یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

دستگاه ایکس ری برای گمرک ماهیرود تامین شد

سرپرست گمرکات خراسان جنوبی از تامین دستگاه ایکس ری برای گمرک ماهیرود خبر داد. رحیمی زاده گفت: از 15 دستگاهی که چند روز گذشته برای گمرکات کشور با حضور وزیر اقتصاد رونمایی شد، یکی به گمرک ماهیرود خراسان جنوبی اختصاص یافت. وی هزینه خرید دستگاه ایکس ری را 100 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بخش خصوص متولی راه اندازی آن است.

شرایط ویژه خدماتی در مرز ماهیرود

مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی با اشاره به انفجار در مرز دوغارون، گفت: منطقه ویژه اقتصادی برای ارائه خدمات و تخلیه بارهای کامیون های  ایرانی و افغانستانی آمادگی کامل دارد.مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با ابراز تاسف از حادثه انفجار در مرز دوغارون- اسلام قلعه، گفت: خراسان جنوبی با توجه به بسته بودن این مرز پذیرای کامیون های تاجران ایرانی و افغانستانی خواهد بود. مهندس زارعی افزود: در پایانه مرزی ماهیرود( میل 78 )امکانات زیرساختی زیادی فراهم شده که به راحتی صادرات و واردات از این معبر مرزی انجام گیرد. وی با بیان اینکه روزانه بین 800 تا 900 تخلیه بارگیری در این مرز انجام می گیرد، عنوان کرد: در جلسه ای  در سازمان حمل و نقل با حضور نمایندگان استانداری، اداره کل گمرکات و منطقه ویژه اقتصادی از مرزبانی استان برای تامین امنیت این کامیون ها درخواست شد. مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی با اشاره به مزیت های بازارچه مرزی ماهیرود، تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی برای ارائه خدمات و تخلیه بارهای کامیون ها آمادگی کامل دارد. زارعی ادامه داد: به دلیل شرایط جدید منطقه ویژه اقتصادی در روزهای تعطیل به طور شیفتی و ساعت کاری نیز برای ارائه خدمات به کامیون ها افزایش یافته است. وی با بیان اینکه یکی از سریعترین مرزها در کشور دررابطه با تخلیه بار هستیم، خاطرنشان کرد: تخلیه بار در مرز استان بدون هیچگونه تاخیری انجام می شود و پاسخگوی هر نوع فعالیت تجار افغانستانی با سریع ترین زمان ممکن هستیم.

زیر ساخت ها در مرز ایجاد شده است

مدیر کل کمرگات استان نیز با بیان اینکه برای استفاده از ظرفیت به وجود آمده آمادگی کامل را داریم، گفت: در مرز ماهیرود از نظر زیرساختی مشکلی وجود ندارد و تصمیماتی نیز برای تسهیل امور توسط منطقه ویژه اقتصادی گرفته شده است. رحیم زاده با بیان اینکه زیرساخت های مرز توسط منطقه ویژه اقتصادی فراهم شده، عنوان کرد: باتوجه به فراهم بودن زیر ساخت های لازم محیط مناسبی برای سرمایه گذاری واحد های تولیدی به وجود آمده است. مدیرکل کمرگات استان افزود: واحد های تولیدی که در منطقه ویژه اقتصادی مشارکت داشته باشند از امتیارات قانونی بهره مند می شوند. رحیم زاده ادامه داد: سرمایه گذارن می توانند همه  مواد اولیه،تجهیزات و ماشین آلات را در  منطقه ویژه اقتصادی  وارد کنند  و کالایشان  بدون پرداخت عوارض کالا را  تولید و صادر کنند.  رحیم زاده با اشاره به خدمات کمرگی به واحد های تولیدی، عنوان کرد: همه ی مراحل احراز کالا در منطقه ویژه اقتصادی و کمرگ استان انجام می شود تا در پایانه مرزی کمترین توقف انجام گیرد. وی با اشاره به رایزنی با ستاد قاچاق کالا و ارز کشور، اضافه کرد: امیدواریم مجوز تبدیل سوخت در استان را اخذ کنیم تا از اتلاف وقت و  از وقوع خطرات احتمالی جلوگیری کنیم.

جاده های سرایان بستر وقوع 72 درصد حوادث سال جاری

رئیس جمعیت هلال احمر سرایان گفت: از ابتدای سال جاری 61 مورد حادثه در سرایان رخ داده که 72 درصد آنها جاده‌ای بوده است.محمد بارانی ظهر سه شنبه در حاشیه برگزاری مانور جاده این شهرستان بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون 61 مورد حادثه در سرایان به وقوع پیوسته که از این تعداد 44 مورد حوادث جاده‌ای بوده است. وی با بیان اینکه 72 درصد حوادث سال جاری در جاده‌ها رخ داده است، اظهار کرد: پنج مورد از این حوادث مربوط به انحراف و برخورد با مانع و 14 مورد تصادف بوده است. رئیس جمعیت هلال احمر سرایان ادامه داد: همچنین دو مورد از حوادث جاده‌ای به دلیل نقض فنی خودرو رخ داده و 23 مورد هم به صورت واژگونی بوده است. بارانی با بیان اینکه این حوادث 110 حادثه دیده داشته است، افزود: با تلاش نیروهای امدادی 11 مورد عملیات فنی رهاسازی انجام شده است.وی با بیان اینکه 146 نفر نیروی عملیاتی در قالب 64 تیم امدادی به این حوادث امداد رسانی داشته‌اند، گفت: همچنین 64 خودروی امدادی شامل 43 دستگاه آمبولانس و 21 خودروی نجات در امدادرسانی‌ها به کارگیری شده است. رئیس جمعیت هلال احمر سرایان با اشاره به مانور جاده‌ای سرایان بیان کرد: آمادگی بیشتر و بهبود کیفی عملیات امدادرسانی از جمله اهداف این مانور بوده است. بارانی ارزیابی توان و قابلیت دستگاه‌های امدادی در آیتم‌های مختلف اعم از اطلاع رسانی، هماهنگی و سرعت عمل را از دیگر اهداف مانور دانست و گفت: اجرای اینگونه از برنامه‌ها باعث بررسی آسیب‌ها و چالش‌های موجود و افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های امداد رسان در راستای کاهش صدمات مالی و جانی در سطح راه‌ها می‌شود.

رکورد کشوری بانوان استان در اهدای خون

بیشترین میزان رشد در شاخص اهدای خون بانوان در سطح کشور به نام بانوان خراسان جنوبی ثبت شد. مدیرکل انتقال خون استان از افزایش 4.5درصدی اهدای خون و فرآورده‌های خونی در 10 ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: در این مدت 18 هزار و 19 واحد خون و فرآورده خونی اهدا شد که این رقم در مدت مشابه پارسال 17 هزار و 245 واحد بود. میری مقدم با اشاره به افزایش اهدای پلاکت فرزیس (موردنیاز بیماران سرطانی)، گفت: اهدای پلاکت فریزیس پارسال 186 واحد بود که امسال این به 257 واحد افزایش یافت.وی با اشاره به دریافت 756 واحد پلاسما‌ از بهبودیافتگان کووید 19 تاکنون در استان، گفت: امسال 7 هزار و 674 واحد پلاکت در استان دریافت شده که این رقم در مدت مشابه پارسال 6 هزار و 666 واحد بود.

هشدار مدیریت بحران برای وقوع طوفان گرد و خاک و باد شدید

مدیر کل مدیریت بحران خراسان جنوبی برای احتمال طوفان گرد و خاک شدید هشدار داد. میرجلیلی اعلام کرد: با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر احتمال وزش باد شدید و طوفان گرد و خاک در استان طی روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه این هفته ، از آنجایی که طبق پیش بینی‌ها طوفان و وزش باد شدید در روز‌های یاد شده باعث خسارت به زیر ساخت‌های کشاورزی و دامی از جمله گلخانه‌ها و واحد‌های دامی و همچنین درختان و باغ ها و حتی تابلو و علائم شهری خواهد شد ، نیازمند تدابیر و تمهیدات ویژه است. وی از مردم ، کشاورزان و دامداران و بهره برداران این بخش خواست در این زمینه تدابیر پیشگیرانه بیندیشند.

طرحهای ویژه در حوزه عشایری خراسان جنوبی اجرا میشود

استاندار خراسان جنوبی گفت: در راستای اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه خاوران، به منظور کمک به معیشت و رفاه جامعه عشایری طرح‌های ویژه‌ای در حال پیگیری است.

حمید ملانوری روز گذشته در دیدار سران عشایر استان خراسان جنوبی افزود: یکی از این طرح‌ها، بسته‌بندی فرآورده‌های دامی عشایر و دیگری استحصال روغن لانولین از پشم گوسفند است که می‌تواند با سرمایه‌گذاری عشایر شکل بگیرد.وی به برنامه‌های اجرایی استان در حوزه عشایری اشاره و تصریح کرد: برنامه ما این است که با رصد نقطه نقطه استان، تمامی فرصت‌ها و مزیت‌های موجود را شناسایی و برای سرمایه‌گذاری در راستای بهره‌برداری از آنها برنامه‌ریزی کنیم. وی به سیاست‌های ستاد توسعه خاوران که دی امسال در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد، اشاره کرد و گفت: در این ستاد، قرار است در قالب دولت محلی و با کمک مردم، خراسان جنوبی را از منطقه‌ای محروم به استانی برخوردار و ثروتمند تبدیل کنیم. ملانوری با تاکید بر اینکه مردم باید در هر منطقه‌ای با عزت و کرامت زندگی کنند اظهار داشت: ما می‌توانیم با تعامل و همراهی، آینده خوبی را برای استان رقم بزنیم.

دستور ویژه استاندار برای رفع مشکلات جامعه عشایری

دیدار سران عشایر با استاندار خراسان جنوبی، دستور ویژه به بخش‌های متولی برای رفع مشکلات عشایر استان را به همراه داشت.استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر هم‌افزایی و ریشه‌یابی مشکلات، برای رفع آنها راهکارهایی را ارائه کرد.وی افزود: عشایر گروهی از افراد جامعه هستند که در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و اشتغال نقش بسزایی داشته و دارند. وی جامعه عشایری را نماد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این قشر زحمتکش در هر شرایطی و در برابر هر گونه تکانه و تهدید، تاب‌آوری لازم را دارد و می‌تواند خود را تامین کند.جامعه عشایری به واسطه تعصب، انگیزه، توانایی و اقتداری که دارند، به پایداری امنیت در کشور کمک زیادی کرده‌اند. وی گفت: ما معتقدیم جامعه عشایری به همان میزان تاثیرگذاری و نقش‌آفرینی خود در امنیت، اقتصاد، اشتغال و سایر بخش‌ها باید دیده شوند و در توزیع خدمات مورد توجه قرار گیرند. وی به برخی خدمات ارائه شده به حوزه عشایر استان اشاره کرد و گفت: تامین زیرساخت‌های لازم برای برق رسانی، گازرسانی، آبرسانی پایدار، دسترسی به اینترنت، آنتن دهی مناسب تلفن همراه و برخورداری مردم از شبکه‌های دیجیتال، بخشی از خدماتی است که به این قشر عزیز در استان ارائه شده است.

همه دانشآموزان باید خدمات آموزشی را دریافت کنند

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ارائه مباحث آموزشی از طریق فضای مجازی و نیاز مبرم همه دانش‌آموزان به تامین زیرساخت‌های لازم در این زمینه، اعتقاد ما بر این است بین دانش‌آموز در خواجه منجیکو یا در کنار برج میلاد هیچ فرقی نیست و همه باید به راحتی این خدمات را دریافت کنند. این وظیفه دولت و نظام است که این خدمات را در اختیار همه قرار دهد.

شروع ساخت دانشگاه فرهنگیان فردوس تا پایان سال

ساخت دانشگاه فرهنگیان فردوس تا پایان سال آغاز می‌شود.نشست مجمع خیرین و حامیان دانشگاه فرهنگیان روز گذشته با حضور دکتر احمدی مدیرعامل مجمع خیرین دانشگاه ساز و حامی دانشگاه فرهنگیان و مسئولان استانی در فردوس برگزار شد.در این نشست با توجه به واگذاری زمینی به وسعت 8 هکتار از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فردوس برای ساخت دانشگاه فرهنگیان، مصوب شد ساخت این دانشگاه قبل از پایان سال جاری، آغاز شود.دکتر احمدی مدیر عامل مجمع خیرین دانشگاه ساز و حامی دانشگاه فرهنگیان در این نشست گفت: به طور معمول اعتبار ساخت دانشگاه‌های فرهنگیان به صورت 30 درصد توسط ستاد دانشگاه، 30 درصد توسط دولت و 40 درصد هم توسط خیرین تامین می‌شود که در مورد دانشگاه فرهنگیان فردوس به طور حتم این پروژه معطل بودجه دولت نخواهند ماند و با مشارکت دانشگاه و خیران ساخته خواهد شد.دکتر اعظمی رئیس هیئت مدیره‌ی مجمع خیرین دانشگاه ساز و حامی دانشگاه فرهنگیان هم گفت: ما در تهران و مجمع خیرین آمادگی کامل داریم تا در هر زمینه‌ای که نیاز باشد همکاری لازم را برای ساخت دانشگاه فردوس انجام دهیم و پیش‌بینی می‌کنیم در مدت 2 تا 3سال ساخت آن به پایان برسد. دکتر مهدی زاده رئیس دانشگاه فرهنگیان استان هم از پیگیری‌های آموزش و پرورش برای افزایش سهمیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خبر داد.

شناسایی 25 بیمار کرونایی جدید

25 بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی در شبانه روز گذشته با انجام 171 آزمایش شناسایی شدند.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز سه شنبه اعلام کرد:  در 24 ساعت گذشته 171آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا 25 بیمار جدید شامل 4 بستری و 21 سرپایی شناسایی شدند. دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد 4 مورد از بیرجند، 10 مورد از قاین، 5 مورد از طبس، 1 مورد از زیرکوه، 1 مورد از بشرویه و 4 مورد از سریان بوده است.

پساب را از دسترس دام و انسان خارج کنید

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: با راه‌اندازی فاز جدید تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در آینده نزدیک و واگذاری پساب حاصل از تصفیه به کارخانه‌ها و بخش کشاورزی، مشکلات کنونی پساب فاضلاب بیرجند حل می‌شود.حجت الاسلام یدا… وحدانی نیا روز دوشنبه در دومین نشست کارگروه اتخاذ تدابیر لازم در راستای تامین امنیت غذایی برای پیشگیری از جرایم علیه بهداشت عمومی استان خراسان جنوبی افزود: رهاسازی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در بستر رودخانه شاهرود سبب ایجاد نگرانی‌هایی برای شهروندان شده که برای جلوگیری از مشکلات احتمالی نیاز به مدیریت صحیح توسط دستگاه‌های مربوطه دارد. وی گفت: باید با لوله‌گذاری مسیر فاضلاب، پساب را از دسترس دام و انسان خارج کرد. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: استفاده از پساب فاضلاب در بخش کشاورزی باید متناسب با تغییر الگوی کشت و برای گیاهان غیرمثمر انجام شود در غیر این صورت تبعات و مشکلات آن در استان بیشتر خواهد شد. رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: گشت‌های مشترک برای کمک به تنظیم بازار، جلوگیری از تخلفات اقتصادی، جلوگیری از قاچاق کالا و ارز به صورت مستمر و با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در استان انجام می‌شود. محمد کشتگر افزود: از ابتدای امسال تاکنون 154 فقره پرونده تخلف در حوزه بهداشت، دارو و درمان به شعب تعزیرات حکومتی استان وارد شده که بیشترین حجم با 112 فقره مربوط به شهرستان بیرجند بوده است. وی مجموع محکومیت این پرونده‌ها را 713 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات بهداشتی اعم از کالای تاریخ مصرف گذشته، تقلب و گرانفروشی در مرکز استان راه‌اندازی شده است. رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی تصریح کرد: تا این لحظه تمامی پرونده‌های وارده به شعب ویژه تخلفات بهداشتی استان مختومه و رسیدگی شده است. کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان جنوبی هم گفت: به عنوان دستگاه نظارتی گزارشات فصلی از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند توسط آزمایشگاه معتمد محیط زیست و گاهی به صورت دوره‌ای توسط آزمایشگاه اداره کل استان انجام می‌شود. مرتضی نخعی نژاد با بیان اینکه در نتیجه آزمایشات سه فاکتور تصفیه، چاه جاذب و مصارف کشاورزی تعیین می‌شود اظهار داشت: براساس آخرین آزمایش انجام شده، پساب فاضلاب برای کشاورزی مناسب نبوده است البته این به صورت دوره‌ای بوده و بعد از اخطارهایی که صادر می‌کنیم، برطرف می‌شود. وی بیان کرد: این احتمال وجود دارد که در برخی روزهای سال پساب تصفیه شده برای کشاورزی مناسب نباشد لذا با توجه به بافت منطقه‌ای مسیر رهاسازی فاضلاب که دام و انسان تردد می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم از طریق لوله پساب منتقل شود. کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان جنوبی گفت: برای راه‌اندازی مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند یا تجهیز تصفیه‌خانه کنونی باید دستگاه‌هایی که اعتبار در اختیار دارند، وارد عمل شوند. وی افزود: تصفیه‌خانه کنونی بیرجند به روش تثبیت برکه است که ذات آن تولید بو است لذا انتشار بو به معنای این است که سیستم خوب کار می‌کند که در روزهای آفتابی انتشار بو کمتر است. نخعی نژاد تاکید کرد: با توجه به حجم سنگین و شوکی که به دلیل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به صنعت طیور استان وارد شد، درخواست داریم امحای لاش‌ها با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای باشد تا سفره‌های آب زیرزمینی آسیب نبیند. مسئول دفتر حقوقی و قراردادهای شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی هم گفت: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرستان‌های استان در زمینه صدور مجوز و پروانه‌ها نیاز به حمایت دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضا دارند. غلامحسین مرتضوی راد افزود: در برخی شهرستان‌ها احداث تصفیه‌خانه فاضلاب منتظر ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است. وی بیان کرد: در این زمینه از دستگاه‌هایی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درخواست داریم سرمایه‌گذاران متعدد را به این سمت سوق دهند تا پساب تصفیه‌خانه‌هایی مانند بیرجند خریداری شود.مسئول دفتر حقوقی و قراردادهای شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود و روند طولانی اخذ مجوزهای اداری سرمایه‌گذاران تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در حوزه تصفیه‌خانه فاضلاب ندارند. وی گفت: در شهرستان‌های بیرجند و سربیشه سرمایه‌گذار ورود کرده است اما حمایتی که باید از آنها نشده لذا درخواست داریم دستگاه‌های اجرایی در صدور مجوزها و پروانه‌ها همکاری لازم را داشته باشند. مرتضوی راد در ارتباط با پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند گفت: با توجه به اینکه تصفیه‌خانه کنونی فاضلاب بیرجند به روش برکه تثبیت است نمی‌توان برای جلوگیری از هجوم پرندگان مهاجر روی آن سرپوش گذاشت.وی افزود: اگر بخواهیم تصفیه‌خانه را سرپوشیده کنیم فرآیند تصفیه دچار مشکل می‌شود چون روزهای آفتابی در استان زیاد است و این سبب تصفیه شده و ما دخالت زیادی در تصفیه نداریم. مسئول دفتر حقوقی و قراردادهای شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: امید است با حمایت‌های مالی مدول دوم تصفیه‌خانه بیرجند به زودی راه‌اندازی شود تا شاهد مشکلاتی از این قبیل در استان نباشیم. مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم گفت: یکی از مسایل مهم در زمینه پساب فاضلاب اینکه نباید در اختیار عموم قرار بگیرد لذا برای مدیریت مصرف پساب با برخی سازمان‌ها قرارداد منعقد شده است. هدی موسی زاده افزود: با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قراردادی در خصوص واگذاری پساب به برخی کارخانجات و واحدهای تولیدی صنعتی یا معدنی منعقد شده تا پساب برای آبیاری فضای سبز در اختیار این واحدها قرار بگیرد. وی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای در ارتباط با کیفیت پساب فاضلاب نمی‌تواند اقدامی انجام دهد چون پساب را شرکت آب و فاضلاب تحویل می‌گیرد و متولی کیفیت آن نیز آبفا است. مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه پساب فاضلاب باید از برداشت عموم خارج شود تصریح کرد: این مهم با همکاری برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است. وی گفت: تصفیه پساب فاضلاب یک سیستم پویا و زنده است به همین دلیل خودپالایی انجام می‌دهد. موسی زاده یادآور شد: پساب فاضلاب بیرجند در سه نقطه پذیرنده از جمله آب سطحی، چاه جاذب و کشاورزی مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا اگر در مسیر رودخانه روان هم باشد مشکلی ندارد. وی درباره احتمال انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق فاضلاب بیرجند در استان گفت: اینکه گفته شده رهاسازی فاضلاب در بستر رودخانه سبب انتقال بیماری شده است را قبول نداریم چون بدون شک در تمام دنیا سطوح آبی مانند دریاچه‌ها، تالاب‌ها، استخرها و سایر به صورت روباز است همانطور که برکه‌های تثبیت تصفیه خانه فاضلاب روباز بوده است. مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تعداد زیادی از استان‌های کشور را درگیر کرده و مختص استان ما نبوده است لذا نمی‌توان گفت استان‌های دیگر هم به دلیل رهاسازی پساب فاضلاب در بیرجند درگیر شده‌اند. وی بیان کرد: موضوع مهمی که باید مدنظر واحدهای مرغداری قرار گیرد، واکسینه کردن طیور است در غیر این صورت امکان حفاظت از منابع آبی در صورتی که پرنده مهاجر از آب‌های سطحی استفاده نکند، در هیچ جای دنیا مقدور نیست. موسی زاده اظهار داشت: پساب فاضلاب بالقوه استعدادهای خاصی دارد و استانداردهای ثانویه می‌تواند باعث بهبود پساب شود. وی تصریح کرد: برای استفاده از پساب فاضلاب بیرجند با سازمان جهاد کشاورزی درخصوص کشت محصولات غیرمثمر یا محصولاتی از قبیل پنبه، نوغان داری و چوب تفاهم‌نامه منعقد شده است. مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی عنوان کرد: پساب تصفیه شده فاضلاب با رهاسازی در بستر رودخانه سبب تغذیه منابع آبی مسیرهای منتهی به تصفیه خانه می‌شود.

زنگ خطر کاهش جمعیت آهو در خراسان جنوبی

معاون نظارت و پالایش اداره کل حفاطت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: جمعیت آهو در منطقه حیات وحش استان رو به کاهش است.مودی معاون نظارت و پالایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: 20 هزار رأس آهو در سطح استان وجود داشت که با شکار بی رویه جمعیت آهو کاهش داشته و به زیر 500 رأس رسیده است که جای نگرانی دارد.او با اشاره به این که حفاظت از حیوانات در مناطق استان کار سختی است، افزود: هم اکنون کار ها با 20 درصد چارت سازمانی انجام می شود به گونه ای که هر مامور کار5 نیرو را انجام می دهد.مودی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار ارائه شده جمعیت گرگ در سطح استان زیر50  قلاده است ولی این آمار دقیقی نیست و جمعیت گرگ ها از این عدد بیشتر است.معاون نظارت و پالایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: خشکسالی در مناطق پست و کم ارتفاع و همچنین برفی بودن نقاط مرتفع باعث شده تراکم گرگ ها در منطقه زیاد شود. او ادامه داد: سگ های گله یا ولگرد باعث اختلال ژنی گرگ با سگ می شوند که در نهایت حیوان دو رگه ای به نام گرگاس که خطرناک تر از سگ و گرگ است به وجود می آید. مودی بیان کرد: گرگاس نام حیوانی است که هیچ ترس و واهمه ای از انسان ندارد ، این حیوان ویژگی عدم ترس از انسان را از طرف سگ و ویژگی درنده خویی را از سمت گرگ آورده است که ترکیب این دو باعث قدرت فیزیکی بالاتر گرگاس از سگ و گرگ می شود. معاون نظارت و پالایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: خشکسالی در مناطق پست و کم ارتفاع و همچنین برفی بودن نقاط مرتفع باعث شده تراکم گرگ ها در منطقه زیاد شود. او با اشاره به این که کنترل گونه های بیمار حیات وحش بر عهده گرگ ها می باشد گفت: حضور گرگ ها در حیات وحش ضروری است و گرگ ها در بدترین حالت ممکن به انسان ها حمله می کنند.

سرمایه گذاری 76 میلیارد تومانی در معادن استان

76 میلیارد و 800 میلیون تومان از آغاز امسال در محدوده‌های معدنی خراسان جنوبی سرمایه گذاری شده است. رئیس سازمان صمت استان گفت: این سرمایه گذاری‌ها با صدورپروانه بهره برداری برای 33 معدن جدید ایجاد شده که نویدبخش جهش تولید در بخش معادن خراسان جنوبی است. عباس جرجانی ایجاد 223 شغل برای جوانان استان را از دیگر نتایج سرمایه گذاری‌های انجام شده اعلام کرد و افزود: با راه اندازی معادن جدید یک میلیارد و 200 میلیون تن به ذخایر معدنی خراسان جنوبی اضافه شده است.  وی معادن پتاس در شهرستان طبس، بنتونیت در قائنات و فردوس ، گرانیت در درمیان ، مرمریت در نهبندان و بشرویه و مس در نهبندان و قائنات را از مهمترین معادن جدید التاسیس در خراسان جنوبی اعلام کرد.

جریمه 71 میلیون تومانی متخلفان بهداشتی

متخلفان پرونده‌های بهداشتی در خراسان جنوبی ، 71 میلیون و 300 هزار تومان جریمه شدند. در نشست کارگروه اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین امنیت غذایی و پیشگیری ازجرائم خلاف بهداشت عمومی عنوان شد از آغاز امسال 153 پرونده مربوط به تخلفات بهداشتی در تعزیرات حکومتی استان تشکیل شده است که 112 پرونده مربوط به شهرستان بیرجند است.مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های تخلف بهداشتی در استان نیز 10 روز بوده است. معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی دراین نشست گفت: با راه اندازی فاز جدید تصفیه خانه فاضلاب بیرجند تا اوایل سال آینده و واگذاری پساب حاصل از تصفیه به کارخانجات و بخش کشاورزی ، مشکلات کنونی پساب فاضلاب بیرجند حل می‌شود.

مراقبتها نباید به امید واکسن کرونا کاهش یابد

تزریق واکسن کرونا در خراسان جنوبی، تازه آغاز راه است و تا ریشه کنی کرونا همه باید خطر مرگبار این بیماری را جدی بگیرند. نبی زاده مدیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا در خراسان جنوبی روز گذشته در نشست این کمیته گفت: واکسیناسیون کرونا نباید این ذهنیت را در مردم به وجود آورد که اوضاع به حالت عادی برگشته است، بلکه مردم باید همچنیان شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. او با تأکید بر تداوم مراقبت‌های بهداشت فردی افزود: واکسن کرونا ما را از رعایت دستور العمل‌های بهداشتی بی نیاز نمی‌کند، بلکه ضروری است حداقل تا یک سال آینده کرونا را جدی بگیریم تا زنجیره انتقال این ویروس قطع شود. نبی زاده مدیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا در ادامه با نگرانی از خیز ملایم کرونا در استان، گفت: ورود شهرستان قاینات به وضع نارنجی نشان می‌دهد وضعیت استان بسیار شکننده است و در صورت عادی پنداری مردم ممکن است در شرایط بسیار سختی قرار بگیریم. او با بیان اینکه اسفند ماه همراه با خرید‌های نوروز و افزایش تجمع هاست، بیان کرد: در صورتی که خرید‌های نوروزی مدیریت نشود ممکن است اسفند و نوروز خطرناکی را به لحاظ افزایش مبتلایان و مرگ و میر در پیش داشته باشیم.

اجرای دو طرح تولیدی از محل موقوفات در بیرجند

دو طرح تولیدی با هدف خدمت رسانی به محرومان و اشتغال زایی از محل موقوفات در بیرجند آغاز به کار کرد.  مدیر مرکز افق آستان امام زادگان باقریه بیرجند با اشاره به آغاز فعالیت مرکز افق از بهمن 98 در امامزادگان باقریه بیرجند با هدف خدمت رسانی به محرومان و اشتغالزایی گفت: هم اکنون کارگاه قالی بافی با دو دار قالی در این مکان راه اندازی شده است. البرزی با اشاره به اینکه در این کارگاه روزانه 7 نفر از بانوان مشغول به کار هستند ، افزود: تمام کسانی که برای بافتن قالی در این محل حاضر می‌شوند بدون گرفتن دستمزد فعالیت می کنند.

پیروزی قاطعانه زغال سنگ طبس برابر پاس ناجای قم

تیم هندبال زغال سنگ طبس در چارچوب مسابقات دور برگشت از مرحله سوم لیگ برتر هندبال پاس ناجا قم را مقتدرانه از پیش رو برداشت. دیشب در آخرین دیدار لیگ برتر هندبال باشگاه‌های کشور دو تیم زغال سنگ طبس و پاس ناجا قم به مصاف هم رفتند که نماینده استان با نتیجه 29 بر 20 پیروز شد.زغال سنگ طبس فردا در آخرین بازی‌های این گروه ساعت 12:30 به مصاف پرسپولیس بهبهان خواهد رفت.

مردم تخلفات نانوایی ها را گزارش کنند

خدایی رئیس اداره صنعت، معدن وتجارت بشرویه گفت: در پی شکایت‌های به عمل آمده از تعطیلی چند نانوایی ، بازرسان صنعت و معدن شهرستان بشرویه جهت بررسی موضوع اقدام کردند. در این راستا دو نانوایی متخلف در بشرویه شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شد.وی گفت: باتوجه به شکایت‌های مردمی در خصوص عدم رعایت موارد بهداشتی ، کارشناسان به همراه بازرسان شبکه بهداشت از نانوایی ها بازدید و تذکرات لازم را انجام دادند.مردم می‌توانند هرگونه تخلف از قبیل تعطیلی و یا عدم رعایت موارد بهداشتی را توسط نانوایی‌ها به شماره 124 گزارش دهند یا به بازرسان صنعت و معدن اطلاع رسانی کنند. خدایی گفت: تمام واحدهای پخت و عرضه نان موظف هستند برای اخذ پول نان و تحویل نان، یک نفر را به صورت جداگانه در واحدهای نانوایی مستقر کنند. تمام کارکنان نانوایی ها نیز موظف به رعایت موارد بهداشتی، از قبیل شستشوی دست ها، ضدعفونی کردن وسایل مربوطه، ضدعفونی کردن دستگاه کارت خوان و دیگر موارد لازم هستند.

 از ساعت 21 تا 3 بامداد

تردد خودرو‌ها در تمامی شهر‌های خراسان جنوبی از ساعت 21 تا 3 بامداد ممنوع شد. بر اساس مصوبه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ساعت منع تردد در همه‌ی شهر ها‌ی خراسان جنوبی حتی شهر‌های آبی از ساعت 21 تا 3 بامداد اعلام شد.رانندگان متخلف در این زمینه اعمال قانون خواهند شد.

کارآفرین موفق خراسان جنوبی نامزد کارآفرین سال کشور

محسن احتشام کارآفرین خراسان جنوبی، یکی از نامزد‌های جشنواره بزرگ انتخاب کارآفرین برتر سال 99 است.این جشنواره به مناسبت 29 بهمن روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی از سوی رسانه ملی برگزار می‌شود. در این جشنواره 11 کارآفرین برتر کشور انتخاب شدند که قرار است با مردم، برترین‌ها را انتخاب کنند.علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند نام کارآفرین مورد نظر خود را به شماره 30000111 پیامک کنند. احتشام کارآفرینی است که با بکاری گیری ظرفیت‌های خراسان جنوبی با بهره گیری از تکنولوژی روز و یافته‌های جدید، توانسته 3 واحد بزرگ تولیدی، صنعتی را راه اندازی کند که برای 350 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است. او علاوه بر این تعداد با ایجاد خوشه‌های اشتغال، زمینه پایداری شغل برای بیش از هزار کشاورز خراسان جنوبی را فراهم کرده است.

تجلیل از برترینهای جشنواره مد و لباس در خراسان جنوبی

از برترین‌های جشنواره مد و لباس ایرانی اسلامی خراسان جنوبی تجلیل شد. دبیرجشنواره گفت: ایرانی اسلامی بودن، صرفه اقتصادی و طراحی و مدل دوخت از معیار‌های داوری این جشنواره است. موسایی افزود: افراد شرکت کننده در این جشنواره دانشجویان و فارغ التحصیلان بسیج دانشجویی بوده و هدف از اجرای این جشنواره ترویج پوشش ایرانی اسلامی است. در این مراسم 10 طرح شایسته تقدیر شناخته شده و از 3 طرح برتر تقدیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت