یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳

استاندار:باید نظارت های بهداشتی افزایش یابد

با توجه به کاهش حساسیت های مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و چالش های ناشی از شیوع بیماری کرونا، مهمترین اولویت در شرایط فعلی ،افزایش نظارت ها بر روند اجرای پروتکل هاست. استاندار خراسان جنوبی با بیان این مطلب در جلسه ستاد مدیریت کرونای استان گفت: تشدید نظارت ها از موضوعات اصلی مورد بحث در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا بود.
معتمدیان با اشاره به 4 لایه نظارتی پیش بینی شده برای شرایط فعلی تصریح نمود: گزارش های مردمی از موارد مثبت و منفی رعایت ضوابط بهداشتی در واحدهای صنفی یکی از راهکارهای پیش بینی شده در این زمینه است.معتمدیان ادامه داد: مردم می توانند موارد تخلف را از طریق سامانه های 190 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و 124 صنعت،معدن و تجارت گزارش نمایند.
به گفته وی؛ نظارت های بعدی توسط بازرسان بهداشتی، صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و دیگر نهادهای نظارتی صورت می گیرد. استاندار سپس به نظارت تخصصی وزارت بهداشت اشاره کرد و عنوان نمود: در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز نظارت ها توسط دفاتر خدمات سلامت و همچنین کارشناسان و بازرسان حرفه ای بهداشت محیط انجام می شود.معتمدیان با تأکید بر این که در شرایط فعلی مهمترین چالش ها، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک در مراکز تجمع است که آلودگی ها بیشتر می باشد و در شیوع بیماری مؤثر بوده است. وی متذکر شد: از دیگر نکات مطرح شده در جلسه ستاد ملی کرونا، موضوع مستأجرین بود، بنا به مصوبات گذشته مقرر شده بود قراردادهای اجاره 2 ماه تمدید گردد و بر اساس مصوبه امروز ستاد، در قراردادهایی که جدید منعقد می گردند اضافه اجارهبها، نسبت به سال قبل در تهران 25 درصد، در کلانشهرها 20 درصد و در بقیه شهرها تا 20 درصد بیشتر نمیتواند لحاظ شود. به گفته وی؛ این مصوبه تا زمانی لازم الاجراست که این حالت اضطرار وجود دارد و به محض اعلام وزارت بهداشت و خروج از این شرایط، مصوبه حداکثر تا 3 ماه قابلیت اجرایی خواهد داشت.
استاندار به مهمترین مصوبه ستاد استانی مدیریت کرونا هم اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارشات رسیده درخصوص شیوع بیماری و عدم رعایت ضوابط بهداشتی در برخی اماکن تجمعی، مجموعه بازرسی و حوزه بهداشت مکلفند سامانه های 124 و 190 که وظیفه دریافت شکایت های مردمی دارند، را فعال تر نمایند.معتمدیان افزود: اپراتورهای این سامانه ها باید در همه شرایط پاسخگو باشند و تیم های کنترل و بازرسی هم آمادگی لازم برای اقدام را داشته باشند تا به محض دریافت شکایت وارد عمل شوند. وی به تکلیف فرمانداران در این زمینه و فعال تر کردن تیم های نظارتی در همه مناطق نیز اشاره کرد.استاندار در پایان از آخرین گزارشات دانشگاه علوم پزشکی گفت و با اشاره به این که در شرایط فعلی فقط دو شهرستان درمیان و سرایان در استان وضعیت کم خطر دارند، تصریح نمود: شهرستان های بیرجند و طبس از مناطق بسیار پرخطر و با وضعیت قرمز گزارش شده اند.معتمدیان ادامه داد: افزایش آمار بیماران تنفسی و موارد کرونا مثبت می طلبد که نظارت ها افزایش یابد و این موضوع با هم افزایی دستگاه ها کنترل شود. وی از دستورالعمل جدید ستاد ملی مقابله با کرونا و الزامی شدن استفاده از ماسک در برخی مکان ها خبر داد و گفت: دستورالعمل استفاده از ماسک در محل های تجمع و اماکن عمومی از روز 15 تیر لازم الاجراست .به گفته وی؛ مدت زمان تعریف شده برای این ضابطه در مرحله اول، پایان تیرماه است و برای مراحل بعدی و تمدید آن، بنا به شرایط در جلسات آتی تصمیم گیری خواهد شد. شایان ذکر است: بنا به مصوبه ستاد استانی مدیریت کرونا، تالارها در شهرستان های استان که وضعیت قرمز و نارنجی دارند مجاز به فعالیت نمی باشند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به تشدید وضعیت شیوع کرونا در استان گفت: هم اکنون 67 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند. محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: شرایط ابتلاء به ویروس کرونا روز به روز در استان تشدید میشود و وضعیت استان وخیم شده است. وی با اشاره به افزایش آمار بیماران مبتلا به علائم تنفسی عنوان کرد: 190 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستانهای استان بستری هستند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آمار بستری مبتلا به کرونا را 67 نفر اعلام کرد و افزود: از هم استانیها تقاضا میکنیم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و حتماً از ماسک استفاده کنند.وی از ممنوعیت فعالیت تالارها در شهرستانهای با وضعیت شیوع نارنجی و قرمز در استان خبر داد و افزود: بر این استان فعالیت تالارهای شش شهرستان استان ممنوع و به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان این مصوبه ابلاغ شده است. دهقانی ادامه داد: در شهرهایی که هنوز اجازه فعالیت تالارها وجود دارد باید 50 درصد ظرفیت پذیرش مهمان داشته و پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: در شهرهای قرمز و نارنجی در صورت فعالیت تالارها مجبور به پلمب واحد صنفی خواهیم بود.

نمونه گیری کرونا با محدودیت خاص افزایش یافت

میزان نمونهگیری از بیماران مشکوک به کرونا در استان افزایش یافته است اما به دلیل حجم بالای تقاضا و بیماران علامتدار، محدودیتهایی در نمونهگیری وجود دارد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به افزایش تجهیزات و نیروی انسانی، میزان نمونهگیری از بیماران مشکوک به کرونا در استان افزایش یافته است اما به دلیل حجم بالای تقاضا و بیماران علامتدار، محدودیتهایی در نمونهگیری وجود دارد. جلال احمدی افزود: بر این اساس نمونهگیریها طبق آخرین دستورالعملهای ابلاغی وزارت بهداشت انجام میشود. وی گفت: براساس آخرین اصلاحیه ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، 11 دسته از افراد مشمول نمونهگیری و سه دسته از همه مهمتر هستند؛ کسانی که یکی از هفت علامت بیماری را دارند و جزو گروههای در معرض خطر مثل افراد دارای سن بالای 60 سال، دارای بیماری زمینهای یا خانمهای باردار هستند.وی اظهار کرد: دسته دوم کسانی که با فرد مبتلای قطعی در تماس نزدیک بوده و جزو گروههای در معرض خطر مثل افراد دارای سن بالای 60 سال، بیماری زمینهای و خانمهای باردار باشند و در نهایت دسته سوم افرادی که در بخشهای بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا مشغول فعالیت بوده که طبق معاینه پزشک معالج در صورت نیاز نمونهگیری از آنها انجام میشود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: سایر موارد خاص هستند که در مراکز عمومی مثل پادگان و زندان زندگی میکنند همچنین در حال حاضر خارج از این موارد نمونهگیری انجام نمیشود. وی درباره تستهای آزمایشگاهی گفت: 2 نمونه تست وجود دارد؛ یکی تست آنتی ژن (شناسایی ویروس) و دومی تست آنتی بادی که در همه آزمایشگاههای سطح شهر در حال انجام است و در صورت مثبت شدن مشخص میکند که بیمار مواجهه با ویروس را داشته یا احتمالا به این ویروس مبتلا شده است. احمدی تصریح کرد: ابتلای به ویروس کرونا به معنای ایمنی دائم و همیشگی نبوده و ممکن است بعد از مدتی آنتی بادی در بدن فرد افت پیدا کند و مجدد مبتلا به ویروس کرونا شود.
وی درخصوص استفاده از بخش خصوصی برای نمونهگیری گفت: با یکی از آزمایشگاههای خصوصی شهرستان بیرجند قرارداد اولیه منعقد شده که بلافاصله بعد از آمادهسازی فضای فیزیکی، نمونهها برای آزمایش ارسال خواهند شد.وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان بیش از 300 تخت بیمارستانی و حدود 36 تخت ویژه در کل استان برای این بخش اختصاص یافت که خوشبختانه از فروردین ماه به بعد با کنترلهای صورت گرفته و رعایت دستورالعملها توسط مردم، تعداد بیماران سیر نزولی خوبی داشت و هیچ وقت این تعداد تخت به طور کامل پر نشد.وی بیان کرد: با وجود اینکه طی دو یا سه هفته گذشته شاهد سیر صعودی بیماری بودیم، همان آمادگیهای قبلی اعمال و بخشهای بیمارستانی ایزوله شد و خوشبختانه هنوز هیچ کدام از بیمارستانهای ما کاملا تکمیل نشده است. احمدی گفت: در حال حاضر دچار کمبود تخت نیستیم اما اگر مردم دستورالعملهای بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است با مشکل مواجه شویم. وی افزود: از همه هماستانیهای عزیز تقاضا دارم به هیچ عنوان در تجمعات شرکت نکنند، در همه حال از ماسک استفاده شود و با رعایت دستورالعملهای بهداشتی امیدواریم که انشاءا.. شاهد سیر نزولی این بیماری باشیم. تاکنون 220 هزار و 180 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدهاند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 10 هزار و 364 نفر رسید.

معیشت و حل مشکلات اقتصادی اولویت مجلس است

بنای مجلس یازدهم با دولت بر همکاری است اما به عنوان نمایندگان مردم علاوه بر همکاری جلوی کم کاریها را هم خواهیم گرفت. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: بنای مجلس یازدهم با دولت بر همکاری است اما به عنوان نمایندگان مردم علاوه بر همکاری جلوی کم کاریها را هم خواهیم گرفت. عملکرد سه قوه نباید در جهت حذف یکدیگر باشد. حسین خسروی در جمع نمازگران مسجد الحسین جوادیه(ع) بیرجند ضمن تشکر از حضور مردم در تمام صحنههای انقلاب با اشاره به حدیثی از اما رضا (ع) با این مضمون که «در نزد خداوند بعد از اهمیت به واجبات، چیزی شایستهتر از خشنودکردن مومن نیست» گفت: در شرایط امروز نمونه بارز خشنود کردن مومن، رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط سخت اقتصادی در حالی که خود مردم با مشکلات متعددی مواجه بودند اما کمکهای مومنانه خود را از نیازمندان دریغ نکردند حال باید پرسید مسئولان در قبال زحمتهای چهل ساله مردم چه کردند؟ خسروی با بیان اینکه مردم طی این چهل سال عمر انقلاب، حضورشان را در راهپیماییهای روز قدس، 22 بهمن و انتخابات به اثبات رساندهاند گفت: همیشه این سوال مطرح است که مسئولین چه کرده اند و آیا جواب حضور حماسی 40 ساله مردم اکنون مواجهه با دلار 20 هزار تومانی، سکه 9 میلیون تومانی، مسکن سر به فلک کشیده است؟ وی تصریح کرد: طی این یک ماهی که از عمر مجلس یازدهم میگذرد، هَم و غم همه نمایندگان رفع مشکل گرانی است البته تنها بخشی از کار به دست مجلس است و بخش دیگر در دست دولت است و اگر دولت به وظایفش عمل نکرد، باید قوه قضائیه با او برخورد کند. خسروی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در اولین پیام خود به مجلس یازدهم حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی را مورد تاکید قرار دادند و حالا ما هم به تبعیت از ایشان و به عنوان نیروهای انقلاب که به مردم وعده حل مشکلات داده ایم، به دنبال رفع مشکلات هستیم.

درخشش دانشگاه بیرجند در رتبه بندی تایمز 2020
دانشگاه بیرجند براساس تازه ترین رتبه بندی برترین دانشگاه های جوان جهان تایمز 2020 ، در میان 20 دانشگاه برتر ایران قرار گرفت رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند گفت: در رتبه بندی تایمز 2020،درخشش دانشگاه بیرجند در رتبه بندی تایمز 2020 دانشگاههای زیر 50 سال در ملاک های مورد نظر مورد ارزیابی قرار گرفتند که دانشگاه بیرجند در رتبه بندی سال 2020 در بین 20 دانشگاه جوان کشور قرار گرفت.جامی الاحمدی افزود: نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز برای رتبه بندی دانشگاه جوان 2020 ، مأموریتهای اصلی دانشگاهها شامل تدریس، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی را مورد ارزیابی قرار داده که در این رتبه بندی خاص ، دانشگاههایی با قدمت کمتر از 50 سال مدنظر بودند. وی، معیارهای انتخاب دانشگاههای جوان در این نظام رتبه بندی را شامل آموزش (محیط یادگیری)، تحقیق (میزان تحقیقات، درآمد درخشش دانشگاه بیرجند در رتبه بندی تایمز 2020و شهرت)، استنادها (تأثیر تحقیقات)، چشم انداز بین المللی (کارکنان، دانشجویان و تحقیقات) و درآمد صنعت (انتقال دانش) عنوان کرد.رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند گفت: در این نظام رتبه بندی و در معیارهای اعلام شده، آموزش، تحقیقات و استنادات هر کدام 30 درصد، چشم انداز بین المللی 7.5 و انتقال دانش نیز 2.5 درصد را به خود اختصاص می دهند. جامی الاحمدی با بیان اینکه در سال 2019 تعداد 13 دانشگاه ایرانی در میان 351 دانشگاه برتر جوان دنیا در نظام رتبه بندی تایمز حضور داشتند، گفت: اکنون در رتبه بندی 2020 تایمز این تعداد به 20 دانشگاه در میان 414 دانشگاه برتر دنیا افزایش پیدا کرده است که دانشگاه بیرجند با رتبه مثبت 401 بعد از دانشگاه یزد در رتبه بیستم دانشگاه های برتر ایران قرار گرفت.

اقدامات درمانی برای 277 کودک معتاد در خراسان جنوبی پیگیری شد

ایسنا- سال گذشته اقدامات درمانی برای 277 کودک مبتلا به اعتیاد انجام شد. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته اقدامات درمانی برای 277 کودک مبتلا به اعتیاد انجام شد. محمدرضا حسنی مقدم، در مراسم اعزام تجهیزات برای راهاندازی 27 خانه ورزش روستایی خراسان جنوبی با گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: در جهان سنین 15 تا 64 سال مبتلا به اعتیاد بالغ بر 271 میلیون نفر است. وی از روند فراینده تقاضای مواد مخدر در سطح جهان خبر داد و گفت: نرخ شیوع اعتیاد به مواد مخدر در جهان 5.5 درصد است.

الزام استفاده از ماسک و دستکش در اتوبوسهای بین شهری استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان به الزام استفاده از ماسک و دستکش در اتوبوسهای بین شهری توسط مسافران و راننده اشاره کرد و گفت: با رعایت پروتکلهای بهداشتی، سلامت خود را تامین کردهایم.اسدا… جلال زاده، ادامه داد: ناوگان مسافربری طبق پروتکلهای دانشگاه علوم پزشکی به صورت مداوم قبل از سوار شدن مسافر، ضدعفونی میشود.

محیط دانشگاه براساس ایدهآلهای انقلابی باشد

ایسنا- امروز وقت یک تجدیدنظر است که به آرمانهای انقلاب در محیطهای علمی برگردیم چراکه وقتی دانشگاهها ایدهآل شد، جامعه و کشور ایدهآل خواهد شد. نماینده ولی فقیه در استان با بیان این مطلب در دیدار با رئیس جدید دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی گفت: صاحبان علم اگر چنانچه بخواهند عادلانه قضاوت کنند، همه ارزشها، ایمانها و کمالات باید همراه با علم باشد. حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، بیان کرد: امیدواریم شما و همه افرادی که در سنگرهای علم نشستهاند، بتوانند به وظیفه خود عمل کنند.وی تصریح کرد: افرادی که امروز این دنیای تاریک و ظلمانی را ایجاد کردهاند، گواهینامههای ردههای بالای علمی دارند، اما هم خودشان گمراه هستند و هم دیگران را گمراه کردهاند و باعث شده تا بشر و دانشمند قرن 21 راه خانهاش را گم کند. وی با بیان اینکه متأسفانه اصل تأثر محیطهای دانشگاههای ما از محیطهای غربی است، بیان کرد: قطعا پس از انقلاب این تأثیرپذیری هر چند ناچیز، اضافی است چرا که دانشگاههای ما باید اسوه باشند تا غرب را هدایت کنند.

آغاز پرداخت تسهیلات به صنعتگران طرح خوشههای صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، استان از آغاز پرداخت تسهیلات به صنعتگران طرح خوشههای صنایع دستی خبر داد.حسین عباس زاده گفت: براساس تأکید استاندار بر ایجاد 3 هزار شغل جدید دآغاز پرداخت تسهیلات به صنعتگران طرح خوشههای صنایع دستیر قالب طرح خوشههای صنایع دستی در سال جهش تولید، پس از پیگیریهای انجام شده و شناسایی 3 هزار و 250 صنعتگر در 11 خوشه صنایع دستی در روستاها و شهرستانهای استان پرداخت تسهیلات به این صنعتگران با معرفی به صندوق کار آفرینی و امید استان آغاز شده است.

پرداخت5 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی برای نیازمندان

5 میلیارد و 400 میلیون تومان تسهیلات در 3 ماه گذشته برای اجرای طرحهای اشتغالزایی به نیازمندان استان پرداخت شد.معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی استان با بیان اینکه این تسهیلات از محل اعتبارات سال گذشته به 162 طرح اشتغالزا در استان پرداخت شده است، گفت: اجرای این طرحها برای 98 نفر اشتغال ایجاد کرد. حسینی افزود:سهمیه امسال برای پرداخت تسهیلات اشتغال را 132 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبار تاکنون به استان ابلاغ نشده است.

افزایش 97 درصدی صادرات استان

مدیرکل گمرکات استان گفت: مجموع کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان از ابتدای سال جاری تاکنون از نظر ارزش 97 درصد و از لحاظ وزنی 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. محمدعلی خاشی روز افزود: در این مدت 677 هزار و 79 تن کالا به ارزش 130 میلیون و 435 هزار و 923 دلار از طریق گمرکات استان صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهروزی فر – پرده اول؛ با مهر تأیید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تمامی وزرای

بیشتر

چند روز پیش از خیابان حکیم نزاری رد می شدم از ابتدای خیابان درگیر یک

بیشتر

محمدی – مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از آغاز طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت