یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

جزئیات طرح کرونا برانداز

قاسمی- «چند روزی است که سامانه salamat.gov.ir به منظور غربالگری افراد مشکوک و برای مقابله با کرونا ویروس و خود ارزیابی افراد در معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه اندازی شده است که هدف از آن کاهش مراجعه به بیمارستان ها و غربالگری روزانه همه افراد است. این طرح در صورت همکاری مردم برای ثبت اطلاعات می تواند در ریشه کن کردن کرونای منحوس تاثیر بسزایی داشته باشد. در این گفتگوی «آوا» با معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به جزئیات، روش پردازش اطلاعات و کنترل بیماری با استفاده از طرح غربالگری پرداخته شد.

راهکاری برای جلوگیری
از انتشار کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این باره گفت: از آنجا که مردم با هر علائمی که همانند نشانه های
کووئید 19 است به بیمارستان ها مراجعه
می کنند و این خود باعث ازدحام و انتشار ویروس کرونا می شود، این سامانه برای کاهش مراجعات و قطع زنجیره انتقال با استفاده از اطلاعات در طرح غربالگری راه اندازی شد. کامبیز مهدی زاده افزود: پس از ورود به سامانه علائم بیماری شامل تب، لرز، سرفه خشک، گلو درد و تنگی نفس سوال شده و سپس از وجود افراد مشکوک به بیماری کرونا در خانواده سوال می شود و در صورت مثبت بودن
توصیه های بهداشتی انجام شده و راهنمایی برای مراجعه به مراقب سلامت یا بهورز مربوطه داده می شود. به گفتۀ وی همیار سلامت از نزدیکترین پایگاه سلامت، خانه بهداشت یا مرکزخدمات جامع سلامت انتخاب می شود و همزمان مراقب سلامت مربوطه نیز پیامکی در همین ارتباط دریافت کرده و مسئول پیگیری های بعدی فرد مشکوک و اطرافیان وی خواهد بود.
مهدی زاده تصریح کرد: مراقب سلامت به صورت تلفنی در ابتدا تمام نشانه ها را مورد بررسی قرار و اگر نیاز به مراجعه حضوری باشد این کار را انجام می دهد. پس از انجام شدن چکاپ اولیه برای فرد مشکوک در صورتی که نشانه های حاد کرونا در فرد دید شود به بیمارستان ارجاع می شود.

ثبت روزانه علائم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه اکنون بهداشت مقدم تر از درمان است، تأکید کرد: همه افراد و اعضای خانواده آنها می توانند روزانه علائم سلامتی خود را ثبت کنند و هیچ محدودیتی وجود ندارد بلکه هدف اطلاع از سلامتی روزانه افراد است تا از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم. مهدی زاده بیان کرد: از حدود 2 سال قبل ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت به جد در برنامه وزارت بهداشت قرار گرفت و همه افراد باید این پرونده را ایجاد می کردند با وارد کردن پاسخ سوالات از افراد، اطلاعات آن ها سامانه سیب ارجاع و به پرونده الکترونیکی هر فرد منتقل می شود. به گفتۀ وی اگر افرادی هم باشند که هنوز پرونده سلامت ندارند با وارد کردن اطلاعت خود در سامانه غربالگری به کارشناس سامانه سیب، متصل و راهنمایی می شوند و پرونده سلامت الکترونیکی آنها سریع ایجاد
می شود. وی از مردم درخواست کرد که برای شناسایی سریعتر افراد مشکوک به ابتلا کوئید 19 و ارائه خدمات بهتر هر چه سریعتر در این سامانه ثبت نام کنند تا در ابتدا از مراجعه حضوری به بیمارستان ها که خود باعث انتشار ویروس می باشد جلوگیری شود و دوم اینکه با شناسایی هر چه سریعتر افراد، زنجیره انتقال قطع شود.

2 مرکز جامع سلامت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در همان ابتدای ظهور این بیماری، 2 مرکز جامع سلامت برای کرونا راه اندازی شد. مهدی زاده ادامه داد: ین دو مرکز منتخب 16 ساعته برای خدمت رسانی سرپایی با اولویت مناطق کمتر برخوردار ایجاد شده است. وی خاطر نشان کرد: این مراکز برای مراجعه حضوری افرادی است که به سامانه الکترونیکی دسترسی ندارند و برای اینکه به بیمارستان ها مراجعه نکنند، در ابتدا به این دو مرکز می روند. به گفتۀ وی در ابتدا مردم و مادران باردار با ایجاد این مراکز دچار هراس شدند و دیگر مراجعه نمی کردند به همین دلیل قرار بر این شد تا از مراجعات حضوری هر چه بیشتر کاسته شود و بهورزهای مراکز با تماس های تلفنی یا مراجعه حضوری در منزل از این افراد مراقبت کنند.

300 روانشناس آماده پاسخگویی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از راه اندازی خدمات روانشناختی در سامانه ۴۰۳۰ نیز خبر داد و گفت: این سامانه از دو طریق آماده پاسخگویی به نیازهای مخاطبین می باشد که یک شیوه استفاده از پیام های صوتی است و تماس گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه ۴۰۳۰
می تواند با استفده از کلید ۳ به لیستی از پیام های صوتی دست یابد و براساس نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کند. مهدی زاده ادامه داد: همچنین شیوه دیگر این است که تماس گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه ۴۰۳۰ می تواند با استفاده از کلید ۸ به روانشناسی که برای ارائه راهنمایی و مشاوره روانشناختی پشت خط هستند، متصل و با بیان سوالات یا مشکلات احتمالی خود از خدمات روانشناس بهره مند شوند. به گفتۀ وی حدود ۳۰۰ نفر از روانشناسان وزارت بهداشت شاغل در نظام مراقبت های بهداشتی آمادگی کامل برای ارائه خدمات تلفنی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت