یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

ضرورت احیای شیوه‌های رفتاری مکتب علوی در جامعه

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با دستگاه‌های اجرایی گفت: آرمانهای انقلاب ما همان آرمان‌های غدیر و اسلام است. آیت ا… عبادی افزود: در انطباق مسئله غدیر با گام دوم انقلاب باید ورود پیدا کنیم؛ و دولت مردان باید از این فرصت در اعتلای غدیر استفاده کنند. وی با بیان اینکه این انقلاب دستخوش دل‌زدگی نمی‌شود، گفت: انقلاب متصل به فطرت انسان است و آرمان‌های انقلاب کهنه نمی‌شود.
طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هم در این دیدار گفت: تلاش ما بر این است تا دهه امامت و ولایت را به بهترین شکل برگزار کنیم و دستگا‌های اجرایی باید رابطه تنگاتنگی با بنیاد غدیر داشته باشند. طالبی افزود: فرمانداران در شهرستان‌ها مکلف شدند تا جلسات را به صورت متناوب در جهت برنامه ریزی هر چه بهتر و برگزاری هر باشکوه‌تر این مراسم برگزار کنند.

اجرای پویش مرهم زائر در خراسان جنوبی

پویش مرهم زائر توسط هلال احمر خراسان جنوبی اجرا می‌شود. مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از برگزاری پویش مرهم زائر برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی زائران اربعین حسینی در خراسان جنوبی خبر داد. رضایی با اشاره به خدمات رسانی حرکت‌های جهادی و بشردوستانه جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی به زائران اربعین، گفت: این جمعیت همانند سال‌های گذشته در ایام اربعین حسینی (ع) به زائران در داخل و خارج مرز‌های کشور خدمات رسانی می‌کند. وی افزود: خیران می‌توانند از طریق حساب بانک ملت به شماره ۷۲۷۰۹۵۲۵ و شناسه واریز به شماره ۳۹۰۰۰۸۰۳۱۲۳ در این طرح مشارکت داشته باشند. همچنین هم استانی ها می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۳۲۳۹۷۳۱۲ و ۳۲۳۹۷۳۲۴-۰۵۶ تماس بگیرند.

بازگشایی مجموعه آبگرم لوت در صورت تأمین اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از بازگشایی مجموعه آبگرم لوت در صورت تأمین اعتبار تا ۳ ماه آینده خبر داد. شاهوردی گفت: هم اکنون در حال پیگیری برای تأمین اعتبار و واگذاری کار مرمت و بازسازی مجموعه آبگرم لوت به پیمانکار هستیم و در صورت تأمین اعتبار تا ۳ ماه آینده این مجموعه بازگشایی می شود. او گفت: ساختمان آبدرمانی آبگرم معدنی لوت شهرستان خوسف با هدف بهبود خدمات مرمت و بازسازی می شود. شاهوردی گفت: تا اتمام طرح بازسازی، در فضای آبدرمانی این آبگرم خدمات ارائه نمی‌شود و گردشگران و مسافران تا پایان بازسازی و مرمت از مراجعه به آبگرم معدنی لوت خودداری کنند.

پلمب مکان توزیع مواد مخدر در بشرویه

باشگاه خبرنگاران جوان- دادستان عمومی و انقلاب بشرویه از پلمب مکان توزیع مواد مخدر در این شهرستان خبر داد. خسروی گفت: در زمینه برخورد با توزیع کنندگان مواد مخدر، مأموران کلانتری ۱۱ قائم و پلیس مبارزه با مواد مخدر بشرویه، امروز پس از اخذ دستور قضایی چندین محل کسب و خودرو را مورد بازرسی قرار دادند. او گفت: در این بازرسی‌ها بیش از ۵۰۰ بسته مواد دخانی غیرمجاز به وزن تقریبی ۱۷ کیلوگرم و مقداری مواد مخدر و قرص غیرمجاز کشف شد. خسروی گفت: متهمین پس از تشکیل پرونده قضایی بازداشت و محل کسبی که به مکانی جهت توزیع و فروش مواد دخانی غیرمجاز و مواد مخدر تبدیل شده بود، در جهت پیشگیری از وقوع جرم تا اطلاع ثانوی پلمب شد.

علائم جاده ای زبان گویای جاده ها هستند

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دیهوک گفت: علائم جاده ای زبان گویای جاده ها است که توجه و دقت به این علائم ضریب ایمنی سفر را افزایش داده و سلامتی مسافرین و کاربران جاده ای را تضمین می کند. به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی، احمد آخوندی، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دیهوک با این عنوان که علائم جاده ای ایمنی سفرها را به بطور قابل ملاحظه ای افزایش میدهد گفت: علائم از نظر استقرار و جانمایی بر دو نوع افقی (از قبیل چشم گربه ای، خط کشی، هاشورها) و عمودی (از قبیل تابلوهای اطلاعاتی، اخباری و انتظامی) بوده که به عنوان زبان گویای جاده ها محسوب می‌شوند. وی ادامه داد: از آنجا که برای تهیه علائم هزینه سنگین و زیادی می‌شود، لذا حفظ و صیانت از آنان موجب حفظ سرمایه ملی و سبب ایجاد انگیزه راهداران در نگهداری هر چه بیشتر از راهها می شود.

شناسایی ۹۶ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۹۶ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی شناسایی شد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۹۷ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۹۶ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۳۲ مورد از بیرجند، ۷ مورد از بشرویه، ۷ مورد از درمیان ۲ مورد از زیرکوه ۶ مورد از سرایان، ۱۲ مورد از طبس، ۲۵ مورد از فردوس، ۱ مورد از سربیشه، ۳ مورد از قائنات و ۱ مورد از نهبندان شناسایی شد.

خرابی آسفالت ورودی‌های فردوس، زمینه ساز حادثه و نارضایتی

خرابی آسفالت ورودی‌های شهر فردوس سبب نارضایتی مردم و مسافرین شده است. شهرستان فردوس ۳ ورودی دارد و هر کدام از ورودی‌ها مشکلاتی دارند که سبب بروز نارضایتی برای مسافرین شده است. ثبت ۴۵۰ هزار تردد به طور متوسط در هر ماه، نشان دهنده این است که باید به ورودی‌های فردوس توجه ویژه‌ای شود. خرابی آسفالت و خیزش خاک از جمله مشکلاتی است که مردم ساکن در فردوس و مسافرین از آن گلایه‌مند هستند. یکی از شهروندان فردوس گفت: ورودی‌های شهر فردوس مشکل خرابی آسفالت دارند و آسفالت به گونه‌ای خراب است که سبب بروز حادثه می‌شود. او گفت: ۲ سال پیش بود که در یکی از این ورودی‌ها تصادفی رخ داد که سبب جان باختن یکی از شهروندان شد.
یکی از رانندگان خودرو‌های سنگین نیز گفت: مجبور هستیم در ورودی‌های فردوس با سرعت کم حرکت کنیم و خودرو‌های سواری نیز مجبور به ترمز زدن می‌شوند. او گفت: ترمز‌های ناگهانی رانندگان سبب تصادف می‌شود؛ همچنین در برخی از مناطق نیز به دلیل خرابی مسیر گرد و خاک بلند می‌شود و کاسبان از آن ناراضی هستند.

آمادگی شهرداری و راهداری برای بهسازی

اکبری شهردار فردوس گفت: بخشی از ورودی‌های شهر فردوس زیرنظر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی است که باید کار ترمیم آسفالت را انجام دهد. او گفت: مکاتبه‌ای صورت گرفته تا در صورت تأمین قیر، کار آسفالت و بهسازی معابر از سوی شهرداری انجام شود. جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: قسمتی از ورودی‌های فردوس که زیرنظر این اداره کل است، برای اجرای طرح بهسازی به مناقصه گذاشته شده است. او گفت: با اجرای مناقصه در هفته آینده و مشخص شدن پیمانکار، بهسازی انجام خواهد شد.

ایجاد بازارچه های دائمی فروش صنایع دستی بانوان در استان ها

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از ایجاد بازارچه‌های دائمی برای عرضه و فروش صنایع دستی بانوان در استان‌ها خبر داد. انسیه خزعلی در حاشیه بازدید از روستای جهانی صنایع دستی خراشاد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اگرچه بازارچه‌های فصلی و موقتی می‌تواند در زمینه فروش محصولات تولیدی بانوان مؤثر باشد اما کافی نیست، افزود: ایجاد بازارچه‌های دائمی برای عرضه و فروش صنایع دستی بانوان در استان‌ها دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: با ایجاد بازارچه‌های دائمی در استان‌ها تولیدکنندگان محصولات خود را با اطمینان خاطر و تضمین فروش تولید و عرضه می‌کنند. خزعلی بیان کرد: همچنین بر اساس مصوبه ستاد ملی زن و خانواده، صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار در کشور تشکیل می‌شود. وی از اجرای طرح «کسب و کارهای پایدار خانواده‌محور» خبر داد و افزود: کارآفرینانی که بتوانند این طرح را به سودآوری برسانند، تسهیلات ویژه‌ای را دریافت خواهند کرد. معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: توجه به هنر بانوان و توانمندی‌های آنها در روستاها، مهاجرت معکوس را به دنبال خواهد داشت.
اعتبارات ویژه به حوزه بانوان در سفرهای استانی اختصاص می‌یابد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اهتمام شخص رئیس جمهور و دولت بر این است که در سفرهای استانی، اعتبار ویژه‌ای به حوزه بانوان اختصاص یابد. انسیه خزعلی در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: موضوعاتی مانند سلامت بانوان، ورزشگاه‌ها، پارک‌های بانوان، ورزش همگانی، توانمندسازی و مهارت‌آموزی، رشد بانوان، سبک زندگی و مسائل تربیتی از موارد مهمی است که مورد توجه دولت و در حوزه تخصیص اعتبارات قرار دارد. معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اعتقاد به اینکه رشد حوزه بانوان باعث اعتلای جامعه می‌شود، ادامه داد: هر آنچه که برای بانوان این کشور هزینه شود سرمایه است و موجب بالندگی بانوان و پیشرفت کشور می‌شود. وی تاکید کرد: برای جلوگیری از آسیب‌هایی مانند اعتیاد و دخانیات که به سمت زنانه شدن در حال حرکت است باید قبل از توسعه این آسیب، اقدامات پیشگیرانه را در نظر گرفت. خزعلی یادآور شد: مشکلاتی از سوی مسئولان استان خراسان جنوبی در حوزه طلاق نیز مطرح شده که در این راستا از طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به کاهش آمار طلاق حمایت خواهد شد. وی با اشاره به اهمیت آموزش پیش و حین ازدواج زوجین به ویژه در مناطقی که سن ازدواج خیلی پایین است، گفت: آموزش قبل و حین ازدواج یکی از برنامه های جدی معاونت زنان و خانواده است که برای چهار سال اول ازدواج دیده شده است.

احداث پارک بانوان نیاز به تخصیص اعتبار ویژه دارد

استاندار گفت: در سفرهای مختلف شهرستانی، یکی از درخواست‌ها احداث پارک بانوان است که راه‌اندازی این نوع پارک‌ها در دستور کار ما قرار دارد ولی نیاز به تخصیص اعتبار ویژه و ملی داریم. جواد قناعت در این دیدار، با بیان اینکه امروز در قالب برگزاری نمایشگاه بخشی از ظرفیت‌های حوزه بانوان استان به نمایش درآمد، افزود: امروز از ظرفیت‌های بانوان استان در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری، اقتصادی، علمی و فناوری در این نمایشگاه بازدید شد.
وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دارای مردمی انقلابی و متدین است که بیشترین همراهی و همسویی را با نظام اسلامی دارند گفت: مردم این استان در عرصه‌های مختلف نظام و در سر بزنگاه‌ها حضور پرشور و انقلابی دارند که در این حضور حماسی شاهد حضور پررنگ بانوان هم هستیم. استاندار عنوان کرد: قبل از تقسیم استان خراسان بزرگ، به جنوب خراسان کمتر پرداخته شده که این موضوع باعث شده که خراسان جنوبی دارای عقب ماندگی سنتی باشد. قناعت با تاکید براینکه باید خراسان جنوبی در سطح ملی ویژه و خاص دیده شود، اضافه کرد: در استان از لحاظ زیرساختی علیرغم اینکه کارهای خوبی در گذشته صورت گرفته اما همچنان مشکلات زیادی داریم، در برخی استان‌ها که توفیق خدمت داشته‌ام نوع پیگیری‌های ما از نوع توسعه‌ای بود اما در خراسان جنوبی نوع پیگیری‌های ما در سطوح ملی از نوع زیرساختی است. قناعت گفت: برای استفاده از تسهیلات و مزایای قانون حمایت جمعیت و جوانی در کشور، نباید نرخ باروری در استان‌ها بالاتر از ۲.۵ باشد، که نرخ باروری در خراسان جنوبی۲.۳ از طرف مرکز آمار اعلام شده اما در برخی موارد از جمله آزمون‌های استخدامی، سازمان ثبت و احوال کشور نرخ باروری استان را ۲.۷ اعلام می‌کند که این موضوع باعث می‌شود که بانوان از مزایای این قانون برخوردار نشوند. وی خاطرنشان کرد: در این خصوص باید از اطلاعات مرجع که همان آمار و اطلاعات مرکز آمار کشور است، استفاده شود تا بانوان ما بتوانند از مزایای قانون حمایت از جمعیت و جوانی بهره‌مند شوند.

مرکز تخصصی برق و الکترونیک خراسان جنوبی از مراکز کاملا حرفه‌ای کشور است

کاری- معاون پژوهش برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت مرکز تخصصی برق و الکترونیک شهرستان بیرجند یکی از مراکز کاملاً حرفه‌ای کشور است که بنیان آن بر اساس آموزشهای فناور و دانش بنیان در حوزه اینترنت اشیا، plc و … گذاشته شده است. دکتر علی حسین شهریور، روز گذشته در بازدید از مرکز تخصصی برق و الکترونیک شهرستان بیرجند بیان کرد این مرکز از محدوده کارگاه های تخصصی کشور است و سازمان آموزش فنی و حرفه ای از گسترش این مراکز در سطح استان‌ها و کشور حمایت و استقبال می‌کند. وی با اشاره به دانشجویی بودن شهر بیرجند افزود: با توجه به شرایط خراسان جنوبی ضرورت دارد برای ارتقای دانش و اشتغال پذیری فارغ التحصیلان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مورد توجه ویژه قرار گیرد و یادآور شد: در خراسان جنوبی بیش از ۱۹ هزار دانشجو تحصیل می کنند دوره های مهارتی را می توانند از طریق اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی در دوره های مهارتی تا ۵۴۰ ساعت شرکت نمایند. معاونت پژوهش برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به مشاغل نوظهور خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی باید فارغ‌التحصیلان مهارتهای لازم را کسب کنند تا به راحتی وارد بازار کار شوند.

استفاده فارغ التحصیلان از آموزش های دانش بنیان
شهریور اظهار کرد: فارغ التحصیلان و علاقه‌مندان می‌توانند در آموزشگاه های فنی و حرفه ای پارک علم و فناوری آموزشهای مهارتی مهارتی کسب کنند و از مزایای شرکتهای دانش بنیان، نوآور و فناور بهره ببرند. وی با اشاره به نیاز استان به تجهیزات کارگاهی عنوان کرد: با توجه به سرعت بالای رشد تکنولوژی و نیاز کارگاه ها به تجهیزات جدید همه ظرفیتهای بخش خصوصی و دولتی استان باید فعال شوند و در همین راستا سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز حمایتهای لازم را انجام خواهد داد. معاون پژوهش و برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور سنجش و تعیین صلاحیت حرفه‌ای کارآموزان در قالب آزمونهای آنلاین و عملی است یادآور شد: در خراسان جنوبی ۱۷ کارگاه سنجش مهارت فعال است و سازمان همکاری لازم برای راه اندازی چهار مورد جدید تا پایان سال را به عمل خواهد آورد.

ارتقا کارگاه مکاترونیک با هزینه ۷۵۰ میلیون تومان

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه با توجه به نیاز منطقه و خصوصاً شهرک صنعتی بیرجند به نیروی کار متخصص لحظه تکمیل کارگاه مکاترونیک در دستور کار قرار گرفت، افزود: با هزینه ۷۵۰ میلیون تومان این کارگاه را ارتقا تکامل یافته و اکنون کارآموزان آن در مرحله اول المپیاد جهانی قرار دارند. با توجه به سیاستهای آموزش مهارتی در استان خراسان جنوبی یکی از برنامه‌های اداره کل، تجهیز و ارتقای کارگاه‌های آموزشی موجود است که به این منظور کارگاههای تعمیر موبایل و کامپیوترهای شخصی، خانه هوشمند، مکاترونیک و برق با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان از نظر تجهیزات به روز رسانی گردیدند. این کارگاه ها با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر آماده ارائه خدمات می باشد.

لزوم سیاست گذاری در حوزه‌های مرتبط با مزیت‌ها

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بر لزوم سیاست گذاری در حوزه‌های مربوط به مزیت‌های استان تأکید کرد. اشرفی در جلسه شورای راهبردی مهارت خراسان جنوبی به گزارش عملکرد اداره کل فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: اقدامات اداره کل فنی و حرفه‌ای پذیرفتنی است، اما انتظار می‌رود در این شورا در خصوص وظایف دستگاه‌های عضو صحبت شود، زیرا جنس این شورا راهبری در حوزه مهارت است. او با تأکید بر این که سیاست گذاری‌های آموزشی و مهارتی باید متناسب با نیاز استان باشد، گفت: در حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی آنچه مبتنی بر مزیت‌های استان است، باید در این شورا سیاست گذاری شود.اشرفی گفت: ارائه آموزش‌های مهارت آموزی به کارکنان وظیفه کاری پسندیده و ارزشمند است، اما تأکید ما آموزش مهارتی نیرو‌های وظیفه بومی استان است، زیرا دولت امتیاز ویژه‌ای را در نظر گرفته تا بتوانیم از محل سرفصل‌های اعتباری و تسهیلاتی به آنان تسهیلات اعطا کنیم. سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: در این شورا باید با همفکری اعضا و متناسب با نیاز بازار کار استان، تصمیم سازی کنیم تا ریل گذاری مناسبی در حوزه آموزش و مهارت استان شکل گیرد.

ارزآوری ۲۲۷ هزار و ۳۶۴ دلاری صادرات محصولات دامی

بازار- مدیرکل دامپزشکی گفت: طی سه ماهه نخست سال جاری صادرات محصولات دامی استان ۲۲۷ هزار و ۳۶۴ دلار ارزآوری برای کشور داشته است. محمد اصغرزاده اظهارکرد: در سه ماهه نخست سال جاری پنج محموله تخم مرغ خوراکی شامل ۱۲۶ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم به کشور افغانستان صادر شده است. مدیرکل دامپزشکی بیان‌کرد: ارزآوری صادرات این میزان تخم مرغ خوراکی ۶۸ هزار و ۳۶۴ دلار بوده است. اصغرزاده با اشاره به اینکه تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ (سه ماهه نخست سال) نیز دو محموله تخم‌مرغ نطفه دار نیز به کشور عراق صادر کرده‌ایم، ادامه‌داد: این دو محموله شامل ۳۸۰ هزار عدد تخم مرغ به ارزش ۱۱۴ هزار دلار بوده است. وی گفت: صادرات موی بز در سه ماهه نخست خراسان جنوبی به کشور افغانستان نیز دو محموله شامل ۴۵ هزار کیلوگرم بوده است. مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در مجموع در سه ماهه نخست سال جاری صادرات محصولات دامی استان ۲۲۷ هزار و ۳۶۴ دلار ارزآوری برای کشور داشته است، گفت: در مورد صادرات مرغ هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است که به مسائل خاصی چون خواست طرف مقابل در کشور افغانستان ارتباط دارد.

اعتبارات مصوب طرح های کارآفرینی و اشتغال خراسان جنوبی ۷۷ درصد افزایش یافت

بازار- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی از رشد ۷۷ درصدی رقم تسهیلات مصوب برای طرح های اشتغال و کارآفرینی طی سه ماهه نخست سال جاری خبر داد.مرتضی ذاکریان در دیدار با مدیرکل زندانهای استان با بیان اینکه در بودجه سنواتی تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در راستای ایجاد و افزایش تولید، اشتغال و کارآفرینی و ارتقای رشد اقتصادی پیش بینی شده است، افزود: متقاضیان می توانند طرح های خود را به دستگاه مشمول این تسهیلات ارائه دهند. وی با بیان اینکه طرح ها در مرحله اول در کمیته شهرستانی مورد بررسی قرار می گیرد، عنوان کرد: در مرحله بعد طرحهای تائید شده به کمیته استانی ارسال و بعد از تصویب به بانکها برای پرداخت تسهیلات معرفی می شود. وی تصریح کرد: ۵۸۰ طرح مصوب تا پایان سال ۱۴۰۰ برای دریافت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در استان داشته ایم که در سه ماه نخست امسال به بیش از دو هزار و ۲۸۴ طرح افزایش یافته است.

تولید بیش از ۸ هزار تُن تخم مرغ در خراسان جنوبی

۸ هزار و ۵۹۲ تُن تخم مرغ در ۳ ماه ابتدای سال در واحد‌های مرغ تخمگذار خراسان جنوبی تولید شد. معاون جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه روزانه ۹۵ تن تخم مرغ در ۳ ماهه ابتدای سال تولید شد گفت: هر کیلوگرم تخم مرغ در بازار ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد. ابراهیمی ارزش تخم مرغ تولید شده در استان را در این مدت ۲۶۵ میلیارد تومان عنوان کرد.وی گفت: ۷۰ درصد تُن از تخم مرغ تولید شده استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان و ارسال شد.

مردم خراسان جنوبی یک میلیارد و 989 میلیون تومان صدقه دادند

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: مردم خیر و سخاوتمند استان طی 3ماه امسال بالغ بر یک میلیارد و989 میلیون تومان صدقه به نیازمندان اهدا کردند که از رشد 28 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار می باشد. عبدالرحیم لطفی، ضمن قدردانی از پیشتاز بودن مردم نیکوکار استان درکارهای خیر و خداپسندانه اظهار داشت: در راستای احیا و ترویج سنت های حسنه انفاق به منظور کمک به محرومان و نیازمندان مردم متدین استان، طی این مدت ماهانه 663 میلیون تومان صدقه به صورت دستی و الکترونیکی واریز کردند.
وی تعداد کل مشترکین صدقات فعال امداد را 196 هزار و 945 مشترک ذکر کرد و افزود: از این تعداد، 106 هزار و 154 مشترک کوچک خانگی، 3هزار و 691 اماکن بزرگ و معابر و 87 هزار و 100 مشترک QR کد می باشند.
وی با اشاره به اینکه بیشترین مشترک و درآمد صدقات مربوط به صندوق های کوچک می باشد گفت: صدقات جمع آوری شده مردم بر اساس موازین شرعی در سرفصل های مختلفی از قبیل خدمات درمانی، فرهنگی، ازدواج، مسکن و غیره مددجویان تحت حمایت و اقشار نیازمند هزینه می شود.

مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی معلولان در بیرجند افتتاح شد
نخستین مرکز استانی مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی معلولان در موسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) افتتاح شد. براساس تفاهم‌نامه همکاری مابین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سازمان بهزیستی کشور با موضوع: تدوین دستورالعمل ویژه‌ی راه اندازی و صدور مجوز مراکز آموزش فنی و حرفه ای در جوار واحدهای وابسته به سازمان بهزیستی با رویکرد ارائه آموزشهای مهارتی استاندارد در موسسات و مراکز دولتی و غیر دولتی تابعه بهزیستی، صبح دیروز با حضور معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت های سازمان فنی و حرفه ای کشور و همراهی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان، معاونت حوزه توانبخشی اداره کل بهزیستی، مسیولین بهزیستی بیرجند و اعضای هیئت مدیره موسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) دومین مرکز کشوری و نخستین مرکز استانی مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی معلولان در این موسسه افتتاح گردید.

دولت ضامن زنان سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات می‌شود

ایرنا- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ضمانت یکی از مشکلات بانوان سرپرست خانوار برای اخذ تسهیلات است که براساس مصوبه ستاد ملی زن و خانواده، دولت از این پس ضمانت آنها را به عهده می‌گیرد.انسیه خزعلی در نشست با اقشار بانوان خراسان جنوبی اظهار داشت: علیرغم قوانین متعدد در حوزه زنان اما گاهی در زمان اجرا با مشکل مواجه می‌شویم و اهمال قانون در این حوزه دیده می‌شود. وی ادامه داد: نواقصی که در قانون و دستورالعمل‌ها وجود دارد باید به‌صورت جزئی احصا شود تا در حوزه سیاستگذاری بتوانیم اصلاح این قوانین را دنبال کنیم.
معاون رئیس جمهور با اشاره به دو مصوبه جدید ستاد ملی زن و خانواده عنوان کرد: ارتقای ساختار اداری زنان در ۶ بند تصویب شد و بانوان در مسئولیت‌ها و پست‌هایی معادل معاون وزیر و مدیرکل ایفای نقش می‌کنند. وی گفت: بر همین اساس زنان در سیاستگذاری‌ها و شوراهای کلان شرکت داده می‌شوند لذا در بسیاری از دستورالعمل‌ها بانوان درخصوص خانواده و جمعیت باید نظر بدهند و نظر آنها اجرایی می‌شود. خزعلی اظهار داشت: یکی دیگر از مصوبات ستاد ملی زن و خانواده در راستای حل مشکل ضمانت بانوان سرپرست خانوار برای اخذ تسهیلات است لذا از این پس دولت ضامن زنان سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات می‌شود. وی با تاکید بر لزوم تمرکز به بازاریابی و فروش محصولات تولیدی توسط بانوان افزود: در همین راستا بازارچه‌های دائمی برای زنان کارآفرین و به طور خاص سرپرست خانوار در استان‌ها ایجاد می‌کنیم. معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به توانمندی بانوان کارآفرین خراسان جنوبی گفت: برخی از این بانوان بعد سن بازنشستگی کارآفرین شده‌اند که باید به عنوان الگو معرفی شوند. وی بر ضرورت رفع موانع قانون صادرات و تسهیل آن تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم به‌طور ویژه روی صادرات محصولات تولیدی توسط بانوان کارآفرین تمرکز کنیم.
وی از اقدامات انجام شده برای تسهیل ازدواج دهه شصتی‌ها نیز خبر داد و گفت: این موضوع به‌خصوص در روستاها به‌طور جدی برای سال جاری دنبال می‌شود تا بتوانیم با ارایه و توسعه خدمات از تجرد ماندن دختران و پسران دهه شصتی جلوگیری کنیم. خزعلی یادآور شد: جوانان دهه شصتی در مرز تجرد هستند که باید تسهیلات لازم در راستای ازدواج آنها مدنظر قرار گیرد. وی افزود: حق عائله‌مندی به زنان و حق فرزند برای کسانی که سرپرست خانوار هستند تعلق می‌گیرد و اگر کارفرمایی این موضوع را رعایت نکند، باید گزارش داد تا سریع رفع شود. معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه تبعیض در حقوق نداریم گفت: استفاده نکردن از مزایای شغلی در حوزه کارگری از موضوعاتی است که با جدیت دنبال می‌شود. وی با بیان اینکه مشاغل ناسازگار با شرایط مادری نباید به زنان سپرده شود افزود: در مواردی دیده شده که برخی مشاغل را فقط به زنان می‌دهند و اگرچه آن شغل شریف است اما با شرایط فیزیکی زنان سازگار نیست لذا دنبال این هستیم همه شئونات زنان در مشاغل رعایت شود.
خزعلی با بیان اینکه تاکید رئیس جمهور بر این است شب‌کاری به زنانی که فرزند خردسال دارند، داده نشود گفت: علاوه بر اینکه به دنبال رفاهیات زنان در مشاغل هستیم اما باید نظام واره شغلی را برای زنان با توجه به مسئولیت‌هایی که دارند، شکل دهیم.
وی با یادآوری تلاش زنان غسال به‌خصوص در دوران کرونا افزود: از کادر درمان و پزشکانی که در سال‌های سخت گذشته همراهی و همکاری کردند و باعث حیات و امید در جامعه شدند باید قدردانی کرد.
خزعلی با بیان اینکه روز گذشته با ارسال یک پیامک موافقت تامین دستگاه سونوگرافی برای استان خراسان جنوبی اخذ شد گفت: امیدواریم با ارسال این دستگاه تجهیزات و امکانات خراسان جنوبی کامل شود تا استان قطب مراجعه بیماران از کشورهای همسایه باشد و در گردشگری سلامت بتوانیم موفق عمل کنیم.

کویرتایر؛ کارفرمای سلامت محور سال ۱۴۰۰ در سطح ملی انتخاب شد

مدیرعامل شرکت کویرتایر از سوی وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی به عنوان کارفرمای سلامت محور سال 1400 در سطح ملی انتخاب ومعرفی شد. به گزارش روابط عمومی شرکت کویرتایر؛ وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی در راستای حفظ و بهبود سطح سلامت کارگران، ارتقای تولید و توسعه محیط کار سالم با اهدای لوح تقدیر به مهندس سید محمد حسین زینلی مدیرعامل شرکت کویرتایر، از وی به عنوان کارفرمای سلامت محور سال 1400 در سطح ملی تقدیر کرد. در لوح تقدیر وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی آمده است:کارفرمایان از پایه های اصلی اشتغال و کارآفرینی در کشور هستند که با سرمایه گذاری بهینه در امر تولید و خدمات و با بهره گیری از توان فنی و تجربی خود می توانند زمینه ساز بالندی کشور در عرصه پویایی اقتصادی و ارتقای بهره وری ملی باشند. افزون بر رونق تولید ملی و توسعه اقتصادی نقش بی بدیل کارفرمایان در سالم سازی محیط کار و حفظ و صیانت از نیروی کار و ارتقای سلامت آنها بر هیج کش پوشیده نیست.
وی در ادامه آورده است: به پاس تلاش های مستمر شما در راستای حفظ و بهبود سطح سلامت کارگران ارتقای تولید و توسعه محیط کار سالم به عنوان کارفرمای سلامت محور سال 1400 در سطح ملی انتخاب گردیده و از تلاش های جناب عالی تقدیر به عمل می آید.تداوم روزافزون موفقیت های شما را در سایه توجهات حضرت ولیعصر از خداوند متعال خواستاریم. این لوح تقدیر به نیابت از سوی وزیر، توسط اشرفی مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی در نشست کارآفرینان، خیرین و سمن های فعال خراسان جنوبی به مدیرعامل شرکت کویر تایر اعطا شد.

یازدهمین سایت رادیویی هلال احمر خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

ایرنا- یازدهمین سایت رادیویی هلال احمر خراسان جنوبی در منطقه شاسکوه راه‌اندازی و سایت رادیویی الوند شهرستان نهبندان نوسازی شد. مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی روز دوشنبه از راه‌اندازی یازدهمین سایت رادیویی این جمعیت در منطقه شاسکوه از توابع شهرستان زیرکوه خبر داد. محمدرضا رضایی در بازدید از عملیات انتقال تجهیزات به سایت رادیویی الوند شهرستان نهبندان گفت: سایت‌های رادیویی هلال احمر به منظور بهینه‌سازی و توسعه ارتباطات رادیویی در راستای تقویت هماهنگی بین تیم‌های عملیاتی و مراکز کنترل و هماهنگی برای تسریع در امدادرسانی راه‌اندازی می‌شوند.
وی با اشاره به نوسازی سایت رادیویی نهبندان و راه‌اندازی سایت شاسکوه زیرکوه افزود: اعتباری بالغ بر ۲۷ میلیارد ریال در این زمینه هزینه شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه توسعه و تقویت شبکه ارتباطات رادیویی و مدیریت سوانح ضرورتی انکارناپذیر است گفت: عملیات انتقال تجهیزات و مصالح مورد نیاز این سایت‌ها به وزن ۲۰ تن و با ۱۶ سورتی پرواز بالگرد به ارتفاعات مذکور انجام شده است. وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ سایت رادیویی (ایستگاه تکرار کننده) زیرساخت ارتباطات نیروهای امدادی هلال احمر را فراهم کرده است و با احداث و نوسازی سایت‌ها در شهرستان‌های مرزی نهبندان و زیرکوه پوشش رادیویی استان به سطح قابل قبولی ارتقا خواهد یافت. رضایی گفت: متخصصان و کارشناسان هلال احمر در مرکز مدیریت کنترل و هماهنگی عملیات، ۲۴ ساعت تمامی حوادث و سوانح در سطح استان و کشور را رصد کرده و اطلاعات را به مجموعه هلال احمر و نهادهای ذیربط انتقال می‌دهند. وی با اشاره به تلفن گویای ندای امداد با شماره ۱۱۲ افزود: ندای امداد در هر کجا که پوشش تلفن همراه وجود داشته باشد، بدون نیاز به سیم کارت در دسترس است.

تردد شبانگاهی خودروهای سنگین در محور طبس – یزد ممنوع شد

تسنیم- جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از محدودیت تردد خودروهای سنگین در محور طبس – یزد خبر داد. سرهنگ کاظمی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تردد شبانگاهی خودروهای سنگین اعم از کامیون و تریلی در مسیر یزد به طبس و بالعکس از دیروز تا پایان فصل تابستان ممنوع است. جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: هدف از اجرای این طرح جلوگیری از تصادفات دلخراش در این مسیر با توجه به افزایش مسافرت‌های تابستانی است. وی بیان کرد: تردد خودروهای سنگین از 12 شب تا 5 بامداد روز بعد در این مسیر ممنوع است البته خودروهای حامل مواد فاسد شدنی استثنا هستند. کاظمی عنوان کرد: محور طبس – یزد و بالعکس از جمله مسیرهای پر حادثه در کشور است و در سال‌های اخیر تصادفات دلخراش در این مسیر اتفاق افتاده است.

نظارت بر ذبح ۳ هزار و ۶۲۸ راس دام قربانی در خراسان جنوبی

ایرنا- مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: کارشناسان دامپزشکی در روز عید قربان امسال بر ذبح سه هزار و ۶۲۸ راس دام در این استان نظارت کردند و بیشترین موارد قربانی را دام سبک به خود اختصاص داد. محمد اصغرزاده به رسانه‌ها اعلام کرد: کارشناسان نظارت دامپزشکی در این روز بر ذبح سه هزار و ۵۶۸ راس گوسفند و بز نظارت داشتند. وی افزود: همچنین در روز عید قربان ۴۹ راس گاو و ۱۱ نفر شتر در کشتارگاه‌های دام استان با نظارت دامپزشکی و تحت نظر ناظرین شرعی ذبح شدند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: ۲۹۳ مورد اصلاح کبد و ۴۸ مورد اصلاح لاشه از دیگر اقدامات کارشناسان دامپزشکی در این روز بود. وی اظهار داشت: عید قربان امسال ۵۹ اکیپ ثابت و سیار و ۱۴ ناظر شرعی کار نظارت بر ذبح دام در استان را برعهده داشتند.

تولید بیش از ۸ هزار تُن تخم مرغ در خراسان جنوبی

۸ هزار و ۵۹۲ تُن تخم مرغ در ۳ ماه ابتدای سال در واحد‌های مرغ تخمگذار خراسان جنوبی تولید شد. معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه روزانه ۹۵ تن تخم مرغ در ۳ ماهه ابتدای سال تولید شد گفت: هر کیلوگرم تخم مرغ دراین مدت در بازار ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید. محمد ابراهیم ابراهیمی ارزش تخم مرغ تولید شده در استان را در این مدت ۲۶۵ میلیارد تومان عنوان کرد. وی گفت: ۷۰ درصد تُن از تخم مرغ تولید شده به استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان ارسال شد. هم اکنون ۵۲ واحد پرورش مرغ تخمگذار در خراسان جنوبی فعال است.

محکومیت بیش از ۹۴ میلیون تومانی متهم قاچاق سوخت در نهبندان

متهم قاچاق سوخت در نهبندان بیش از 94 میلیون تومان محکوم شد. مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: ماموران ایست و بازرسی سهل آباد شهرستان نهبندان در حین کنترل خودرو‌های عبوری محور بیرجند به نهبندان از باک غیر استاندارد یک دستگاه اتوبوس مقدار ۱۸۰۰ لیتر گازوییل قاچاق کشف کردند. حسن پور افزود :گزارش کشف به اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان برای رسیدگی ارسال شد. وی گفت : از آنجائیکه طبق مقررات حاکم، خرید وفروش، حمل و نگهداری کالای یارانه‌ای تخلف می‌باشد، لذا شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، وی را به استناد بند پ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز علاوه بر ضبط سوخت‌های مکشوفه به پرداخت ۹۴۲ میلیون و ۵۰۵ هزار ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد. مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: به موجب مقررات قانونی هر شخص که مرتکب تخلف حمل یا نگهداری کالا‌های قاچاق یارانه‌ای شود علاوه بر ضبط کالا معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا جریمه نقدی می‌شود.

جمع آوری ۴ تُن گوشت در عید قربان

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از جمع آوری ۴ تُن گوشت در مراکز بهزیستی استان خبر داد. شرفی گفت: اکنون ۴ تُن گوشت جمع آوری شده در بهزیستی خراسان جنوبی در حال توزیع بین جامعه‌ هدف و نیازمندان است. او گفت: در عید قربان ۱۵ پایگاه در بیرجند و شهرستان‌ها برای جمع آوری نذورات قربانی مردم فعالیت داشته اند. شرفی گفت: از این تعداد ۴ پایگاه در بیرجند و ۱۱ پایگاه در دیگر شهرستان‌ها فعال بوده اند. وی گفت: این مقدار گوشت بین ۴ هزار نفر از جامعه هدف بهزیستی توزیع می شود.

بازسازی واقعه غدیر در سرایان

همزمان با هجدهم ذیحجه با حضور هنرمردان و ۳ کاروان، واقعه غدیر در سرایان بازسازی می‌شود. مسئول فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سرایان گفت: این واقعه امسال، ساعت ۱۸ روز عید غدیر خم در آرامستان سرایان به نمایش گذاشته می‌شود. خوشکام افزود: بازسازی واقعه غدیر با مشارکت ۶۰ بازیگر در سه نقطه شهری آیسک، سه قلعه و سرایان در قالب سه گروه ۱۰۰ نفری حجاج، عصر روز عید غدیر اجرا می‌شود. وی گفت: علاقه مندان می‌توانند برای شرکت در بازسازی واقعه غدیر به اداره فرهنگ وارشاد اسلامی وکتابخانه امام خمینی (ره) سرایان، در آیسک به کتابخانه شهید انصاری و سه قلعه به کتابخانه قلم چی برای ثبت نام مراجعه کنند.

وزش باد در خراسان جنوبی شدت می‌گیرد

ایرنا – بنابر اعلام اداره کل هواشناسی در روزهای آتی به‌ویژه سه‌شنبه تا پنجشنبه وزش باد شدید در منطقه باعث خیزش گرد و خاک می‌شود. همچنین در مرز شرقی با توجه به شدت وزش باد احتمال وقوع طوفان گرد و خاک وجود دارد. بر این اساس با خیزش گرد و خاک در برخی نواحی استان کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت