یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

معرفی ۲ هزار و ۵۸۱ طرح اقتصادی برای دریافت تسهیلات

ایرنا- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: از محل تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه تاکنون ۲ هزار و ۵۸۱ طرح در بخش‌های مختلف اقتصادی استان برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند. مرتضی ذاکریان در نشست کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان افزود: بیش از ۱۵۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ به استان اختصاص یافته که تاکنون ۸۰ درصد این اعتبار جذب شده است.

اعزام ۹۲۰ مبلغ در ایام محرم به نقاط مختلف خراسان جنوبی

مهر- حجت الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۹۲۰ مبلغ طی دهه محرم در شهرها، بخش ها و روستاهای استان در قالب گروهی و انفرادی به فعالیت تبلیغی می پردازند.

بیشترین سهم سامانه مانسون در خراسان جنوبی، از آن نایبند طبس

در پی بارشهای سامانه های مانسون و ناوه کم ارتفاع طبس بیش از ۵۰ میلیمتر باران در نایبند طبس باران بارید. کارشناس هواشناسی گفت: سامانه مانسون و ناوه کم ارتفاع طبس در روز‌های سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته در خراسان جنوبی فعالیت کردند که بیشترین بارش در شمال و جنوب شهرستان طبس بارید. نخعی افزود: در پی بارش این سامانه ها مجموعا در نایبند ۵۰.۵، سد کریت ۲۸ ، خرو ۲۶.۵ ، سد نهرین ۱۴.۲ ، ده محمد ۱۱.۲ ، ماهودر ۱۰ ، نیاز ۹.۵، ازمیغان ۶ ، طبس ۵ ، معدن پرورده ۴ ، دره بید ۳.۵ ، فتح آباد فردوس ۱ ، دیهوک ۰.۵، خوسف ۰.۲ و بندان ۰.۱ میلیمتر بارش ثبت شد.

۳ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز قرار گرفت

بر اساس آخرین به روز رسانی نقشه کرونایی کشور، شهرستان های سرایان، قاینات و فردوس در وضعیت قرمز(بسیار پرخطر) قرار گرفتند. همچنین شهرستانهای بشرویه، بیرجند، درمیان و سربیشه در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند. شهرستان های طبس، نهبندان و زیرکوه هم زرد(نسبتا پرخطر ) هستند. خوسف تنها شهرستان خراسان جنوبی است که در وضعیت آبی(عادی) قرار دارد.

آماده باش نیرو‌های امدادی در ۳ شهرستان ادامه دارد

نیرو‌های امدادی شهرستان‌های نهبندان، خوسف و طبس تا امشب به دلیل احتمال وقوع سیل در حالت آماده باش قرار دارند. میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: طبق دستور استاندار با توجه به احتمال وقوع سیل در شهرستان‌های استان، نیرو‌های امدادی استان تا فردا شب در آماده باش قرار دارند. او افزود: آماده باش نیرو‌ها در شهرستان‌های نهبندان، خوسف و طبس است. میرجلیلی بیان کرد: افراد از استقرار در حریم رودخانه‌ها خودداری کنند و عشایر نیز از چرای دام در مراتع اجتناب کرده و سایر افراد نیز رعایت نکات ایمنی را مدنظر داشته باشند.

یک فوتی کرونایی دیگر در خراسان جنوبی

با ثبت یک مورد فوت کرونایی در خراسان جنوبی تعداد جان باختگان این بیماری در استان به هزار و ۴۶۲ نفر رسید. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۴۳ بیمار جدید شناسایی شد. شایسته افزود: از این تعداد ۳۰ مورد از بیرجند، ۸ مورد از بشرویه، ۳ مورد از درمیان، ۵ مورد از خوسف، ۷ مورد از زیرکوه، ۱۲ مورد از سرایان، ۱۴ مورد از سربیشه، ۲۱ مورد از فردوس، ۳۷ مورد از قائنات و ۶ مورد از نهبندان شناسایی شد.

سرمایه گذاران خواهان صدور مجوز در حوزه صادرات سنگ هستند
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای راه اندازی سازمان منطقه ویژه اقتصادی در استان تاکنون شعارمان این بوده که معبر مرزی ماهیرود بعد از بندر شهید رجایی معبری برای صادرات و واردات باشد؛ گفت: سرمایه گذاران ایرانی و خارجی خواهان صدور مجوز در حوزه صادرات سنگ هستند. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی؛ حسین زارعی در دیدار با رایزن ایران در امور افغانستان اظهارداشت: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از محدود استان‌هایی است که دارای منطقه ویژه قطعه منفصله در مرز ماهیرود است که جزو مزیت‌های نسبی منطقه به حساب می‌آید. وی از درخواست گروه های متعددی برای سرمایه گذاری در سایت مرزی منطقه ویژه خبر داد و افزود: یکی از مشکلات نبود ایکس ری بود که خوشبختانه این امر هم در حال تحقق است و امیدواریم با جریان ایکس ری روال کاری بیشتر و بهتر شود چرا که ترانزیت عام با راه‌اندازی ایکس ری محقق خواهد شد. زارعی بیان کرد: تنها منطقه ویژه اقتصادی هستیم که دارای سایت اصلی در مجاروت مرز استان و قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی هستیم که این امکانات می‌تواند ترغیبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد. وی با بیان اینکه درصد زیادی از مبادلات تجاری در منطقه ویژه اقتصادی انجام می‌شود که کامیون‌ها با سرعت خوبی تخلیه می‌شوند افزود: هرچند در این سالها تا کنون کار و اقدامات زیادی در منطقه ویژه و سایت مرزی رقم خورده اما هنوز جای کار زیاد است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه در یکی دو هفته اخیر از سوی تجار افغان درخواستهای زیادی مبنی بر فراهم شدن زمینه صادرات مواد معدنی هستیم گفت:چند وقتیست که درخواستهای زیادی از سوی سرمایه گذاران ایرانی وخارجی برای صدور مجوز صادرات مواد معدنی داریم که اگر این مجوز ان صادر شود گام بزرگی در امر فعالیت دوسویه مرز خواهد بود. زارعی با بیان اینکه در حال حاضر مواد معدنی کشور افغانستان به سمت پاکستان میرود افزود:اگر مجوز صادرات مواد معدنی فراهم شود از نظر حجم صادراتی برای کشور افغانستان هم خوب میشود.
وی با اشاره به اینکه در کشورمان در بحث مواد غذایی،خشکبار گاهی مشکلاتی وجود دارد،درحالیکه کشور افغانستان از نظر خشکبار مواد غذایی میوه تره بار شرایط بسیار خوبی دارد که اگر زمینه واردات فراهم شود در این حوزه برخی از مشکلات کم می شود افزود: در حال حاضر معبر مرزی ماهیرود یکی از بهترین نقاط مرزی در کشور است که ما در خراسان جنوبی در اختیار داریم اما حواسمان باید باشد که فرصتها را از دست ندهیم.
زارعی با بیان اینکه یکی از درخواستهایی که کشور افغانستان همیشه داشته است اینکه واردات کالا هم داشته باشند این مزیت و فرصت را داریم که کالاها به مرز وارد شده و بعد از فرآوری و تبدیل مجدد به افغانستان صادر شود. افزود: خراسان جنوبی استانی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان است که می‌تواند بیشتر و بهتر از این در سطح کشور معرفی شود.

اهدای پلاکت فرزیس در استان ۴۹ درصد افزایش یافت

مدیرکل انتقال خون گفت: اهدای پلاکت فرزیس از فروردین تا پایان تیر امسال بیش از ۴۹ درصد در استان نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است. کامبیز مهدی زاده در نشست خبری به مناسبت روز ملی اهدای خون اظهار داشت: در این مدت دریافت پلاکت از فرآورده‌های خونی اهداکنندگان با استفاده از دستگاه پلاکت فرزیس ۱۵۱ ثبت شده که این رقم سال گذشته ۱۰۱ مورد در استان بوده است. وی ادامه داد: از ابتدای امسال ۹ هزار و پنج نفر برای اهدای خون به مراکز خونگیری استان مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است. مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: از این تعداد هفت هزار و ۴۷۴ مورد موفق به اهدای خون شدند این در حالی است که رقم اهدای خون در چهار ماه ابتدای سال گذشته ۶ هزار و ۹۰۸ مورد بوده است. وی با اشاره به آمار اهدای خون بانوان نیز اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۶۴ مورد اهدای خون توسط بانوان داشتیم در صورتی که چهار ماه ابتدای سال گذشته ۲۸۸ مورد از اهدای خون بانوان به ثبت رسید.
مهدی زاده با تاکید بر اینکه مشارکت بانوان در اهدای خون پایین است اظهار داشت: البته شاخص اهدای خون بانوان نسبت به کل آمار اهداکنندگان در کشور کمتر از پنج درصد و در خراسان جنوبی بیش از ۶ درصد است اما در مجموع این آمار نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است. وی با اشاره به وضعیت ذخایر خون نیز عنوان کرد: ذخیره خونی در خراسان جنوبی بین ۶ تا 8 روز بوده که وضعیت عادی است البته در برخی از گروه‌های خونی همچون o منفی دچار کمبود هستیم که معمولا با فراخوان مشکل رفع می‌شود. مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه بخشی از فرآورده‌های خونی استان به سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود گفت: با توجه به آمار بیماران تالاسمی در این استان که معمولا هم بومی خراسان جنوبی هستند نیاز به فرآورده‌های خونی نیز بیشتر است.
مهدی زاده با تاکید بر اینکه شرایط کرونا و کاهش میزان مراجعه مردم نیاز به افزایش اهدای خون را بیشتر کرده است یادآور شد: در حال حاضر در سه شهرستان بیرجند، طبس و قاین ۶ روز هفته خونگیری انجام می شود و مرکز فردوس نیز فعلا برای دو روز در هفته فعال است. وی با اشاره به صادرات پلاسمای تولید شده از خون اهدایی نیز گفت: از آنجایی که بخشی از پلاسمای تولید شده برای تامین داروهای مشتق از پلاسما به شرکت‌های پالایشگر صادر می شود این موضوع ارزآوری دارد لذا هر چه استان‌ها پلاسمای بیشتری اهداکنند فرصتی مناسبی برای افزایش سرمایه فیزیکی و توسعه زیرساخت‌ها است. مهدی‌زاده با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای ورود خیران در تامین زیرساختها و تجهیزات اهدای خون افزود: پایگاه خونگیری قائم در بیرجند نیز هم اکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که تاکنون حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ساخت آن هزینه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت