یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

خراسان جنوبی میزبان تنها وزیر بومی استان

دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و تنها وزیر بومی خراسان جنوبی در دولت دوزادهم در صدر هیئتی بلندپایه امروز به استان سفر می کند. در این سفر که در پاسخ به دعوت شخص استاندار صورت می گیرد، جمعی از معاونین وزیر و رؤسای سازمان های تابعه وزارت جهاد کشاورزی نیز، دکتر خاوازی را همراهی می کنند. مهمترین برنامه این سفر دو روزه، افتتاح پروژه آبرسانی به محلات عشایری بمرود به نمایندگی از 600 پروژه در سطح کشور به مناسبت گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر و با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور است. وزیر جهاد کشاورزی و هیئت همراه در جریان این سفر، ضمن بررسی مسایل و مشکلات کشاورزان و دامداران به رصد میدانی ظرفیت های استان در حوزه کشاورزی و بازدید از پروژه های در دست اقدام در زمینه بهره برداری از این پتانسیل ها خواهند پرداخت. دیدار با نخبگان بخش کشاورزی و نمایندگان تشکل های این حوزه نیز از دیگر برنامه های این سفر است.

آغازعملیات اجرایی ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس
مهدی آبادی- عملیات اجرایی ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی با حضور «محمدصادق معتمدیان» استاندار خراسان جنوبی، سرهنگ «غلامرضا فلاحی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان کلنگزنی شد. استاندار در آیین اجرایی ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی، گفت:خراسانجنوبی جزو استانهایی است که از داشتن مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس محروم است.محمد صادق معتمدیان با اشاره به خلأ مرکز فرهنگی دفاع مقدس در استان، افزود: نبود مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس با وجود همه زحماتی که رزمندگان این خطه با حضور غرورآفرین خود در جنگ حق علیه باطل داشتند، احساس میشود. وی اضافه کرد: تمام تلاش مسئولان استان ترویج فرهنگ ایثار و شهدات است و امیدواریم با این حرکت به وظیفه خود جامه عمل بپوشانیم. عالی ترین مقام دولت در استان با بیان اینکه ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان نیازمند همت جمعی است، بیان کرد: عملیات اجرایی مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس جز با همدلی بین دستگاهی و همت خیران محقق نمیشود.
استاندار با اشاره به اینکه در این کار بزرگ علاوه بر ظرفیتهای ملی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس باید توان استانی را هم پای کار بیاوریم، مطرح کرد: از شورای شهر و شهرداری انتظار داریم به تقسیم کار کمک کنند تا با توجه به محدودیتها بتوان طبق فازبندی معین این پروژه را به اتمام برسانیم.محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان خراسان جنوبی نیازمند همت جمعی است، گفت: عملیات اجرایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس جز با همدلی بین دستگاهی و همت خیران محقق نمیشود.

هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی نیز در مراسم آغاز عملیات اجرایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسانجنوبی، اظهار کرد: احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان در سال 85 مصوب و کلنگ آن در زمینی به مساحت 32 هکتار در تقاطع خیابان صیاد شیرازی و قرنی بیرجند بر زمین خورد. سرهنگ غلامرضا فلاحی افزود: 14 سال از زمان آغاز این پروژه در استان می گذرد و هدف از ساخت این مرکز فرهنگی ایجاد بستر در تهیه زیر ساخت ها برای ترویبج فرهنگ ایثار و شهدات است. وی با بیان اینکه با بهره برداری این مرکز خراسان جنوبی جز پنج استان بزرگ کشور در زمینه مرکز فرهنگی دفاع مقدس می باشد، ادامه داد: این پروژه در زمینی به مساحت 32 هکتار اجرا میشود که از این میزان 18 هکتار به احداث فضای سبز، 12 هکتار برای ابنیه و فضاهای کاری اختصاص یافته و براساس اولویت فازبندی شده است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با تأکید بر اینکه برای ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان نیازمند 35 میلیارد تومان هستیم، عنوان کرد: تاکنون از 31 استان کشور، 25 استان مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خود را به بهرهبرداری رساندهاند.
فلاحی با بیان اینکه تأمین اعتبار ملی برای احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در ماده 86 برنامه ششم توسعه پیشبینی و تکلیف شده است، یادآور شد: فقط یک سال دیگر از این برنامه مانده و امید است با پیگیری استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی از بودجه 1400 اعتبار مناسبی به این پروژه اختصاص یابد.وی خاطرنشان کرد: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان شامل بخشهایی مانند تالارهای فرهنگی، اداری، فنی، یادمانهای شهدا، مسجد خرمشهر و غیره است که طبق نقشههای طراحی شده در هفت هزار متر مربع ساخته خواهد شد

طرح پارکبان ، نمک روی زخم رکود بازار مرکز استان
گلایه اصناف از مبالغ غیرمتعارف پارکبانها در جلسه شورای شهر بیرجند مطرح شد. به گزارش مهر، رئیس اتاق اصناف خراسانجنوبی صبح شنبه در جلسه شورای شهر بیرجند اظهار کرد: در شرایط فعلی به واسطه مسائل اقتصادی و شیوع بیماری کرونا بازار و اصناف با یک رکود مواجه هستند، در چنین شرایطی اصناف بیرجند با مشکل دریافت خارج عرف و قاعده پارکبانان از اصناف اطراف خیابانهای جمهوری و منتظری بیرجند برای پارک خودروهای خود در پارکینگهای حاشیه خیابان رو به رو هستند.
علیزاده ادامهداد: اصناف با پرداخت مبالغ برای پارک مشکلی ندارند ولی این هزینه باید بر اساس هماهنگی و مشاوره با اصناف تعیین و از طرف دیگر طبق قواعد و قانون تعرفه بهای خدمات شهری اجرایی شود. وی افزود: از طرف دیگر هزینه پارکینگ طبقاتی در مرکز شهر نیز به حداقل برسد تا اصناف بتوانند از آن استفاده کنند. رئیس اتاق اصناف استان گفت: برای به حداقل رساندن هزینه پارکینگها پیگیریهای لازم را داشتهایم ولی پاسخ ما این بوده که قیمت مصوب شورا و همچنین حداقل هزینه است. وی اظهار کرد: این هزینهها گلایه شهروندان و مراجعین به بازار بیرجند را به همراه داشته است و موجب کاهش حضور آنان در بازار شده که در شرایط رکود اقتصادی آسیب زای به اصناف است.

پارک دوبله در کوچههای شهر علیرغم خلوتی پارکینگهای طبقاتی
شهردار بیرجند هم با بیان اینکه ظرفیت سه طبقه پارکینگ طبقاتی خیابان جمهوری بیرجند خالی است، گفت: متاسفانه در کوچههای اطراف این خیابان با انبوهی از ماشینهای پارک شده رو به رو هستیم. جاوید با اشاره به موضوع پارگینگهای خیابان جمهوری و منتظری بیرجند و گلایههای طرح شده در این زمینه ادامهداد: حاشیه خیابانها به هیچ وجه محل پارک و توقف چند ساعته خودرو نیست و موجب تضعیف حقوق شهروندان میشود.وی گفت: با اجرای طرح ترافیکی جدید در خیابان جمهوری میخواستیم کسبه و اصناف را به سمت استفاده از پارکینگ طبقاتی هدایت کنیم و پارکینگ حاشیه خیابان تنها برای توقفهای موقتی و کوتاه مدت باشد. وی گفت: در حال حاضر سه راه استفاده از حمل و نقل عمومی، استفاده از پارکینگ طبقاتی و استفاده از پارکینگ حاشیه خیابان و پرداخت هزینه برای پارک برای کسبه و اصناف بازار بیرجند و اطراف خیابان جمهوری وجود دارد.
جاوید با اشاره به اینکه به هیچ وجه نگاه انتفاعی به پارکینگهای طبقاتی و پارکینگهای حاشیه خیابان نداریم، بیانکرد: هدف ما بهبود وضعیت ترافیکی شهر و سهولت رفت و آمد شهروندان است. شهردار بیرجند یادآور شد: اگر مردم را تشویق به استفاده از پارکینگهای طبقاتی نکنیم، هرچه خیابانها تعریض شود، باز هم برای توقف خودروها با مشکل رو به رو خواهیم شد.

شهروندان بیرجندی تمایلی به استفاده از پارکینگهای طبقاتی ندارند
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند نیز گفت: شهروندان بیرجندی تمایلی به استفاده از پارکینگهای طبقاتی ندارند که در این زمینه باید فرهنگسازی شود. یدا… غلامپور اظهار کرد: سیستم جدید أخذ هزینه برای پارک خودرو که از یکم مردادماه سال جاری در بیرجند آغاز شده نسبت به شیوه گذشته مکانیزهتر است. وی در زمینه گلایهها پیرامون هزینه و شیوه اجرای شیوه جدید أخذ هزینه پارک خودرو اظهار کرد: در دو ماه گذشته عمده اعتراضات در این زمینه از جانب اصناف و بازاریان بوده است و سایر شهروندان گلایهای در زمینه مسائلی چون هزینه و یا دو بار پلاک خوردن خودرو نداشتهاند.
محمد علی گنجیفر دبیر جامعه انجمن اسلامی اصناف بازار خراسانجنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: در زمینه شیوه أخذ هزینه پارک خودرو در خیابانهای منتهی به بازار بیرجند به صورت دقیق قواعد و قوانین مراعات نمیشود. وی بیانکرد: به عنوان مثال طبق قانون پارک خودرو در نیم ساعت اول رایگان است ولی آیا این موضوع در شهر بیرجند به صورت دقیق مراعات میشود و آیا ابزاری در جهت کنترل این موضوع وجود دارد. وی یادآور شد: این موضوع باعث شده که برخی از کسبه و اصناف و مراجعین به بازار بیرجند به جای پارک در پارکینگهای حاشیه خیابان در کوچهها و جلوی منازل مردم خودروی خود را پارک کنند.

نظارت بر انبارهای خراسان جنوبی بیشتر میشود
ایرنا – سرپرست سازمان صمت استان گفت: نظارت بازرسان این سازمان بر مراکز نگهداری کالا و انبارهای استان تشدید میشود و با صاحبان کالاهایی که نسبت به اعلام موجودی و ثبت انبار اقدام نکرده باشند، برخورد قانونی و قاطع صورت میگیرد. عباس جرجانی بیان کرد: دارندگان تمامی انبارها، سردخانهها و مراکز نگهداری کالا (هر گونه محل نگهداری) همچنین صاحبان کالا اعم از افراد حقیقی و حقوقی و تعاونیها ملزم و موظف به ثبت انبار و اعلام موجودی هستند. وی افزود: در صورت ثبت نشدن انبار و مشخصات کالا در سامانه جامع انبارها، فعالیت انبارهای شناسایی شده توسط بازرسان، غیرقانونی تلقی شده و از مصادیق احتکار یا ظن به قاچاق محسوب میشود. وی از شناسایی چند انبار غیرقانونی طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، با متخلفان در این خصوص بدون اغماض و با قاطعیت برخورد قانونی صورت میگیرد و برای سیر مراحل به تعزیزات حکومتی استان معرفی خواهند شد.وی نقش موثر و کلیدی «سامانه جامع انبارها» را در جلوگیری از قاچاق کالا و احتکار، همچنین شفافسازی مسیر کالاهای حساس و ضروری در کشور یادآوری کرد و افزود: تاکنون بیش از هفت هزار و 538 انبار در سامانه جامع انبارهای خراسان جنوبی ثبت شده است.جرجانی تصریح کرد: این سامانه با هدف رهگیری کالا از مبدا تا مقصد، ورود و خروج و دپو کالا در انبارها و ارائه اطلاعات به تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه و سایر نیازهای کالایی راهاندازی شده است که میتواند به تنظیم بازار و سالمسازی تجارت کمک کند. وی ضمن توصیه به همه صاحبان کالا برای ثبت انبار در سامانه جامع انبارها در اسرع وقت گفت: از هماستانیها نیز درخواست میکنیم در صورت مشاهده هر گونه انبار مشکوک به احتکار یا جابهجایی غیرمعمول کالا، موضوع را از طریق سامانه 124 به ستاد خبری سازمان گزارش دهند تا سریعا مورد بررسی قرار گیرد.

ادامه روند افزایش فوتی های کرونا در خراسان جنوبی

صداوسیما- تعداد فوتیهای بیماری کرونا در خراسان جنوبی با ثبت 2 مورد جدید به 168 نفر رسید. دکتر دهقانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه هم اکنون 211 بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستانهای استان بستری هستند گفت: از این تعداد 100 نفر مبتلا قطعی بیماری کرونا و 20 نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند که حال عمومی 3 نفر از بیماران کرونایی بستر در بخش مراقبتهای ویژه وخیم است.

قرارگاه خاتم الاوصیاء(ص) نقش راهبردی و بیدارگری داشته باشد

مهر- نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه باید از طرح های استکبار پرده برداری شود، گفت: قرارگاه خاتم الاوصیاء(ص) نقش راهبردی و بیدارگری داشته باشد. حجت الاسلام والمسلمین عبادی در دیدار با اعضای شورای راهبردی نمایندگی قرارگاه خاتم الاوصیاء (ص) در بیرجند بیان کرد: قرارگاه خاتم الاوصیاء (ص)، نهادی به اصطلاح نظامی، اندیشه ورز و واقع گرا است. وی با بیان اینکه برنامه های این قرارگاه برای رسیدن به اهدافش نقشی راهبردی و تاثیر گذار دارد، اظهار کرد: امروز جنایات گسترده استعمارگران با بازتاب جهانی همراه نیست چراکه آنها فرمول بی تفاوتی را به صورت فنی، هنری، علمی، روان شناسی و برای مردم تبلیغ می کنند.

ساماندهی 134 کودک کار در خراسان جنوبی

صداوسیما- 134 کودک کار در خراسان جنوبی در نیمه نخست سال جاری ساماندهی شدند. مدیرکل بهزیستی استان گفت: این کودکان در نیمه نخست امسال از خدمات آموزشی، تغذیهای و توانمندسازی استفاده کردند. عرب نژاد افزود: همچنین 120 بسته بهداشتی و پیشگیری از کرونا به ارزش 260 میلیون ریال بین کودکان کار در استان توزیع شد. وی افزود: همچنین در این مدت اقلام آموزشی، نوشت افزار، کیف و کفش، بازیهای فکری و پمفلتهای آموزشی بین کودکان کار توزیع شد.

میدان شهدا بیرجند بازسازی میشود

ایرنا – شهردار بیرجند گفت: میدان شهدا که نقش ترافیکی زیادی در شهر بیرجند دارد، اصلاح و بازسازی میشود. جاوید اظهار کرد: میدان شهدا یکی از قدیمیترین میادین شهر بیرجند است که به دلیل موقعیت مکانی آن و اتصال خیابانهای منتظری، شهدا، دانشگاه و حکیم نزاری به این میدان، نقش ترافیکی زیادی دارد. وی افزود: این میدان به دلیل فرم هندسی نامناسب توزیع ترافیکی مطلوبی ندارد که فرم جدید براساس پیشنهاد مشاور و تایید شورای ترافیک اجرا میشود. وی افزود: همچنین ساخت میدان به دلیل قدمت بالایی که دارد، فرسوده شده است که به کل تخریب و مجدد احداث خواهد شد.

صدور 11 مجوز صنعتی با اشتغالزایی 436 نفر در نهبندان

فارس- رئیس اداره صمت نهبندان از صدور 11 فقره مجوز صنعتی دراین شهرستان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد. رضا اردونی اظهار کرد: از ابتدایامسال تاکنون 11 فقره مجوز صنعتی در شهرستان نهبندان صادر شده است. وی افزود: از این تعداد 10 فقره جواز تأسیس در زمینه تولید شمش طلا، فروکروم، دانهبندی منیزیت، تولید محصولات سنگی و برش سنگ تزئینی، محصولات بتنی مسلح و غیرمسلح و بستهبندی آب آشامیدنی بوده است. رئیس اداره صمت نهبندان ادامه داد: پیشبینی سرمایهگذاری این تعداد جواز تاسیس سه هزار و 800 میلیارد ریال و پیشبینی اشتغال آنها 436 نفر میباشد.

قیمت مصوب گل زعفران 150 هزار تومان تعیین شد

تسنیم- نماینده مردم شهرستانهای قاینات و زیرکوه در مجلس گفت: در شورای ملی زعفران قیمت گل زعفران حداقل 150 هزار تومان اعلام شد اما در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان انتظار میرود به فراوری زعفران توجه بیشتری شود. سلمان اسحاقی با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد گل زعفران امسالی با قیمت 150 هزار تومان، پوشال 16 میلیون و نگین حداقل 20 میلیون تومان خریداری شود افزود: مقرر شد محصول سال قبل با 30 درصد کمتر نسبت به قیمت امسال خریداری شود.

20 میلیون تومان بلاعوض برای راه اندازی نیروگاههای خورشیدی

صداوسیما- 20 میلیون تومان بلاعوض برای راه اندازی نیروگاههای خورشیدی به مددجویان زیرپوشش بهزیستی استان پرداخت میشود. مدیرکل بهزیستی استان گفت: تفاهم نامهای بین سازمان بهزیستی کشور و استانداری آماده شده که به زودی امضا می شود. عرب نژاد با اشاره به اینکه این طرح با هدف توانمندسازی و کمک به معیشت خانوارهای زیرپوشش این نهاد اجرا میشود، افزود: در تفاهم نامه توافق شده که 10 میلیون تومان از سوی بهزیستی کشور و 10 میلیون تومان بلاعوض از سوی استانداری پرداخت شود. وی گفت: همچنین تا سقف 40 میلیون تومان تسهیلات بدون نیاز به ضامن برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی پیش بینی شده است. وی گفت: زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبودیافته و سایر اقشاری که از این نهاد خدمات دریافت میکنند، مشمولان این طرح هستند. عرب نژاد افزود: از افرادی که دارای خانه مقاوم و نوساز بوده و یا امکان نصب نیروگاه در حیاط خانه خود دارند برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی اقدام کنند. عرب نژاد با اشاره به اینکه تضمین اقساط مددجویان از محل تضامین شرکت توانیرو بابت قرارداد 20ساله برق تولیدی این نیروگاهها است، افزود: اقساط تسهیلات این طرح بعداز 5 سال به پایان رسیده و کل درآمد حاصل از فروش به جامعه ی هدف تخصیص داده می شود.

اعلام علت تصادف زنجیره ای محور نهبندان – بیرجند

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی علت تصادف زنجیره ای محور ترانزیتی نهبندان – بیرجند را عدم رعایت حق تقدم عبور حین ورود از فرعی به اصلی از جانب پژو و علت دوم بی احتیاطی راننده پراید به علت بی توجه به جلو نسبت به عابر پیاده و خسارت وارده به پژو اعلام کرد .ساعت 19 عصر جمعه در کیلومتر 62 محور نهبندان – بیرجند (حوالی برجک اسماعیل آباد) 3 دستگاه خودرو شامل 2 دستگاه پژو یک دستگاه پراید باهم برخورد کردند که بر اثر این حادثه 6 نفر زخمی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت