یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

از بازار کالاهای مصرفی مردم استان چه خبر ؟

شبستان – با شروع طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، نه تنها اقلام ضروری و مورد نیاز سبد خانوار، افزایش قیمت داشته بلکه حبوبات، اقلام بهداشتی، تن ماهی و حتی خوراکی هایی مانند بستنی، چیپس، پفک و نوشابه نیز افزایش چشمگیری یافته است. کمبود برخی اقلام مانند روغن، برنج و… در ماه‌های اخیر باعث ورود دولت و آغاز جراحی اقتصادی با هدف از بین رفتن قاچاق این اقلام به کشورهای همسایه شد به این ترتیب با شروع این جراحی اقتصادی و برای جلوگیری از قاچاق کالا طرح هدفمند سازی یارانه ها آغاز شد. به اذعان کارشناسان و نخبگان قرار شد پس از برداشت ارز ترجیحی به مردم برای خرید چهار کالا شامل روغن، لبنیات، تخم مرغ و مرغ یارانه نقدی پرداخت شود و با اجرای این طرح فقط قیمت همین اقلام افزایش یابد اما متأسفانه با شروع این طرح قیمت دیگر اقلام از برنج گرفته تا صیفی جات و میوه، قیمت آژانس، هزینه های درمان و… نیز دستخوش افزایش قیمت شدند.افزایش ناگهانی چند برابری قیمت ها در مقابل بالا رفتن ناچیز حقوق کارمندان، کارگران و… باعث کوچکتر شدن سفره مردم و گلایه شهروندان شده است تا جایی که همه مردم به دنبال آرامش و ثبات قیمت ها هستند.اجرای این طرح مخالف و موافقان زیادی دارد برخی پرداخت یارانه نقدی به مردم را اقدامی نامناسب و اجرای آن را باعث تورم، گرانی و کوچک شدن سفره مردم می دانند و برخی هم اجرای آن را باعث رفع مشکلات و جلوگیری از قاچاق کالا اعلام می کنند.

یارانه جوابگو نیست

یکی از شهروندان در گفتگو با شبستان ضمن گلایه از افزایش قیمت ها می گوید: پرداخت یارانه نقدی به ازای هر نفر ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان با توجه به افزایش قیمت ها جوابگوی نیاز خانواده نیست.«حسن محترمی» گریزی به قیمت برخی کالاها از ابتدای شروع طرح می زند و می گوید: با شروع طرح، قیمت همه کالاهای مورد نیاز مردم افزایش یافته است قیمت یک کیلوگرم سیب زمینی از 12 هزار تومان به 22 هزار تومان در برخی نقاط شهر رسیده است.وی قیمت یک بطری نوشابه 1.5 لیتری را حدود 20 هزار تومان اعلام می کند و می افزاید: نه تنها اقلام ضروری و مورد نیاز سبد خانوار افزایش قیمت داشته بلکه اقلامی مانند چیپس و پفک نیز به ترتیب از هفت و 10 هزار تومان به 18 و 25 هزار تومان رسیده است.شهروند دیگری می گوید: هر کیسه برنج 10 کیلوگرمی با توجه به اینکه اعلام شده بود هیج افزایش قیمتی نخواهد داشت در یک ماه گذشته از 280 هزار تومان به 390 تا 400 هزار تومان رسیده است.

افزایش چشمگیر قیمت ها

«عبدالکریم مرتضوی» با بیان اینکه همه مایحتاج ضروری خانواده افزایش چشمگیری داشته است، می گوید: قیمت یک قوطی یک کیلوگرمی رب گوجه فرنگی از 25 هزار تومان به 35 تا 40 هزار تومان رسیده است.وی گریزی به قیمت دیگر اقلام شامل حبوبات، فلافل، تن ماهی و… می زند و می افزاید: در یک ماه گذشته قیمت هر بسته فلافل از 28 هزار تومان به 45 هزار تومان، تن ماهی از 22 تا 25 هزار تومان به 38 تا 40 هزار تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه در گذشته های نه چندان دور افراد ضعیف جامعه با افزایش قیمت گوشت حبوبات را جایگزین می کردند، یادآور می شود: با افزایش قیمت حبوبات طی چند مرحله، این ماده پروتئینی هم از سفره مردم برچیده شده است.
وی در ادامه به افزایش قیمت مواد شوینده و بهداشتی، قیمت آژانس و … اشاره می کند و می گوید: چند روز پیش راننده آژانس برای مسیر فلکه دوم مدرس به خیابان غفاری مبلغ 13 هزار تومان دریافت کرد و وقتی علت را پرسیدم در جواب گفت من هم شهروند این کشورم و با توجه به افزایش قیمت ها برای امرار معاش و جوابگو بودن نیاز خانواده ناگزیر به بالا بردن قیمت آژانس هستم.یکی از فروشندگان مواد بهداشتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: با توجه به گسترش شایعات مبنی بر افزایش قیمت اقلام بهداشتی، در هفته گذشته مردم با خرید بی سابقه اقلام بهداشتی باعث خالی شدن قفسه و ویترین فروشگاهم شدند.
عبداللهی ادامه می دهد: بعد از خالی شدن قفسه مغازه برای خرید مجدد با شرکت توزیع کننده تماس داشتیم اما متأسفانه شرکت ها به بهانه های پوچ و واهی حاضر به تأمین اقلام مورد نیاز نشدند. به گفته وی در ماه گذشته روغن، پوشک بچه و… را برای مغازه به زحمت تامین نموده و در انتها هم شاهد افزایش چشمگیر قیمت بودم.

افزایش ۱۰۰ درصدی بازرسی

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به افزایش نظارت ها از ابتدای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها گفت: از ابتدای اجرای این طرح 36 هزار و 700 مورد بازرسی انجام شده که از این تعداد 2 هزار و 670 مورد آن درج شده است.
«علی تهوری» با بیان اینکه بازرسی ها در این مدت از رشد 100 درصدی برخوردار است، می افزاید: در بازرسی ها از توان همه بازرسان و همکاران دیگر بخش های سازمان نیز استفاده شده است.به گفته وی از 17 اردیبهشت و زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تاکنون 10 هزار و 287 مورد تماس با سامانه 124 گرفته شده و در این راستا 259 پرونده به ارزش 26 میلیارد و 817 میلیون ریال تشکیل شده است.
معاون سازمان صمت یادآور می شود: از ابتدای امسال 36 هزار و 854 مورد پرونده به ارزش 33 میلیارد و 472 میلیون ریال تشکیل شده است.
تهوری با بیان اینکه 60 درصد از تماس‌های گرفته شده با سامانه 124 با راهنمایی کارشناسان مرتفع شده است، ادامه می دهد: گران فروشی، عدم‌درج قیمت کالای اساسی و احتکار از مهمترین تخلف‌ها محسوب می شود.
وی در خصوص تفاوت قیمت در گوشه و کنار شهر و استان؛ دست چین شدن میوه و تره بار، کیفیت کالا، زمان و مبادی خرید، قیمت درج شده بر روی فاکتور را ملاک قیمت گذاری دانسته و می گوید: هزینه تمام شده،‌ کرایه مغازه، مالیات در مناطق مختلف در اعمال درصد سود مغازه دار و در نهایت تفاوت قیمت برخی کالاها تأثیر دارد و چنانچه در این زمینه تخلفی مشاهده شود با افراد متخلف برخورد می شود.تهوری با بیان اینکه تأمین،‌ توزیع و نظارت بر کالاهای اساسی(حوزه کشاورزی) به عهده سازمان جهاد کشاورزی است،‌ تأکید می کند: با این وجود مانند گذشته با سازمان جهاد کشاورزی تعاول و همکاری داریم.
به گفته وی پس از بازرسی و تشکیل پرونده، مراتب برای اعمال قانون به تعزیرات حکومتی ارجاع می شود.وی خاطرنشان کرد: سامانه ۱۲۴ همه روزه به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی است و شهروندان می توانند شکایات و انتقادات خود را از طریق سامانه ثبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت