چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

افزایش ۴۹ درصدی ترافیک در تعطیلات ایام عزاداری

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: از ۱۳ تا ۱۷ مرداد امسال متوسط تردد ثبت شده در۸۰ محور ترددشماری شده استان ۴۹ درصد افزایش یافته است. جلال زاده افزود: در این مدت بیش از ۹۸۰ هزار دستگاه خودروی نقلیه سبک و سنگین در استان تردد داشتند که از این تعداد سهم خودرو‌های سنگین ۱۴۴ هزار دستگاه و به طور میانگین ۱۵ درصد و ۸۳۵ هزار دستگاه سواری معادل ۸۵ درصد از کل تردد در محور‌های استان بوده است.

پیش بینی روند افزایشی کرونا ؛ پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود
مهر -دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی با بیان اینکه پروتکل های بهداشتی کمتر از ۱۰ درصد رعایت می شود، گفت: پیش بینی روند افزایشی ابتلا به کرونا را در استان داریم.
غلامرضا شریف زاده در گفتگو با مهر، اظهار داشت: موج هفتم کرونا از ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ شروع شد که روند افزایشی موارد مبتلا در هفته اول و دوم مرداد ماه بوده است.وی ادامه داد: خوشبختانه از شنبه هفته جاری روند کاهشی موارد مثبت و موارد بستری را داشته‌ایم.دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی بیان کرد: در هفته دوم مرداد ماه موارد بستری تنفسی ۲۷ درصد، موارد بستری مثبت ۲۵ درصد و موارد بستری در بخش آی سی یو نیز ۲۵ درصد افزایش داشته است.
به گفته وی در موارد فوتی هم افزایش هشت درصدی نسبت به هفته اول مرداد ماه داشته‌ایم.وی با اشاره به اینکه در هفته جاری دو روز تعطیل بوده و مراکز جامع سلامت ۱۶ ساعت فعال بوده است، گفت: روند کاهشی کرونا در این هفته به همین علت است و پیش بینی می‌شود دوباره روند افزایشی را شاهد باشیم.وی با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی کمتر از ۱۰ درصد رعایت شده است، بیان داشت: به لحاظ علمی نقطه اوج پیک هفتم را سپری کرده‌ایم ولی با افزایش تجمعات و رعایت نکردن پروتکل‌ها در روزهای آتی روند افزایشی را خواهیم داشت.
دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی اضافه کرد :۵۳۲ هزار و ۶۱۷ نفر دوز دوم با پوشش ۸۴.۸ درصد در استان داشته‌اند.
به گفته وی ۲۲۴ هزار و۵۲۱ نفر نیز دوز سوم با پوشش ۴۰.۷ درصدی را تزریق کرده‌اند.
وی با بیان اینکه ۹ هزار و ۷۸۹ نفر دوز چهارم را تزریق کرده‌اند، گفت: این میزان ۱.۸ درصد جامعه هدف را شامل می‌شود.
شریف زاده عنوان کرد: مجموعاً ۱۳۵ هزار و ۵۱۲ دوز واکسن در استان تزریق شده است که پوشش نوبت اول و نوبت دوم ایده آل و قابل قبول بوده است ولی پوشش نوبت سوم و چهارم خیلی پایین است.
وی با اشاره به فعالیت ۷۳ مرکز جامع سلامت در استان گفت: روزانه بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ نفر برای واکسیناسیون به این مراکز مراجعه کننده داریم.
دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی ادامه داد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته قطعاً در کل کشور بعد از موج هفتم در آبان ماه شاهد موج هشتم کرونا هستیم که روند نزولی خواهد داشت.وی بیان کرد: افرادی که نوبت اول و نوبت دوم را یک واکسن مشابه تزریق کرده‌اند می‌توانند نوبت سوم و چهارم را از واکسن غیرمشابه استفاده کنند.وی با اشاره به اینکه واکسن آسترازنکا که از سبد واکسیناسیون کل کشور حذف شده است، عنوان کرد: سایر واکسن‌ها در استان موجود است.
شریف زاده اظهار داشت: خوشبختانه در کل کشور واکسن‌های متنوع و قابل قبول داریم و ضرورتی بر اینکه یک واکسن خارجی تزریق شود نیست چون واکسن‌های فخرا، سایکوژن و رازی جز واکسن‌هایی هستند که مثل آسترانزنکا هستند.
وی ادامه داد: متأسفانه در فضای مجازی شایعه شده واکسن‌هایی که در استان است تاریخ مصرف آن گذشته که همچنین موضوعی اصلاً صحت ندارد چون اولین اولویت ما سالم بودن واکسن است.
دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی توصیه کرد: زمان واکسیناسیون به موقع صورت گیرد تا بهترین سیستم ایمنی را در بدن ایجاد کند.

وزش باد در نیمه شرقی خراسان جنوبی شدت بیشتری دارد

کارشناس هواشناسی گفت: تا پایان هفته جاری وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا به‌ویژه در نیمه شرقی استان ادامه دارد. جواد نخعی افزود: تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه در مرز شرقی احتمال طوفان گرد و خاک و وقوع خسارت وجود دارد.

خرید گوشت قرمز در خراسان جنوبی ۵۰ درصد کاهش یافت

بازار- رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی خراسان‌جنوبی گفت: گرانی گوشت باعث شده که مردم نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش خرید داشته باشند. سید غلامرضا زجاجی اظهار کرد: قیمت گوشت قرمز در خراسان جنوبی تغییر چندانی نکرده است ولی میزان خرید مردم به شدت کاهش یافته است. وی با تأکید بر اینکه این کاهش خرید، وضعیت معیشت صنف ما را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، ادامه‌داد: در حال حاضر هر کیلو گوشت قرمز در خراسان‌جنوبی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که قیمت تمام شده ولی بازار کشش افزایش قیمت را ندارد. وی بیان‌کرد: قیمت تمام شده هر کیلو گوشت قرمز در خراسان‌جنوبی حدود ۲۰۰ هزار تومان است ولی در صورت فروش به این قیمت بی شک بازار کشش لازم را نخواهد داشت.زجاجی گفت: قیمت گوشت مرغ نیز در خراسان جنوبی تغییر نکرده و به قیمت کیلویی ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

کمک ۶ میلیارد ریالی خیران برای اطعام در بقاع متبرکه قاین

تسنیم- رئیس اوقاف و امور خیریه قاین از کمک ۶ میلیارد ریالی خیران برای اطعام در بقاع متبرکه این شهرستان خبر داد. حجت الاسلام علی رمضان پور از پخت 30 هزار پُرس غذا و توزیع آن بین عزاداران حسینی خبر داد و افزود: این اطعام از محل موقوفات شهرستان صورت گرفته است. وی تصریح کرد: مبلغ کمک‌های اطعام طرح شمیم حسینی 6 میلیارد ریال بوده که بیشتر این کمک ها توسط خیران انجام شده و این مبلغ اطعامی است که در بقاع متبرکه هیئات مذهبی حضور داشته و پذیرایی با کمک خیرین صورت گرفته است. وی ادامه داد: 89 مراسم مذهبی در دهه اول محرم به ویژه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در روستاها و بقاع متبرکه برگزار شد.

آغاز ثبت نام بدون آزمون مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور

سرپرست دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی از آغاز ثبت نام بدون آزمون مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور خبر داد. ذبیح ا… اوحدی گفت: متقاضیان و علاقمندان به تحصیل در دانشگاه پیام نور می توانند از تاریخ ۱۸ لغایت ۲۳ مردادماه با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت نام بدون آزمون مقطع کارشناسی اقدام نمایند. وی افزود: ثبت نام بدون آزمون و براساس سوابق تحصیلی همراه با انتخاب رشته سراسری امکان پذیر است. وی ضمن برشمردن مزایای تحصیل در دانشگاه پیام نور افزود؛ با توجه به شرایط دانشجو امکان برگزاری کلاس ها به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه و امتحانات در شهر محل سکونت افراد نیز فراهم شده تا دانشجویان هیچ دغدغه ای به جز تحصیل نداشته باشند.

دستگیری ۱۰ هزار مجرم در خراسان جنوبی

افزایش جرائم فضای مجازی نگران کننده است

فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی از دستگیری ۱۰ هزار نفر مجرم در حوزه‌های مختلف در سطح استان خبر داد و گفت: ۳۲ درصد از دستگیر شدگان معتادین هستند. سردار ناصر فرشید فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی در نشست خبری گرامی داشت روز خبرنگار، ضمن ارائه گزارش عملکرد پلیس در 1 سال گذشته، اظهار داشت: امروز امنیت ما در کشور مثال زدنی است و این امنیت را مدیون خون شهدا، جانبازان و ایثارگران و مدیون تدابیر رهبری و همراهی و همکاری خوب مردم و تلاش همه دستگاه‌ها به ویژه نیروهای مسلح هستیم.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به دغدغه‌ها و ماموریت‌های متنوع این حوزه تصریح کرد: از ابتدای امسال ۱۶ نفر در تصادفات درون شهری‌ جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزایش دارد. سردار فرشید یادآور شد: تعداد ۱۲۴ نفر نیز در تصادفات جاده‌ای خراسان جنوبی جان‌باخته‌اند که از رشد ۲۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار است. وی خاطرنشان کرد: ۶۴ درصد تصادفات منجر به فوت خراسان‌جنوبی در محورهای زابل- نهبندان، سربیشه-بیرجند و قاین-بیرجند اتفاق افتاده است.

۵۳ درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی است

فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی تعداد تصادفات درون شهری استان را ۴ هزار و ۲۰۰ فقره عنوان کرد و گفت: ۷۶ درصد از تصادفات خسارتی و ۲۳ درصد جرحی بوده است. سردار رشید با اشاره به هزار و ۹۰۰ فقره تصادفات جاده‌ای خراسان‌جنوبی از ابتدای امسال خاطرنشان کرد: ۵۷ درصد تصادفات در راه های اصلی بوده که ۵۳ درصد آن براثر واژگونی ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی، ۴۲ درصد عدم توجه به جلو و ۲۴ درصد تخطی‌ از سرعت مطمئنه بوده است.وی ادامه داد: از ابتدای امسال تعداد ۴۱۹ هزار خودرو در خراسان جنوبی اعمال قانون شدند، ۳ هزار خودرو و هزار دستگاه موتورسیکلت متخلف حادثه‌ساز‌ متوقف‌ شده‌اند.

کشف ۱۵ تن انواع مواد مخدر در مبادی ورودی مرزهای شرقی کشور

فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی از کشف ۱۵ تن انواع مواد مخدر در سال جاری از موادی ورودی شرق کشور به استان خبر داد و گفت: ۸۰ درصد مکشوفات تریاک، ۶ درصد حشیش، ۲ درصد هروئین و ۶ درصد مواد صنعتی بوده است. سردار فرشید یادآور شد: در عملیات‌های مکشوفی‌ انواع مواد مخدر فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی ۳ هزار نفر قاچاق‌فروش و معتاد دستگیر، ۴۹ باند متلاشی، ۴۰۰ دستگاه خودرو و ۲۳ موتورسیکلت حمل مواد مخدر متوقف شده‌اند. وی با اشاره به کشف ۹۷۸ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی طی سال جاری اظهار داشت: این کشفیات نسبت به سال گذشته ۳۸۵ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۴۴ درصدی جرائم فضای مجازی

فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با تاکید بر اگاهی‌ و نظارت شهروندان در حوزه فضای مجازی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال جرائم فضای مجازی ۴۴ درصد افزایش داشته که از ۸۷ درصد جرائم کشف شده‌ ۵۰ درصد کلاهبرداری، ۲۰ درصد رایانه‌ای، ۱۴ در صد حتک‌ حرمت و نشر اکاذیب و ۳ درصد جرائم اینترنتی‌ بوده است.سردار فرشید با اشاره به افزایش ۵ درصدی‌ سرقت‌های خرد خراسان جنوبی از ابتدای امسال یادآور شد: ۷۱ درصد از سرقت‌ها کشف شده‌ و هزار ۴۰۰ نفر از سارقان دستگیر شده‌اند.وی افزود: ۸ درصد از سرقت‌های کشف‌‌شده‌ مربوط به منازل شخصی، ۵ درصد موتورسیکلت، ۲ درصد خودرو، ۳ درصد احشام، ۱ درصد مغازه، ۲۹ درصد اماکن خصوصی و دولتی، ۲۴ درصد لوازم داخل خودرو بوده است.

مراجعه ۷۶۰۰ نفر به مراکز مشاوره‌ای و مددکاری

فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به دستگیری قریب‌بر ۱۰ هزار مجرم در حوزه‌های مختلف از ابتدای امسال خاطرنشان کرد: ۳۲ درصد از دستگیرشدگان معتادان به مواد مخدر، ۱۴ درصد سارقین و ۱۲ درصد نیز قاچاق‌چیان کالا و ارز بوده‌اند. سردار فرشید از صدور ۱۴ هزار و ۸۰۰ گذرنامه از ابتدای امسال خبر داد و گفت: ۶ هزار و ۱۰۰ گواهی‌نامه صادر و ۱۴هزار ۸۰۰ خودرو و موتورسیکلت‌ نیز طی این مدت شماره گذاری شده است. وی با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره‌ و مددکاری کلانتری‌های فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای امسال ۷ هزار و ۶۰۰ نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند که ۸۵ درصد آن به صلح و سازش منجر شده است.

اولویت‌بندی کشت محصولات کشاورزی مدنظر باشد

ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اینکه در شرایط ویژه‌ای که کشور و مجموعه جهان با آن درگیر است چه نوع محصولی باید در اولویت کاشت قرار گیرد، یک مساله مهم و حائز توجه است. حجت‌الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” در دیدار سید “مجتبی خیام‌ نکویی” رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: می‌توان محصولات پرآب‌بر مانند هندوانه و صیفی‌جات که قابلیت واردات دارد را از چرخه تولید خارج کرد در حالی که برخی از محصولات در داخل کشت و هنگام صادرات به کشورهای دیگر برگشت داده می‌شود که به ضرر کشاورز و کشور است. وی گفت: محصولاتی که منحصر به خراسان جنوبی یا برخی نقاط دیگر کشور است مانند محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب باید صنایع تبدیلی و صادرات آنها مدنظر قرار گیرد به‌گونه‌ای که کشاورز و کشور از آن سود ببرد. وی افزود: اگر این امکان وجود ندارد باید خرید تضمینی محصول نیز در اولویت باشد یا اینکه شرایطی فراهم شود که محصول روی دست کشاورز نماند.

کویرتایر برمبنای مدیریت مشارکتی و تعاملی با کارکنان اداره می شود

مدیر عامل شرکت کویرتایر گفت: نظام پیشنهادات در این مجموعه حاصل مدیریت مشارکتی و تعاملی است و سالانه حدود 800 پیشنهاد از سوی همکاران به دبیرخانه آن ارسال می شود. به گزارش روابط عمومی شرکت کویرتایر، مهندس زینلی در آیین تجلیل از برگزیدگان نظام پیشنهادات و در جمع اعضاء کانون کارآفرینان استان اظهار داشت: ما به نظر و پیشنهاد همکاران در سطوح مختلف کارخانه اهمیت می دهیم و همه کارکنان نیزخود رادر سرنوشت این مجموعه شریک می دانند.
در این جلسه محمد ضیائی مشاور مدیرعامل و مدیر اداره تضمین کیفیت و تعالی سازمان شرکت کویر تایر گزارشی از روند اجرایی طرح تولید و بازیافت پلی اتیلن آج دار مرحله 3 ارائه کرد و اظهار داشت: اجرای مرحله سوم این پیشنهاد به صورت مستقیم سالانه مبلغ قابل توجهی صرفه جویی ریالی دربرداشته است. در پایان از12نفرهمکاران مشارکت کننده در پروژه تولید و بازیافت پلی اتیلن آج دار مرحله سوم قدردانی شد.

شناسایی ۶۲ نقطه حادثه خیز جدید در خراسان جنوبی

شبستان- رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از کم بودن روند اصلاح نقاط حادثه خیز خراسان جنوبی انتقاد کرد و گفت: ۶۲ نقطه حادثه خیز جدید در خراسان جنوبی شناسایی شده که نیازمند اصلاح است. علیرضا رضایی در نشست خبری با اشاره به وجود ۷۹۰ کیلومتر راه یکطرفه در خراسان جنوبی، اظهار کرد: میانگین سرعت در شب در کشور ۷۸ کیلومتر بر ساعت اما در این استان ۸۹ کیلومتر بر ساعت یعنی ۱۱ کیلومتر بالاتر میانگین کشوری است که این امر شدت حوادث رانندگی را افزایش می دهد. رئیس پلیس راه خراسان جنوبی افزود: همچنین میانگین تردد وسایل نقلیه سنگین در جاده های استان خراسان جنوبی ۲۱ درصد اما در سایر جاده های کشور ۱۴ درصد است. وی با بیان اینکه ۸۵ درصد فوتی تصادفات بیرجند و ۷۵ درصد فوتی تصادفات فردوس در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است، عنوان کرد: متاسفانه ۳۹ درصد متوفیان جاده ای در بیمارستان ها فوت می کنند که باید بحث ترومای بیمارستان های استان فعال‌تر شود. رضایی در ادامه از کم بودن روند اصلاح نقاط حادثه خیز استان انتقاد کرد و گفت: از ۳۱ نقطه حادثه شناسنامه دار استان تاکنون ۱۳ نقطه برطرف شده و مابقی در دست اجراست.

آمار معلولیت ها نگران کننده است

مهر- مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی پیشگیری از معلولیت ها را از دغدغه های اصلی بهزیستی اعلام کرد و آمار معلولیت ها را نگران کننده دانست. به گفته حسن شرفی با توجه به اجرای طرح فرزند آوری و جوانی جمعیت، باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا در آینده افراد معلول کمتری داشته باشیم زیرا آمار معلولیت‌ها نگران کننده است.
وی ادامه داد: در این راستا با انجام مشاوره‌های ژنتیک، از کسانی که در معرض خطرند، حمایت می‌کنیم و برای انجام آزمایش‌های ژنتیک با چهار آزمایشگاه استان و آزمایشگاه‌های پیشرفته خراسان رضوی، خوزستان و تهران هم قرار داد منعقد کرده‌ایم.

وضعیت ناسالم کیفیت هوا در نهبندان

کیفیت هوای شهرستان‌های نهبندان در وضعیت ناسالم قرار گرفت. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه با توجه به تداوم وزش باد در منطقه، تحت تاثیر باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان خیزش گرد و خاک باعث کاهش کیفیت هوا در استان شده است، گفت: بر اساس شاخص کیفیت هوا تا ساعت ۱۱ دیروز کیفیت هوای شهرستان نهبندان با شاخص ۱۵۳ در وضعیت ناسالم قرار گرفت. حاتمی افزود: توصیه می‌شود هنگام آلودگی همه افراد جامعه به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند و و در صورت نیاز به حضور در فضای باز حتما از ماسک استفاده شود.

نیوکاسل؛ اصلی ترین راه درمان و کانون‌های شیوع

ایسنا-رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: طیور بومی و روستایی یکی از عمده ترین مخازن بیماری نیوکاسل هستند که اکثراً واکسینه نمی‌شوند، لذا کنترل این بیماری در طیور بومی، خط اول مبارزه و کنترل این بیماری خطرناک در صنعت طیور کشور به شمار می‌رود. زهره زنگوئی مطلق با اشاره به آغاز مرحله ششم واکسیناسیون طیور بومی با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت، بیان کرد: تا کنون شش فاز از این طرح اجرا شده است و در فاز قبلی این طرح بالغ بر ۳۳۰ هزار قطعه طیور علیه بیماری نیوکاسل با کمک واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت واکسینه شدند. زنگویی با بیان اینکه در این طرح تمام هزینه‌ها برای واکسیناسیون رایگان است، تصریح کرد: این طرح از پایان تیرماه آغاز شده و به مدت دو ماه ادامه خواهد داشت. وی پیش بینی کرد در این طرح بیش از ۲۵۰ هزار قطعه طیور بومی واکسینه شوند.

آسفالت ۵ هزار متر مربع معابر روستای گرماب قاینات

تاکنون در نهضت آسفالت معابر روستایی ۳۳۰ هزار و ۱۴۰ متر مربع آسفالت در ۱۱۳ روستا اجرا شده است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اجرای ۵۵ هزار مترمربع آسفالت با اعتبار ۹ میلیارد و ۲۶۰میلیون تومان در شهرستان قائنات از ابتدای سال گفت: ۵ هزار مترمربع از معابر روستای گرماب قاینات با اعتبار ۸۹۵ میلیون تومان آسفالت شد. تنها با اشاره به اینکه عملیات اجرایی نهضت آسفالت معابر روستایی از ۱۵ فروردین در استان آغاز شده افزود: از اعتبارات سال ۱۴۰۰ در طرح نهضت آسفالت معابر روستایی تاکنون آسفالت ۳۳۰ هزار و ۳۴۰ متر مربع در ۱۱۳ روستا با مشارکت بخشداری ها و دهیاری‌ها به اتمام رسیده است و هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

نظارت بهداشتی بر کشتار ۴ هزار و ۸۷۲ رأس دام در دهه اول محرم

رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های خام دامی اداره کل دامپزشکی از اعمال نظارت‌های بهداشتی بر کشتار ۴ هزار و ۸۷۲ رأس دام خبر داد. ملکی گفت: در دهه اول محرم ۴۹ رأس گاو، ۴ هزار و ۷۸۸ رأس گوسفند و بز و ۲۸ نفر شتر تحت نظارت‌های بهداشتی و شرعی دامپزشکی ذبح شده است.وی تصریح کرد: در این مدت ۲۱۹ کیلوگرم گوشت دام نیز از چرخه مصرف خارج شده است.

بازدید استاندار از روند احداث منازل سازمانی ارتش در بیرجند

استاندار خراسان جنوبی از روند احداث منازل سازمانی 264 واحدی ارتش در بیرجند بازدید کرد. این بازدید با هدف اطلاع از روند اجرای کار صورت گرفت. پروژه 264 واحدی منازل سازمانی ارتش در قالب 6 بلوک 44 واحدی در 5 طبقه در اراضی پادگان 04 در حال احداث می باشد.

طبخ و توزیع ۲۳۶ هزار پرس غذا در قالب پویش اطعام و احسان حسینی

فارس- در دهه اول محرم امسال۲۳۶ هزار پرس غذای گرم در ۹۲ آشپزخانه تهیه و بین نیازمندان استان توزیع گردیده است. مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان‌جنوبی اظهارداشت: به منظور ترویج فرهنگ انفاق و نیکوکاری و سنت حسنه اطعام حسینی، در ماه محرم و صفر امسال تعداد ۹۲ آشپزخانه در قالب پویش اطعام حسینی با مشارکت گروه های جهادی، هیئت های مذهبی و مراکز نیکوکاری فعالیت خواهند داشت. محمد عرب گفت: انتظار می رود بیش از ۵۰۰ هزار پرس غذای گرم در ایام محرم و صفر تهیه و بین نیازمندان توزیع گردد.

شش شهرستان خراسان جنوبی بدون مبتلای جدید کرونایی

در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از ابتلا به کرونا در شهرستانهای قائنات، زیرکوه، بشرویه، سربیشه، خوسف و نهبندان مشاهده نشد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۹۲ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۴۳ بیمار جدید شناسایی شد.

نیروی مسلح نقش امر به معروف و نهی از منکر را در جهان بر عهده دارند

تسنیم- نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه چشم مظلومان عالم به بازوی قدرتمند نیروی مسلح جمهوری اسلامی است گفت: جمهوری اسلامی و نیروی مسلح نقش امر به معروف و نهی از منکر را در جهان بر عهده دارند. آیت‌ا… سید علیرضا عبادی در همایش سیاسی نیروهای مسلح خراسان جنوبی اظهار داشت: نیروهای مسلح و همه هسته‌های مقاومت در داخل و خارج کشور که در مقابل ظلم جهانی ایستاده‌اند مقدمه‌ای برای برپایی عدالت جهانی هستند.
وی با بیان اینکه نیروهای مسلح جزو ارتش مهدی(عج) به حساب می‌آیند افزود: ارتش جمهوری اسلامی یک کلمه طیبه است و جایگاه این نیروهای مسلح مکتبی و مقتدر در داخل و خارج حفظ تمامیت ارضی کشور است. نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی گفت: امروز با وجود همه انفجارهای اطلاعاتی نسبت به مواضع مکتب اهل بیت(ع) دشمنان آگاهی کامل و بیشتری نسبت به ما دارند اما نفس و طغیان و سرکشی را پیشه گرفته‌اند و دم از حقوق بشر می‌زنند. وی بیان کرد: جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح نقش امر به معروف و نهی از منکر را در جهان بر عهده دارند، دنیایی که بر ظلم، قتل، تعدی، تجاوز، مظلوم کشی گویی اتفاق کرده است. عبادی با تاکید بر اینکه چشم مظلومان عالم به بازوی قدرتمند نیروی مسلح جمهوری اسلامی است افزود: به این دلیل که دنیای استعمار و استکبار جز زبان قدرت هیچ چیز نمی‌فهمد و نه دین و نه وجدان دارد و فقط واژه قدرت را می‌فهمد.

تبعیت از رهبری شاه کلید حفظ اقتدار و جایگاه ایران اسلامی است

استاندار خراسان جنوبی هم با تأکید بر اینکه تبعیت از مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، شاه کلید و تنها راه حفظ اقتدار و جایگاه ایران اسلامی است گفت: امنیت پایدار کشور را مرهون پیشرفت‌هایی هستیم که در حوزه ارتش و نیروهای مسلح رخ داده است. جواد قناعت اظهار داشت: مسیر روشن در خط امام بودن و تبعیت از رهبری، عقلاً و منطقاً، صحیح‌ترین راه رسیدن به امام زمان(عج) است. باب ولایت که حفظ شود، ما هرگز شرمنده شهدا نخواهیم بود. قناعت با بیان اینکه جهان در حال تلاطم است، از بلوک بندی کشورهای شرق و غرب دنیا به عنوان یکی از مهمترین اتفاقات یاد کرد و اظهار داشت: بنا به پیش بینی‌هایی که صاحبنظران ارائه می‌کنند، در 6 ماهه دوم امسال درگیری شدیدی بین روسیه و چین در یک سو و امریکا و اتحادیه اروپا در دیگر سوی رخ خواهد داد و نزاعی هم بین خود اروپایی‌ها در زمینه انرژی را شاهد خواهیم بود. وی متذکر شد: این روزها مباحث انرژی و امنیت غذایی، مهمترین موضوعات روز دنیا هستند.

بررسی مهم‌ترین چالش‌های کشاورزی خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خرده مالکی، کمبود سردخانه برای ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی و کمبود آب برای توسعه کشت گلخانه‌ای از مهم‌ترین چالش‌های حوزه کشاورزی استان است. مهدی جعفری در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان با حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مشکل بزرگ خراسان جنوبی عدم امکان ذخیره سازی محصولات به دلیل کمبود سردخانه و انبار است. وی با گلایه از چالش‌های حوزه کشاورزی، افزود: زمانی که از خراسان رضوی جدا شدیم زیر ساخت‌ها دچار مشکل شد و هم اکنون با کمبود سردخانه و انبار ذخیره سازی محصولات کشاورزی مواجه هستیم که عملاً برنامه‌های توسعه‌ای با چالش مواجه می‌شود که در این زمینه حضور سرمایه گذاران را خواستاریم.
جعفری، یکی دیگر از چالش‌ها در این حوزه را موانع توسعه کشت گلخانه‌ای عنوان کرد و گفت: در خراسان جنوبی بارها از نهضت هزار هکتاری گلخانه شنیده شده است اما اتفاقی در این زمینه رخ نداده و هم اکنون ۸۰ هکتار گلخانه در استان وجود دارد که نسبت به سال‌های گذشته تنها ۲۰ هکتار اضافه شده است. وی یادآور شد: عملاً در زمینه افزایش سطح گلخانه‌ای میلیاردها تومان هزینه شده ولی آب در نظر گرفته نشده است به عنوان مثال برای ۳۰ هکتار گلخانه تنها ۲ لیتر آب در نظر گرفته شده که فقط ۲ هکتار را پاسخگو است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: خراسان جنوبی مقاوم اول کشور را در سامانه‌های نوین آبیاری، مقام دوم را در سطح در دست اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و مقام دوم را در جذب اعتبارات تبصره ۱۸ استان‌ها به خود اختصاص داده است.
حسین خسروی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در این جلسه بر اولویت بندی مطالبات در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: برطبق نظر کارشناسان، باید به سمت کشت محصولات کم آب بر برویم.
نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه نیز در این جلسه گفت: اگر به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم می‌توانیم با کمک جهاد کشاورزی و نهاد‌های دیگر، از ظرفیت‌ها استفاده و تولیدات را به حداکثر برسانیم تا به یک استان خودکفا در تمام زمینه‌ها تبدیل شویم. اسحاقی افزود: هر فردی که بتواند در استان خراسان جنوبی طرحی ارائه دهد که توانایی حل مشکلات و گره‌ها را داشته باشد قول می‌دهیم در جشنواره شهید رجایی به عنوان یک گزینه از طرف نماینده مجلس وی را معرفی کنم.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به اینکه اگر به سمت کشاورزی علمی حرکت نکنیم محکوم به شکست هستیم، گفت: لازم است از کشاورزی معیشتی به سمت کشاورزی اقتصادی و کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی حرکت کنیم. مصطفی نخعی با گلایه از ضعف در آمایش سرزمین استان و حوزه بهره وری آب، گفت: ارتباط با جامعه دانشگاهی مهم است و این گونه می‌توانیم در راستای توسعه استان برسیم.
توجه به عشایر و کمبودهای معیشتی آنان، کمبود دامپزشک در استان، ارتقای سطح آموزشی رشته دامپزشکی، کمک به تکمیل زنجیره هاب شتر، تامین سرمایه و منابع مالی برای فعالیت‌های حوزه کشاورزی و رفع موانع بانکی از جمله مهم‌ترین مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی وارد مرحله آماده سازی شود

شبستان- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با بیان اینکه نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی وارد مرحله آماده سازی شود، گفت: در میانگین اقدام و عمل در کشور جز استانهای پیش رو در این زمینه هستیم و رتبه دوم کشوری را توانسته ایم کسب کنیم. علیرضا عباس‌زاده در شورای مسکن استان اظهار داشت: مراحل کار نهضت ملی مسکن باید به خوبی مدیریت شود و توانسته ایم به تعداد متقاضیان در استان خراسان جنوبی زمین دولتی را تخصیص دهیم. عباس زاده در خصوص بحث اعمال تخفیف صدور پروانه ساختمانی عنوان داشت: شهرداری ها باید ۳۰ درصد تخفیف در خصوص صدور پروانه ساختمانی جهش نهضت ملی را اعمال کنند و این قانون است و باید اجرایی شود. وی در پایان گفت: پیگیری خواهیم کرد تا هزینه ارزش افزوده و هزینه ترهین بانک از نهضت ملی مسکن حذف شود تا مردم هزینه کمتری را پرداخت کنند.

لزوم همکاری آب منطقه ای برای رفع مشکل صدور سند تک برگی در سایت زعفرانیه بیرجند

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در خصوص بحث تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی و تفکیک اراضی در سایت زعفرانیه بیرجند گفت: درخواست داریم تا آب منطقه ای در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم بحث ترمیم را پیگیری کنیم و سند تک برگی صادر شود. وی در ادامه بیان کرد: برای قسط بانک نیاز به سند تک برگی و تفکیک داریم و یک ماه فرصت در این زمینه تعیین شده است و این سایت در مرتفع ترین نقطه شهر بیرجند واقع شده است.
وحید داعی اظهار داشت: در خراسان جنوبی 74 هزار و ۷۹۷ نفر برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند. وی در ادامه گفت: از این تعداد 31 هزار و ۷۶۳ نفر تایید نهایی شدند و 30 هزار و ۹۵۸ واحد زمین در استان برای اجرای این طرح تخصیص یافته است. وی با بیان اینکه در شهر بیرجند چهار هزار و ۱۵۸ واحد در راستای اجرای این طرح احداث می شود، افزود: سایت زعفرانیه بیرجند در مرحله کنترل و مباحث فنی قرار دارد و اولین انبوه ساز برای ساخت ۸۰۰ واحد اولین پیش پرداخت حدود 20 درصد را دریافت کرده است. مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به پروژه تعاونی مسکن ارتش در اراضی زعفرانیه بیرجند در قالب نهضت ملی گفت: این اراضی دارای ۷۲۰ واحد از پروژه نهضت ملی مسکن است و باید طبق قانون از ۳۰ درصد تخفیف صدور پروانه ساختمانی مشمول شود و شهرداری بیرجند در این زمینه همکاری کند. وی به طرح نهضت ملی مسکن در سرایان و فردوس اشاره کرد و افزود: مقرر شده است تا بحث آماده سازی اراضی ۱۵ هکتاری سرایان را موسسه عمران بسیج و ۱۷ هکتاری اراضی نهضت ملی مسکن فردوس را شهرداری این شهرستان بر عهده بگیرد و در این زمینه سه الی پنج ماه فرصت دارند. داعی عنوان کرد: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر با شهرداری ها مذاکره می کنیم که اگر آمادگی دارند کار آماده سازی را بر عهده بگیرند و حداکثر زمان آماده سازی باید ۶ ماه باشد و تا پایان شهریور ماه امسال مجری هر پروژه باید تعیین تکلیف شود.

مصلای الهمدی بیرجند به مجموعه فرهنگی مهم مرکز استان تبدیل شود
شبستان- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: مصلای الهمدی بیرجند باید به یک مجموعه فرهنگی مهم در مرکز استان خراسان جنوبی تبدیل شود. علیرضا عباس زاده در جلسه ستاد پیگیری توسعه مصلاهای استان با تأکید بر این که در زمینه ساخت مصلا، تجربیات ارزشمندی در سطح کشور وجود دارد، تصریح کرد: باید از این تجربیات در ساخت مصلاهای استان به ویژه مصلای المهدی در بیرجند بهره ببریم. به گفته وی؛ صحن باشکوه الزهراء حرم مطهر حضرت اباعبدا… الحسین(ع) و صحن حرم مطهر امام رضا(ع)، به عنوان شاهکارهای معماری با همه امکانات امنیتی، ملاحظات تأسیساتی و… با دستان پرتوان مهندسین و کارگران ایرانی ساخته شده لذا باید از توان طراحان برتر کشور در این زمینه استفاده کنیم. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به روند اجرای پروژه عمرانی مصلا، گفت: لازم است ابتدا اجرای معابر در دستور کار قرار گیرد و برای جانمایی فضاهای رونمایی و نحوه اجرای کار، کمیته فنی با محوریت مدیر کل فنی استانداری تشکیل شود. عباس زاده در ادامه افزود: مسئولین فنی پروژه مصلای الهمدی بیرجند باید از تعدادی از مصلاهای موفق، پیشرو و شاخص کشور بازدید کنند و از تجربیات عوامل فنی آن ها استفاده کنند. به گفته وی؛ جلسات ستاد پیگیری مصلاهای استان باید به صورت مرتب برگزار شده و فقط مختص مصلای المهدی بیرجند نیز نباشد، بلکه سایر مصلاهای شهرهای استان نیز در این جلسات مورد توجه قرار گیرند.
عباس زاده متذکر شد: در بحث ساخت مصلاها باید از محل اعتبارات استانی، اعتبارات سفر ریاست جمهوری، سازمان تبلیغات اسلامی و اوقاف کشور، خیرین و … نیز بهره ببریم. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: از محل اعتبارات متمم سفر ۲۰ میلیارد تومان به مصلاهای استان تخصیص یافته که ۱۵ میلیارد آن از سازمان مدیریت و برنامه ریزی و پنج میلیارد تومان هم از محل اعتبارات سایر دستگاه های اجرایی محقق می شود.

دریافت 3 پروانه تولید بنتونیت خوراکی دام، طیور و آبزیان در قائنات

فارس- شرکت تولید بنتونیت شهرستان قاینات موفق به اخذ سه پروانه جدید تولید بنتونیت قابل مصرف در خوراک دام، طیور و آبزیان در خراسان جنوبی شد. رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر در استان ۲ کارخانه فعال تولید بنتونیت وجود دارد که در مجموع ۹ پروانه ساخت بنتونیت را از سازمان دامپزشکی کشور دریافت کرده اند گفت: کارخانه واقع در شهرستان قاین فعال بوده و به تازگی موفق به دریافت ۳ پروانه ساخت جدید به نام‌های تجاری مگنوتوکس پریمیوم. بنتوفید و ویوان بافر شده است.
صباغ زاده با بیان اینکه تحقیقات اخیر نشان داده است که آسانترین، عملی‌ترین و ارزان‌ترین شیوه در کاهش بروز اختلالات مربوط به سموم قارچی یا جلوگیری از ورود این سموم در شیر و محصولات دامی، استفاده از مواد جاذب در خوراک است افزود: کاهش قیمت تمام شده خوراک، چسبندگی عالی، کنترل مسمومیت‌های ناشی از سموم قارچی به ویژه افلاتوکسین، جلوگیری از دسترس خارج شدن آمونیاک در شکمبه و افزایش چربی و پروتئین شیر از مزایای استفاده از ماده معدنی بنتونیت به عنوان مکمل خوراکی دام است. وی گفت: این نوع افزودنی‌ها قبل از اینکه به عنوان مکمل خوراک دام و طیور و آبزیان وارد بازار شوند باید از لحاظ میزان عناصر سنگین بررسی شوند و حتماً اثرات مفید تغذیه‌ای آن‌ها در آزمایشات به اثبات برسد؛ بنابراین در انتخاب چنین محصولاتی باید بیشتر به کیفیت و مؤثر بودن آن‌ها اهمیت داد.
این کارشناس با توصیه به اینکه چنین محصولاتی باید از تولیدکنندگان معتبر و دارای مجوز خریداری شود افزود: همه‌ بنتونیتها مناسب استفاده در تغذیه‌ دام، طیور و آبزیان نیستند و حتماً باید از جوانب مختلف ارزیابی شوند.
بنتونیت می‌تواند چندین برابر حجم معمولی خود آب جذب کند و حالت ژله‌ای پلاستیکی و چسبنده به خود بگیرد و در صنعت ریخته گری، گندوله آهن، حفاری چاه، تصفیه و رنگبری و علاوه بر این در صنعت خوراک دام و طیور کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محمدی – بیست و نهمین نمایشگاه مبلمان و لوازم خانگی خراسان جنوبی از دیروز در

بیشتر

مهدی آبادی – شاید بتوان گفت حضور مدیران کشوری در استان ، زمانی آرزوی بلند

بیشتر

با سلام متولیان امر در زمینه بر پایی هیئات عزا داری، چرا از فضای مصلی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت