یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳

روایتی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی

صباغی – جهاددانشگاهی خراسان جنوبی همگام با شکل گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحقق اهداف انقلاب فرهنگی تشکیل شد. جهاددانشگاهی استان هم اکنون با چهار معاونت فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و پشتیبانی و یک موسسه آموزش عالی علمی کاربردی، یک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، یک مرکز آزمون، یک بانک خون بند ناف، سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال و یک مرکز در قائنات مشغول فعالیت در خراسان جنوبی است. معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی شامل بخش هایی چون فرهنگسرای ابن حسام، نگارخانه ابن حسام، انتشارات جهاددانشگاهی، سازمان دانشجویان، مرکز گردشگری علمی و فرهنگی،مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و سازمان فعالیت های قرآنی و خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) است .به مناسبت روز جهاد دانشگاهی گفتگویی با صادقی رئیس این سازمان داشتیم.

اجرای بیش از 60 طرح استانی و ملی توسط ایسپا

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در این گفتگو که به طور زنده در صفحه اینستاگرام روزنامه پخش می شد، با بیان اینکه در حال حاضر جهاددانشگاهی کشور، دارای 43 واحد استانی، 3 پژوهشگاه و 29 پژوهشکده، است، گفت: این مجموعه شامل 2 دانشگاه، 3 پارک علم و فناوری، 2 مجتمع تحقیقاتی، 7 موسسه آموزش عالی، 3 خبرگزاری و 3 سازمان فرهنگی است . جلال الدین صادقی با اشاره به اجرایی شدن بیش از 60 طرح استانی و ملی توسط ایسپا و برگزاری 4 دوره جشنواره ملی منطقه ای شعر ابن حسام، یادآور شد: راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره شعر ابن حسام، راه اندازی دفاتر فرهنگی و سازمان دانشجویان در دانشگاه های استان، از جمله فعالیت های معاونت فرهنگی است. وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره منطقه ای مد و لباس با عنوان چارقد و جشنواره موسیقی نواحی در سال جاری، ادامه داد: همچنین برگزاری دوره های سواد رسانه ای، برگزاری بیش از 35 دوره اردو، نشست تخصصی توسط مرکز گردشگری دانشجویان ایران و بسیاری از برنامه های فرهنگی دیگر از فعالیت های انجام شده در معاونت فرهنگی است.

تولید و فرآوری گیاهان دارویی استراتژیک استان

وی ادامه داد: معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی متناسب با ظرفیت های استان و ماموریتی که جهاد دانشگاهی کشور به آن واگذار کرده، در سه محور گیاهان دارویی استراتژیک شامل؛ عناب، زرشک و زعفران، آسیب‌های اجتماعی و مدیریت شهری و روستایی اقداماتی انجام داده است.
صادقی بیان کرد: جهاددانشگاهی در سال 94 ماموریتی بر اساس ظرفیت‌های منطقه در حوزه بهینه‌سازی، تولید و فرآوری گیاهان دارویی استراتژیک استان با تاکید بر عناب، زرشک و زعفران بر عهده گرفت. رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه با هدف تکمیل زنجیره ارزش (تولید، فرآوری، بسته بندی، بازاریابی و فروش) گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی، سایت جامع گیاهان استراتژیک استان با برند و آدرس birnab.ir راه اندازی شد، یادآور شد: این سایت علاوه بر فروش محصولات استراتژیک در حوزه گیاهان دارویی، فرآورده‌های دانش بنیان این محصولات و تولیدات علمی و همچنین مشاوره‌های علمی را ارائه می‌دهد.
صادقی با اشاره به این‌که گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی با هدف کمک به بهبود تولید و فرآوری سه محصول استراتژیک عناب، زرشک و زعفران در استان نیز فعالیت می کند، بیان کرد: قطعا یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی عناب، توسعه فناوری های علمی و رفع چالش های مربوط به این محصول است. وی عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده توسط مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی و مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مجوز راه اندازی مرکز نوآوری و شکوفایی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در تاریخ سی ام آذر سال 1399 توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی صادر شد. وی با اشاره به اینکه این مرکز فضایی مناسب برای توسعه ایده، مهارت افزایی و ارائه مشاوره برای ورود مقتدرانه محصول استراتژیک عناب به صنعت و بازار خواهد بود، ابراز امیدواری کرد: گام های موثری در شناسایی و عملیاتی کردن ایده‌های نوآورانه در موضوع عناب و سایر گیاهان دارویی و نیز حمایت از این ایده‌ها تا ورود به بازار کار برداشته شود.صادقی ادامه داد: اشتغال زایی، شفافیت بازار گیاهان دارویی استان، ساماندهی عرضه گیاهان دارویی با هدف افزایش سود کشاورزان و حذف دلالان از اهم اهداف مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی بود.

شناسایی پتانسیل های خلق ثروت استان

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به دریافت موافقت اصولی مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استان و راه اندازی سایت birnab.irادامه داد: این سایت برای معرفی و فروش سه محصول مهم عناب، زرشک و زعفران است و در تلاشیم که پتانسیل‌های استان را شناسایی و از مزیت‌های منطقه‌ای خلق ثروت کنیم. صادقی عنوان کرد: برگزاری اولین همایش ملی عناب و نمایشگاه ایده های فناورانه عناب با معرفی 3 فرآورده جدید از عناب اقداماتی است که برای محصولات استراتژیک استان انجام شده است. وی با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری عناب، راه اندازی کانون ملی زرشک و عناب، ادامه داد: کشف و ثبت جهانی گونه گیاهی جدید به نام فیلیپانش پویانی(Phelipanche pouyanii ) توسط مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی انجام شده است. وی با بیان اینکه موافقت اولیه ورود به زمینه فعالیت آسیب های اجتماعی گرفته شده است بیان کرد: فعالیت دفتر بانک خون بند ناف و ذخیره سازی بیش از 650 نمونه در استان فعال شده است. رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: آغاز به کار آزمایشگاه تشخیص طبی و پزشکی در آینده نزدیک در شهرستان قائنات نیز در برنامه جهاد دانشگاهی استان قرار گرفت.

تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی برای 244 روستا

صادقی با بیان اینکه فاز اول طرح توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی برای 109 روستا تدوین شده، ادامه داد: فاز دوم همین طرح برای 135 روستای دیگر به کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شده که فاز سوم آن نیز برای 114 روستا در سال جاری در حال اجرا است.وی با اشاره به ثبت 16 اختراع و تالیف 5 عنوان کتاب در معاونت فرهنگی، یاد آور شد: این کتاب ها شامل فرهنگ جامع مواد غذایی با کاربرد دارویی، آپوکاروتنوئیدهای زعفران، از بیوسنتز تا خواص درمانی، عناب، از کاشت تا فرآوری، راهنمای کاربردی گیاهان دارویی و دانش بومی و کاربردهای درمانی گیاهان دارویی خراسان است. وی درباره فعالیت حوزه آموزشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به موسسه آموزش عالی علمی کاربردی، آموزش های تخصصی کوتاه مدت یادآور شد: کالج زبان های خارجی جهاددانشگاهی، آموزش های ضمن خدمت و دریافت مجوز مرکز مهارت آموزشی حرفه ای پزشکی از وزارت بهداشت از دیگر فعالیت های حوزه آموزشی جهاد دانشگاهی است.

آموزش بیش از 3 هزار سرباز در طرح سرباز مهارت

صادقی عنوان کرد: آموزش بیش از 3 هزار نفر از سربازان وظیفه در قالب کارآفرینی و مهارت های زندگی در طرح سرباز مهارت با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و نیروهای مسلح در حال انجام است که تا پایان سال جاری بیش از 8000 نفر از آین آموزش های بهره مند خواهند شد .رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به ارائه دوره های آموزشی کوتاه مدت برای بیش از 5 هزار نفر در جهاد دانشگاهی بیان کرد: پروژه eight برای زبان انگلیسی در استان و همچنین برای فراگیران افغان اجرایی شده است. وی عضویت در کارگروه تخصصی آموزش استانداری را از دیگر فعالیت های حوزه آموزشی عنوان کرد و افزود: در حوزه اشتغال نیز آموزش و اتصال به بازار بیش از هزار نفر در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان انجام شده است.وی با اشاره به اجرایی شدن طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، یادآور شد: ایجاد بیش از 30 برند کسب و کار خانگی و ایجاد بیش از 10 شبکه کسب و کار خانگی از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه آموزش و اشتغال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهروزی فر – پرده اول؛ با مهر تأیید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تمامی وزرای

بیشتر

چند روز پیش از خیابان حکیم نزاری رد می شدم از ابتدای خیابان درگیر یک

بیشتر

محمدی – مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از آغاز طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت