شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

پیگیری مطالبات کشاورزان
و دامداران خراسان جنوبی از وزیر جهاد کشاورزی

مطالبات کشاورزان و دامداران خراسان جنوبی از وزیر جهاد کشاورزی پیگیری شد. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار جمعی از نمایندگان مجلس با وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این دیدار با اشاره به تولید 95 درصد زرشک دنیا در خراسان جنوبی و ارتباط معیشت حدود 45 هزار خانوار استان، خواسته شد توجه ویژه ای از سوی جهاد کشاورزی به این محصول راهبردی شود. خسروی به مشکلات زرشک کاران خراسان جنوبی در این سالها اشاره کرد و افزود: از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردم تا از هم اکنون برنامه ریزی لازم صورت گیرد تا در چند هفته آینده که زرشک تازه وارد باز می شود کشاورزان مشکلات و دغدغه کمتری برای برداشت و فروش این محصول راهبردی استان داشته باشند.
وی با اشاره طرح موضوع خرید دام های حذفی استان در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی و گلایه از عدم تحقق خرید دام حذفی علی رغم وعده وزیر جهادی کشاورزی، گفت: اقدام سریع برای خرید این دام ها از وزیر جهاد کشاورزی درخواست شد.

پاداش صرفه جویی مصرف برق برای ۳۴ درصد مشترکان خراسان جنوبی

حدود ۳۴ درصد مشترکان برق در خراسان جنوبی، پاداش صرفه جویی دریافت کردند. معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان گفت: در طرح تابستانه برق، مشترکان به ازای هر کیلو وات ساعت کاهش مصرف نسبت به سال گذشته، پنج برابر نرخ مصرف مشمول پاداش می‌شوند که در این خصوص از ابتدای خرداد امسال تا به امروز ۱۳۱ هزار و ۳۳۵ مشترک در استان مشمول پاداش صرفه جویی شده اند. بخشایی افزود: این مشترکان نسبت به قبوض مدت مشابه پارسال در مجموع یک میلیارد تومان تخفیف دریافت کردند. وی با اعلام اینکه حدود ۱۶ درصد مشترکان در استان در گروه کم مصرف و خوش مصرف قراردارند، گفت: خوشبختانه با رعایت الگوی مصرف توسط مشترکان خانگی در ایام پیک بار امسال هیچ گونه خاموشی در بخش خانگی اعمال نشده است.

اسکان بیش از ۵ هزار نفر در
مدارس خراسان جنوبی

از ابتدای تیر تاکنون بیش از ۵ هزار نفر در مدارس خراسان جنوبی اسکان یافته اند. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: اسکان فرهنگیان در خراسان جنوبی از یک تیر آغاز شده است و امسال ۸ پایگاه در استان آماده پذیرش فرهنگیان هستند. موسوی نژاد افزود: تاکنون هزار و ۴۰۲ خانوار در قالب ۵ هزار و ۲۴۵ نفر در مدارس استان اسکان داده شده اند.
وی اظهار کرد: در این مدت ۷ هزار و ۸۶۷ نفر روز در این مدارس اقامت یافته اند. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تصریح کرد: ۱۵۹ کلاس درس در استان آماده پذیرش فرهنگیان هستند که از این تعداد ۷۳ کلاس از نوع ویژه و ۵۲ کلاس از نوع الف و باقی کلاس‌ها از نوع ب هستند. او ادامه داد: کلاس‌های ویژه مدارس استان دارای تخت، یخچال و تلویزیون و کلاس‌های نوع الف دارای یخچال و تلویزیون هستند.

ادامه وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در خراسان جنوبی

کارشناس هواشناسی گفت:تا ابتدای هوای آینده به ویژه در نیمه شرقی استان گاهی وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و در برخی ساعات کاهش کیفیت هوا قابل پیش بینی است. نخعی افزود: در مرز شرقی استان بخصوص در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه احتمال وقوع طوفان گردو خاک دور از انتظار نیست.

ظرفیت ۱۱۰ سمن بهزیستی برای درمان معتادان به‌کار گرفته شود

استاندار خراسان جنوبی بر استفاده از ظرفیت ۱۱۰ سمن بهزیستی استان برای درمان معتادان تاکید کرد. جواد قناعت در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اظهار داشت: مدیران دستگاه‌های اجرایی نباید در این حوزه به انجام وظایف اداری خود اکتفا کنند، بلکه باید با تغییر نگاه خود به موضوع موادمخدر و با تفکر جهادی، پول و وقت بیشتری در این زمینه بگذارند.
استاندار خراسان جنوبی گفت: از ظرفیت 110 سمن بهزیستی استان خراسان جنوبی نیز باید برای درمان معتادان استفاده شود.
وی با تأکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید اقدامات لازم را برای اجرایی شدن مصوبات این شورا انجام دهند بیان کرد: در جلسه آینده شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر، گزارشی از نتایج نظارت بر عملکرد 86 مرکز درمانی اعتیاد استان ارائه شود. قناعت با اشاره شروع سال تحصیلی گفت: حوزه فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر با همکاری آموزش و پرورش، نسبت به برگزاری دوره های آموزشی با موضوع مواد مخدر و خطرات اعتیاد و در راستای آگاهی بخشی، فرهنگ سازی و آموزش والدین اقدام کند. استاندار خراسان جنوبی به موضوع ممنوعیت کشت شاهدانه بر اساس دستورالعمل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تأکید کرد و متذکر شد: جهاد کشاورزی با معرفی کشت جایگزین، اطلاع رسانی های لازم را صورت دهد. به گفته وی؛ درصورت عدم پذیرش کشت‌های جایگزین، نسبت به امحای اراضی زیرکشت شاهدانه اقدام شود.
قناعت از ضرورت راه‌اندازی مرکز ماده 16 در استان گفت و تصریح کرد: با توجه به مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان، اداره کل استاندارد مکلف است ساختمان مازاد مجموعه را به منظور راه‌اندازی این مرکز در اختیار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قرار دهد.

فعالیت ۸۶ مرکز درمان اعتیاد
در خراسان جنوبی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی هم گفت: ۸۶ مرکز درمانی با ظرفیت درمان ۱۴ هزار و ۷۵۰ نفر در شهرستان‌های استان وجود دارد. محمد رضا حسنی مقدم اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته ایجاد مرکز ماده ۱۶ در ساختمان مازاد استاندارد در استان مصوب شده بود، برای ایجاد آن اقدام کردیم اما با وجود اینکه ساختمان مورد نظر تحویل شد، از ورود همکاران ما به آن جلوگیری شد.
حسنی مقدم تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورا، مرکز درمانی لانو در قالب طرح راهبردی و کنترل مواد مخدر در بخش درح، از اول تیرماه سال جاری راه اندازی شد اما مرکز درمانی سربیشه به دلیل مشکلات مالی هنوز راه اندازی نشده است. وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی اقداماتی با کمک سمن‌ها انجام شده که آموزش ۶۷ هزار و۵۴۱ نفر از جمله اقدامات مورد نظر است. به گفته وی، برای اشتغالزایی بهبود یافتگان هم با کارآفرین‌ها، صاحبان صنایع، شهرداری‌ها و سازمان صمت جلساتی برگزار و آنها آمادگی خود را برای به‌کارگیری بهبودیافتگان واقعی اعلام کرده‌اند. حسنی مقدم از افتتاح هفت کانون یاریگران زندگی با عضویت چهار هزار نفر و راه اندازی کانون پیشگیری از اعتیاد با همکاری آموزش و پرورش استان خبر داد.
حجت الاسلام نسائی زهان، دادستان بیرجند هم در این جلسه بیان کرد: با توجه به اینکه ۸۶ مرکز درمانی در ارتباط با اعتیاد در شهرستان‌های استان است، باید آسیب‌های ناشی از آن کاهش می‌یافت. وی اضافه کرد: با وجود اقدامات بسیاری که در این خصوص در استان انجام شده، کاهش تعداد معتادان را تاکنون شاهد نبوده‌ایم و در دستگاه قضائی برخورد شدید و بازدارنده با شبکه‌های مواد مخدر انجام می‌شود. دادستان بیرجند با اشاره به اینکه باید اقداماتی برای کاهش تعداد کارمندان معتاد انجام شود، تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده در زندان‌های استان، یک گرم هروئین در داخل بندهای زندان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که از طریق ملاقاتی‌ها و با جاسازی به داخل زندان برده می‌شود.

کشت مکانیزه ۲۵۰هکتار شاهدانه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با وجود کشت ۲۵۰ هکتار شاهدانه به شکل مکانیزه در شهرستان‌های استان، اهرم بازدارنده ای برای جلوگیری از کشت آن نداریم. مهدی جعفری بیان کرد: ۲۵۰ هکتار شاهدانه به شکل مکانیزه در شهرستان‌های سربیشه، خوسف، سرایان و درمیان کشت می‌شود که بیشتر آن در درمیان است. وی با بیان اینکه کشت شاهدانه در خراسان جنوبی بیشتر برای مصرف صنعتی است، افزود: شاهدانه توسط افغانستانی‌ها خریداری و به پاکستان برده می‌شود و در نوع شاهدانه کشت شده در استان ماده روان گردان وجود ندارد. جعفری با بیان اینکه با تعطیلی کارخانه قند قهستان و کشت نشدن چغندر، کشت شاهدانه در خراسان جنوبی افزایش یافته است، گفت: کشاورزان را به کشت جایگزین توصیه و کلاس‌های آموزشی را برای آنها برگزار می‌کنیم. وی گفت: به کشاورزانی که شاهدانه کشت می‌کنند، هیچ گونه خدماتی ارائه نمی‌کنیم و با وجود اینکه اهرم بازدارنده ای برای کشت شاهدانه نداریم.

کسب رتبه اول در ارزیابی استقرار چرخه مدیریت بهره وری در بین استان های کشور

یعقوبی- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی خبر داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در ارزیابی بعمل آمده توسط سازمان ملی بهره وری در بین سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان های کشور در زمینه فرایند استقرار چرخه مدیریت بهره وری در دستگاه های اجرایی استان در سال ۱۴۰۰ حائز رتبه اول شده است. به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی؛ حمید جهانشاهی گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان جنوبی در ارزیابی بعمل آمده توسط سازمان ملی بهره وری در بین سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان های کشور در زمینه فرایند استقرار چرخه مدیریت بهره وری در دستگاه های اجرایی استان در سال ۱۴۰۰ حائز رتبه اول شده است.
وی افزود: در اجرای بند (ج) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و ماده (۵) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مبنی بر استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری و به منظور دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد و اسناد ارتقای بهره وری در بخش های نه گانه اقتصادی کشور و عملکرد اقدامات برنامه های ارتقای بهره وری توابع دستگاه های ملی که توسط سازمان ملی بهره وری ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است، سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در بین سازمان های استانی در سال ۱۴۰۰ موفق به اخذ رتبه اول در سطح کشور شده است که این امر مرهون تلاش و اهتمام بی وقفه همکاران سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مدیران دستگاه های اجرایی استان می باشد.

9516 کارت هوشمند ملی آماده تحویل در خراسان‌جنوبی

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر 9 هزار و 516 فقره کارت هوشمند ملی آماده تحویل به صاحبان کارت‌ها است. مدیرکل ثبت‌احوال امروز اظهارداشت: در چهار ماهه امسال یک‌هزار و ۳۷۱ واقعه فوت در استان ثبت شده است.
علیرضا مهرآور با بیان اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵.۲ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: از مجموع وقایع فوت ثبت شده در استان در طی چهار ماهه امسال ۷۸۷ واقعه شهری و ۵۸۴ واقعه روستایی بوده است. مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین از مجموع فوتی‌ها ۷۸۳ نفر مرد و ۵۸۸ نفر زن بوده‌اند. مهرآور با اشاره به اینکه میانگین سن فوت شدگان در طی این مدت در استان ۶۵.۸ سال بوده است، گفت: این میزان در بین مردان ۶۳.۹ سال و در بین زنان ۶۸.۴ سال بوده است. وی بیشترین گروه سنی فوت شدگان طی چهار ماهه امسال در استان را گروه سنی ۸۵ تا ۸۹ سال عنوان کرد. مدیرکل ثبت احوال با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای طرح صدور شناسنامه مکانیزه تا پایان چهار ماهه امسال در استان ۳۹۹ هزار و ۲۰۴ فقره شناسنامه مکانیزه صادر شده است، یادآور شد: همچنین از ابتدای اجرای طرح صدور کارت هوشمند ملی تا پایان چهار ماهه امسال در استان ۵۷۴ هزار و ۶۳ فقره کارت صادر شده است.
مهرآور خاطرنشان کرد: همچنین در حال حاضر ۹ هزار و ۵۱۶ فقره کارت هوشمند ملی آماده تحویل به صاحبان کارت‌ها است.

جذب ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار سفر استانی رئیس جمهور برای راه‌های خراسان جنوبی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف برای تکمیل راه‌های استان تصویب شد که تاکنون ۳۸۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.داعی افزود: این مقدار تخصیص یافته برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و معوقات کارگران و پیشرفت طرح راهسازی هزینه شده است. وی گفت: ابتدای سال ۱۳۹۸ طول باند‌های دوم استان ۶۰۶ کیلومتر بود که امروز با ۲۵ درصد افزایش نسبت به مجموع باند‌های استان، به ۷۹۸ کیلومتر رسیده است. مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: امسال هم احداث ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در استان هدف‌گذاری شده است که تاکنون ۵۰ کیلومتر آسفالت شده و باید علائم‌گذاری شود، اما به‌تدریج زیر بار عبور می‌رود. داعی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش اعتبارات راهسازی استان گفت: اعتبارات حوزه راه خراسان جنوبی امسال به ۷۴۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به سال ۹۸ سه برابر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت