شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

راه آهن، یک شاهد مثال بی نظیر

بهروزی فر – ( ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۱ ) جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در شورای عالی امنیت ملی که برای حضور در یادواره شهدای استانداری، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های خراسان جنوبی به استان سفر کرده بود، براساس عرف رایج، دیداری هم با استاندار داشت، یکی از موارد مطرح شده در این نشست که به از هر دری سخنی گذشت، موضوع ناکافی بودن زیرساخت های حمل و نقل بود که توسعه استان را متأثر ساخته است. قناعت با تشریح تلاش های صورت گرفته در راستای رفع این کاستی و اهتمام دولت برای جبران کم کاری های گذشته در این زمینه، از دیده شدن پروژه راه آهن نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی در فهرست مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان گفت و به این نکته تأکید کرد که این پروژه در اولویت پیگیری ها قرار دارد و تا حصول نتیجه دنبال خواهد شد. اخبار محرمانه و اطلاعات جلیلی در این زمینه اما ناامید کننده بود و حکایت از این واقعیت داشت که باری به هر جهت!! راه آهن از اولویت‌ های وزارت راه و شهرسازی خارج است. این خبر منفی با واکنش جالب استاندار مواجه شد، آن هم اینکه به جهت اهمیت موضوع و از آن جایی که راه آهن به مطالبه عمومی در هر نقطه خراسان جنوبی تبدیل شده به هر شکل ممکن دنبال می شود تا به نتیجه برسد. ( ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ ) بذرپاش وزیر راه و شهرسازی که تنها وزیر همراه رئیس جمهور در سفر به خراسان‌ جنوبی بود، در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن نهبندان- بیرجند- قاین- یونسی از یک واقعیت مهم پرده برداشت؛ “چراغ راه آهن خراسان جنوبی به عنوان بخش مهمی از گذرگاه ریلی چابهار- سرخس را دکتر قناعت روشن کرد” . این جمله که به صورت کاملاً رسمی و در جمع خبرنگاران و دیگر حضار در مراسم بیان شد، به نوعی مهر تأییدی بر صحبت های درگوشی جلیلی بود و از طرفی حکایت از پافشاری ها و ابرام های استاندار داشت. ( ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲ ) مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار مردم استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به این نکته تأکید نمودند که؛ “این مسئله‌ خط آهن خیلی مهم است؛ ‌اینکه شمال و جنوب شرق کشور با خط آهن متصل بشود، خیلی اهمیت دارد؛ هم برای استان و استان‌های در بین راه اهمیت دارد، هم برای اصل کشور اهمیت دارد”. مرور آن چه از ابتدای مطلب و در قالب این سه تاریخ ارائه شد و البته تأکید و تذکر بجای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) ، حکایت از ضرورت اجرای گذرگاه ریلی چابهار- سرخس برای توسعه منطقه و اقتصاد کشور دارد و نشان می دهد راه آهن از اصلی ترین و مهمترین نیازهاست. زیرساخت ریلی اگر برای همه کشور تنها یک نیاز است، برای استان خراسان جنوبی و دیگر همتایان شرقی کشور به جهت نقشی که در حفظ امنیت ایران در جوار افغانستان دارند، یک ضرورت جدی و مؤکد است. راه آهنی که به جهت حجم اعتبار مورد نیاز و برخی ملاحظات از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی خارج شده بود، با اصرار، سماجت و پیگیری های مستمر استاندار به چرخه کار بازگشت و در فهرست برنامه های اصلی وزارت متبوع قرار گرفت و به تنهایی ثابت کرد هر پروژه، طرح یا مطالبه ای که مسیر درست پیگیری ها را طی نماید، قطع به یقین بی نتیجه نخواهد ماند، حتی اگر در جریان تأمین اعتبارات سنگینش گره ایجاد شده باشد . راه آهن یک شاهد مثال است برای همه مطالبه های مردمی و دغدغه های موجود در خراسان جنوبی که رفع هر کدام شان آینده روشن استان را تضمین می کنند.
(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷ اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت