یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

این ارابه های مرگ!

بهروزی فر – خبرهایی که از ستاد راهبری تصادفات استان – صبح شنبه- منتشر شد نه تنها خوشایند نبود بلکه حکایت از اتفاقات تلخی داشت که باعث شده در همین ۶ ماهه اول سال، روزانه یک نفر از هموطنان مان را به کام مرگ بکشد. براساس اطلاعات ارائه شده در این جلسه؛ “از ابتدای امسال تا ۲۵ مهرماه ۱۵۳ فقره تصادف برون شهری در جاده‌های استان روی داده که منجر به مرگ ۱۹۱ نفر شده است، در این مدت ۲۳ نفر هم بر اثر تصادفات درون شهری جان باخته اند و طی این مدت به نسبت مدت مشابه سال گذشته، تصادفات جرحی ۴ درصد افزایش یافته و ۴ هزار و ۳۷ نفر مجروح شده اند”. آن چه در این گزارشِ نگران کننده قابل تأمل است، آمار مربوط به حوادثی است که یک سوی آن را راکبین موتورسیکلت شامل می شوند، وسیله نقلیه دو چرخی که از ایمنی هیچ سهمی نبرده و راکبین آن هم با وجود تأکیدات فراوان پلیس و حوادثی که در اطراف خود همه روزه شاهدند، کمترین تلاشی برای حفظ ایمنی خود بر روی این وسیله انجام نمی دهند. طبق گزارش پلیس؛ از ابتدای سال تاکنون از مجموع ۱۹۱ فوتی مربوط به حوادث برون شهری ۱۹ نفر -معادل ۱۰ درصد- و از ۲۳ فوتی مربوط به حوادث درون شهری ۱۰ نفر -معادل ۴۳ درصد- مربوط به راکبین یا سواران بر موتورسیکلت می باشد. برای تأیید این مطالب، کافی است به خبرهای حوادث رانندگی در همین چند ماه گذشته رجوعی کنیم، مثلاً ۲۹ مهر ۱۴۰۲؛ برخورد شدید یک دستگاه موتورسیکلت با عابر پیاده ۶۹ ساله و خودروی کنار خیابان در بلوار امام رضا (ع) بیرجند یک کشته و یک مصدوم بر جا گذاشت که حال مصدوم – راکب ۲۰ ساله موتور- هم وخیم گزارش شده است. ۳ مهر ۱۴۰۲؛ در اثر حادثه واژگونی موتورسیکلت که ساعت ۱۴:۳۵ امروز در کیلومتر ۳۰ محور اسفدن – قاین رخ داده، دو نفر مصدوم شدند. ۳۰ شهریور؛ واژگونی یک دستگاه موتورسیکلت در محور روستایی سه قلعه به قاسم آباد سرایان، جان راکب ۲۳ ساله را گرفت. ۱۰ شهریور؛ حوالی ساعت ۱۹.۳۰ امشب برخورد تریلی با موتورسیکلت و همزمان خودروی سواری با تریلی روبروی رستوران خاطره، ۴ مصدوم برجا گذاشت. راننده موتورسیکلت در این حادثه دچار صدمه جدی شده و به بیمارستان منتقل شده است. ۲۶ خرداد؛ در اثر برخورد سه دستگاه موتورسیکلت در شهر آبیز ۶ نفر راکب این موتور سیکلت ها مصدوم شدند که حال دو نفر وخیم گزارش شده است. یک خرداد؛ شب گذشته برخورد سواری پژو با موتور سیکلت در بلوار ابوذر قاین دو فوتی و دو مجروح برجای گذاشت، راکبان موتور سیکلت اعضای یک خانواده بودند که مادر و دختر در این حادثه جان خود را از دست دادند. در همه این حوادث، نداشتن کلاه ایمنی و عدم توانایی راکب در کنترل موتورسیکلت و واژگونی این وسیله نقلیه، عامل اصلی فوت و یا جراحت های سنگین راکبین گزارش شده و این همه در حالی است که پلیس در ۶ ماهه اول امسال تعداد ۲۷۳۷ موتورسیکلت را در معابر درون شهری و ۶۶۰ مورد را در محور های برون شهری به جهت عدم رعایت قانون- سرعت زیاد، نداشتن کلاه ایمنی، انجام حرکات نمایشی و… – توقیف کرده و به پارکینگ منتقل نموده است. با وجود برخورد جدی پلیس و تأکیدات مکرری که صورت می گیرد، اینکه همچنان در سطح شهرها و جاده ها شاهد حرکت موتورسیکلت های با چراغ خاموش در شب، راکبین و ترک نشین های بدون کلاه ایمنی، حرکت های نمایشی جوانان موتورسیکلت سوار- تک چرخ زدن و دست گرفتن به خودروهای در حال حرکت و ویراژ رفتن از لابه لای خودروهای در حال حرکت و… – ، رانندگی بچه های کم سن و سال، حمل بار سنگین بر روی موتور و مواردی از این دست هستیم، که بدون هیچ تردیدی به بی مبالاتی فرد و جای خالی فرهنگ ترافیکی ارتباط دارد و قطع به یقین خانواده ها در این زمینه نقش بسزایی دارند. پدر و مادری که از سر دلسوزی یا تحت فشارهای فرزند شان برای او موتورسیکلتی تهیه می کنند تا دهانش را ببندند یا پایش را باصطلاح از زمین کوتاه کنند و وسیله ای برای رفتن به مدرسه، دانشگاه یا محل کار برای او فراهم آورده باشند، قطعاً اگر او را مجاب به رعایت نکات ایمنی لازم نکنند، ارابه مرگی برایش تدارک دیده اند که راه رسیدن جوانی و زندگانی او را به آخر خط! نیستیِ کامل یا زمین گیر شدن برای همه عمر کوتاه تر کرده اند. خانواده ها و خود فرد اگر مراقبت های لازم را مدنظر نداشته باشند و به کوچکترین نکات توجه نکنند، ما همچنان باید منتظر شنیدن و تکرار خبرهایی از جنس ۴۰ ماه مرگ مغزی جوانی ۲۳ ساله، مرگ جوانی ۲۰ ساله، نقص عضو جوانی ۱۸ ساله، ضایعه نخاعی شدن نوجوان ۱۳ ساله و… و صدالبته داغدار شدن پدر و مادرهای زیادی باشیم و تکرار تلخ خاطرات مادری که جوان مرگ مغزی اش را تر و خشک می کرد و می گفت؛” هرگز فکر نمی کردم بخواهم او را در سن ۲۴ سالگی درست مثل یک سالگی اش پوشک کنم، او قرار بود عصای پیری ام باشد” .(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره این سرمقاله را از طریق ۰۹۹۲۲۱۳۴۲۸۷ اعلام یا ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت