یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

روح مردم بی خبر از فروشگاه مجازی استان

این روزها که ویروس کرونا، تصاعدی در بین ما منتشر میشود، مردم به اقتضای امکانات خود تمام تلاش شان را برای کاهش ارتباط با جهان بیرون از خانه به کار بستهاند. هر چند این خودکنترلی به دلیل تامین برخی نیازهای روزمره بهصورت مطلق نمیتواند صورت گیرد، اما با این حال، تکنولوژی ارتباطات تا حد زیادی توانسته امکان در خانه ماندن بیشتر را فراهم کند. در کشور و البته خراسان جنوبی تمهیدات ویژه ای برای دوران گذار از این بیماری پیش بینی شده که از جمله می توان به معرفی فروشگاه های اینترنتی برای فراهم کردن نیازهای ضروری مردم اشاره کرد. شهروندان استان می توانند با ورود به 8 سایت زیر نظر سازمان صمت، خریدهای خود را بدون حضور در فروشگاه انجام دهند و نقش مهمی در قطع زنجیره ای این ویروس منحوس داشته باشند.

بسیاری از مردم اصلا خبر ندارند

مشاهده میدانی خبرنگار آوا از بی خبری بسیاری از شهروندان از وجود چنین مراکزی برای خرید کردن حکایت دارد. سلیمی، یک شهروند با بیان اینکه در شهر تبلیغاتی در این باره نشده، می گوید: تاکنون کسی به من در این باره چیزی نگفته بود و در شهر هم تبلیغاتی از این سایت ها ندیدم . وی با بیان اینکه خریدهای روزمره را با احتیاط کامل انجام می دهد، عنوان می کند: این روزها که ویروس کرونا همه جهان را درگیر خود کرده چنین کسب و کارهایی می تواند برای قطع زنجیره انتقال ویروس موثر باشد، اما مردم باید اطلاع داشته باشند. چند نفر دیگر نیز از وجود چنین مراکزی ابراز بی اطلاعی کردند که نشان می دهند متولیان امر علاوه بر ایجاد این سایت ها و اپلیکیشن ها باید تبلیغات زیادی را برای آگاهی مردم از وجود آن ها نیز انجام دهند. شهروند دیگری نیز با بیان اینکه دخترش گاهی اینترنتی خرید می کند، عنوان کرد: شاید نسل جوان که با شبکه مجازی در ارتباط هستند از وجود چنین مراکزی باخبر باشند اما بسیاری از مردم اطلاعی ندارند و اگرهم داشته باشند نحوه استفاده را بلد نیستند و خریدها را به صورت حضوری انجام می دهند. محمدی که به گفته خودش تجربه خرید اینترنتی ندارد، می گوید: نه تنها اکنون که ویروس کرونا در کشور شایع شده، حتی پیش از این نیز خرید اینترنتی نداشتم. وی اضافه می کند: اطلاعی از فراهم شدن امکان خریدهای روزمره به صوری غیر حضوری ندارم و هر روز خرید می کنم. وی با بیان اینکه گاهی فقط دخترم از رستوران غذا سفارش می دهد، اضافه می کند: در اوقات قرنطینه خانگی به غیر از کتاب، خرید اینترنتی دیگری نداشته ام.

کرونا خرید اینترنتی ما را بیشتر کرد

البته برخی از شهروندان از وجود این سایت ها و اپلیکیشن ها باخبرند و خریدهایی را از این طریق انجام می دهند. براتی می گوید: برخی خریدها همچون میوه، سبزی و گوشت و مرغ را هفتگی انجام می دهد، اما برخی خریدها مثل دستمال کاغذی، انواع شوینده ها، ماکارونی و … را بعضا اینترنتی و یا تلفنی سفارش می دهیم. وی افزود: به توصیه یکی از دوستانم یک اپلیکیشن را نصب کرده ایم و از این طریق می توانیم تمام نیازهای منزل مثل میوه، سبزی، مرغ، گوشت و … را تهیه کنیم. این شهروند ادامه می دهد: آخرین خریدم برای منزل مرغ و گوشت بود که دیروز آن را تحویل گرفتم و از سفارش خود رضایت داشتم و بسته را به طور کامل ضدعفونی کردم.
خانم دیگری که نزدیک ما بود نیز از خرید اینترنتی رضایت دارد. وی می گوید: قبل از شیوع کرونا از برخی سایت ها خرید اینترنتی انجام می دادم که با شیوع این ویروس خریدهای اینترنتی ما افزایش داشته است. صبور ادامه می دهد: خوشبختانه خریدهای اینترنتی به صورت بسته بندی و کارتن شده تحویل داده می شود و پیش از ورود به منزل با جدا کردن کارتن و … سفارش خود را ضدعفونی و سپس وارد منزل می کنیم. وی درباره اطلاع از سایت هایی که برای خرید اینترنتی برای مردم مطرح شده اظهار بی اطلاعی می کند و می گوید: از همان اپلیکیشنی که در گذشته داشتم، استفاده می کنم و خوشبختانه در به روز رسانی جدید این نرم افزار محصولات بیشتری برای خرید کردن گذاشته شده است.

افزایش فروش، اما نارضایتی

مقدم مدیر یکی از این اپیلکیشن ها در گفتگو با خبرنگار آوا می گوید: اول داستان کرونا افت داشتیم اما با تلاش هایی که شد و حمایت هایی که برخی صاحبان سوپرمارکت ها داشتند فروش خوبی پیدا کردیم. وی اضافه می کند: هدف اصلی ما کمک به مردم برای پشت سر گذاشتن این روزها است و امیدواریم خدمات رسانی مناسبی داشته باشیم. وی درباره حمایت های انجام گرفته برای پا گرفتن خرید های اینترنتی گفت: جلساتی برگزار و تصمیماتی گرفته شد اما با توجه به روند طولانی اداری تاکنون تاثیر مطلوبی برای این کسب و کارها ندیدیم. وی می افزاید: سوپرمارکت ها، نانوایی، میوه و تره بار، آجیل و خشکبار و… در این نرم افزار وجود دارد که مردم می توانند با ورود به این سامانه خریدهای خود را بدون حضور در فروشگاه انجام دهند. یکی دیگر از متولیان فروشگاه های اینترنتی در یکی از شهرستان های استان نیز می گوید: استقبال از نرم افزارها در مقایسه با چند ماه پیش افزایش بسیاری داشته است اما با این حال با آنچه مطلوب ارزیابی می شود فاصله داریم. وی که ساکن یکی از شهرهای استان می باشد، ادامه می دهد: تبلیغاتی در شهر و فروشگاه های طرف قرارداد انجام دادیم که باعث افزایش استقبال از اینگونه خریدها شده است. اصیل درباره مشکلات کاری اش عنوان می کند: مهم ترین مشکلی که اینگونه کسب و کارها را در شرایط فعلی تهدید می کند،کمبود نیرو برای رساندن مایحتاج مردم به منازل شان است. وی درباره میزان استقبال مردم از این فروشگاه ها در فردوس می گوید: اطلاع رسانی خوبی برای این کار شده اما مردم فردوس تاکنون تمایلی به اینگونه خرید کردن نداشتند. اصیل به هزینه بالای ارسال محصولات نیز اشاره و تصریح می کند: هزینه بالای پیک باعث کاهش شدید سود دهی این کار در فردوس شده که اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا به خدمت رسانی ادامه خواهیم داد اما سود چندانی برای ما ندارد. وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری فردوس هزینه تبلیغات را برعهده گرفته، عنوان می کند: غیر از این هیچ سازمانی از جمله صداوسیما حمایت قابل توجهی از این کار در شهرستان فردوس انجام نداده است.

خرید خود را اینترنتی انجام دهید

صاحب یکی از سوپرمارکت های تحت پوشش این نرم افزارها هم با بیان اینکه خرید اینترنتی افزایش داشته است، می گوید: اما بسیار از مردم خریدهایشان را حضوری انجام می دهند و با توجه به جمعیت بیرجند خرید اینترنتی آنچنان محسوس نیست. وی اضافه می کند: بیشترین سفارش ها برای مایحتاج روزمره زندگی از قبیل لبنیات، تنقلات، برنج، روغن و… است که با توجه به موجودی انبار کمبودی در این زمینه نداریم. محسنی ادامه می دهد: با توجه به ویروس کرونا از مردم درخواست داریم به خاطر سلامتی خود و خانواده هایشان خرید خود را اینترنتی انجام دهند.

افزایش خریدهای اینترنتی

معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان هم درباره فراهم شدن بستر خرید اینترنتی می گوید: 8 فروشگاه خرید اینترنتی در استان فعال شده که دو سایت از این تعداد در فردوس و قاین فعالیت می کند. در دیگر شهرستان ها هم اگر بخش خصوصی متقاضی شود این سازمان برای صدور مجوزها اقدام می کند. الیاس جویبان ادامه می دهد: فروشگاه های خرید اینترنتی که از این سازمان مجوز دارند با برخی فروشگاه های شهر قرارداد بستند تا از این طریق شهروندان بتوانند بدون حضور در فروشگاه ها خریدهای روزمره خودشان را انجام دهند به علاوه کالاهای تنظیم بازار توسط این سازمان در اختیار این شرکت ها قرار گرفته است. وی با بیان اینکه این شرکت ها معتبر هستند، اظهار می کند: خوشبختانه تخلفی از این شرکت ها گزارش نشده و شهروندان اگر تخلفی مشاهده کردند از طریق سامانه 124 و سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران تخلف این شرکت ها گزارش دهند و با جدیت تخلفات را بررسی خواهیم کرد. معاون امور بازرگانی صمت استقبال مردم را خوب ارزیابی و عنوان می کند: از اسفند ماه هر روز درخواست های اینترنتی برای خرید افزایش یافته و در روزهای ابتدایی تعداد 10 سفارش ثبت شده که این تعداد به 100 سفارش نیز رسیده است. وی درباره تبلیغات این شرکت ها نیز می گوید: در سایت سازمان صمت، صداوسیما، خبرگزاری ها، روزنامه ها و برخی مسئولان همچون استاندار و معاون استاندار از وجود چنین شرکت هایی اطلاع رسانی شده است. وی ادامه می دهد: همچنین این سازمان بنری در میدان آزادی و مقابل سازمان صمت برای معرفی این 10 شرکت نصب کرده و خود این شرکت ها در فضای مجازی نیز تبلیغاتی برای معرفی شرکت خود انجام داده اند. جویبان تصریح می کند: برنج، شکر، میوه ماسک و مایع ضدعفونی کننده از جمله اقلامی است که در این شرکت ها توزیع می شود. وی درباره مشکلات ارسال برخی از این شرکت ها هم می گوید: در ابتدا این شرکت ها اعلام کردند هزینه پیک برای ارسال از خریداران گرفته نخواهد شد اما برخی مبلغ اندکی برای ارسال دریافت می کنند و برخی دیگر برای تبلیغ نرم افزار خودشان از گرفتن مبلغی برای ارسال سفارشات خودداری کردند. هرچند اقداماتی برای روی آوردن مردم به خریدهای اینترنتی انجام شده اما کافی نیست. فراگیر شدن این نوع خرید در این شرایط بیش از هر زیرساخت دیگری به آموزش و اطلاع رسانی به مردم نیاز دارد – مهدی آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت