یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

استان در تب و تاب برگزاری رزمایش مهربانی ؛ اطاعت از فرمانده

اواخر سال 2019 میلادی بود که دانشمندان چینی اعلام کردند با یک ویروس ناشناخته روبرو شده اند، ویروسی که زوایای بسیار مرموزی دارد و به سرعت در حال تکثیر است. این ویروس ناشناخته، زودتر از آن چه دانشمندان و پژوهشگران تصور می کردند، همه مرزها را درنوردید و دنیاگیر شد. گسترش غیرقابل وصف این مهمان ناخوانده کروی شکل که محققان ثابت کرده اند وزن تمام ویروس منتشر شده آن در روی کره زمین تنها 5 گرم است، تمام ساختارها را در هم شکست و نظم دنیا را به هم ریخت. خبرهای رسیده از گوشه و کنار دنیا، روایت تلخ به صفر رسیدن مراودات سیاسی، رکود اقتصادی،تعطیلی برنامه های روزمره، فاصله گرفتن مردم از یکدیگر و… را حکایت می کنند، ماجراهایی که حد و مرز و کیش و آیین نمی شناسند و همه کشورهای دنیا را شامل می شوند. این روزها اما آن روی سکه کرونا هم رو شده، این ویروس که با همه نامهربانی‌ها و ناملایماتش، به سرقت بردن محموله های ماسک،قطع صادرات اقلام بهداشتی، احتکار امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی و… را رقم زد، حالا ناخواسته در حال ثبت رکوردهایی جدید در ایران است.

دستاوردهایی برای تبدیل بلا به نعمت و تهدید به فرصت

چهاردهم اسفند ماه و در حاشیه مراسم روز درختکاری بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛”من نمی‌خواهم مسئله را خیلی کوچک فرض کنم اما آن را خیلی بزرگ هم نکنیم، این مسئله مدتی نه چندان طولانی برای کشور وجود خواهد داشت و سپس رخت برمی‌بندد اما تجربیات حاصل از آن و فعالیت مردم و دستگاه ها که به مثابه یک رزمایش عمومی است، می‌تواند به عنوان یک دستاورد باقی بماند… اقدامات پسندیده و نوع‌دوستانه برخی هموطنان مانند کمک های مالی و توزیع اقلام بهداشتی، این کارها بسیار خوب است و با حفظ این دستاوردها، بلا به نعمت و تهدید به فرصت تبدیل می‌شود”. از همان روزها بود که تمهیدات لازم برای بهره برداری درست از این تهدید رقم خورد، شرکت های دانش بنیان عزم شان را جزم کردند تا کیت آزمایشگاهی تولید کنند، کارخانجات زیادی با تغییر خط تولید خود، به رفع نیاز کشور به مواد ضدعفونی کننده همت گماردند، کارگاه های خانگی و صنعتی زیادی به تولید ماسک پرداختند و خط تولید برخی واحدها هم برای تأمین دستکش و تجهیزات حفاظتی تغییر کرد، به گونه ای که این روزها اغلب استان ها قابلیت تولید بیش از نیاز خود را دارند و به صادرات این کالاها پرداخته اند.

موج همدلی در رزمایش های گسترده کمک به نیازمندان

اقدامات، بسیار ارزنده بود به گونه ای که رهبر معظم انقلاب در سخنان ارزشمندشان در نیمه ‌شعبان، تلاش جدی مسئولان را در این زمینه قابل تحسین خواندند.حضرت آیت ا… خامنه ای آن روز اما به نکته دیگری اشاره فرمودند که بدون تردید دستور کاری ویژه بود؛”در ستاد ملی تصمیم‌هایی برای قشرهای ضعیف جامعه گرفته شده که توصیه و تأکید می‌کنم این برنامه‌ها را هر چه سریع‌تر، بیشتر و بهتر به اجرا درآورند، البته مردم نیز برای کمک به اقشار ضعیف وظیفه دارند… افرادی که توانایی و تمکن مالی دارند، فعالیت‌های وسیعی را به‌منظور کمک به نیازمندان آغاز کنند، به‌خصوص که در آستانه ماه مبارک رمضان که ماه انفاق و ایثار است، قرار داریم. خوب است در ماه مبارک رمضان یک رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل بگیرد و برای اثبات ارادت مان به امام زمان(عج) صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه مهدوی را که جامعه ای همراه با قسط، عدل، عزت، علم، برادری و همیاری است، به‌وجود آوریم”. فرمان محکم بود، مقدمات کار هم تا حدودی در ستاد ملی کرونا چیده شده بود اما فراخوانی عمومی نیاز داشت که این فرمایش رهبری، خط مشی ها را روشن تر ساخت و به عبارتی اظهر من الشمس بود. حالا در پی آن فرمان عظیم برخاسته از جان فرمانده، همه فرمانبردار، به خط ایستاده اند تا به سهم خود ادای وظیفه کنند، به گونه ای که این روزها مهربانی در سراسر کشور موج می زند و شکوه سخاوت را در هر گوشه و کناری می توان به چشم دید.

تدابیر استانی برای مدیریت کرونا

خراسان جنوبی و مردم فهیم و همیشه همراهش که در بحث مشارکت های اجتماعی و همکاری برای رفع نیاز اقشار و گروه های مختلف همواره پای کار بوده اند و از این حیث به اذعان آمار کشوری و به ادعای مدیران استانی در صدر جدول رده بندی مناطق قرار داشته و دارند، این بار هم سر تعظیم فرو آورده و به میدان آمده اند تا کلام رهبر بر زمین نماند. مرور اقدامات استان به خوبی نشان می دهد؛ تدبیرها برای مقابله با شیوع این ویروس از همان روز نخست اعلام عمومی و در لحظات آغازین حضور مردم پای صندوق های رأی رقم خورد و اگر چه بر اساس اطلاعیه شماره 26 ستاد انتخابات کشور، الصاق اثر انگشت پای برگه های رأی اختیاری شد اما در استان خراسان جنوبی بنا به دستور اکید استاندار، استامپ ها از شعب اخذ رأی جمع شد تا اولین گام برای اعلام ضرورت رعایت نکات بهداشتی برداشته شود.گام بعدی، تعطیلی مدارس بود که در استان ها تعیین تکلیف شد و در خراسان جنوبی هم این مهم از همان روز نخست بعد انتخابات رقم خورد. بعدها و با شکل گیری ستاد ملی مدیریت کرونا و ابلاغ مصوبه هایی مبنی بر رعایت دستورالعمل های خاص، پروتکل های ویژه، بهداشت فردی، اصل در خانه ماندن، نکات مرتبط با طرح فاصله گذاری اجتماعی،پرهیز از دید و بازدیدهای نوروزی، عدم حضور در آرامستان ها، ممانعت از حضور در تفرجگاه ها و … تمام موارد بدون کاستی دنبال شد و بنا به اذعان مدیران حوزه های مرتبط در اخبار متعدد، همراهی مردم در اجرای این مصوبات، پیامدهای خوبی به همراه داشت. در کنار این جد و جهدها برای رعایت پروتکل های تکلیفی، تأمین اقلام بهداشتی هم از دغدغه هایی بود که به دستور استاندار از همان روزهای نخست در اولویت برنامه ها قرار گرفت.تغییر خط تولید کارخانجات، راه اندازی کارگاه های صنعتی و خانگی، فعال کردن واحدهای تولیدی و واردات اقلام بهداشتی از جمله اقدامات در این زمینه بود که به خوبی هم به بار نشست اما آن چه در همه تصمیمات، قابل تأمل بود، تأکید استاندار بر تأمین نیازهای اقشار خاص بود، به نوعی که از همان روزهای نخست، همزمان با تأمین اقلام بهداشتی و تجهیزات حفاظت فردی برای مراکز درمانی، ضرورت رفع نیاز اقشار آسیب پذیر، بیماران خاص، جانبازان و معلولان هم همواره مورد توجه بود و عملیاتی هم شد. اقشار آسیب پذیر و کمتر برخوردار استان، علاوه بر اقلام بهداشتی، نیازهای دیگری هم داشتند که تأمین آنها به دور از هیاهوهای رسانه ای در صدر برنامه های ستاد قرار داشت و همواره مورد تأکید بود تا این که فرمان اصلی صادر شد. فرمایش رهبری و دستورالعمل ستاد ملی مدیریت کرونا، خط مشی هایی را تعیین کرد و مقدمه ای برای خیزش های مردمی در دستگیری از نیازمندان شد. عزم مدیران ستادی در استان برای شناسایی اقشار و گروه هایی که از کرونا آسیب دیده بودند به آن جا رسید که بانک اطلاعاتی جامعی از نیازمندان واقعی تشکیل شد و برگزاری رزمایش های “کمک مؤمنانه” در آستانه ماه مبارک رمضان و همزمان با سالروز تولد میلاد کریم اهل بیت (ع) از برون دادهای این اقدام بود.

رزمی برای مهربانی

اما در این میان با پالایش کامل دستگاه های مختلف، افرادی شناسایی شدند که نه تنها تحت حمایت هیچ نهادی نبودند ، بلکه از بیمه هم برخوردار نیستند و زیر بار سنگین مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا هم کمرشان خم شده، این گروه 10 هزار نفری، توجه ویژه تری را می طلبیدند. پیگیری های استاندار برای حمایت از این اقشار به آن جا رسید که بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در کلان کشور پای کار آمدند و به همت و همراهی خیران، مؤسسات خیریه، سازمان های مردم نهاد و ادارات و دستگاه های اجرایی استان بسته های کمک معیشتی ویژه ای برای این افراد تأمین شد. کار تأمین اقلام و بسته بندی آنها از اوایل ماه مبارک رمضان آغاز شد و به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، 283 نفر از گروه های مختلف مردمی، از دکتر و مهندس گرفته تا بازاری و خانه دار و دانشجو و دانش آموز را پای کار آورد تا هر کدام به سهم خود، نقشی در این امر خیر داشته باشند. هدف، مشخص بود و روزه داری و کام خشک و هوای گرم و ماسک و دستکش، هیچ کدام نتوانستند مانع انجام کار باشند. تفکیک اقلام و دسته بندی آنها بر اساس آمار جمعیتی خانواده ها زمان بر و نفس گیر بود اما چون همه عاشقانه پای کار آمده بودند، سختی ها اصلاً به چشم شان نمی آمد. آنهایی که روز چهارشنبه گذشته گذرشان به سالن شهیدین قاسمی بیرجند افتاده، در لحظه بارگیری بسته ها و ارسال آنها به مناطق، مردمی را می دیدند که برای دستگیری کردن و همراهی به دنبال بهانه اند
و حالا کرونا بهانه خوبی برای مهربانی بود. رزمایش مهربانی به گفته معتمدیان، استاندار خراسان‌جنوبی در راستای تمکین به فرمایشات مقام معظم رهبری و با هدف حمایت از نیازمندان واقعی و افرادی که از بیماری کرونا آسیب دیده‌اند، برگزار می شود و تمام تلاش بر این است که حتی یک نفر هم از چتر حمایتی این پویش‌ها و رزمایش‌ها از قلم نیفتد. توزیع بسته های کمک معیشتی برای تأمین اقلام اساسی 10 هزار خانواده ای که با عِرض و آبرو، دست نیازشان تنها به سوی خدا دراز بوده و امیدی جز درگاه او نداشته اند، از روز چهارشنبه هفته گذشته (24 اردیبهشت) آغاز شده و این هفته هم ادامه دارد. اگر چه استاندار همواره بر رعایت شئونات انسانی و تکریم افراد در زمان اهدای هدایا و کمک ها تأکید دارد و به همین دلیل هیچ کس اجازه ندارد لحظه تحویل این اقلام را با عکس و فیلم مستندسازی نماید اما تصویر چهره پدرهایی که دست روزگار، آنها را شرمنده خانواده کرده، اشک شوق مادرانی که برای رفع گرسنگی فرزندان شان به استیصال رسیده اند، گل لبخند کارگرانی که به ناچار نان قرض می گرفتند، خیال آسوده آنهایی که تا مدت ها نیاز نیست نسیه بگیر کاسب محل باشند، و … برای هیچ کس سخت نیست. بدون شک، از امشب، پدرهای زیادی با آرامش سر بر بالین می نهند، مادران زیادی از پرسش های بچه ها واهمه ندارند… و شاید سفره افطاری خالی نباشد!! – بهروزی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت