یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

طغیان کرونا در استان

گروه خبر- زنگ خطر کرونا در خراسان جنوبی به صدا درآمده چرا که روند ابتلا و مرگ و میر روز به روز در حال افزایش است و بروز موارد جدید استانی 19 درصد هزار نفر جمعیت بوده که این آمار 4 برابر آمار کشوری است. از ابتدای مهر تاکنون خراسان جنوبی در وضعیت بسیار پرخطر قرار دارد آن طور که روزانه بر متوفیان کرونایی استان افزوده میشود. روند ابتلا به کرونا در استان نیز به شدت افزایش یافته و بیمارستانها مملو از بیماران کرونایی است. با تغییر فصل و سرد شدن هوا و بی خیالی برخی از شهروندان سبب شده تا آمارهای کرونایی روز به روز درشتتر شود در بیمارستانها دیگر جایی برای بستری شدن بیماران جدید وجود ندارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش روند ابتلا به کرونا در استان دورهمیها است، افزود: وقتی مردم کار ضروری ندارند از خانه بیرون نروند چرا که مسافرتها و رعایت نکردن پروتکل ها از جمله عدم ماسک زدن و برگزاری تجمعات سبب روند افزایشی کرونا میشود. دهقانی تصریح کرد: متاسفانه موارد ابتلا رو به افزایش است در چند ماه گذشته میانگین سنی مبتلایان از 72 سال به 60 سال رسیده است و سن موارد فوتی هم رو به کاهش است. گروه های سنی افراد درمان سرپایی به 42 سال رسیده و سن بیماران بستری نیز کاهش یافته است. وی افزود: مهمترین علل شیوع ویروس دورهمی خانوادگی است و شاید حدود 40 درصد موارد درگیری خانوادگی و بعد دیگر موارد است.رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: مسافرت، تعطیلات و جابه جاییهایی که با بازگشایی مدارس بیشتر شد، تجمعات و عدم رعایت پروتکلها از دیگر دلایل شیوع این ویروس است. دهقانی عنوان کرد: در بیمارستانهای استان ظرفیت بخشهای آماده شده برای بیماران کرونایی تکمیل شده و همکاران ما به دنبال ایجاد بخشهای جدید هستند. وی بیان کرد: محدودیت امکانات و نیروی انسانی داریم و اگر پروتکلها رعایت نشود آمارها رو به افزایش است. 10 روزی است شروع مجدد محدودیتهای مختلفی را در استان داریم و اگر روند افزایشی به همین ترتیب ادامه داشته باشد احتمال تشدید محدودیتها وجود دارد.دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در استان نیز با بیان اینکه بروز موارد جدید استانی 19 در 100 هزار نفر جمعیت است که این آمار 4 برابر آمار کشوری است، گفت: میزان مرگ اختصاصی علیتی 26.1 درصد افزایش پیدا کرده است. شریفزاده افزود: شمار مبتلایان به کرونا در استان از ابتدا تاکنون به بیش از 4 هزار نفر رسیده است.مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی در مراکز درمانی و مطبها، تعامل و همکاری مردم را میطلبد. علی حسینزاده درباره نحوه نظارت بر فعالیت مراکز درمانی گفت: نظارتهایی که در دانشگاه علوم پزشکی تعریف شده، به صورت دورهای و متمرکز بوده و از جمله نظارتهایی است که در خود محیط انجام میشود و در هر واحد ارائه خدمت به صورت مستمر است.وی افزود: همچنین نظارتهای دورهای توسط اداره نظارت بر امور درمان دانشگاه از مراکز درمان سرپایی و بستری (خصوصی و دولتی) انجام میشود.
مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درخصوص رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در مطبها بیان کرد: عموما در مطبها، پروتکلهای بهداشتی رعایت میشود اما در بعضی مطبها که متقاضیان ویزیت بیشتر است، ممکن است تجمعاتی باشد که تعامل و همکاری مردم را میطلبد. وی گفت: نوبتدهی در کلینیکهای دانشگاه و بیمارستانها به صورت غیرحضوری است که معمولا این نوبتدهی با زمان انجام میشود اما گاهی ممکن است مراجعان در ساعت مقرر در مراکز حضور پیدا نکنند که باعث تجمع خواهد شد و باز هم تعامل و همکاری مراجعان را در رعایت فاصله اجتماعی میطلبد.
وی افزود: از هماستانیهای تقاضا میشود در صورت مشاهده رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی در مراکز درمانی، با شماره 190 تماس بگیرند تا اقدام لازم صورت گیرد.

امام جمعه بیرجند: بازسازی مناطق سیل زده براساس نظر کارشناسی باشد
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند بر رسیدگی به مناطق سیل زده بیرجند و دیگر نقاط استان تاکید کرد و گفت: در بازسازی مناطق سیل زده باید اقدامات براساس نظر کارشناسان اداری و خبرگان محلی صورت گیرد.به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین عبادی در نشست بررسی مشکلات روستای سیل زده کوچ و حومه از توابع شهرستان بیرجند افزود: نقش اصلی چنین جلساتی بیان مشکلات موجود از طرف مردم و ارائه اقدامات صورت گرفته از سمت مسئولان است. وی با اشاره به اینکه آسیبهای وارده به شبکه برق و آب و تلفن باید از طریق وزارتخانهها و ادارات کل مربوطه پیگیری شود، گفت: کشاورزانی که مزرعه خود را بیمه کردهاند هم باید برابر قانون؛ سازمانهای بیمه پاسخگو باشند.نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: هنگام وقوع سیل، مسئولان مدیریت بحران در بازه زمانی تعریف شده اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از خطرات را انجام میدهند که طبق گزارشات رسیده این فعالیتها صورت گرفته است. وی افزود: مواردی نیز باید مدنظر قرار گیرد که اگر چنانچه در گذشته به حریم رودخانه تجاوز و باعث به وجود آمدن خطراتی شده است؛ باید برای بازسازی این خساراتی که شکل گرفته کار مهندسی و کارشناسی شده انجام شود به نحوی که نه به املاک مردم تحمیلی صورت بگیرد و نه در آینده دوباره باعث ایجاد چنین فاجعههایی شود. وی با تاکید بر اینکه این کارشناسی نباید یک طرفه باشد، گفت: باید در جریان کارشناسیها هم مسئولان ذیربط دولتی و هم معتمدین محلی و هم مالکان حضور داشته باشند. حجت الاسلام و المسلمین عبادی خاطرنشان کرد: آنچه مربوط به بازگشایی قنوات است باید با همکاری مردم صورت گیرد، در عین حال اعتباری که در این جریان میخواهد به کارگیری شود؛ در دست مسئولان ردههای متوسط استان نیست چرا که این اعتبارات ملی بوده و تقسیم اعتبارات ملی قاعده و قانون خاصی دارد ولی آنچه مهم بوده، این است که در این باره کوتاهی نشود. وی اضافه کرد: در سطح کشور سالها رایج است اگر حادثهای اتفاق میافتد معمولا بیش از آنچه اتفاق میافتد را گزارش میدهند که برای گزارش دادن، آنچه را واقعا اتفاق افتاده است، گزارش دهید نه کمتر و نه بیشتر. امام جمعه بیرجند گفت: تمامی اقدامات صورت گرفته برای جبران خسارات وارده باعث دلگرمی مردم میشود ولی باید همه این اقدامات در چهارچوب قوانین مربوطه صورت گیرد. در این نشست فرماندار بیرجند، مدیرکل مدیریت بحران استانداری و جمعی از معتمدین روستای سیل زده کوچ گزارشهایی را درخصوص سیل چهارم شهریور امسال ارائه کردند.
167 ابتلا و 6 فوتی در شبانه روز گذشته

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از 231 آزمایش انجام شده در 24 ساعت گذشته در استان 167 مورد جدید کووید 19 شناسایی شدند. دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد 64 مورد مربوط به بیرجند، 42 مورد قاین، 19 مورد فردوس، 14 مورد طبس، 11 مورد زیرکوه، 7 مورد درمیان، 5 مورد سربیشه، 2 مورد بشرویه و شهرستانهای نهبندان، سرایان و خوسف هر کدام یک مورد بوده است.وی با اشاره به ثبت 6 مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته، افزود: با ثبت موارد جدید فوت، آمار جان باختگان بیماری کرونا در استان به 222 نفر رسید.

چالشهای فرهنگی با احیای امر به معروف و نهی از منکر برطرف میشود

تسنیم- دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گفت: چالشهای فرهنگی استان با احیای امر به معروف و نهی از منکر برطرف میشود. سردار قاسمی در دیدار با حجتالاسلام و المسلمین نسائی دادستان جدید بیرجند با اشاره به فعالیتهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر در استان اظهار کرد: جلسه شورای معاونین و هیئت اندیشه ورز ستاد به صورت مرتب در حال برگزاری است. وی گفت: آیتا… عبادی نماینده ولی فقیه و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همواره از مسئولان و ستاد در راستای موضوعات فرهنگی و اجتماعی مطالبهگری دارند و تلاش اعضای ستاد بر این است که مطالبات ایشان به درستی انجام شود.

اشتباهی که برخی کروناییها خودسرانه انجام دادهاند

ایسنا- رئیس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند با بیان اینکه دیر مراجعه کردن پس از مشاهده علائم کرونا، به اطرافیان خود ظلم میکنیم، گفت: عملکرد بد ما باعث شده تعداد مبتلایان در روزهای اخیر افزایش پیدا کند. ضیائی با اشاره به اینکه افرادی که به کرونا مبتلا میشوند متاسفانه بسیار دیر به مراکز درمانی مراجعه میکنند، تصریح کرد: یکی از معضلات کمبود نیروهای درمان و کمبود دارو با این روند افزایش مبتلایان است. وی افزود: اکنون درمانهای کرونا مرتب به روز میشود و با پیگیریهای معاونت غذا و دارو در حال حاضر تمام داروهایی که برای کرونا استفاده میشود، موجود است.

400 نفر از متقاضیان مشاغل مزیتداربه صورت رایگان آموزش می بینند

مهر- معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان گفت: برای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی 400 نفر از متقاضیان مشاغل مزیتدار به صورت رایگان آموزش میبینند. مجتبی ابراهیمی، اظهار کرد: متقاضیان میتوانند در مشاغل خیاط لباس (پوشاک)، کارباف سنتی (حوله بافی)، پرورش دهنده زنبور عسل، مترجمی زبان خارجه، تراشکار سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، گلیم بافی ، ویراستاری (مقاله، کتاب و …)، پاپیه ماشه ساز، رودوزیهای سنتی، نمد دوز مدرن، جاجیم، قالی بافی، دوزنده کیف و ساک پارچهای، پرده دوز، ملحفه دوز، دوخت لباس مبل، لعاب کار سفال (تولید / لعاب کاری ظروف سفالی)، قلم زن، معرقکار چوب، حصیرباف، بافنده الیاف چوبی و … در سامانه inhb.ir ثبتنام کنند.

درخشش صدا و سیمای استان در چهارمین جشنواره ملی فانوس

صداوسیما- پس از بررسی هیئت انتخاب جشنواره ملی فانوس، شش اثر از صدا و سیمای استان به مرحله نهایی این جشنواره راه یافت. غفور محمدزاده با دو اثر موسیقی “جان جهانم” و “حضرت سلیمانی” در بخش موسیقی، علیرضا کوچی با اثر “امیر عشق” در بخش موسیقی و سرود، مرضیه صبوری با آنونس “اربعین سردار دلها” در بخش آنونس رادیویی، هانیه پیرامی با اثر “کمان 99” در بخش نمایش بلند رادیویی و علی جعفری جم با نمایش رادیویی “اعزام از خراسان” در بخش نمایش رادیویی به مرحله نهایی این جشنواره راه یافتند.

همه دستگاههای اجرایی برای تامین تفرجگاه مناسب در بیرجند پای کار آمدند
ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: همه دستگاههای اجرایی در منطقه «بند دره» بیرجند به منظور تامین یک تفرجگاه مناسب برای شهروندان پای کار آمدند که شامل فضاهای ورزشی، تفریحی و اقامتی است و بخش زیادی از زیرساختهای آن فراهم شده است.سید کمال الدین میرجعفریان در آیین آغاز بهرهبرداری همزمان از پنج زمین چمن مصنوعی و عملیات اجرایی 14 پروژه ورزشی در استان خراسان جنوبی که در منطقه نمونه گردشگری «بند دره» بیرجند برگزار شد، افزود: همه ما باید از تمامی ظرفیتها برای توسعه ورزش، نشاط و سلامت مردم استفاده کنیم. وی گفت: به مناسبت هفته تربیت بدنی شاهد افتتاح تعدادی از زیرساختهای ورزشی همچنین آغاز عملیات اجرایی تعداد دیگری از فضاهای ورزشی در سطح استان هستیم که شامل پنج زمین چمن مصنوعی فوتبال و 14 فضای ورزشی است. وی اظهار کرد: احداث مجموعه ورزشی بند دره بیرجند براساس برنامهریزی که سال قبل توسط استاندار خراسان جنوبی انجام شد، در دستور کار قرار گرفت. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: از دستگاههای اجرایی، دستگاههای خدماترسان، شورای شهر و شهرداری که با روحیه جهادی تلاش کردند و با همدلی و همافزایی برگ زرینی را در کارنامه استان ثبت کردند که ما میتوانیم کارهای بزرگ را با وجود همه محدویتها انجام دهیم، تشکر میکنم. وی افزود: فاز اول پروژه دهکده ورزشی بند دره به نیابت از دیگر پروژههای ورزشی در شهرستانهای استان با حضور فرمانداران افتتاح شد. میرجعفریان گفت: پروژههای ورزشی در بازه زمانی تعریف شده با پیگیریهای اداره کل ورزش و جوانان به نتیجه میرسد. وی افزود: پروژه استخر سربیشه که سال قبل افتتاح شد و پروژههای دیگر ورزشی در بشرویه، بیرجند و خوسف داریم که به زودی افتتاح میشود.پنج زمین چمن مصنوعی فوتبال به متراژ هفت هزار و 500 مترمربع و با اعتبار بیش از 38 میلیارد ریال روز گذشته به بهرهبرداری رسید که شامل زمین چمن مصنوعی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در بند دره بیرجند و همچنین زمینهای چمن مصنوعی روستاهای گلوباغ در شهرستان سربیشه، آنیک، تخته جان و براندود در شهرستان درمیان بود. عملیات اجرایی 14 پروژه ورزشی نیز با متراژ 22 هزار و 600 مترمربع و اعتبار 518 میلیارد ریال در شهرستانهای استان خراسان جنوبی آغاز شد.

اجرای ۱۴ طرح ورزشی با ۵۱۸ میلیارد ریال اعتبار در خراسان جنوبی آغاز شد

ایرنا – مدیرکل ورزش و جوانان گفت: شاهد بزرگترین رویداد عمرانی و کلنگزنی ۱۴ پروژه ورزشی در هفت شهرستان با اعتبار ۵۱۸ میلیارد ریال هستیم که با افتتاح این پروژهها ۲۲ هزار و ۶۰۰ مترمربع به فضای سرپوشیده و روباز خراسان جنوبی افزوده میشود. عزیزی افزود: اگر ورزش و جوانان خراسان جنوبی در توسعه زیرساختهای مناطق کمتر برخوردار به ویژه مناطق روستایی حرفی برای گفتن دارد مرهون حمایتهای استاندار سابق و تیم مدیریتی ایشان است. وی گفت: توسعه نشاط اجتماعی و جلب مشارکت نهادمند مردم در عرصههای مختلف از مهمترین اهداف ماست که اولویت مبنایی اداره کل ورزش و جوانان برای توسعه نشاط اجتماعی، ارتقای زیرساختهای ورزشی است و با افتخار میگوییم در ۱۵ ماه گذشته با حمایتهای استاندار ۳۲ پروژه ورزشی را به بهرهبرداری رساندیم که ۲۵ پروژه در مناطق روستایی بوده است. مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: روند ساخت استخر سرپوشیده بشرویه ۱۰ سال دچار فرسایش شده بود که سال گذشته افتتاح شد و ۶ سالن ورزشی چند منظوره و تخصصی در شهرستانهای مختلف استان برای استفاده عموم و جوانان به بهرهبرداری رسید. وی اظهار کرد: نقطه تحول و جهشی که در ماموریتهای حوزه ورزش و جوانان داشتیم نگاه به توسعه زیرساختها در مناطق کمتر برخوردار استان بوده و اتفاقات مبارکی در این حوزه رقم خورده است. عزیزی گفت: همچنین در زمینه توسعه مشارکت حداکثری مردم، تسهیل فضای کسب و کار مورد توجه اداره کل ورزش و جوانان قرار گرفت و با وجود شرایط کرونا ۱۵۰ مجوز تاسیس و تمدید باشگاههای ورزشی خصوصی در سراسر استان صادر شد که موجب توسعه سرانه فضای ورزشی شده است. وی افزود: هدیه ویژه استاندار سابق به مناسبت هفته تربیت بدنی، اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار بود و ۱۱ میلیارد تومان از این منابع با ابتکار وی در حوزه معینهای چهار شهرستان مرزی استان بود که نهادهای انقلابی و حاکمیتی برای تکمیل پروژههای ورزشی به ما کمک کردند. وی گفت: در مجموعه ورزشی بند دره بیرجند هم قرار است هفت زمین ورزشی افتتاح شود که چمن مصنوعی فوتبال افتتاح شد و بقیه پروژهها به مرور افتتاح میشود.

کمک مؤمنانه پلیس خراسان جنوبی به نیازمندان استان

فرمانده انتظامی خراسانجنوبی گفت: در قالب سومین رزمایش همدلی مومنانه 362 بسته حمایتی و معیشتی به ارزش یک میلیارد و 450 میلیون ریال بین نیازمندان سطح استان توزیع خواهد شد. سرهنگ فرشید با بیان اینکه این بستهها شامل؛ برنج، چای، روغن، حبوبات، قند، رب، سویا و ماکارونی است، تصریح کرد: ارزش هر بسته معیشتی 400 هزار تومان است.

آغاز نام نویسی غیرحضوری از پذیرفته شدگان سوابق تحصیلی دانشگاه بیرجند

نام نویسی غیرحضوری از پذیرفته شدگان سوابق تحصیلی در دانشگاه بیرجند آغاز شد. مدیر آموزشی دانشگاه گفت: این نام نویسی در دو مرحله انجام میشود که مرحله غیرحضوری آن آغاز و تا یکم آبان از طریق سایت puya.birjand.ac.ir/educ/registration/index.ph ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت