یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

اخبار استانی

ارزآوری بیش از 7 میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان جنوبی

اشرفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به صادرات بیش از 7 میلیون و 62 هزار دلاری تعاونی‌های استان در 7 ماهه امسال گفت: در این مدت 22 شرکت تعاونی فعال استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم صادرات داشته اند.

پایان فراق خانوداه شهید نقدی پور پس از ۳۹ سال

مهر- 39 سال چشم انتظاری خانواده شهید جهانگیر نقدی پور برای دیدار با این شهیدش در بیرجند به پایان رسید. چشم انتظاری خانواده شهید نقدی پور برای دیدار با فرزند شهید خود در بیرجند به پایان رسید و شیرینی وصال در میان استقبال‌کنندگان از این خانواده، تلخی فراق را کمرنگ کرد. پدر و مادر شهید “جهانگیر نقدی پور” در بیست و هفتمین روز آبان ماه مهمان مردم خراسان جنوبی و بیرجند بودند و در مراسمی یاد این شهید والامقام گرامی داشته شد. پیکر شهید 19 ساله که سال 1385 به عنوان شهید گمنام در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به خاک سپرده شده است، در آغوش مادر به آرامش بیشتری رسید و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مفتخر به شهید نامداری شد که وجود پاکش، پاییز این دیار را عطرآگین کرد. مادر این شهید در این مراسم با لهجه خوزستانی خطاب به مردم بیرجند می گوید: من قدردان مردم این استان هستم که برای استقبال از ما سنگ تمام گذاشتند. انتظار داشتم فرزندم را در خاک عراق پیدا کنم و تصور نمی‌کردم در بیرجند و در مرزهای شرق کشور به وصال فرزندم برسم. او که قامتش از رنج هجران خمیده شده بود با چشمانی بارانی می افزاید: هر وقت شهیدی از شهدای گمنام شناسایی می‌شد با خود می‌گفتم خوش به حال مادرش، کی فراق من به آخر می‌رسد.

توسل‌های مادرم به حضرت فاطمه زهرا (س) جواب داد

برادر شهید جهانگیر نقدی‌پور هم در این مراسم یکی از آرزوهای برادرش را شهادت در گمنامی یاد می کند و خطاب به برادرش می گوید: برادر گمنامم برخیز، ببین پدر و مادر زجر کشیده و چشم انتظارم را، بعد از سال‌ها آنان را آورده‌ام تا تو را زیارت کنند، اگرچه موقع رفتن آنها را ندیدی تا تو را مانند دیگر رزمندگان از زیر قرآن رد کنند اما نیامدنت تاب و تحمل را برای آنها سخت‌تر کرد. علیرضا نقدی‌پور در ادامه روزی را به یاد می آورد که برادرش برای خداحافظی و رفتن به جبهه به نزدش می رود و می افزاید: برادر شهیدم جهانگیر آخرین دفعه‌ای که می‌خواست به جبهه برود از پدر و مادر خداحافظی نکرد زیرا تاب و تحمل اشک‌های پدر و مادر را نداشت و گفت برادرم از طرف من از آنها خداحافظی کن و بگو مرا حلال کنند.

شهدا بهترین الگوی مقاومت در شرایط سخت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم ضمن خوش‌آمدگویی به مادر و پدر این شهید که پس از 39 سال به وصال فرزندشان رسیدند، می گوید: بزرگترین ثروت یک خانواده فرزندان صالح و سالم هستند و بزرگترین ثروتی که یک انسان دارد و هیچ چیزی در برابر آن ارزش ندارند، نعمت حیات و زندگی است لذا امروز ما در خدمت خانواده شهیدی هستیم که بزرگترین ثروت‌شان را برای آرامش امروز ما تقدیم انقلاب و اسلام کرده‌اند. سید محمد موسوی میرزایی ادامه می دهد: اگر امروز از مشکلات شکایت می‌شود باید بگوییم در خدمت شهید بزرگواری هستیم که در سال‌های دفاع مقدس توانست با کمترین امکانات در خاکریز مقاومت کند ولی ما الان شرایط بهتری داریم لذا باید از آنان الگو بگیریم. اگر شهدا با کمترین سلاح در برابر دشمن ایستادند امروز ما به سلاح‌های متعدد و علم و دانش مجهز هستیم.

رکوردزنی مصرف گاز خانگی در استان

صدا و سیما- روز پنجشنبه مصرف گاز در بخش خانگی در استان نسبت به مدت مشابه پارسال 19درصد افزایش یافت. مدیرعامل شرکت گاز استان گفت : سال گذشته در 27 آبان مصرف گاز خانگی درافزایش 19 درصدی مصرف گاز خانگی در خراسان جنوبی استان 3 میلیون و 600 هزار مترمکعب بوده که روز گذشته به دلیل سرمای هوا و کاهش محسوس دما ، رقم 4 میلیون و 300 هزار مترمکعبی در روز را ثبت کرد.هاشمی با بیان اینکه مصرف گاز در بخش CNG هم روز گذشته با 18درصد افزایش به 200 هزار مترمکعب رسید افزود : با توجه به روند افزایشی مصرف گاز و در پیش بودن فصول سرد سال، چنانچه مردم و سازمان ها و ادارات در مصرف گاز صرفه جویی نکنند در تامین سوخت با مشکل مواجه خواهیم شد. وی با بیان اینکه بر اساس بخشنامه جدید هیئت دولت، ادارات باید یک ساعت قبل از شروع کار سیستم گرمایشی را روشن و یک ساعت قبل از پایان کار نیز آن را خاموش کنند گفت: پایش مصرف گاز در ادارات از 15آبان شروع شده و مکان هایی که دمای رفاه 18تا28 درجه و ساعت مصرف گاز را رعایت نکنند در مرحله اول اخطار و در مرحله دوم گاز این ادارات قطع خواهد شد. مدیرعامل شرکت گاز استان با بیان اینکه عمده مصرف گاز مربوط به بخش خانگی است گفت:در بخش خانگی افراد بایستی برای صرفه جویی در مصرف گاز، ضمن پوشیدن لباس گرم در منزل و استفاده از پرده های ضخیم، دمای هوا را در اتاق کاهش دهند و سیتم گرمایشی اتاق هایی که استفاده نمی کنند و یا کمتر استفاده می کنند را خاموش کنند. وی با بیان اینکه با هر یک درجه کاهش دمای هوا، 6درصد در مصرف گاز صرفه جویی می شود افزود: در صورت صرفه جویی در مصرف گاز عملا از افزایش مصرف پلکانی در قبوض و تحمیل هزینه اضافی به سبد اقتصادی خانوارها جلوگیری خواهد شد.

شناسایی شهید اصفهانی پس از 33 سال در خراسان جنوبی

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه هویت شهید والامقام اصغر رستمی پس از انجام آزمایشات DNA مشخص شد، گفت: پیکر مطهر این شهید به‌عنوان شهید گمنام در سال 1385 در حاجی آباد به خاک سپرده شده است. شهید رستمی متولد آذر 45 شاپورآباد برخوار در استان اصفهان بود که 21 تیر 67 در نهر عنبر دهلران در 22 سالگی به فیض شهادت نائل آمد.

شناسایی 174مبتلای به کرونا در خراسان جنوبی

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته 287آزمایش تشخیص مولکولی کرونا در استان انجام شد که در مجموع 86بیمار جدید و از 537آزمایش سریع 88مورد مثبت جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود:از این تعداد 64مورد از بیرجند، 9مورد از بشرویه 3مورد از سربیشه، 23مورد از طبس، 25مورد از فردوس، 9مورد از قاینات، 8مورد از زیرکوه، 2مورد از سرایان، 22مورد از نهبندان و 9مورد از خوسف، شناسایی شدند.

مدارس استان بازگشایی می شوند

ایرنا- استاندار گفت: براساس دستورالعمل‌هایی که تاکنون ابلاغ شده، مدارس متوسطه اول و ابتدایی این استان از اول آذر ماه بازگشایی می‌شود. ملانوری افزود: زمان بازگشایی مدارس متوسطه دوره اول به استان اول آذر ماه اعلام شده که آموزش و پرورش هماهنگی‌های لازم را انجام داده و در حال آماده‌سازی فضاهای آموزشی برای بازگشایی است وی گفت: برای مدارس ابتدایی هم دستورالعمل بازگشایی ابلاغ شده و با توجه به دستورالعملی که وجود دارد و رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک، ضدعفونی مدارس و پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزان و فرهنگیان که انجام شده، قرار است این مدارس هم بازگشایی شود. استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به هماهنگی بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت این تصمیم گرفته شده و آموزش و پرورش فضاهای مورد نیاز را براساس دستورالعمل‌های بهداشتی برای حضور دانش‌آموزان و معلمان آماده‌سازی می‌کند. استاندار خراسان جنوبی گفت: باید ضمن مسئولیت‌سازی برای دستگاه‌ها و نهادهای مختلف به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، سهم هر حوزه در تحقق این برنامه‌ها مشخص شود. ملانوری با تاکید بر اینکه آموزش حضوری باید پیوست فرهنگی داشته باشد گفت: گزارش‌ها حاکی است در دوران کرونا آسیب‌های اجتماعی مربوط به جامعه دانش‌آموزی تشدید شده و اثرات کرونا بر حوزه مسائل و آسیب‌ها بسیار جدی است. وی ادامه داد: در ستاد استانی مدیریت کرونا 51 آسیب شناسایی و اعلام شده که اگر به آن توجه نشود پاشنه آشیل مدیریت اجرایی خواهد بود بنابراین باید در حوزه این آسیب‌ها از همین الان ورود کنیم تا با مشکلات کمتری مواجه باشیم. استاندار خراسان جنوبی گفت: ورود دانش‌آموزان به مدرسه باید با پیوست آموزشی فرهنگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی باشد به‌ویژه دانش آموزانی که قبل از این هیچ ارتباطی با حوزه آسیب‌های اجتماعی و فضای مجازی نداشتند.

طرح‌های خوداتکایی در مدارس شبانه‌روزی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به اهمیت مهارت‌آموزی، طرح‌های خوداتکایی با ایجاد ظرفیت‌های برون سازمانی در مدارس شبانه‌روزی استان اجرا می‌شود. واقعی افزود: مهارت‌آموزی به‌ویژه آموزش یک مهارت به دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی و ایجاد ظرفیت‌های برون سازمانی طرح‌های خوداتکایی نیاز ضروری دانش‌آموزان به‌ویژه در جوامع محلی است. وی گفت: دانش‌آموزان متوسطه اول و دوره دوم متوسطه نظری دبیرستان‌های شبانه‌روزی عادی و نمونه دولتی از گروه‌های هدف این طرح هستند و پیش‌بینی می‌شود 9 هزار و 143 دانش‌آموز دختر و پسر دبیرستان‌های شبانه‌روزی متوسطه اول و دوم استان زیر پوشش طرح خوداتکایی قرار گیرند. شهردار بیرجند هم در این نشست گفت: با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دو کتابخانه بزرگ استاد سعیدی و کاظمیه بیرجند توسط شهرداری بازسازی و تجهیز شد. مهدی بهترین افزود: با توجه به اهمیت این موضوع در بدو مسئولیت دستور پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از محل عوارض شهرداری ابلاغ شد.

استقبال از مرگ با مراجعه دیر هنگام به مراکز درمانی

خبرنگاران جوان- 70 درصد از بیماران کرونایی در خراسان جنوبی دیر هنگام به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. شریف زاده دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی به لحاظ مراجعه دیر هنگام بیماران تنفسی به مراکز درمانی در سطح کشور رتبه بالایی دارد. وی افزود: 70 درصد از بیماران زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که درگیری کامل ریه دارند و سطح اکسیژن آن ها بسیار پایین است. شریف زاده ادامه داد: یکی از دلایل بالا بودن آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در چند هفته گذشته در استان، مراجعه دیر هنگام افراد به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بوده است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی تصریح کرد: توصیه می‌شود بیماران کرونایی به محض شروع علائم تنفسی به پزشک مراجعه کرده و مراقبت‌های درمانی و پزشکی را شروع کنند تا شانس بیشتری برای بهبود داشته باشند.وی به پوشش واکسیناسیون در استان اشاره و بیان کرد: پوشش واکسیناسیون نوبت اول در استان 84 درصد و پوشش واکسیناسیون در نوبت دوم 67 درصد و بالاتر از میانگین کشوری است. شریف زاده عنوان کرد: خراسان جنوبی جزو استان‌های با پوشش بالای واکسیناسیون است.

افزایش 3 برابری هزینه تمام شده سیمان

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران در زمینه مشکلات این صنعت با قطعی گاز و تبعات آن اظهار کرد: مشکل اول سوخت مازوت است که هزینه‌ها را سه برابر کرده است و بر روی قیمت تمام شده تأثیر دارد.کاظمی اضافه کرد: با گاز قیمت تمام شده سیمان برای کارخانه 4 میلیارد تومان بود ولی اکنون با مازوت به 9 میلیارد تومان رسیده است. وی بیان کرد: مشکل بعدی حمل مازوت از اصفهان به خراسان جنوبی است که با مشکل حمل و نقل و کمبود تریلی و کامیون روبه‌رو هستیم و حدود 12 تا 15 تریلی ماهانه نیاز داریم که حمل مازوت را انجام دهند و هزینه‌ها در این زمینه نیز افزایش داشته است. نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران گفت: 11 آبان ماه نامه‌ای مبنی بر قطعی گاز 13 کارخانه سیمان در ایران به دست ما رسید و از 15 آبان ماه گاز کارخانه باقران قطع شد. به گفته وی با قطعی گاز در ماه‌های آینده امکان قطعی برق نیز وجود دارد و هنوز زمانی برای بازگشت گاز و وصل شدن آن نداده‌اند و هیچ‌گونه مسئولیتی گویا در این زمینه ندارند. ر سوخت مازوت نیز دچار مشکل شوند و نتوانند تأمین کنند. نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران با بیان اینکه ما در این صنعت گویا هیچ امنیت شغلی نداریم، اعلام کرد: در آینده نزدیک با کمبود سیمان و افزایش قیمت روبه‌رو می‌شویم.

بهره‌مندی یکسان شهروندان از امکانات در اولویت است

شهردار بیرجند گفت: مدیران حوزه شهری باید زمینه‌ بهره‌مندی یکسان شهروندان همه مناطق از امکانات و تکریم ارباب رجوع را فراهم کنند. مهدی بهترین در بازدید از منطقه 2 شهرداری افزود: شهروندان ساکن در همه مناطق شهری حق دارند که از منابع و امکانات بهره‌مند شوند. وی اظهار داشت: تقویت مبانی اسلامی در حوزه شهری و تحقق منویات مقام معظم رهبری، مهمترین اصل کاری در مدیریت شهری بیرجند است.شهردار بیرجند، تکریم ارباب رجوع و خدمت صادقانه کارکنان را مایه عزت و آبروی شهرداری دانست و گفت: هرجا تعامل و اعتماد شهروندان به شهرداری جلب شود، فعالیت‌ها در مسیر رونق بهتری قرار خواهد گرفت.

برگزاری همایش مجاهدان سایبری

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی از برگزاری همایش مجاهدان سایبری در روز یکشنبه 30 آبان ماه مصادف با دومین روز از هفته پربرکت بسیج خبر داد. رضایی افزود: این همایش با سخنرانی نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی و با حضور جمعی از برگزیدگان و برترین های فضای مجازی، مدیران حوزه فرهنگ، رسانه و فضای مجازی برگزار خواهد شد. وی بیان کرد: در این همایش از فعالان فضای مجازی در زمینه تولید محتوا، سواد رسانه، تحلیل و بررسی، شبکه های اجتماعی، شبکه سازی و مدیریت فضای مجازی در رده‌های مقاومت بسیج و دو نفر از فعالان برتر فضای مجازی استان، تجلیل خواهد شد.

شکفتن غنچه لبخند مردم در سرما

نخعی رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی خراسان جنوبی گفت: طبق نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، برای فصل پاییز و دی ماه امسال، بارش‌ها در سطح استان نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود. او با بیان اینکه از 10 آبان ماه تا 10 آذر میزان بارش‌ها در نواحی مرکزی و شمال شرقی استان کمتر از نرمال خواهد بود، افزود: شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، درمیان، قاین و زیرکوه بارش‌های کمتر از نرمال را در این مدت خواهند داشت. نخعی با اشاره به اینکه از 10 آذر تا دهمین روز از دی بارش‌ها به صورت نرمال در کل استان خواهد بود، ادامه داد: مدل‌های اقلیمی که کار پیش بینی را انجام می‌دهند 60 تا 70 درصد قابلیت اطمینان دارند.

برگزاری هزار و 589 برنامه هفته بسیج

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی گفت: هزار و 589 عنوان برنامه به مناسبت هفته بسیج توسط پایگاه‌ها، ناحیه‌ها و اقشار بسیج برگزار می‌شود. برنامه‌های هفته بسیج امسال با شعار محوری «بسیج پاره تن مردم» برگزار می‌شود و 42 برنامه اساسی و سراسری در همه اقشار و مناطق اجرا خواهد شد. وی برگزاری رزمایش جهادگران بسیجی را از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: این رزمایش از اولین روز هفته بسیج (29 آبان) با اعزام گروه‌های جهادی به مناطقی که از قبل شناسایی شده است، شروع می‌شود.

جاده های استان باز هم قربانی می گیرد

رئیس پلیس راه شهرستان فردوس گفت: بر اثر برخورد وانت پیکان و سواری پژو در محور فردوس – آیسک دو نفر فوت و سه نفر مصدوم شدند. سرهنگ علی وفایی افزود: این تصادف ظهر پنجشنبه در کیلومتر 18 محور فردوس – سرایان روی داد. وی علت حادثه را تجاوز به چپ خودروی وانت پیکان عنوان کرد.سه نفر مصدوم حادثه نیز به بیمارستان چمران فردوس اعزام شدند و حال عمومی آنان خوب گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت