یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

راه‌اندازی باغ پیوند متراکم عناب در خراسان‌جنوبی

کاری – رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه یک واحد باغ پیوند متراکم عناب در استان راه اندازی شده، اضافه کرد: این اتفاق خوب برای کیفیت بخشی و افزایش کمیت این محصول مزیت دار و منحصر به فرد خراسان جنوبی ست.
مهدی جعفری، روز شنبه در آیین شکرگزاری برداشت اعناب در روستای خوسف با اشاره به اینکه قصد داشتیم امسال جشنواره عناب در استان برگزار کنیم ادامه داد: با توجه به همزمانی با ماه محرم این موصوع محقق نشد و امروز شاهد برگزاری آئین شکرگذاری این محصول مزیت دار خراسان جنوبی هستیم.
وی با بیان اینکه در حوزه تحقیقاتی کارهای خوبی در راستای این محصول شروع شده، ادامه داد: امروز ارقام مختلف برای کیفیت‌بخشی بهتر این محصول معرفی و همچنین ز دو رقم سیوجان و ماژان معرفی و کارهای تحقیقات برای آن انجام شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به آوردن دو رقم عناب درشت از کشور چین به استان خاطر نشان کرد: این عناب‌ها به دلیل درشت بودن قابلیت خشک شدن نداشته و به طور تازه خوری باید مصرف شود.

کلکسیون ارقام عناب در استان ایجاد شده است
جعفری بااشاره به اینکه کلکسیون ارقام عناب در استان ایجاد شده است؛ اضافه کرد: امسال اعتبار ویژه ای برای آن گذاشته شده تا بتوانیم این ارقام را معرفی کرده و به عنوان الگوی کشت استفاده شود.وی یادآور شد: امسال در حوزه آموزش۶ هزار و ۵۰۰ ساعت آموزش برای کشاورزان عناب‌کار استان برگزار شد.
جعفری با بیان اینکه مسال خرید توافقی عناب در استان آغاز شده، ادامه داد: در حال حاضر توسط یک شرکت و در آینده چند شرکت با انعقاد تفاهم با توجه به کیفیت عناب هر کیلو بین ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان از عناب‌کاران خریداری می شود.

راه‌اندازی انبار بورس عناب در 20 روز آینده
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی هم در این جلسه با اشاره به از راه‌اندازی انبار بورس عناب در شهرستان خوسف در ۲۰ روز آینده ، خاطر نشان کرد: اکنون تنها از مجموعه محصولات کشاورزی شاخص استان زعفران در بورس قرار دارد که ظرفیت بسیار خوبی است.
جواد اشرفی، با بیان اینکه در شهرستان‌های خوسف، سربیشه، درمیان، بیرجند و حاجی آباد زیرکوه باغات عناب وجود دارد، تاکید کرد: ولی بیشترین میزان برداشت عناب با وجود باغات آن مربوط به خوسف است. وی با بیان اینکه حدود ۲۲ مجوز پروانه بهره برداری در حوزه صنعت عناب در استان صادر شده خاطر نشان کرد: ۱۲ مورد مربوط به دو سال گذشته است که ناشی از عملکرد و رویکرد اقتصاد مردمی دولت است.

روزی بیش از 9 هزار خانواده به محصول عناب گره خورده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: روزی بیش از ۹ هزار خانوار در استان به طور مستقیم و غیرمستقیم به محصول عناب گره خورده است.
اشرفی خاطر نشان کرد: اگر چه کارهای تحقیقاتی در حوزه محصول عناب انجام شده اما باید حفظ اصالت محصول عناب این منطقه با کیفیت خاص آن که با دیگر ارقام عناب قابل مقایسه نبوده مدنظر باشد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: باید با نگاه تخقیقاتی و آموزشی توسعه عناب با حفظ اصالت آن در استان مدنظر باشد.

انعقاد تفاهم نامه بین دانشگاه جامع علمی کاربردی و جهاد کشاورزی
وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای ما بین دانشگاه جامع علمی کاربردی و سازمان جهاد کشاورزی استان مبنی بر پذیرش دانشجو در رشته خاص عناب در عنوان کرد: پذیرش خاص در این رشته می‌تواند در آینده به طور علمی به منظور رفع مشکلات این بخش به صورت کاربردی موثر باشد.
اشرفی با بیان اینکه هر چند محصولات فراوانی از عناب فراوری شده است، ابراز تاسف کرد: اما متاسفانه در زمینه معرفی این محصولات اقدامات خوبی انجام نشده و در این بخش عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ضمن تاکید به اهمیت رسانه ها برای معرفی محصول عناب ادامه داد: صدا و سیما باید تصاویر خاصی از این گونه مراسمات مخابره تا در سیمای ملی کشور نیز بازتاب یافته و این محصول معرفی شود.

خواسته کشاورزان خوسف، راه اندازی شهرک فرآوری عناب
فرماندار خوسف نیز در این آیین عنوان کرد: راه‌اندازی شهرک فرآوری عناب از خواسته‌های کشاورزان شهرستان خوسف می باشد.
سید علی حسینی، فرماندار خوسف با بیان اینکه امسال سومین آیین شکرگذاری عناب در استان را برگزار شد، ادامه داد: در منطقه کویری که سال ها خشکسالی سایه افکنده و کشت های دیگر انجام نمی شود هنوز عناب یکی از برکات این منطقه و مهم ترین منبع روزی مردم منطقه است.

95 درصد عناب کشور مربوط به خراسان جنوبی است
وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد این محصول در کشور مربوط به خراسان جنوبی است، یادآور شد: خوسف با دو هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات عناب، رتبه اول این محصول را در کشور دارد
حسینی با بیان اینکه با تمام ظرفیتی که در این محصول وجود دارد اما سود چندانی عاید کشاورزان نمی‌شود، خاطر نشان کرد: متاسفانه موفق نبوده ایم برای این محصول استراتژیک کار مهمی انجام دهیم که نیازمند برنامه ریزی است.
فرماندار خوسف با بیان اینکه مهم ترین اقدام در این زمینه بررسی اقلام از طریق ارقام شناسنامه دار است که می تواند محصول باکیفیت تری ارائه دهد، تاکید کرد: فراوری این محصول به طور حتم برای کشاورزان استان ارزش افزوده به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه گردش مالی محصول عناب در خوسف ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: راه اندازی شهرک فرآوری عناب در منطقه خوسف از خواسته های کشاورزان این شهر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت