شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

به بهانه پاسداشت روز معلم؛ گفتگو با فاطمه سلطان سلطانی بانوی معلم بازنشسته؛

کاری – فاطمه سلطان سلطانی بانوی معلم بازنشسته که در آستانه 80 سالگی قرار دارد اما همچنان پرانرژی و مهربان در فعالیت های اجتماعی و دوستان مشارکت دارد. این معلم بازنشسته که با عشق و با در طبق اخلاص گذاشتن روزهای خود به کلاسهای درس شهر بیرجند نور خواندن و نوشتن آموخته است. می گوید وقتی شاگردانم را می بینم و آنها در آغوش می گیرم احساس شعف و شوق می کند و سپس شعری را در وصف معلم زمزمه می کند:
درس معلم ار بود زمرمه محبتی جمعه به مکتب اورد طفل گریز پای را
و خرسندتر است وقتی می گوید بعدها دانش آموزم همکارم شده است.

31 یکسال برای بچه های این شهر معلمی کردم
او می گوید: 31 سال برای بچه های این شهر معلمی کردم. ابتدا در مدرسه ابتدایی پسرانه صائب در نقش معلم ابتدایی و سپس در دبیرستان دخترانه خدیجه کبری (ع) مدیر دبیرستان بودم. سلطانی با بیان اینکه در سال سال 74 بازنشست شدم، اضافه می کند: تربیت معلمی را در زاهدان گذراندم و پس از ازدواج به تابعیت از همسر به بیرجند آمدم و اینجا شغل معلمی را برگزیدم. وی یادآور می شود: به واسطه معلم زبان انگلیسی ام سرکار خانم رضایی علاقه زیادی به یادگیری و رشته انگلیسی داشتم، اما بدلیل اینکه 11 فرزند در خانواده بودیم و کمک به هزینه خانواده معلمی را با عشق برگزیدم. این بانوی بیرجندی با بیان اینکه در خانواده ای بزرگ و با عشق بزرگ شدم به همین دلیل عاشق بچه ها هستم ادامه می دهد: من معتقدم معلم و پرستار را باید از خانواده پر عشق و محبت انتخاب کنند. سلطانی تاکید می کند: چرا که برای آینده سازان یک کشور یک معلم دلسوز و برای خوب شدن حال یک بیمار یک پرستار مهربان لازم و ضروری است.وی با اشاره به خاطره ای از یک دوست عنوان کرد: از جوانی در زندان بارها پرسیدم چطور شد که با این سن کم به زندان آمدی جواب نمی داد تا اینکه در یک جلسه اشک هایش سرازیر شد و گفت من از خانواده فقیری بودم و ساعت نداشتم دایی ام برایم یک ساعت خرید سرکلاس با ساعت مشغول بودم که معلم عصبانی شد و ساعت را از پنجره بیرون انداخت و این شد که از معلم و مدرسه زده شدم و الان در زندان می باشم.

شرکت فعال در محافل دوستانه و شب شعرهای کانون هنرمندان
این معلم بازنشسته با بیان اینکه در محافل دوستان و شب شعرهای دوستان کانون هنرمندان شرکت می کنم، ادامه می دهد: همچنین در محافل دوستان شرکت فعالی دارم و بطور مداوم پیاده روی می کنم. وی خاطر نشان می کند: به نظر من یک خانم موفق باید همیشه مرتب و تمیز باشد و حتی پس از بازنشستگی نیز به فعالیت های اجتماعی و ورزشی خود ادامه دهد.وی ادامه می دهد: همچنین عاشق طبیعت و حیوانات هستم و همیشه ته مانده سفره و غذاهایمان رزق و روزقی این آفریده های بی گناه خداوند می شود. وی درباره خاطرات دوران معلمی خود با اشاره به اینکه کودکان خیلی زود باور هستند و باید مراقبت صحبت هایمان جلوی آنها باشیم: یادآور می شود: به من اطلاع دادند یکی از دانش آموزان آرام و قرار ندارد و می خواهد به منزل برود با معلم پرورشی تنهایی با این دانش آموز صحبت کردیم و متوجه شدیم در دعواهای پدر و مادر این کودک مادر گفته این بچه مدرسه برود خودم را آتش میزنم و او نگران مادر است.

خودم را مدیر موفقی می دانم
سلطانی عنوان می کند: خودم را مدیر موفقی می دانم چون بسیاری از شاگردهایم وقتی مرا می بینند با ذوق به آغوش من می آیند و از موفقیت آنها لذت می برم. وی با بیان اینکه 4 فرزند دارم، خاطر نشان می کند: چون فرزندان من موفق هستند پس من ادم خوشبختی هستم. وی یادآور می شود: پسر اول من رئیس آب ایران، پسر دومم مهندس پلایش اسلویه و کره جنوبی، پسرم سوم کافی شاپ دارد و دخترم نیز کاردرمانی علوم پزشکی تهران قبول شد که به صلاحدید با همسر خانه دار است. سلطانی معلم سال اول خود را به یاد می آورد و می گوید : سرکار خانم ایران شیوایی اولین معلم من بودند و معلم تاثیر گذار و مهربان من سرکار خانم فائزه رضایی بود که خانمی بسیار مهربان و شیک و مرتب بود.

معلم برای هر ملتی یک چراغ روشن است
وی با بیان اینکه معلم برای هر ملتی یک چراغ روشن است، اضافه می کند: به گفته حضرت علی هر شغلی که داشته باشید باید به پدر و مادرو معلم خود احترام بگذارید حتی اگر شاه باشید.این معلم مهربان بیرجندی معتقد است باید از معلم های نمونه مجسمه بسازند زیرا که معلم قهرمان جامعه است و شغل انبیاست. به گفته وی آموزش سعادت و شقاوت جامعه بشری را می سازد کاری کنیم تا نسل آینده نسل پرورش یافته و پر از انرژی و امید باشد.
بیرجندی ها علم پرور
و با فرهنگ هستند
وی با بیان اینکه بیرجندی ها علم پرور و با فرهنگ هستند، ادامه می دهد: وقتی وارد شهر بیرجند می شود تمیزی این شهر در کنار علم و ادب و دانش آنها خودنمایی می کند.سلطانی تاکید می کند: شهرداران موفقی همچون آقای نخعی و مردم فرهنگ دوست بیرجند زحمات فراوانی برای این شهر کشیده اند. وی مشکل شهر بیرجند را نبود امکانات گردشگری مناسب مخصوصا برای جوانان و افراد بازنشسته می داند و می گوید: کمبود فضاهای برای تجمعات افراد که بازنشست شده اند و مکانهای تفریحی در این شهر به خوبی به چشم می آید.
افراد با عشق و محبت را
برای معلمی انتخاب کنید
وی با بیان اینکه قبلا هم گفتم معلم و پرستار باید از خانواده هایی پر از عشق و محبت باشند یادآور می شود: یکی از دانش آموزانم در نقاشی استان رتبه اول را کسب کرده بود و از طرف من به عنوان مدیر و معلم پرورشی سر صف تشویق شد و شادمان به کلاس درسش رفت. وی در ادامه اضافه می کند: اما در کلاس از طرف معلم هیچگونه تشویقی نمی شود آن دانش آموز طی نامه ای گله اش را به من رساند. سلطانی یادآور می شود: زمانی که علت را از معلم جویا شدم گفت: من در کودکی پدرم را از دست دادم و احساسم اینگونه است و تشویق دانش آموزان را دوست نمی دارم. وی تاکید می کند: هیچکاه افرادی که قادر به محبت کردن به دیگران نیستند را برای معلمی فرزندان و پرستاری بیمارهایمان انتخاب نکنیم . کسانی انتخاب شوند که عشق و محبت را خوب درک کرده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت