جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جای خالی مردم در سینما

نسرین کاری – اولین سینمای بیرجند در اواخر دوران قاجاریه و در سال ۱۲۹۲ شمسی، با پخش فیلمهای صامت، فعالیت خود را آغاز نمود. این سینما که توسط محمدرضا صمصام الدوله، حاکم وقت زابل ساخته شده بود، از برق کارخانه‌ای بنام “مارشال” استفاده می‌نمود. اکنون نیز بیرجند دو سینما به نام‌های سینما فردوسی و سینما بهمن دارد. سینما به عنوان هنر هفتم از همان ابتدای فعالیت خود به دلیل جذابیتی که داشت مخاطبین زیادی را جذب کرد، اما با گذر زمان و عصر دیجیتال آن جذابیت اول را ندارد و شاید هم به دلیل اینکه فیلم ها به راحتی در فضای مجازی در دسترس است کمتر از سینما استقبال می شود، این صحبت برخی از جوانانی است که این روزها کمتر به سینما می روند.

هزینه خرید بلیت سینما
کمتر از پول یک پفک است!

سینمادار، سینماگر و مخاطب سه ضلع مثلثی هستند که از تولید تا گیشه را به هم متصل می کنند و باید در صنعت سینما رضایت هر سه آنها جلب شود. مریم رضایی دختر جوانی که پای ثابت سینما است در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: در شهر بیرجند تفریحات اندکی داریم و من و دوستانم ماهی یک و دوبار به سینما می رویم. وی خاطر نشان کرد: با طرح سه شنبه های سینمایی دیگر کسی نمی تواند ادعا کند بلیت سینما گران است چرا که هزینه دیدن یک فیلم کمتر از پول یک چیپس و پفک می شود. رضایی با اشاره به اینکه به فیلم های ژانر اجتماعی علاقمندم، اضافه کرد: از نظر من فیلم های ایرانی در ژانر اجتماعی به خوبی به وضعیت جامعه می پردازد و آسیب های اجتماعی را نشان می دهد هر فیلمی در این حوزه را حتما تماشا می کنم.

کیفیت پایین فیلم ها
مانع جذب مخاطب است

اما رضا مهربخش نظر متفاوتی در این زمینه دارد او عنوان کرد: کیفیت برخی فیلم ها آن قدر پایین است که مخاطب تمایلی ندارد هیچ هزینه ای را برای دیدن فیلم های پرداخت کند. وی با بیان اینکه ترجیح می دهم فیلم مورد علاقه ام را دانلود کرده و با دوستان و خانواده تماشا کنم، ادامه داد: سینما رفتن فقط برای افرادی که دسترسی به فیلم های روز سینما ندارند خوب است!
احمد موسوی جوان 40 ساله و متاهلی است که سال ها است به سینما نرفته است. وی با بیان اینکه قبل از اینکه ازدواج کنم گاهی به سینما می رفتم، اما حالا دیگر وقت آن را ندارم، ادامه داد: بیشتر زمان من صرف کار کردن و کسب درآمد می‌شود و اگر هم زمانی پیدا کنم ترجیح می دهم در خانه و در کنار همسرم فیلم ببینم.وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه افزایش قیمت بلیت در سینما باعث می شود که کمتر به سینما رود، بیان کرد: من حتی نمی دانم بلیت سینما چه قدر است که بخواهم به دلیل آن به سینما بروم یا نه. وی معتقد است زمانی که می توانید با نزدیک به 10 هزار تومان یک فیلم را از شبکه نمایش خانگی خریداری کنید و بعد در خانه و با آرامش آن را ببینید، چه نیازی است که به سینما برویم!

سینما شور خاص خود را دارد

محمدرضا ترابی از جوانان همشهری که علاقه بالایی به سینما دارد هم گفت: من به فیلم و سینما علاقمندم و طرفدارپروپاقرص فیلم های کمدی می باشم.
وی با اشاره به اینکه برای رونق سینما و حمایت از سینمای ایران باید به سینما برویم تا از فیلم‌ها حمایت کرده باشیم، ادامه داد: هفته ای یکی دوبار به سینما می روم هرچند بسیاری از این فیلم‌ها در شبکه فیلم‌های خانگی هم می‌توان یافت ولی سینما رفتن شور خاصی دارد که هرگز با فیلم‌دیدن در تلویزیون قابل مقایسه نیست.وی در پاسخ به این سوال که ملاک اش برای دیدن فیلم چیست، عنوان کرد: برخی کارگردان ها و بازیگران برایم جذاب هستند و اگر فیلمی از آنها به سینما بیاید حتما برای دیدن آن می روم. به گفته ترابی هیچ چیزی جای سینما را نمی گیرد دیدن فیلم در سینما در کنار با شور و شوق جمعیت بسیار لذت بخش است.

تبلیغات، فیلم خوب و حمایت
مثلث استقبال از سینما است

رئیس امور سینمایی حوزه هنری خراسان جنوبی و مدیر سینما بهمن بیرجند هم معتقد است که استقبال مردم از سینما بستگی به نوع فیلمی است که اکران می شود.
حسین واحدی با بیان اینکه سلیقه مخاطب در استقبال از فیلم ها بسیار موثر است، اضافه کرد: زمانی که برخی مولفه ها مراعات می شود شاهد استقبال خوب مردم از سینما هستیم.وی با بیان اینکه به استثنای زمان کرونا هر ساله یک رشد در استقبال مخاطبان خراسان جنوبی از سینما داشته ایم، یادآور شد: ولی به نسبت جمعیت شهر بیرجند هنوز جای کار و تبلیغ برای حضور بیشتر مردم در سینما وجود دارد.

در بیرجند کمتر به زیر ساخت های سینمایی توجه شده است

واحدی با بیان اینکه در بیرجند کمتر به زیر ساخت های سینمایی توجه شده است، اظهار کرد: به عنوان مثال در شهر بیرجند از جمله محدود مراکز استان های کشور هستیم که پردیس سینمایی ندارد. وی با تاکید بر اینکه تبلیغات برای جذب مخاطب بسیار تاثیر گذار است، یادآور شد: به عنوان مثال در زمان اکران فیلم شور عاشقی در مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین بلیط فیلم را به طور نیم بها توزیع کردیم که موجب شد در روزهای بعد استقبال خوبی از آن شود.
رئیس امور سینمایی حوزه هنری خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: اگر نهادهای فرهنگی و اجتماعی به کمک سینما بیابند و نخبگان نیز تبلیغ فیلم های خوب را داشته باشند بی شک شهروندان ارتباط بهتری با سینما خواهند داشت.

برخی خانواده ها حتی یکبار
حضور در سینما را تجربه نکرده اند

مدیر سینما بهمن بیرجند با گلایه از اینکه در استان خانواده هایی هستند که حتی یک نیز حضور در سینما را تجربه نکرده اند، اضافه کرد: در حالی که اگر برای یک بار نیز این حضور تجربه کنند بی شک برای دیدن فیلم در سینما انگیزه پیدا خواهند کرد.
واحدی اظهار کرد: بسیاری از فیلم‌ها نیاز به حمایت دارند و سینما رفتن باید در سبد خانوار قرار گیرد. واحدی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برنامه‌های رفاهی و تفریحی مختلفی را برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند، بیان کرد: سینما رفتن نیز می‌تواند در سبد برنامه رفاهی و تفریحی ای باشد که دستگاه‌ها برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند.
دستگاهها و سازمانها حمایتی
از سینماها نمی کنند!

تخم کار مدیر سینما فردوسی بیرجند هم با بیان اینکه به نظر من در شرایط فعلی استقبال خوبی از سینما نمی شود، خاطر نشان کرد: متاسفانه دستگاه ها و نهادها نیز هیج گونه حمایتی از سینماها نمی کنند و این برای یک شهر فرهنگی زیبنده نیست.
وی عنوان کرد: حمایت از سینما وسینماگران می تواند در قالب هدیه بلیت سینما در سبد فرهنگی ادارات باشد اما این اتفاق رخ نمی دهد. مدیر سینما فردوسی بیرجند یادآور شد: سال گذشته آقای خزاعی رییس سازمان سینمایی کشور به خراسان جنوبی آمدند ولی متأسفانه هیچ بازدیدی از سینماهای خراسان جنوبی انجام نداد که زمینه گلایه ما را به وجود آورد. تخم کار با اشاره به اینکه در گذشته نامه ای به رئیس سازمان سینمایی کشور نوشتیم، ادامه داد: در این نامه مشکلات خود را مطرح کردیم ولی متاصانه نامه پیگیری نشد.

جشنواره فجر بسیار ضعیف بود
مدیر سینما فردوسی بیرجند با انتقاد از جشنواره فجر سال گذشته در استان، یادآور شد: این جشنواره از نظر تبلیغات و حمایت ها بسیار ضعیف بود در حالی که می شد وضعیت بهتری را رقم زد. تخم کار خاطر نشان کرد: در آن زمان استقبال به گونه ای بود که به دلیل نبود مخاطب مچبور شدیم برخی از سانس های سینما را حذف کنیم.
وی با اشاره به اینکه روز سه شنبه بلیط نیم بها عرضه می کنیم، خاطر نشان کرد: به جرات می توانم بگویم که فروش روز سه شنبه های ما از کل جشنواره فیلم فجر سال گذشته در خراسان جنوبی بیشتر است.به گفته وی از ابتدای سال استقبال از فیلم های کمدی چون تمساح خونی، تگزاس 3 و خجالت نکش 2 بیش از بقیه فیلم ها بوده است.

سازمان ها خرید بلیت سینما
را در سبد فرهنگی خود قرار دهند

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: اکنون در شهر بیرجند ۲ سینما، شهرهای قاین، سرایان و طبس هر کدام یک سینما فعال است.سید علی زمزم با اشاره به اینکه با سازمانها و ادارات می توانند بلیت سینما را در سبد فرهنگی کارمندان خود قرار دهند، ادامه داد: برای تهیه بلیت نیمه بها و اجاره سالن با سینما و سازمانها اعلام امادگی می کنیم. وی با اشاره به راه‌اندازی سینمای سیار در شهرهای فاقد سالن سینما عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده برای رفع نابرابری فرهنگی، سینمای سیار با توجه به اعلام نیاز شهرستان‌ها به اکران فیلم می‌پردازد. معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: در شهرستانهای که فاقد سینما هستند چنانچه بخش خصوصی خواهان ساخت سینما باشد اداره کل فرهنگ و ارشاد حمایت های لازم را در حد توان انجام می دهد.

ارتقای دو سینمای استان از درجه 2 به درجه یک
زمزم یادآور شد: دو سینما در خراسان جنوبی از درجه ٢ به درجه یک ارتقا یافته‌ که نشان دهنده توجه بیش از پیش مردم به هنر سینما است. وی با اشاره به اینکه همچنین در به روز رسانی و تجهیز امکانات سینماها در سالهای گذشته حمایت های خوبی داشتیم، یادآور شد: در سال گذشته سالن سینما فردوسی حدود 300 میلیون تومان تجهیز شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خراسان جنوبی کارگران معدن معدنجوی طبس از نبود تجهیزات اولیه ایمنی و بی‌مهری این روزها

بیشتر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد زعفران ایران خام

بیشتر

وزیر کشور گفت: برای پیشگیری از حوادث مشابه در آینده با مسببان حادثه انفجار معدن‌جوی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت