شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳

از فرسودگی ورزشگاه غدیر تا ضعف مدیریتی

صباغی- چالش های پیش روی ورزش خراسان جنوبی اندک نیست، هیئت‌های ورزشی استان با مشکلات مالی و کمبود منابع روبرو هستند و بخش خصوصی استان تمایلی برای سرمایه گذاری در حوزه ورزش ندارد. قطعا توسعه زیرساخت‌های ورزشی لازمه موفقیت استانی در عرصه ورزش است و فعال کردن پروژه‌های راکد مانده و تکمیل کردن پروژه‌های نیمه کاره می‌تواند در راس برنامه‌های اداره کل قرار بگیرد، در خراسان جنوبی پروژه های بزرگی چون ورزشگاه 15 هزار نفری غدیر خاک می خورد. همچنین برخی از هیئت‌های ورزشی با سرپرست اداره می‌شوند؛ اتفاقی که می‌تواند در روند پیشرفت این ادارات و هیئت‌ها خلل ایجاد کند. برای ارائه نقطه نظرات برخی از روسای هیئت ها و فعالان ورزشی نشستی با عنوان «چالش های پیش روی ورزش استان» برگزار کردیم:

بلاتکلیفی ورزشگاه غدیر

علی زمردی؛ پیشکسوت ورزشی خراسان جنوبی در این نشست گفت: استادیوم 15 هزار نفری بیرجند به دلیل عدم مدیریت صحیح و برنامه ریزی مناسب بلاتکلیف مانده است. وی با بیان اینکه مجموعه ای با این وسعت حداقل 90 نفر پرسنل برای نگهداری نیاز دارد، یادآور شد: متولیان امر باید پیگیری کنند چرا مکانی با این عظمت در استان ساخته شده که حتی تاکنون یک بازی رسمی در آن برگزار نشده است. وی با اشاره به عوض شدن مدیران ورزش استان خاطر نشان کرد: این بیانگر ضعف مدیریتی است که سازمانی در طول یکسال سه مدیرکل عوض می کند. زمردی با بیان اینکه عمر مفید یک مدیرکل 4 سال است، افزود: دوسال اول باید برنامه ریزی کند و در دو سال دوم برنامه ها را به بهره برداری برساند. وی تصریح کرد: در چند سال اخیر اکثر هیئت های ورزشی دارای مشکل و حاشیه بوده اند و هیچ هئیتی برنامه مدون و روند رو به رشدی نداشته است. زمردی با اشاره به تفاوت و امکانات سالن های ورزشی در شمال و جنوب شهر، افزود: باید تقسیم امکانات ورزشی براساس عدالت باشد تا پیشرفت حاصل شود. وی تاکید کرد: شایسته است از خیرین برای امور ورزشی استفاده شود و تنها با لابی گری و پیگیری می توان بودجه لازم را به ورزش استان تزریق کرد.

تمرین کردن ورزشکاران دو ومیدانی در صحرا

علیرضا چاجی، دبیر هیئت دو و میدانی استان نیز گفت: مهمترین مسئله در ساخت و ساز یک بنا کارشناسی و پیش بینی دقیق درباره لزوم وجود آن بنا است. وی عنوان کرد: باید قبل از تاسیس ورزشگاه غدیر کارشناسی های لازم برای امکان سنجی ساخت این ورزشگاه عظیم در استان انجام می شد. چاچی با اشاره به استادیوم 5 هزار نفری آزادی، ادامه داد: در مسابقات حساس دو تیم نهایت 4 هزار نفر در این ورزشگاه جمع شده اند و در برخی از مسابقات حتی بیش از 200 نفر تماشاچی مسابقه نبوده اند. وی ضمن ابراز تاسف از هدر رفتن سرمایه و بیت المال در این پروژه گفت: در بسیاری از استان های دلسوز مجموعه های ورزشی سرپوشیده فراهم شده تا در تابستان و زمستان بتوانند از آن بهره ببرند، اما در خراسان جنوبی سرمایه عظیمی فرسوده می شود. وی یادآور شد: وضعیت آسفالت پیست ورزشگاه نیز استاندارد نیست و ورزشکاران دو و میدانی در صحرا تمرین می کنند. دبیر هیئت دو و میدانی استان با بیان اینکه خراسان جنوبی از لحاظ استعداد ورزشی کمبودی ندارد، افزود: یک مدیر توانمند می تواند برای هیئت های ورزشی اسپانسر پیدا کرده و اعتبارات لازم را جذب کند.

مدیریت ضعیف در استان

غلامرضا رضائی؛ آزاده جانباز و مربی کونگ فو نیز با بیان اینکه اگر تخصص و دلسوزی نباشد قطعا موفقیت هم نخواهد بود، افزود: مجموعه ورزشگاه 15 هزار نفری غدیر بدون کارشناسی ساخته شد و فقط هزینه های زیادی به بیت المال تحمیل کرد. وی ادامه داد: از استاندار و مسئولان درخواست می کنم فکر اساسی برای این مجموعه بردارند تا بیش از این آسیب نبیند. وی با بیان اینکه با تغییر مداوم مدیران، ورزش استان روی خوش به خود ندید، افزود: متاسفانه مدیریت ضعیف در ورزش استان حاکم شده که دود آن به چشم ورزشکاران و ورزش دوستان می رود. مربی کونگ فوی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: باید سالن های ورزشی را از بخش خصوصی جدا کرد، چون بسیاری از افراد در شمال شهر هزینه استفاده از این سالن های گران قیمت را ندارند. رضایی با اشاره به سنگ اندازی ها برای ورزش بانوان، ادامه داد: نباید بانوان استان را با استان های بزرگ مقایسه کرد آنها از امکانات ویژه برخوردار هستند. وی یادآور شد: در استان بانویی با هزار مشکل باشگاه ورزشی راه اندازی می کند اما از یک طرف اجاره ها بسیار بالاست و از طرف دیگر تربیت بدنی به استاندارد نبودن باشگاه او گیر می دهد.

بزرگترین خیانت به ورزش استان

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران بخش خصوصی در استان فعالیت زیادی ندارد، افزود: بزرگترین خیانت به ورزش کنار گذاشتن افراد متخصص و منصوب کردن مدیر هیئت های ورزشی است. وی با بیان اینکه انتظار پیشرفت با سرپرست را نباید داشت، یادآور شد: در هیئت کونگ فو استان از سال 89 دوبار انتخابات مجمع برگزار شده که نشانه بی برنامه بودن ورزش است. رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه استادیوم 15 هزار نفری غدیر ایده جالبی بود، افزود: اما متاسفانه به دلیل سوء مدیریت این مجموعه به فراموشی سپرده شد. اکبرپور با اشاره به پیشنهادات ارائه شده به مسئولان برای بهره وری از این ورزشگاه یادآور شد: این استادیوم دارای چندین اتاق است که از آن برای خوابگاه ورزشی ورزشکاران می توان استفاده کرد. وی با بیان اینکه ساختمان اداره کل وزرش و جوان استان به این ورزشگاه منتقل شود، تصریح کرد: این موضوع حداقل باعث رسیدگی بهتر به این مجموعه ورزشی می شود. اکبرپور با اشاره به هزینه بالای اجاره هئیت های ورزشی، گفت: راهکار بعدی این است که اگر هیئت های ورزشی در اتاق های این مجموعه مستقر شوند به مکانی برای مراجعان تبدیل خواهد شد.

پیست همچنان تعطیل!

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان با اشاره به تعطیلی تنها پیست چند منظوره موتورسواری واتومبیلرانی خراسان جنوبی گفت: این پیست بعد از چند سال تمرین و برگزاری مسابقات توسط پلیس راه به دلیل نداشتن راه کنارگذر ورود به جاده خوسف تعطیل شد. وی با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی با مراجعه به در منازل و فروشگاه ها، موتورهای سنگین این ورزشکاران را توقیف کرد، ادامه داد: این خانواده ها آبرو دارند و این کار اخلاقی نیست که مثل گرفتن یک خلافکار به منزل ورزشکاران بروند.وی با اشاره به اینکه بانوان در این رشته فعال هستند و مقام های زیادی کسب کرده اند افزود: این ورزش بسیار مهیج و پرهیجان است که جوانان را جذب می کند.

سهم اندک بودجه مالیات برای ورزش استان

خبرنگار و رئیس هیئت ورزش های بومی و محلی با اشاره به بازدید سال گذشته وزیر ورزش و جوانان از مجموعه ورزشی غدیر یادآور شد: در آن بازدید مجوز نداشتن برای استخدام و برخی مشکلات سخت افزاری را مطرح کردم. وی با بیان اینکنه مجموعه ای که آماده نیست نباید به بهره برداری برسد، ادامه داد:انتقادهای زیادی در این مورد داشتیم اما مسئولان علاقه زیادی به افتتاح کردن دارند. این فعال رسانه ای با اشاره به 39 میلیارد بودجه مالیات در سال گذشته عنوان کرد: سهم ورزش از این مالیات تنها یک میلیارد و دویست میلیون تومان بود که آن هم برای همه حوزه های ورزشی و زیر ساخت های آن در نظر گرفته شده بود. رئیس هیئت ورزش های بومی و محلی ادامه داد: متاسفانه در استان به ورزش روستایی و همگانی بها داده نمی شود و سرمایه ها و ورزشکاران این حوزه مورد توجه قرار نمی گیرند. چاجی با اشاره به اینکه باید انجمن خیرین را برای امور ورزشی ترغیب کرد: افزود: برای ساخت مجموعه ورزشی اگر خیرین 30 درصد آن را بدهند، دولت بقیه بودجه را تامین می کند. وی خاطر نشان کرد: در حوزه ورزش مسئولان باید مشاور رسانه ایی داشته باشند چرا که رسانه ها به خوبی می توانند پیشنهادات جامعه را منتقل کنند .

افتتاحی برای عکس گرفتن

مربی اسکواش خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه ورزشگاه 15 هزار نفری آزادی را از نزدیک ندیده ام، یادآور شد: درگذشته عکس های زیبایی از این مجموعه و چمن زیبای آن در فضای مجازی مشاهده کرده بودم .خراشادی یادآور شد: مدتی قبل چندین عکس از ورزشگاه غدیر دیدم و اصلا باورم نمی شد این همان ورزشگاه افتتاح شده است. وی با بیان اینکه چرا باید مجموعه ای بزرگ با این مبلغ سرمایه گذاری شود؟ ادامه داد: به نظرم این افتتاح ها برای گرفتن چند عکس نمایشی و ایجاد رزومه برای مسئولان بوده است. به گفته خراشادی مسئولان انتقاد پذیر باشند تا با دانستن مشکلات آنها را سریع تر حل کنند.

عضویت دو کودک هم استانی در تیم ملی

وی بیان کرد: طی سال های گذشته در رشته اسکواش دو نفر از نونهالان ما عضو تیم ملی شدند که این افتخار کمی نیست. وی با اشاره به اینکه سالن اسکواش بیرجند سال گذشته افتتاح شد، ادامه داد: بعد گذشت یکسال هنوز مکانی برای ورزشکاران این رشته وجود ندارد و این سالن تعطیل است! خراشادی با بیان اینکه درب این سالن بعد یکسال هنوز قفل است، یادآور شد: با رسانه ای شدن موضوع مسئولان ناراحت شدند. مربی تیم اسکواش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قبل از کرونا ورزشکاران این رشته موفقیت های چشمگیری داشتند، گفت: آیا شما عکسی و بازتابی از دو ملی پوش خردسال مدال آور در کنار مسئولان دیده اید؟ آیا خبری از حمایت آنها شنیدید؟ وی بیان کرد: خیلی دردآور است ملی پوش هم استانی به خاطر نداشتن پول و عدم حمایت از اعزام به مسابقات برون مرزی محروم شود.

سایه سنگین ورزش بر حوزه جوانان

تکتم سیدآبادی، سخنگوی مجمع و فعال در سمن های حوزه جوانان با بیان اینکه همیشه سایه سنگین ورزش بر حوزه جوانان سنگینی کرده است، افزود: چالش ها و مسائل جوانان تنها به ورزش ختم نمی شود و مسائلی چون ازدواج، اشتغال، و اوقات فراغت نیز از چالش های جوانان است. وی با بیان اینکه در چارچوب منظم و درست باید مخاطب شناسی انجام شود، افزود: باید ساختار تشکیلاتی برای جوانان بستر سازی شود تا آنها از مسکن و اشتغال مناسب برخوردار شوند. این فعال حوزه جوانان با انتقاد از بی برنامگی و عدم نیاز سنجی، یادآور شد: به عنوان مثال در مناطق روستایی زمین چمن و تجهیزات ورزشی با میلیاردها تومان پول بیت المال افتتاح می شود بدون توجه به اینکه یک جوان روستایی در روز به دلایل معیشتی نمی تواند از این فضا استفاده کند و کم کم فضا تخریب می شود. وی تاکید کرد: مطالبه گر اشتغال و مشارکت اجتماعی جوانان باشیم و حمایت های لازم برای شکوفایی آنها در نظر گرفته شود. سیدآبادی یکی از پایه های کارآفرینی اجتماعی را سازمان های مردم نهاد دانست و تاکید کرد: حمایت و پشتیبانی از سازمان های مردم نهاد در گسترش و ترویج کارآفرینی اجتماعی بسیار حائز اهمیت و موثر است. وی خاطر نشان کرد: سازمان های مردم نهاد می تواند به جریان سازی و جهت دهی فعالیت های اجتماعی برای ارزش آفرینی و تبدیل به ثروت و مقولات اقتصادی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دادرس مقدم – صبح پنج شنبه بود که یکی از شهروندان عزیز طی تماس تلفنی

بیشتر

سلام و وقت بخیر. مسئله بی‌آبی و کم آّبی در همه‌ جای ایران باعث مشکلات

بیشتر

محمدی-مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: ۲ هزار و ۲۲۷ مورد اشتغال امسال

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت