنها پرداخته شود تا با آگاهی بیشتر مسئولان از خواسته های مردم مسیر خدمت رسانی این صنعت مهم و حساس ایمن تر شود.یکی از شهروندان که ساکن مشهد و برای مسافرت به زادگاه خود فردوس، بعضا” از اتوبوس های برون شهری استفاده می کند در گفت و گو با خبرنگارما به بیان داستانی شنیدنی از یکی از مسافرت های خود پرداخت و گفت: برای صرفه جویی درمصرف انرژی و کمک به پایداری هوای پاک بصورت اینترنتی بلیط تهیه کردم که در همان ابتدای سوار شدن به اتوبوس متوجه شدم یک صندلی به دو نفر فروخته شده، که با تدبیر راننده موضوع ختم به خیرشد.

خرابی اتوبوس در مسیر
که ناشی از فرسودگی است
مزدستان در ادامه افزود: از همان ابتدای حرکت، صداهای غیر معمول همراه با دود غلیظی که از اتوبوس خارج میشد منجر به توقف اتوبوس در یکی از روستاهای مسیر مشهد- فردوس شد و پس از معطلی 2 تا 3 ساعته و انتقاداتی که مسافران هر کدام از وضعیت مستهلک لاستیک ها و خرابی تجهیزات vip داشتند، بالاخره اتوبوس جایگزین رسید و ما به مقصد فردوس ادامه مسیر دادیم.به گفته این شهروند وظیفه شناس در مسیر برگشت به مشهد نیز همین اتفاق تکرار شد و این بار سوراخ شدن رادیاتور کافی بود تا اتوبوس را متوقف کند.وی تاکید کرد: خرابی رادیاتور یک اتوبوس موضوعی نیست که دفعی اتفاق بیوفتند، بلکه نشان از فرسودگی و عمر بالا است و این بار نیز پس از کلی معطلی و چسب های دو قلوی بی فایده ای که بر رادیاتور فرسوده می خورد، اتوبوس خالی در مسیر پیدا شد و با یک تاخیر یک و نیم ساعته به مشهد رسیدیم.وی تصریح کرد: اینگونه حوادث گر چه بخودی خود ارزش پرداختن به آنها را نداشته باشد ولی نشان از عدم نظارت مسئولان ذیربط بر سلامت ناوگان حمل و نقل برون شهری و از همه مهمتر فرسودگی آنها است که جان هموطنان را به خطر می اندازد.یکی از دیگر ازشهروندان نیز با انتقاد از وضعیت اتوبوس های فردوس گفت: اغلب مواقع که سوار اتوبوس های فردوس می شوم ظاهرو باطن آنها با اتوبوس های سایر شهرها متفاوت است.ناظری اضافه کرد: خرابی و کثیفی روکش صندلی ها، خرابی پشتی صندلی که نمی توان آن را در وضعیت دلخواه تنظیم کرد، خرابی شیرآبسردکن و مشکلاتی از این قبیل رغبت انسان، برای استفاده از وسائط نقلیه عمومی را به شدت کاهش می دهد.

مقایسه اتوبوس های
فردوس با سایر شهرها
وی تاکید کرد: این موضوع برای بنده و بسیاری از شهروندان جای تامل و سئوال است که چرا هنگامی که می خواهیم در پایانه مشهد سوار اتوبوس های فردوس شویم ، معمولا در مقایسه با اتوبوس های دیگری که در جایگاه توقف دارند از همه مستهلک تراند، اگر تسهیلات و اعتباری است که باید عادلانه به تمام شهرها برای نوسازی ناوگان بین شهری پرداخت شود و اگر هم نیست چگونه مسافران سایر شهرها بهترین اتوبوس را سوار می شوند و ما باید فقط افسوس بخوریم.این شهروند تاکید کرد: از همه مهمتر، این تفاوت شاید نشان دهنده مسئولان پیگیری است که سایر شهرها و استانها دارند و این برای شهرستان فردوس شایسته نیست که در پایانه مشهد، همشهریان بگویند همان اتوبوسی که از همه قراضه تر است بدان متعلق به فردوس است.

تاخیرهای طولانی در خروج از پایانه
شهروندی دیگری نیز با اظهار گلایه از وضعیت اتوبوس های برون شهری فردوس گفت: تاخیر در خروج اتوبوس از پایانه یکی از مواردی است که همیشه انتقادات مسافران را به همراه داشته است.عباسی تصریح کرد: این تاخیر معمولا در پایانه مشهد بسیار بیشتر است و در بسیاری از مواقع شاهد بوده ام که 30 تا 40 دقیقه دیرتر از ساعتی که بر روی بلیط درج شده، اتوبوس از پایانه خارج می شود و برنامه ریزی مسافران را با مشکل مواجه می کند.
وی نیز فرسودگی اتوبوس ها را متذکر و اضافه کرد: نوسازی ناوگان برون شهری شهرستان فردوس یک نیاز مبرم و حیاتی است زیرا خرابی یک قطعه کوچک ممکن است موجب حادثه ناگواری شود که جبران آن غیر ممکن باشد.به گفته وی هزینه اضافی که معمولا هر مسافر برای مسافرت با اتوبوس های vip می پردازد برای یک مسافرت راحت و بهتراست ولی همین اتوبوس ها نیز درفردوس اغلب تجهیزاتشان مانند کابل شارژر اختصاصی، مانیتور و غیره خراب است و لذت یک مسافرات آرام را از انسان می گیرد.

صحبت کردن رانندگان با
تلفن همراه در خرابی دوربین نظارتی
وی خاطرنشان کرد: اغلب در ترددهای بین شهری شاهدم که راننده به راحتی با تلفن همراه صحبت می کند و این نشان می دهد در حال حاضر نظارتی از طریق دوربینی که مقابل راننده نصب هست انجام نمی شود.
عباسی خاطرنشان کرد: باید مسئولان ذیربط هر چه زودتر برای نوسازی ناوگان برون شهری فردوس همت کنند و با در اختیار قرار دادن تسهیلات به افراد متقاضی، این مشکل حل شود و ما نیز روزی شاهد باشیم در پایانه مشهد وقتی کسی از ما سراغ اتوبوسهای فردوس را گرفت او را به بهترین اتوبوس ها راهنمایی کنیم.در این میان اما یکی ازرانندگان مسیر فردوس – بیرجند که انتقادات زیادی نیز به اتوبوس های این مسیر مردم دارند حرفهای زیادی برای گفتن دارد.عباس مدبرکه به گفته خودش 35 سال شده در مسیر فردوس – بیرجند مشغول خدمت رسانی به مردم است گفت: نبود آسفالت مناسب جاده ها، بخصوص محور فردوس – سه راهی روم باعث ضرر و زیان زیادی به وسائط نقلیه شده است.وی تاکید کرد: هر دو ماه مجبورم لاستیک های اتوبوسم را تعویض کنم، آنهم دراین وضعیت گرانی و موج گیرها نیز در فواصل بسیار کوتاه خراب می شود.مدبر از مسئولان گلایه و افزود: در شرایطی که درمرکز استان و برخی شهرها بهترین اتوبوس ها به ناوگان حمل و نقل برون شهری آنها اضافه می شود ولی در فردوس از این خبرها نیست و حتی تا کنون مسئولی برای شنیدن مشکلاتمان مراجعه نکرده است.او از نبود مسافر در مسیر فردوس – بیرجند گلایه مند و گفت: ما فقط روزهای شنبه و چهارشنبه با ظرفیت کامل در این مسیر تردد می کنیم و بقیه ایام هفته اغلب صندلی خالی داریم.به گفته وی سال گذشته فقط 300 میلیون تومان تسهیلات برای بازسازی اتوبوسش به وی پرداخت شده که در حال حاضر ماهیانه 7 میلیون تومان قسط پرداخت می کند و با چنین مبلغ ناچیزی عملا نمی توان کاری اساسی انجام داد.مدیر کل راهداری و حمل نقل جاده ای استان خراسان جنوبی نیز گفت: شهرستان فردوس در حال حاضر دارای 19 اتوبوس، 8 مینی بوس و 5 دستگاه تاکسی کرایه برون شهری است .

ناوگان بین شهری استان
فرسوده است
جلال زاده متوسط عمر ناوگان مسافری استان را برای اتوبوس 15 سال، مینی بوس 27 سال و سواری کرایه 12 سال برشمرد و افزود: با توجه به اینکه استاندارد عمر اتوبوس ها و مینی بوس های برون شهری به ترتیب 10 و 8 سال است عملا عمر مفید آنها تمام و فرسوده محسوب می شوند.وی تصریح کرد: گر چه متوسط عمر ناوگان مسافری کشوری مقداری از استان بهتر است ولی این آمار نیز نشان دهنده عبور از مرز استاندارد و فرسوده محسوب می شوند.
جلال زاده درپاسخ به این سئوال که چگونه بر رفتارهای خطرساز رانندگان مانند صحبت کردن با تلفن همراه نظارت می کنید گفت: از سال گذشته سامانه سپهتن( سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان) که وظیفه آن نظارت مستمر بر رفتار راننده و ارسال آن به مراکز پلیس راهور است غیر فعال است .وی تاکید کرد: در حال حاضر تلاش می شود تا هر چه زودتر این سامانه بروز رسانی و نظارت بهتر و با کیفت تری انجام شود.

تسهیلاتی برای خرید اتوبوس نداریم
به گفته وی متاسفانه در شرایط فعلی هیچ گونه تسهیلاتی برای خرید اتوبوس و نوسازی ناوگان بین شهری در اختیارنداریم.رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای فردوس نیز گفت: سامانه 141 و برنامه موبایلی مرکز مدیریت راههای کشوربه صورت شبانه روز در اختیار مردم است تا هر گونه انتقاد و پیشنهادی از ناوگان برون شهری دارند اعلام و در اسرع وقت پیگیری می شود.اعتمادی از مردم خواست هر گونه رفتار خطر سازرانندگان و یا سایر انتقادات را از طریق سامانه 141 اطلاع دهند و در این خصوص به عنوان یک شهروند احساس مسئولیت کنند.وی تاکید کرد: گشت های مشترک با پلیس راه و نظارت بر ناوگان بین شهری و پایانه از وظایف ماست که به صورت مستمر انجام می شود و چنانچه تخلفی مشاهده شود برخورد قانونی صورت می گیرد.آنچه مسلم است نوسازی ناوگان حمل و نقل استان و به تبع آن شهرستان فردوس یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که می تواند حافظ جان و مال مردم باشد. در این میان خرابی سامانه سپهتن که نظارت مستمری بر رفتارهای خطرساز و خارج از قانون رانندگان دارد بیش از یکسال شده خراب و برای راه اندازی مجدد آن هنوز اقدام نشده است و همین موضوع موجب شده یک راننده با خیال راحت بتواند با تلفن همراه صحبت کند و با جان مردم بازی کند که باید هر چه زودتر به نتیجه برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت